Uppgift: Microsoft uppmanar utvecklare att inte ta betalt för Xbox Series X-speluppdateringar

Robot
Uppgift: Microsoft uppmanar utvecklare att inte ta betalt för Xbox Series X-speluppdateringar

Snyggast på billigast sätt, verkar vara melodin.

#microsoft, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Oväntat att 2K var mest snikna i gänget /s


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Ytterligare ett konsolproblem som jag inte behövt ens tänka på. Kul för dom som har Xbox om detta slår igenom, även om det troligen stöter på patrull. En del spel säljer ju tyvärr ganska bra genom att bli såld på flera hårdvaror.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Sony och PS5 känns hopplöst borta än så länge, spännande!

Medlem
Skrivet av ohGr:

Sony och PS5 känns hopplöst borta än så länge, spännande!

Haha hur då menar du?

Dex
Medlem
Skrivet av ohGr:

Sony och PS5 känns hopplöst borta än så länge, spännande!

På vilket sätt då? PS4 spel kommer också att gå uppgraderas för att utnyttja kraften i PS5 och Sony uppmanar utvecklarna att patcha det för detta ändamålet.
Så förstår inte riktigt din poäng här.

Medlem

@dex20:
Har du någon länk där Sony säger att de uppmanar utvecklare att optimera ps4 spel till Ps5?

Bara cyberpunk där CdProject gick ut med det själv.

Medlem

Grymt bra. Detta tänk från MS sida är klockrent. Gamepass och Smart Delivery ger enormt värde för pengarna. Har flera bekanta som överväger att köra Xbox först trots PS4 hela nuvarande generation.

Förhoppningsvis så sätter det press på Sony som kommer med likvärdiga lösningar.

It is good to be a gamer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av dex20:

På vilket sätt då? PS4 spel kommer också att gå uppgraderas för att utnyttja kraften i PS5 och Sony uppmanar utvecklarna att patcha det för detta ändamålet.
Så förstår inte riktigt din poäng här.

Sony uppmanar, MS kräver. Det innebär att Sony inte alltid kommer att leverera medans MS alltid kommer att göra det.

Eller har jag missförstått?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Smart Delivery är totalt frivilligt. Microsoft/Xbox kräver inget. Än så länge har bara CD Project Red sagt samma sak gäller på PS5. Men utvecklarna vet om att det är bra affärer att vara med på Smart Delivery.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

@dex20:
Har du någon länk där Sony säger att de uppmanar utvecklare att optimera ps4 spel till Ps5?

Bara cyberpunk där CdProject gick ut med det själv.

https://blog.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-details...

Dex
Medlem
Skrivet av Freakon:

Sony uppmanar, MS kräver. Det innebär att Sony inte alltid kommer att leverera medans MS alltid kommer att göra det.

Eller har jag missförstått?

Har inte läst någonstans att Microsoft kräver det? Kanske från sina egna studios? Men det är jag rätt säker på att det kommer vara samma sak för Sonys egna studios. Har väldigt svårt att se att spel som t.ex God of War, Last of Us osv inte skulle få en patch för PS5.

Dex
Medlem
Skrivet av Iceman88:

@dex20:
Har du någon länk där Sony säger att de uppmanar utvecklare att optimera ps4 spel till Ps5?

Bara cyberpunk där CdProject gick ut med det själv.

Här är t.ex en länk där Sony faktiskt KRÄVER att PS4 spel som är släppta från 13 Juli ska fungera på PS5 och samtidigt så rekommenderar dom starkt utvecklarna att uppdatera äldre spel för att köras ordentligt på PS5.

https://www.techradar.com/news/all-new-ps4-games-have-to-work...

Så ända skillnaden än så länge är att Microsoft uppmanar utvecklarna att det ska vara gratis, men är ju extremt tveksam till att Sony skulle ta betalt för spel patcher. Har det någonsin hänt innan?

Medlem

@BlackZam:
Det där handlar ju bara om backward compatible programmet, Smart delivery är ju inte samma sak..
Visst slutsatsen kan vara liknande eller samma, men inte nödvändigtvis.

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2020/05/28/xbox-series-x-doubles-down-on-backward-compatibility-breathing-new-life-into-old-games/#f104f8a567e7

*Not only games, but accessories from past consoles (like gamepads) will be backward compatible on Xbox Series X.

*The console will be able to add HDR to older titles that were created before HDR was possible via the system itself rather than any work on the developers’ part. “As this technique is handled by the platform itself, it allows us to enable HDR with zero impact to the game’s performance and we can also apply it to Xbox 360 and original Xbox titles developed almost 20 years ago, well before the existence of HDR.”

När Sony talar om "most games will be backward comaptible", så säger Microsoft att alla kommer att vara.
Detta tyder ju enligt mig på att Microsoft har skapat en bättre backend för One spel, så utvecklarna inte behöver göra något eller mycket lite själva, för att de ska funka på One X

Medlem
Skrivet av dex20:

Här är t.ex en länk där Sony faktiskt KRÄVER att PS4 spel som är släppta från 13 Juli ska fungera på PS5 och samtidigt så rekommenderar dom starkt utvecklarna att uppdatera äldre spel för att köras ordentligt på PS5.

https://www.techradar.com/news/all-new-ps4-games-have-to-work...

Så ända skillnaden än så länge är att Microsoft uppmanar utvecklarna att det ska vara gratis, men är ju extremt tveksam till att Sony skulle ta betalt för spel patcher. Har det någonsin hänt innan?

Det betyder ju i princip att Utvecklarna kan släppa en PS5 patch till PS4 spelet och därutöver en PS5 version. Det skulle bli enorma mängder med badwill om de gjorde så, men de kan göra det med de riktlinjerna av Sony.
Det är ju det problemet Microsoft försöker lösa med Smart delivery.

"Sony skulle ta betalt för spel patcher. Har det någonsin hänt innan?"
Nja det brukade kallas remaster, inte en patch. Men principen är ju samma. Spelen till One är inte felfria från det men, tycker mig ha sett betydligt mindre av det fenomenet. Tack vare det stora backwards compatible läget till Xbox 360

Dex
Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det betyder ju i princip att Utvecklarna kan släppa en PS5 patch till PS4 spelet och därutöver en PS5 version. Det skulle bli enorma mängder med badwill om de gjorde så, men de kan göra det med de riktlinjerna av Sony.
Det är ju det problemet Microsoft försöker lösa med Smart delivery.

"Sony skulle ta betalt för spel patcher. Har det någonsin hänt innan?"
Nja det brukade kallas remaster, inte en patch. Men principen är ju samma. Spelen till One är inte felfria från det men, tycker mig ha sett betydligt mindre av det fenomenet. Tack vare det stora backwards compatible läget till Xbox 360

Men enligt denna artikel så säger Microsoft samma sak. Dom tvingar ingen att göra det grattis utan tycker bara att dom bör göra det. Precis som Sony.

Inget som säger att utvecklarna inte kan släppa en helt ny version till Xbox också. Så som GTA V t.ex. Bara att Microsoft inte tycker att dom ska göra det.

Medlem
Skrivet av dex20:

Har inte läst någonstans att Microsoft kräver det? Kanske från sina egna studios? Men det är jag rätt säker på att det kommer vara samma sak för Sonys egna studios. Har väldigt svårt att se att spel som t.ex God of War, Last of Us osv inte skulle få en patch för PS5.

Jag tolkar det som att MS kräver att utvecklare som släpper spel på Xbox One och Xbox bla bla X använder sig av Smart Delivery. Det är en standard, inte ett önskemål.

Kan ha fel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Dex
Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tolkar det som att MS kräver att utvecklare som släpper spel på Xbox One och Xbox bla bla X använder sig av Smart Delivery. Det är en standard, inte ett önskemål.

Kan ha fel.

Ja men står klart och tydligt att dom uppmanar utvecklarna till att inte ta betalt. Det var mer det jag pratade om. Det gör ju Sony också. Står ju också att för 3:e parts tillverkare är det frivilligt att delta. Alltså inga krav. Dom ställer nog kravet kanske på sin egna första parts utvecklare, men tror nog Sony gör det också.

Sen menade jag från början mer om personen som tyckte att Sony låg hopplöst efter Microsoft och det förstår jag inte.

Medlem
Skrivet av dex20:

Ja men står klart och tydligt att dom uppmanar utvecklarna till att inte ta betalt. Det var mer det jag pratade om. Det gör ju Sony också. Står ju också att för 3:e parts tillverkare är det frivilligt att delta. Alltså inga krav. Dom ställer nog kravet kanske på sin egna första parts utvecklare, men tror nog Sony gör det också.

Sen menade jag från början mer om personen som tyckte att Sony låg hopplöst efter Microsoft och det förstår jag inte.

Då så, tack för förtydligandet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det betyder ju i princip att Utvecklarna kan släppa en PS5 patch till PS4 spelet och därutöver en PS5 version. Det skulle bli enorma mängder med badwill om de gjorde så, men de kan göra det med de riktlinjerna av Sony.
Det är ju det problemet Microsoft försöker lösa med Smart delivery.

"Sony skulle ta betalt för spel patcher. Har det någonsin hänt innan?"
Nja det brukade kallas remaster, inte en patch. Men principen är ju samma. Spelen till One är inte felfria från det men, tycker mig ha sett betydligt mindre av det fenomenet. Tack vare det stora backwards compatible läget till Xbox 360

Både Sony och Microsoft har faktiskt tagit betalt för patcher tidigare. Inte från spelarna, utan från spelutvecklarna själva, vilket i sig bidrog till den låga frekvensen utav speluppdateringar under PS3/360 eran.

https://www.technobuffalo.com/it-costs-40000-to-patch-a-game-...


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar