Favoritmusik från ett spel? (Med en tvist!)

Moderator | Testpilot
Favoritmusik från ett spel? (Med en tvist!)

Till en början kan det här låta som trådar vi haft här förut, men jag vill dra en liten spin på det.

Istället för att alla bara gör, i mitt tycke, tråkiga topplistor som nästan ingen orkar gå igenom, vill jag att vi väljer en låt och förklarar varför man tycker om den så mycket. Det kan vara allt från nostalgi, till att den passar bra till scenen, väcker bra/dåliga känslor eller vad annat som helst.

Jag börjar, och väljer "Morning Sunlight" ifrån Chrono Trigger.

Chrono Triggers hela "OST" är helt fantastisk. Yasunori Mitsuda är långt ifrån okänd idag, men hans arbete på Chrono Trigger står fortfarande som en av hans bästa.

Vad som gör just det här stycket så otroligt bra för min del är inte bara kompositionen – utan nostalgin. Varje gång jag lyssnar på den här låten tas jag tillbaka till när jag och en av mina bästa vänner satt framöver hans pappas dator och spelade spelet på en emulator. Det regnade ute, vi var blöta efter en del lek och fick äntligen sätta oss ned vid tangentbordet, bara han och jag, för att spela detta fantastiska spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

World of Warcraft - Invincible

Vacker, episk, fantastisk.

Påminner om en lite enklare tid, mer behöver väl inte sägas.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Tyvärr kan jag inte vara mer orginell, men denna låten slår det mesta. Speciellt funkar den i alla versioner. Upbeat, skön, melodisk. Den är mästerverk minnsagt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skitsvårt ämne. Lika svårt som att välja favoritspel, i alla fall för mig.

Vet inte heller vilken som är den "ultimata" favoriten. Hör inte till vanligheterna att jag söker upp soundtracks utanför själva spelen, men på senare tid har jag lyssnat en del på soundtracket till Battle Brothers. Ett bra spel av en liten studio, och med riktigt bra musik.

Favoritstycket just nu har ett föga kreativt namn ("Traversing the northern clanlands" beskriver helt enkelt när musiken triggas i spelet ) men stycket i sig är såväl finstämt som storslaget och nog fan är det lätt att föreställa sig en lång militärmarsch i karga landskap när man hör musiken.

Sen är jag jävligt svag för stråkinstrument också.

Kikar jag lite längre tillbaka så är en annan favorit ledmotivet från Max Payne 2. Många verkar föredra ettans, men inte jag. Nämnde jag att jag är svag för stråkar?

Dystert som fan, än mer än själva spelet - helt i min smak!

Medlem

När jag spelade genom Boneworks första gången så brukade det finnas radioapparater som spelade en svängiga låt.
Sen upptäckte jag att man kunde sätta radion på ryggen (där man förvara bössor eller 2hands vapen) och lyssnade på den så låten fullständigt fastnade i skallen,

Pick it Up

En annan stämningsfull i samma spel. Brukar starta när man börjar i arenan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Då väljer jag en låt från Heroes of Might & Magic II. Den väcker så mycket minnen, som bland annat när jag brukade spela mycket med min bror. Eller när man var hemma hos kompisen och spelade på hans farsas dator. Dataspelens magiska tider. Det är så mycket nostalgi. Man blir nästan tårögd.

Det gjordes en "remaster" på samma låt i HOMM6;

Medlem

Finns mycket musik i spel som får en att må bra. Call to Arms from WoW eller Ost från Diablo 2 är fanstiska.
Men min absoluta favorit måste ändå vara Rogue Spear.

Medlem

Shadow of the Beast, Amiga

Fantastiskt stämningsfull, bra utnyttjande av Amigans ljudchip, och från en tid då laddningstiderna var sådana att man faktiskt bara hade musiken och en bild att koncentrera sig på för en stund.

Medlem

Busenkelt val för mig, "Nouvelle Rouvenor Hero" av Jón Hallur från Eve online.

Så jävla ödesmättad och stämningsfull, ger en enorm "universum är oändligt och fullt av "wonders" och du är bara en liten fis" -känsla.

Tar mig direkt tillbaka till tiden då man satt i sitt lilla noobskepp o mineade asteroider i timtal och förundrades över hur vackert, stämmningsfullt och storskaligt EVE var.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skribent

The Place I'll Return to Someday från Final Fantasy IX.

Efter ett par FF-spel med mer futuristiska teman var det äntligen dags för Sakaguchi & Co att gå tillbaka till rötterna och ett mer medeltida, high fantasy-tema, och ledmotivet signalerade direkt att så verkligen var fallet.

Instrumentellt är det ganska avskalat och enkelt, men oj vilken känsla det inger. Det skvallrar verkligen om vilket omfattande och magiskt äventyr spelet skulle visa sig vara.

Medlem

Hmmm alldeles för svårt att välja egentligen då jag har väldigt många favoriter. Jag är en enorm sucker för c64ans SID chip och vad många kunde klämma ur den maskinen i musikväg. Men den här får jag fortfarande rysningar av. Ocean Loader Finns i flera varianter men jag tar denna.
https://youtu.be/v1YWmYY7K3A

Medlem

MGS2 OST Theme.
Det var något speciellt med den musiken som verkligen talade till mig. Inte bara i spelet utan även utanför, vilket för mig är ovanligt. Under den tiden var det inte vanligt att jag lyssnade på spelmusik utanför spelen.

Efter detta har det blivit mer, men denna sticker ut och har en speciell plats hos mig.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

En låt?

Då faller mitt val på den här, från Cities Skylines. (Utsprungligen frå ett DLC till Europa Universalis
4)

En av ytterst få spellåtar som jag faktiskt kommer på mig själv med att gå runt och vissla på från och till.

Lite halvsunkigt ljud i det här klippet, men det enda jag har hittat som inte innehåller all musik från hela DLC:t


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tyckte alltid det var en speciell rogivande känsla att vakna upp till en ny dag i Minecraft och höra följande musikstycke.

Tema-låten till No One Lives Forever som spelades i menyerna har också en förmåga att göra mig glad på något sätt. Förmodligen en god dos nostalgi blandat med förväntningen att få sätta igång med spelet.

Medlem

Från favoritspelet och en bra tolkning av ett mycket välanvänt musikstycke. Gissa vilket.

Medlem

Jag vill börja med en disclaimer: Det finns otaliga låtar som jag värderar nästan lika högt som en den här. Eller ibland kanske högre. Bland dem återfinns nostalgiska toner från WarCraft 2 och StarCraft. Jeremy Souls fantastiska toner till Elder Scrolls. Men, jag får ju bara välja en låt - och då står det mellan Mass Effects 'Vigil' och denna.

Mass Effect 3 hade sina brister, men musiken var fantastisk. Ibland kanske lite för pampig, jämfört med de två första spelen. Men herregud, denna är omöjlig att inte få ståpäls till. Fantastisk komposition och känsla. Och därtill nostalgin från hela ME-trilogin i ryggen.

Mass Effect 3 - Leaving Earth
https://youtu.be/KGHA9oO1Ybg


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Från favoritspelet och en bra tolkning av ett mycket välanvänt musikstycke. Gissa vilket.

https://www.youtube.com/watch?v=KC0ha6rfXZE

Är det Totentanz?

Den melodin får mig även att tänka på slutet på Necropolis theme i Heroes 3.

---

Hursom, är svårt att välja bara en låt. Kan i stort sett ta vilken favoritlåt från någon C64, Amiga, NES, SNES, DOS eller 90/00-tals PC-lir.

Psiko tog upp den härliga tema-låten till No One Lives Forever som spelades i menyerna. Hur låten har en förmåga att göra en glad på något sätt. Förmodligen en god dos nostalgi blandat med förväntningen att få sätta igång med spelet.

Detta får mig att tänka på tema-låten till One Must Fall 2097.

Även fast jag inte lirat spelet på årtionden, blir man fortfarande uppumpad av låten. Fångar spelets framtida technoir värld med sina brutala robotkamper perfekt.

Moderator | Testpilot

Kul med många svar. Det här tycker jag blir roligare då jag får veta varför ni tycker om musiken för då blir jag mer sugen på att klicka och lyssna själv också

Keep it up!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

It's not a lake, it's an ocean

Det finns gott om spelmusik som jag lyssnar på nästan dagligen, åtminstone varje vecka. Ledmotivet till Alan Wake, flera låtar från Silent Hill 2 och många slingor från Shenmue och Shenmue II för att nämna några.

Valet faller på en av dessa, nämligen Childhood Flashback. Det är en sekvens som bara triggas om man gör något specifikt i Ryos barndomshem. Visserligen är det "bara" en version av det kända ledmotivet, men den har lite mer djup och får mig alltid att tänka på mitt besök i Yangshuo när jag i stekande värme skumpade runt på en kinesisk lånecykel med just denna musik i öronen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är svårt för mig att sätta fingret på varför denna låten har klamrat sig fast vid mig. Kanske är det en kombination av sinnesstämningen och vardagssituationen som förekom när jag startade spelet för första gången. Med en lugn ingång känner jag mig trygg i vad som komma skall, för att under musikens gång dras med i det tempo som representerar äventyret framför mig.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Härlig tråd, jag bara myser av att sitta och lyssna på all musik ni har länkat. Jag måste självklart bidra.

Jag håller på med en andra genomspelning just nu av Red Dead Redemption 2, och första gången jag red iväg till denna låt hade jag tårar i ögonen. Nu vet jag faktiskt inte om den komponerades exklusivt för detta spel, men herre jösses vad den passade bra in här. Texten väckte enormt många känslor och tankar om storyn man just tagit sig igenom, och om Arthur men framförallt Marston.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Är det Totentanz?

Den melodin får mig även att tänka på slutet på Necropolis theme i Heroes 3.

Det är Dies Irae (tror dock även Totentanz var inspirerad av den), kändaste tolkningen är nog ledmotivet till The Shining.

Medlem

Svårt, men det här är en av kandidaterna för mig. Från Gargoyle's Quest till Game Boy :

Fixat länken åt dig /mod.

Skriver från mobilen och vet inte hur jag gör för att få upp videon direkt i inlägget.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Red dead Redemption. Låten mot slutet av spelet när man spelade som Jack. Shit vilket avslut.

Medlem

Orkar inte länka, men det finns tre som sticker ut...

- Musiken från startskärmen i Legend of Zelda på NES.

- Musiken från startskärmen i Final Fantasy 1 på NES.

- Hymnen till The Elder Scrolls.

Finns så klart nygjorda varianter på alla dessa och de kittlar nästan lika skönt i själen som originalen.

Flakmonkey

Måste nog gå på nostalgispåret och då blir det garanterat från C64 och dess mäktiga SID-chip. Mycket enormt bra musik, framförallt jämfört med andra maskiner som fanns då. Varje gång jag hör dem kan jag blunda och se hur jag slet med banden för att det skulle fungera, hur Tac-2 joysticken gick av på mitten när via spelade Decathelon, hur jag och min bästa kompis Oskar gjorde en variant av vårt egna fotbollslag (IFK Täby pojkar 80) i Emlyn Hughes Soccer eller när jag fick se på när min storebror spelade Last Ninja.

Är ju några kompositörer där som står ut också, jag visste självklart inte vad de hette då men nu är Rob Hubbard, Ben Daglish, Martin Galway och Chris Hülsbeck lite av husgudar... länkar in ett soundtrack från vardera även om det kanske är lite fusk.

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Finns mycket musik i spel som får en att må bra. Call to Arms from WoW eller Ost från Diablo 2 är fanstiska.
Men min absoluta favorit måste ändå vara Rogue Spear.
https://youtu.be/ZiSTywA6fHY

Hillvitte vad länge sedan det var då! Blir nästan lite sugen på att rota fram de skivorna igen, misstänker att det inte har åldrats så väl dock. Var det Rogue Spear som hade en balaclava över lådan?

Medlem

Svårt att välja en låt men denna är en av favoriterna i alla fall. Paradox brukar generellt sett har bra musik till sina spel och även Civilizationspelen brukar ha bra musik.

När det gäller Paradox så har Andreas Waldetoft skrivit en del musik åt dem, bl.a. denna låt.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Ambassadör
Xbox

Varje gång jag lyssnar på låtar från gamla EVE Online så får jag gåshud. Spenderat så fruktansvärt många tusentals timmar och år (I stort sett all min speltid under en 10-års period) i det spelet och har gjort det mesta, men väldigt mycket tid spenderades själv ute i ett eller annat avlägset solsystem med bra Lvl4-agenter och feta asteroidbälten. Då var det antingen EVE-radio eller helt enkelt bara det väldigt atmosfäriska soundtracket som gick i hörlurarna. Låten nedan för mig omedelbart tillbaka i tiden och drar i alla nostalgiska och sentimentala strängar som går...


signatur

Jump in.

Medlem
Skriv svar