Kraftiga prishöjningar på Horizon Zero Dawn efter VPN-köp

Robot
Kraftiga prishöjningar på Horizon Zero Dawn efter VPN-köp
Testpilot

70 spänn för nya AAA-spel? Tror jag drar till Argentina

Medlem

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

ELF
Medlem

Får kosta vad det vill. Inväntar drm fri utgåva.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

VPN köp funkar väl inte på steam? Eller epic? Måste väl byta land på kontot har jag för mig, och Epic måste man väl kontakta?


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

För jävla synd om de som bor i länderna där prisökningen kommer. De straffas mer eller mindre pgr av folk som gör detta.
Visst vill man gärna ha spelen billigare, men det ska inte ske på andras bekostnad.

Skrivet av Managor:

VPN köp funkar väl inte på steam? Eller epic? Måste väl byta land på kontot har jag för mig, och Epic måste man väl kontakta?

På steam måste du byta land på kontot - men du kan byta tillbaka sen igen. Sen måste du använda steamcredits istället då ditt kort eller paypal inte är registrerade till det landet du köper ifrån.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Belfry:

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?

Det rimliga vore att det kostade 7000 kr där, typ...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?

Flytta till Norge!

PS Tro mig, det är straff nog att tvingas bo i Norge.

Medlem

@Belfry: Epic tar 349 kr.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Belfry:

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?

Fick det förklarat för mig av en norsk vän att priserna på Steam satts när norska kronan var ca 20% men Steam har hållt kvar samma priser på samma sätt som de antagligen kommer behålla 499 för oss även om svenska kronan skulle rasa.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?

Tycker det är gulligt att du klagar på att vi här i Norge får ett spel för 150 kr billigare, när du i Sverige kan gå in i en butik och köpa 1.5L Cola för, vad är priset nu, 18 spänn? Medan vi i Norge betalar 35 för samma flaska 😁

Jag tror anledningen till prisskillnaden på Horizon är utanför både din och min kunnskap, men tycker du kan unna oss det här lilla, för din månadskostnad i matvaror för din familj (på 3 pers) är förmodligen inte runt 12,000-14,000 kr

Geeks Gaming

Varför går inte valve in och sätter ner foten?
Ogiltigförklara alla köp som är uppenbara fall av VPN-missbruk, kanske en sorts varning på kontot.
Efter 3 varningar stängs kontot permanent.

Nu förlorar ju alla förutom de som missbrukat det

Redaktör

Folk i Argentina tvingas betala nästan fyra gånger mer för att folk med högre värderad valuta inte kan kosta på sig ett normalpris. Det är riktigt kasst.


signatur
Medlem

Jag brukar handla billiga CD keys från Kinguin. Har däremot aldrig köpt ett spel som kräver VPN aktiverat. Har aldrig ens haft tanken på att göra det. Too much work för att spela. Känns inte ok.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Frilansare
Skrivet av Belfry:

Den viktigare frågan bör vara varför i hela helvetet spelet kostar 349 kr i Norge. Är inte hela tanken att priserna ska justeras beroende på länders köpkraft?
Som Svensk ska jag alltså betala drygt 500 kr medan oljebadande norrbaggar får en rabatt på 150 kr?

Medlem

Varför ska man alltid bråka om pengar? Det finns gott om snåla svenskar men kan man inte unna lite andra lite lägre priser utan att förstöra? Är vi så lätt kränkta?

Medlem

Hahaha. Tung thrash metal sound.

"BoBo Slacke" brukade jag kalla syrrans gamla fralla (Fransk Bulldog) för. Tyvärr avliden sedan 2 år tillbaka.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag köper alla mina spel i pesos


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent

Smart av personer att klippa bort mellanmannen i den grå marknaden och sänka sina inköpskostnader.

Företag har ju gjort såhär hur länge som helst och Valve har sett på utan att göra något, så varför skulle inte privatpersoner också utnyttja systemet?

Medlem

Får hoppas att Valve perma-bannar alla dessa folks konton.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Geeks Gaming
Skrivet av Shadee:

Smart av personer att klippa bort mellanmannen i den grå marknaden och sänka sina inköpskostnader.

Företag har ju gjort såhär hur länge som helst och Valve har sett på utan att göra något, så varför skulle inte privatpersoner också utnyttja systemet?

För att det är konstruerat för att gynna de som inte har det lika bra som andra.
”Alla andra gör ju det” är ett argument som sällan fungerar jättebra i längden

Geeks Gaming
Skrivet av CARTMAN:

Jag brukar handla billiga CD keys från Kinguin. Har däremot aldrig köpt ett spel som kräver VPN aktiverat. Har aldrig ens haft tanken på att göra det. Too much work för att spela. Känns inte ok.

Var tror du kinguins (samt G2A etc etc) nycklar kommer ifrån? 🤔

Medlem

Skulle inte komma på tanken att betala fullpris för en konsoltitel från 2017, så lägger det i listan med saker som köps på stor-rea vid senare tidpunkt eller spelas på annat håll när tillfälle ges. Bättre det än att köpa det "grått", vilket är det enda andra alternativet.

För 500 pix vill jag ha ett fysiskt exemplar och release inom ett år från originalet på PS4.

Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle inte komma på tanken att betala fullpris för en konsoltitel från 2017, så lägger det i listan med saker som köps på stor-rea vid senare tidpunkt eller spelas på annat håll när tillfälle ges. Bättre det än att köpa det "grått", vilket är det enda andra alternativet.

För 500 pix vill jag ha ett fysiskt exemplar och release inom ett år från originalet på PS4.

Att det är från 2017 gör ju inte spelet sämre.
vill du ha det tidigare får du skaffa spelet och konsolen helt enkelt.

Alltid ska det vara nått gnäll. var glad det ens släpps


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle inte komma på tanken att betala fullpris för en konsoltitel från 2017, så lägger det i listan med saker som köps på stor-rea vid senare tidpunkt eller spelas på annat håll när tillfälle ges. Bättre det än att köpa det "grått", vilket är det enda andra alternativet.

För 500 pix vill jag ha ett fysiskt exemplar och release inom ett år från originalet på PS4.

Förklara gärna vad skillnaden är om du får spelet inom ett år eller några år senare?
Det är fortfarande samma spel.

Dex
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle inte komma på tanken att betala fullpris för en konsoltitel från 2017, så lägger det i listan med saker som köps på stor-rea vid senare tidpunkt eller spelas på annat håll när tillfälle ges. Bättre det än att köpa det "grått", vilket är det enda andra alternativet.

För 500 pix vill jag ha ett fysiskt exemplar och release inom ett år från originalet på PS4.

Kan ju alltid köpa det för 349 kr på Epic. Det är det lätt värt!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var tror du kinguins (samt G2A etc etc) nycklar kommer ifrån? 🤔

Jo jag vet. Många lär komma från såna länder men som jag skrev så köper jag aldrig såna nycklar som kräver VPN.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Var tror du kinguins (samt G2A etc etc) nycklar kommer ifrån? 🤔

Han sa bara att det var för mycket jobb, inte att han hade rent mjöl i påsen.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Han sa bara att det var för mycket jobb, inte att han hade rent mjöl i påsen.

Hahaha, exakt.

Har gjort betydligt värre saker i mitt liv än att köpa gamla second hand nycklar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att det är från 2017 gör ju inte spelet sämre.
vill du ha det tidigare får du skaffa spelet och konsolen helt enkelt.

Alltid ska det vara nått gnäll. var glad det ens släpps

Har noll intresse av att ha en konsol, men förstår poängen.

Min poäng är att utvecklarna får anstränga sig lite mer om de ska ha mina pengar. Inte en PC-port flera år efter release, sådant tänker jag aldrig betala 500 kr för... Även om det är bra att den kommer över huvud taget. Vissa spel vill man dessutom spela 'rimlig tid' från release för att man inte ska pussla ihop halva spelets handling genom saker man hört och sett över 3 års tid.

Detta känns mer som en eftertanke, gissar att man kommer släppa en remaster till PS5... Som troligen inte är helt olik PC-versionen i de visuella uppgraderingarna.

Skrivet av Ichabod:

Förklara gärna vad skillnaden är om du får spelet inom ett år eller några år senare?
Det är fortfarande samma spel.

Och en Pentium 4 är samma CPU nu som när den kom ut, men det gör den inte några större tjänster idag om den skulle säljas till fullpris. Ska jag betala fullpris ska det inte vara gammal skåpmat, det ska vara en relativt färsk release. Jag stödjer gärna utvecklingen av PC-portar, men jag tänker inte ge en flera år gammal cashgrab några större ören.

Kanske bara jag som tycker att spel inte borde betinga fullpris efter 3+ år. Skulle du vara lika exalterad över Fallout 4 för fullpris idag som på releasedagen?

Skrivet av dex20:

Kan ju alltid köpa det för 349 kr på Epic. Det är det lätt värt!

Det är ett alternativ, ogillar Epics launcher dock. Men kanske värt det denna gång om de har någon extra drive snart.

12
Skriv svar