Spelpriserna kan gå upp för Playstation 5 och Xbox Series X

Medlem

Ok tur att man har en hög av monopol pengar hemma då(se bilden ovan).

Medlem
Medlem

För mig finns det ingen gräns. Om det fanns ett spel som kostade 2,000 kr som är ren digital heroin så får det kosta det. Frågan för mig är; "Har jag kul med detta?". Jag har haft spel som kostade 120 kr där jag blev sur över hur dåligt det var och sedan ångrat hela köpet.

Så länge som jag inte MÅSTE ha spelet dag ett vilket inte heller är ofta så spelar det ingen roll vad det kostar för mig egentligen. Väntar nästan alltid på en prissänkning då jag tycker att det är ganska dyrt redan. Sen är det ju skrattretande att digitala spel fortfarande är dyrare än den fysiska versionen.

Medlem

Kan man ju kräva komplett spel tillbaka som kund?
Hur mycket kostar kompletta spel idag? Alltså spel med DLC som inte innebär några nya större grejer (tex expansionerna i WoW)

Medlem

Jag väntar tills liren kostar max 300. Har inte så bråttom. Spelpriserna sänks fort.

Medlem

100% girighet det handlar om, inte att spel kostar mer att utveckla. Det är en ny generation så nu vill de passa på att höja priserna helt enkelt för de vill tjäna mer pengar. Det är självklart OK att vilja göra det, men det är inte OK att de ljuger oss rätt i ansiktet. De har aldrig tjänat mer pengar i spelindustrin än nu. De har fantastiska marginaler på digitala köp av spelen, som har blivit mycket vanligare nu.

Visst kommer spelen möjligtvis bli större och finare, men glöm inte att det samtidigt finns briljanta människor som arbetar på verktyg och teknologi för att ersätta människorna (som är den stora kostnaden) och hålla kostnaderna nere.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Reklam finns ju knappast i mobilspel som kostar pengar. De finns i spel som är gratis, ofta med möjlighet till att betala en slant för att slippa reklam.

Jo då det finns. Betalade för ett spel som mina barn spelar emellanåt på min telefon för att de alltid råkade komma emot reklamknappen. Fick bort reklamen men nu kommer de istället åt "köp premium"-knappen. Reklam som reklam :P.

Medlem

Ni som skriver att ni väntar och köper till rabatterade priser hur tänker ni? Om det inte hade varit en storm av köpare som köpte spelet till fullpris så hade ni väl inte kunnat köpa spelet till rabatterade priser?

Medlem

Bra att dom börjar höjningen med ett mindre lockande dussinspel. Då får dom förhoppningsvis ut data i form av: oj det verkar sålt mycket sämre än föregångarna, vi får nog gå tillbaka till 600kr igen.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

rug
Medlem

Jag är med på argumentet att spel kostade 600-spänn på 90-talet och att priserna inte har ändrat sig så mycket. Har dock ett par frågor som någon insatt kanske kan svara på:
Hur mycket skiljer sig priserna att distribuera spelen idag? Majoriteten lär ju vara digital spridning och det bör ju vara billigare än att trycka lådor, manualer och media som sedan ska skeppas till kund eller butik?
Vad är försäljningssiffror idag jämfört med på 90-talet på en AAA-titel?
Vad är nettovinsten på ett spel idag jämfört med för 20-25 år sedan?

Man betalar det man tycker saker är värda. Många kan inte vänta, köper nytt och betalar extra för alla tillbehör. Andra väntar på rea. Hur som helst har företagen experter som vet hur de ska få betalt från oss alla för att maximera vinsten.

Redaktör
Skrivet av rug:

Jag är med på argumentet att spel kostade 600-spänn på 90-talet och att priserna inte har ändrat sig så mycket. Har dock ett par frågor som någon insatt kanske kan svara på:
Hur mycket skiljer sig priserna att distribuera spelen idag? Majoriteten lär ju vara digital spridning och det bör ju vara billigare än att trycka lådor, manualer och media som sedan ska skeppas till kund eller butik?
Vad är försäljningssiffror idag jämfört med på 90-talet på en AAA-titel?
Vad är nettovinsten på ett spel idag jämfört med för 20-25 år sedan?

Man betalar det man tycker saker är värda. Många kan inte vänta, köper nytt och betalar extra för alla tillbehör. Andra väntar på rea. Hur som helst har företagen experter som vet hur de ska få betalt från oss alla för att maximera vinsten.

Jag tror inte distributionskostnaden har någon större betydelse. Spel får ju den prislapp vi är beredda att betala (som du var inne på), inte vad de faktiskt kostar att göra. Och eftersom vi är beredda att betala, säg, 600 kr för ett AAA-spel kommer det kosta det även om det är billigare att sälja digitalt. Se på Steam: de tar ju ofta mer än fysiska butiker, och vi (tillräckligt många) betalar gärna extra för bekvämligheten att köpa digitalt.

Massor av faktorer spelar in i tillverkningskostad och vinst, och utan väsentliga uppgifter tillgängliga blir det spekulation hur mycket mer (eller mindre) pengar företagen tjänar digitalt mot fysiskt. Det anmärkningsvärda för spelbranschen är att priset är detsamma i dag som för 10, 20 och 30 år sedan. Det säger väl en del om hur dyrt det faktiskt var förr. Fast branschen har ju löst det med fler och usträckta intäktsvägar: förr köpte man spelet och kanske en eller två expansioner. I dag finns ett stadigt flöde av dlc och mikrotransaktioner, så det går att dra in pengar under längre tid. Och prislapppen ser ju lägre ut eftersom man inte ser hela kostnaden om man inte aktivt går igenom hur mycket man handlat.

Min första konsol var en Atari 2600, och jag ville mest av allt ha Pac-Man. Men vi köpte det aldrig eftersom det var för dyrt. Jag minns inte prislappen men det ringer en siffra kring 500 kr långt bak i skallen (kan ha varit både mindre och mer). Men det var tidigt 80-tal, och om siffran är någorlunda rätt blir det cirka 1 500 kr i dag.


signatur
It's not a lake, it's an ocean

En hundring gör varken till eller från för min del, och uppenbarligen är många villiga att betala rätt mycket givet hur populära collector's och special editions verkar vara. Däremot är frågan hur priserna kommer att stå sig. Nintendos spel faller av tradition inte i pris på flera år medan nya titlar till PlayStation och Xbox kan rasa i pris efter bara några månader. Ju högre initialpriset är, desto försiktigare lär många bli om man vet att spelet går att få tag i flera hundra kronor billigare snart.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Problemet är väl att det är svårt att värdera spel innan man har spelat dem. Finns många titlar där jag känner att jag gärna hade betalat mer för dem i efterhand. Samtidigt tror jag att jag kommer tänka några gånger extra innan jag köper ett spel för 700+, och då blir det kanske också färre impulsköp. En annan aspekt är att det släpps så fruktansvärt många spel nu för tiden att mer eller mindre alla har en ganska stor backlog. Detta gör det lättare att vänta på prissänkningar för nya spel, om det inte handlar om spoiler-känsliga spel som till exempel TLoU2.

Medlem

Ha Ha Konsol problem.
Har inte köpt ett spel för över 400 SEK sedan jag hade en ps1.

Spelen bör ligga på ca 299SEK max, som det var på 90 talet men då fick man cool kartong en hög med disketter eller cd/dvder. Nu utan det och transporterna så bör 299 SEK fortfarande vara en bra pekpinne och de säljer mycket fler spel idag.

Medlem

Alltså jag förstår inte ALLS denna logiken.
Spelen höjs markant på senare år.
749:- för standardutgåvan av Cyberpunk 2077 i PS-store.
Vilket ej är unikt heller.
700:- för de flesta spel.
Detta i en tid då demon utrotats helt, mikrotransaktioner och godtyckliga dag 1 DLC våldtagit expansioner och patcher med gratis tillägg.
Man får helt enkelt betala mer för mindre, och sen betala lite till för full tillgång.
JÄVLA hyckleri.
Jag kan tvärtom känna att det är de mindre studios och utgivare som förtjänar en högre prissättning när spelen slår bra.
De stora som exempelvis Cyberpunk, som likt Rockstar Games alla utgåvor kommer sälja rekord efter rekord i ett decennium ens om spelet inte fungerade att starta, retar mig endast gallfeber med sin girighet.

CD Project Red med sin förträfflighet med Witcher 3 och dess underbara expansioner är väl det enda som i slutändan berättigar kostnaden. Men då är de också unika i branschen med att ta vara på konsumenterna i dag.

Medlem
Skrivet av zumo:

Alltså jag förstår inte ALLS denna logiken.
Spelen höjs markant på senare år.
749:- för standardutgåvan av Cyberpunk 2077 i PS-store.
Vilket ej är unikt heller.
700:- för de flesta spel.
Detta i en tid då demon utrotats helt, mikrotransaktioner och godtyckliga dag 1 DLC våldtagit expansioner och patcher med gratis tillägg.
Man får helt enkelt betala mer för mindre, och sen betala lite till för full tillgång.
JÄVLA hyckleri.
Jag kan tvärtom känna att det är de mindre studios och utgivare som förtjänar en högre prissättning när spelen slår bra.
De stora som exempelvis Cyberpunk, som likt Rockstar Games alla utgåvor kommer sälja rekord efter rekord i ett decennium ens om spelet inte fungerade att starta, retar mig endast gallfeber med sin girighet.

CD Project Red med sin förträfflighet med Witcher 3 och dess underbara expansioner är väl det enda som i slutändan berättigar kostnaden. Men då är de också unika i branschen med att ta vara på konsumenterna i dag.

Pc är billigare i längden:P

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Ni som skriver att ni väntar och köper till rabatterade priser hur tänker ni? Om det inte hade varit en storm av köpare som köpte spelet till fullpris så hade ni väl inte kunnat köpa spelet till rabatterade priser?

Funkar väl inte riktigt så? Om ett spel säljer som smör behövs ju ingen prissänkning, folk köper ju uppenbarligen ändå (se valfritt GTA). Om ett spel säljer dåligt dock..

Skrivet av Zulthar:

Problemet är väl att det är svårt att värdera spel innan man har spelat dem. Finns många titlar där jag känner att jag gärna hade betalat mer för dem i efterhand. Samtidigt tror jag att jag kommer tänka några gånger extra innan jag köper ett spel för 700+, och då blir det kanske också färre impulsköp. En annan aspekt är att det släpps så fruktansvärt många spel nu för tiden att mer eller mindre alla har en ganska stor backlog. Detta gör det lättare att vänta på prissänkningar för nya spel, om det inte handlar om spoiler-känsliga spel som till exempel TLoU2.

Instämmer. En stor anledning till varför jag pungade ut 699:- på releasen för TLoU Part 2 var just för att undvika att bli totalspoilad. Har dock fått vissa delar spoilade ändå trots att jag trippat på tå den senaste tiden.

Nu för tiden försöker jag annars att beta av spel jag köpt/har tänkt köpa i den ordningen de släppts. Funkar rätt bra och reorna brukar hinna ikapp mig då också.

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Ni som skriver att ni väntar och köper till rabatterade priser hur tänker ni? Om det inte hade varit en storm av köpare som köpte spelet till fullpris så hade ni väl inte kunnat köpa spelet till rabatterade priser?

Kan inte tala för någon annan än mig men:

Kort svar: Det beror på spelet.

Medellång svar: Om spelet istället hade kostat 400 ist f 600-800 så hade kanske fler köpt det till fullpris. Antingen hade utvecklarna tjänat lika mycket, eller kanske till och med mer, på grund av fler sålda ex till högre summa än dagens rabatterade 250kr/spel. Om spelet dessutom är riktigt bra så kommer dom kunna sälja det till fullpris över en längre period.

Långt svar: Om det hade varit frågan om tre kortare kvalitetsspel (eller episoder av 1, som tyvärr många hatar) á 200 kr så hade jag lätt köpt alla tre för fullpris. Men om man släpper 1 spel för 600-700 kr som sedan är fullmatad med mellansekvenser, menlösa (sido)quester och grinding, springa/åka fram och tillbaka över stora avstånd bara för att dryga ut speltiden för att då komma upp i dom där extra timmarna som motiverar spelets pris... ja, då är det inte prisvärt. Det beror också på om det är ett spel som jag har sett fram emot eller inte, eller hur säker jag är på att jag kommer tycka om det.

Om nu det blir för många som köper spelet en bit efter release på rea, ja då är det en signal till utvecklarna att konsumenterna vill ha något annat. Antingen ett bättre spel, kortare spel, en annan betalmodell eller vad det nu kan vara. Så jag ser inget problem med det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Sille:

Pc är billigare i längden:P

Hur säljer du dina köpta spel på PC?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Dödgrävaren

Dyrare kan de väl bli, men då får de ju skippa microtransactions, ge tillbaka cosmetics i spelen istället för som biprodukter, göra sig av med season pass etc. men det lär ju knappast hända. Om något så borde spel bli billigare nu för tiden med tanke på hur mycket mindre content det är i de flesta av AAA-spelen, och hur mycket mer de kränger via special editions och prenumerations-funktioner. För arbetare så har inte lönerna direkt ökat nämnvärt med åren, så varför skulle man betala mer för sin underhållning?

Men visst, det är väl gött om AAA-utvecklarna höjer priserna ändå, förhoppningsvis så kan fler gamers få upp ögonen för mindre spel där grafik och bombastik inte är det viktigaste, och så kanske AAA-utvecklarna gräver sin egen grav genom girighet, det hade ju varit lite skoj.

Sen så ska man ju även tillägga att dels säljs en stor del av spelen digitalt nu så inga produktionskostnader där, samtidigt som mängden människor som köper spel är betydligt högre nu än för 20 år sen, så även om det är större produktionskostnader så är det ju faktiskt fler som köper slutprodukten också. Så IMO är det bara ett narrativ AAA-direktörerna drar till med för att kunna tjäna mer pengar på annat än att göra bättre produkter.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Hur säljer du dina köpta spel på PC?

På samma sätt som på konsol, genom att köpa spel jag inte vill sälja, Ja jag har aldrig haft ett spel jag vill sälja och steam rätt att lämna tillbaka spelet om du är missnöjd har bara gjort det enklare.

Medlem
Skrivet av Sille:

På samma sätt som på konsol, genom att köpa spel jag inte vill sälja, Ja jag har aldrig haft ett spel jag vill sälja och steam rätt att lämna tillbaka spelet om du är missnöjd har bara gjort det enklare.

Hur går jag tillväga för att sälja mina spel på steam jag inte längre vill ha?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Godhead:

Har du någon specifik butik du köper/säljer begagnat eller är det Blocket som gäller ? Körde själv Gamestop genom alla år tills dom la ner butikerna för några månader sen

Oj, det här svaret missade jag -.- Tradera använder jag, funkar bra!

123
Skriv svar