Spelpriserna kan gå upp för Playstation 5 och Xbox Series X

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ett spel till Snes -93 kostade 749 tex Mortal kombat. Omräknat till dagens pris med inflation är det 1032kr. Tål att tänkas på även med ökad publik, microtransaktioner osv.Utvecklingskostnader mm med.

Kan inte säga att jag var speciellt glad över att betala dom priserna då och hur många spel köpte du om året? Tror jag köpte 1 eller 2 spel max och det är inget mot vad jag köper idag. Tror inte företagen skulle bli så jävla glada om vi återgår till när folk köper max 1 eller 2 spel om året, de gör ju faktiskt mer vinst än någonsin och det ökar ju varje år.

Medlem

Satte min smärtgräns vid 700 kronor. 699:- var ju priset som GameStop satte på sina nya AAA-titlar. Drog alltid till Media Markt eller ElGiganten för att handla samma spel för 599:- eller billigare. Men smärtgränsen ligger väl vid 700 sträcket. Blir intressant att se hur dessa 2 giganter komma lägga sina fysiska spel om t.ex. PS Store lägger in digitala versionen av GTA 6 på 799-849:-. Nej jag kommer aldrig köpa digitalt för dessa vidriga priser. Always fysiskt.

Skrivet av superlim:

"Inte alla spel landar på 69 dollar för next-gen, men stora AAA-spel som NBA 2K förtjänar den här prissättningen mer än andra."

vilken skojare, nba 2k är väl en av de vidrigaste titlarna när det kommer till mikrotransaktioner?
mycket vill ha mer.

Exakt. Tänkte precis skriva samma sak. De är ett unket företag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

äh fan ta 1000kr så är det jämt o bra jag menar kollar på folk idag så har ju alla hur jävla gott som helst med pengar jag menar kan man slösa bort 100tals till 1000tals kr på mobil spel så har folk råd med 1000kr för riktiga spel. Dom kan ju börja med Cyberpunk 1500kr låter ju rimligt jag tror till och med alla som är så våt för det spelet till och med betlar 2000kr för det.

Medlem

tycker spelpriserna redan är dyra? dom flesta spel till ps4 vid launch kostar ju 600 spänn... ? då ska konsollen inte kosta så mycket för att motivera... jag köper sällan spel vid launch... väntar när dom sjunkit till typ 2-300....

Medlem

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckli...
"599 kronor år 2005 motsvarar 714 kronor 2019"

Är väl inte så konstigt om riktpriset för spel höjs över tid...

Medlem

Bryr mig inte så mycket eftersom jag sällan köper spel vid release längre och därmed inte behöver bekymra mig för fullpris.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

På nåt sätt känns det som att ett spel var mer värt förr i tiden.
Kanske för att man blivit vuxen men när man köpte GoldenEye, Ocarina of Time, Unreal Tournament eller Operation Flashpoint så var det nästan livsförändrande händelser. Varje spel man köpte var något helt nytt och fantastiskt.
Spel är mindre på något sätt nu, inte lika fulländade. Det finns för många spel och allt har redan gjorts. Tar emot att betala över 500 för dagens ytliga skitspel.

Medlem

Jag tror microtransactions i princip bara är av ondo i spel, även om det finns mindre dåliga exempel som Overwatch. Det leder till att alla spel i längden blir ett kaos av olika stilar, färger och hattar... och till mindre diversity inom spel som helhet.

Företag som satsar på microtransactions vill sälja till ALLA spelare, detta leder till att de kommer designa spel som stödjer detta. Därför kommer vi få fler och fler FortNite kopior framöver. Se på Apex, Overwatch, FortNite.... pengarna i mass-market är för lockande. Även ultra grindy spel som World Of Warships har börjat trycka in en massa "roliga" skins på skeppen och "skojjiga" snögubbar i sina menyer på julafton etc. Alltså, varför spelar man ens WoW om man tycker att sådant tillför spelet något över huvud taget? Frågar du commuityn tror jag...hoppas jag...att 99% skulle föredra uppdateringar som är i linje med spelets estetik.

Mycket av detta drivs av youtuber/följa john fenomenet man ser online nuförtiden och spelföretagen är inte dummare än att de medvetet försöker skappa "streamervänliga" spel nu.

Jag hoppas microtransactions är en fluga som kommer dö om några år, det kommer vara upp till indie/mindre developers att vända skutan och få folk att förstå hur viktigt det är med en komplett och genomtänkt upplevelse då det gäller spel. Nu vet jag inte om det är den otåliga generationen som driver denna denna utvecklingen, det är möjligt att vi lite äldre gamers kommer få hålla oss i spelandets utkanter framöver tyvärr. Samtidigt tycker jag mig se gamers bli uppspelta så fort ett lovande spel som inte har det fokuset visas upp, men det verkar inte reflekteras i de stora spelföretagens satsningar alls.

Hela tanken bakom tydlig visuell design av karaktärer/fiender och världar i spel verkar som bortblåst till förmån för individualism där alla måste ha sin egen hatt att visa upp. Vad blir lösningen, ja vi sätter ikoner på alla spelare för att visa vem som är vän eller fiende. Många speldesigners på AAA studios idag verkar helt ha glömt bort fundamentala principer i speldesign. Zelda hade inte blivit bättre om du kunnat byta ditt svärd mot en elgitarr....eller...hmm..ok jag tar tillbaka allt.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...

Exakt, även om bilden är till viss del extrem så är den ändå rätt nära dagens verklighet idag.

Anta att Diablo 2 hade släppts idag med HD-grafik men samma härliga spelkänsla och atmosfär.

Hur hade det blivit med dess bokstavligen talade lootsystem? Hade du fått kunna loota dig till Legendary items och sets via Memphisto runs eller hade det blivit exklusivt via betalade hasardspelslådor och/eller andra mikrotransaktioner endast? Ponera denna hemska tanke!

Detta i sin tur hade även gjort Diablo 2: LOD till ett nytt "standard-alone"-spel snarare än någon faktiskt expansion eftersom samma lootimplementering hade setts där och du hade inte fått någon nytta av klassiska Baal runs eftersom alla mest eftertraktade items hade funnits bakom dyra slumpvisa MTXs.

Spel idag är, imho, alldeles för dyra sett till faktiskt spelinnehåll.

Medlem

Detta är en sak som kommer att bli intressant med iaf Ps5:an. I och med att den kommer i 2 utgåvor. 1 Med discläsare och 1 som du bara kan köra digitalt på.

Med andra ord kommer den digitala Ps5:an vara billigare att införskaffa men man är då låst till att bara handla på Playstation butiken. Och Playstation butiken är dyr om man tittar runt på andra sidor.

Med discläsaren så har du möjlighet att köpa skivor och även se filmer.
Man kan även köpa spelen hos andra aktörer som säljer spelen billigare.

Det man "tjänar" in på att köpa den digitala Ps5:an kommer du förlora på i slutändan genom att köpa "dyrare" spel i deras onlinebutik. För on spelen går upp en 100:ing så kommer de ligga på 600-800kr i playstation butiken (indie-spel undantagna)

Medlem

För min del spelar denna prishöjning ingen roll, köper inte drivor med spel, köper sådana jag vet kommer leverera.

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Med andra ord kommer den digitala Ps5:an vara billigare att införskaffa men man är då låst till att bara handla på Playstation butiken. Och Playstation butiken är dyr om man tittar runt på andra sidor.

Visst kan man komma extra billigt undan om man väljer disk framför digitalt (vilket ju är en aning paradoxalt), men även både PS Store och MS Store rear ut spelen titt som tätt. Har köpt alla mina spel digitalt senaste generationen och det är väldigt få av dessa jag köpt för en vidare dyr penning...

Medlem

Jag köpte standardutgåvan av RDR2 till pc för 699 kr via Rockstars launcher när det släpptes till pc. Det kändes som någon form av smärtgräns med tanke på att spelet var ett år gammalt.

Annars skulle jag säga att smärtgränsen varierar från spel till spel. Kommande Elden ring skulle jag kunna betala 999 kr för sett till hype och antalet timmar jag kommer investera i det.

Medlem

Numera så säljer jag alltid mina spel efter jag klarat ut dom, beroende på hur situationen med dlc:s etc ser ut. Så det spelar ingen större roll för mig om priset höjs för AAA-titlar. Ett tips för den som kanske har det lite knapert ekonomiskt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja det beror väl på om man bryr sig om inlevelse, design, artistisk integritet, story, moddning, äganderätt mm.

Jag vill ha en komplett upplevelse, utan någon jädra ingame valuta, utan "du behöver dlc/season pass/premium för att gå här" och utan grinding man kan lösa genom xp-boost eller liknande artificiella begränsningar.

Jag vill ha ett spel där varje, textur, item, rustning osv, är väldesignat, passar in i spelet, har ett tydligt syfte och inte är bara där för att dra in enkla pengar.

Jag vill kunna modda och veta att jag även kan spela ett singelplayer-lir om 20 år, och inte behöva oroa mig över någon förbannat online-storefront tjänst eller liknande som låser spelet.

För mig är dessa saker lika viktigt som att inte ha reklam i en film. De flesta verkar fattar varför tex man inte vill kolla på The Shining på en sådan här tv...

Men när det kommer till spel, verkar många tycka det är helt okej att varenda genre dra sig mer och mer mot mmo hållet.

Jag håller med dig, men tror inte att vi pratar om samma sak.

Alltså: huruvida ett spel med samma kvalitet och längd är värd max 600 eller max 800 kr jämfört med vad som gör ett spel värt pengarna. Det vill säga vad man vill betala för underhållningen kontra mot vad som är underhållning.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Känns väl okej med priserna för grund spelet. Sen gällande dlc, kan man inte ta betalt för fortsätta utveckla mer story till spelet så kommer dlc upphöra. Man gör en grundspel och sen lägger man 1år utveckling på mer story,nya vapen osv och då måste det kosta annars är det ingen mening för spelbolagen. Kan inte driva ett bolag på folks önskningar

Kontot avslutas

Jag kommer ihåg att för typ 20 år sedan så kostade Playstation spel runt 500 kr medans Nintendo 64 spel kostade runt 600 kr. Så jag tyckte ju att Nintendos nya spel var dyra om man jämförde med andra spel.

Precis som det stod här så gick ju spelen upp till runt 600 kr 2006 så att spelen nu skulle gå upp till runt 700 kr vore ju inte så konstigt.

Dock så ser jag att begagnade spel har hängt med mer i hur priserna har gått upp under dessa år. Visst att det kunde vara dyrt med begagnat för typ 20 år sedan men tio år gamla spel brukade inte kosta lika mycket som nya spel något som jag har märkt att många spel gör idag när man kollar på nätet och ibland ännu mer.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Storspel kan kosta lite extra, som tex Cyberpunk. Men om det är copy/paste spel som vissa släpper varenda år så borde det kosta mindre.

Det är inte riktigt så enkelt.

Medlem

Betalar upp till 700kr för ett nytt spel och har inget emot att betala extra för DLC om det innehåller mer gameplay. Börjar spel kosta mer än så och har microtransactions så kan utvecklarna ta och sätta sig på en kaktus medans jag väntar på 75% rea.

Medlem

Så länge det finns en efterfrågan kommer folk betala. Rösta med plånboken och köp spel när det är rea. Svårare med spel som man vill ha på release.

Köpte the witcher 3 GOTY för runt 75 kr. Bara att räkna ihop hur mycket det kostat om man köpt spelet på release och varje separat expansion.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag tänker lite annorlunda, jag värderar kostanden mot hur länge jag tror jag kommer spela spelet. Själv tycker jag att ett spel är värt ca 50 kr i timmen, köper oftast bara AAA spel och direkt vid release. Väldigt få spel jag inte varit nöjd med.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Klickade i 800:- men då är det absolut max och definitivt inte ett pris jag själv vill betala varje gång. Som vissa skrivit tidigare så ska det till att de inte inkluderar mikrotransaktioner öht om de vill hålla den prissättningen.

Betalar dock gladeligen extra för expansioner likt Hearts of stone och Blood and wine.

Medlem

Risken om vi som konsumenter inte röstar med plånkan och godtar mikrotransaktioner osv i ett fullprisspel så kommer de girigaste förmodligen även fundera på andra alternativ som tillåter ännu mer mjölkning. Det jag kan tänka mig som nästa steg är reklam likt det vi ser i mobilspel idag. Fy fabian!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Risken om vi som konsumenter inte röstar med plånkan och godtar mikrotransaktioner osv i ett fullprisspel så kommer de girigaste förmodligen även fundera på andra alternativ som tillåter ännu mer mjölkning. Det jag kan tänka mig som nästa steg är reklam likt det vi ser i mobilspel idag. Fy fabian!

Reklam finns ju knappast i mobilspel som kostar pengar. De finns i spel som är gratis, ofta med möjlighet till att betala en slant för att slippa reklam.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av anon_306295:

På nåt sätt känns det som att ett spel var mer värt förr i tiden.
Kanske för att man blivit vuxen men när man köpte GoldenEye, Ocarina of Time, Unreal Tournament eller Operation Flashpoint så var det nästan livsförändrande händelser. Varje spel man köpte var något helt nytt och fantastiskt.
Spel är mindre på något sätt nu, inte lika fulländade. Det finns för många spel och allt har redan gjorts. Tar emot att betala över 500 för dagens ytliga skitspel.

Du tror inte att det var en konsekvens av att man var yngre? Nu talar jag bara för mig själv, men nya spel på kassett var något jag fick max 3 gånger per år: när jag fyllde år, julklapp och när jag sparat månadspengen. Och varje spel spelades sedan hundratals timmar. Så varje spel var livsändrande, och ärligt talat så hade jag inte spelat så många olika spel heller så allting var ganska nytt.

Nu som vuxen när man kan köpa vad man vill när som helst så försvinner lite den magin

Medlem

Dyrare och sämre har väl varit ledorden för spelbranschen ett bra tag nu. Betalar själv inte mer än 500kr, oftast mindre än så då den första rean brukar vara större än 100-200kr. Finns nog gott om billiga spel när de nya konsolerna är värda att köpa om drygt 2 år.

Medlem

Det fina med konsol är att begagnatmarknaden för fysiska kopior är så stark. Så länge som man inte låter skivorna damma i garderoben så kan man få tillbaka mycket av pengarna. Då spelar inköpspeiset ingen större roll.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Det fina med konsol är att begagnatmarknaden för fysiska kopior är så stark. Så länge som man inte låter skivorna damma i garderoben så kan man få tillbaka mycket av pengarna. Då spelar inköpspeiset ingen större roll.

Har du någon specifik butik du köper/säljer begagnat eller är det Blocket som gäller ? Körde själv Gamestop genom alla år tills dom la ner butikerna för några månader sen

Inaktiv
Skrivet av Matthias:

Du tror inte att det var en konsekvens av att man var yngre? Nu talar jag bara för mig själv, men nya spel på kassett var något jag fick max 3 gånger per år: när jag fyllde år, julklapp och när jag sparat månadspengen. Och varje spel spelades sedan hundratals timmar. Så varje spel var livsändrande, och ärligt talat så hade jag inte spelat så många olika spel heller så allting var ganska nytt.

Nu som vuxen när man kan köpa vad man vill när som helst så försvinner lite den magin

Så kan det nog vara..

Medlem
Skrivet av Godhead:

Har du någon specifik butik du köper/säljer begagnat eller är det Blocket som gäller ? Körde själv Gamestop genom alla år tills dom la ner butikerna för några månader sen

Jag köper i regel alltid spel nya, men säljer sedan på Tradera. Ett nytt spel för 500 brukar säljas för 300-450 kr. Blir en ganska bra snurra där jag kan köra nya spel på releasedagen för ca 100-200 kr netto.

Men jag kör bara singleplayer-spel och är aldrig intresserad av att spela samma spel flera gånger.

123
Skriv svar