Spelpriserna kan gå upp för Playstation 5 och Xbox Series X

Robot
Spelpriserna kan gå upp för Playstation 5 och Xbox Series X

Kan bli 100 kronor dyrare. Var går din smärtgräns?


Medlem

"Inte alla spel landar på 69 dollar för next-gen, men stora AAA-spel som NBA 2K förtjänar den här prissättningen mer än andra."

vilken skojare, nba 2k är väl en av de vidrigaste titlarna när det kommer till mikrotransaktioner?
mycket vill ha mer.

Medlem

Storspel kan kosta lite extra, som tex Cyberpunk. Men om det är copy/paste spel som vissa släpper varenda år så borde det kosta mindre.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

Medlem

600-700 kr är en lämplig prisklass tycker jag, om det är AAA spel som är ganska långa. Mindre spel eller spel som är i stort set samma varje år tex sportspel så kanske runt 300-400 kr.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...

Fast har inte det ändrats igen det senaste året/åren? Spelen har väl gått till att lägga till gratis innehåll under en längre tid och istället förlita sig på mikrotransaktioner för pengaflödet.

Skrivet av Sapiens:

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...

Så sant så. Tänk bara Ubisofts spel. Gold edition ligger väl på 999 kr och ultimate version kan bli din för endast för 1299 kr.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast har inte det ändrats igen det senaste året/åren? Spelen har väl gått till att lägga till gratis innehåll under en längre tid och istället förlita sig på mikrotransaktioner för pengaflödet.

Det beror väl på vad det är för spel man pratar om. Grundregeln verkar dock vara att de som minst behöver pengarna, är de girigaste jävlarna.

Medlem

Betalar gärna de högre summorna men i dagens läge släpper de spel för 700 spänn sen lägger de till "sjutti elva" olika mikro transaktioner från allt mellan 0,49-30 USD + Season Pass osv.

Medlem

Beror på vad man får.
Ett AAA spel med stor produktion förstår jag att det kommer upp i pris. Tycker inte det är fult alls.

Men som en del är inne på. Om spelet har mikrotransaktioner så tycker jag inte att det berättigar ett högre pris i lika stor grad.

Om produkten är komplett och det kommer ett DLC efter ett tag som inte har något med grundspelet att göra, en ren expansion. Helt ok.

Så:
Komplett spel, OK
Ej komplett spel med innehåll låst, NOK

Skrivet av bond12:

Betalar gärna de högre summorna men i dagens läge släpper de spel för 700 spänn sen lägger de till "sjutti elva" olika mikro transaktioner från allt mellan 0,49-30 USD + Season Pass osv.

+ Season Pass Year 2, Season Pass year 3 och så vidare....

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...

Spelföretagen har kommit på flera sätt att ta betalt för spelen än bara inköpspriset. Dlc, prenumerationer och annat fungerar i praktiken som prishöjning som inte syns lika mycket. Å andra sidan var expansioner rätt vanliga förr. Sen är det väldigt olika mellan olika spel, och jag är inte säker på att man säga det så enkelt som i den där bilden - att grundspelen blivit tunnare. Och en hel del (men inte allt) är frivilliga grejer. Svår fråga!


signatur
Medlem

Så länge det fortsätter som idag, dvs att de rear ut spelen efter någon månad för en bråkdel av priset så spelar det ju ingen större roll Jag har galet många spel att spela så har inga problem att vänta med att köpa ett nytt spel eftersom jag redan har så mycket annat att spela. Betalar sällan över 300kr för ett spel idag (förutom när jag verkligen vill spela ett spel tidigt), och kommer nog inte göra det i fortsättningen heller. Och då har jag ändå nästan alla storspel värda namnet som släppts till både denna och förra generationens konsoler förutom de allra senaste.

Medlem

Ja med tanke på att en del dessutom köper samma spel flera gånger så ligger väl den gränsen väldigt högt. Själv så köper jag max 2 fullprisspel per på, resten skaffar jag på REA och har ändå backloggen full med godbitar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Köper knappt aldrig nya spel nu, väntar tills de gått ner i pris så detta är ett icke problem för mig personligen. Har ekonomin för att betala högre pris men tänker aldrig betala 700+ kr för ett spel, finns inte.

Inaktiv

Ett spel till Snes -93 kostade 749 tex Mortal kombat. Omräknat till dagens pris med inflation är det 1032kr. Tål att tänkas på även med ökad publik, microtransaktioner osv.Utvecklingskostnader mm med.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg

Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.

https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...

Fast om slutpriset (med inflation inräknat) blir detsamma så kan man ju argumentera för att det nyare sättet är bättre. Då kan man köpa ett billigare grundspel och om man sedan gillar det så behöver man endast betala för det extra content som man vill ha. I den äldre modellen så betalade man ju för allt, oavsett om man gillade allt eller inte. Kanske spelar mindre roll på plattformar som t ex Steam om man kan göra en refund, men då gäller det att man kan avgöra det efter de första 2 timmarna vilket man inte alltid kan.

Angående mikrotransaktioner så är det inte så illa heller, så länge det inte är PvP och Pay2win.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En del av mig tycker det är logiskt, en annan del tycker att det är helt fel.

Single player spel helt UTAN mikrotransaktioner, ja dom kanske faktiskt skulle få kosta mer pga inflation ect. MEN att digital editions kostar samma eller mer än en fysisk utgåva? ganska F:ed up. En digital utgåva = ingen disk produktion = ingen frakt ect men dyrare ? logiskt

Multiplayer spel eller single player med mikotransaktioner borde INTE kosta mer.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ett spel till Snes -93 kostade 749 tex Mortal kombat. Omräknat till dagens pris med inflation är det 1032kr. Tål att tänkas på även med ökad publik, microtransaktioner osv.Utvecklingskostnader mm med.

Precis. Vet många PS1-spel som jag köpte under 90-talet som kostade mellan 599-699kr.
Även de flesta N64-spel kostade runt 649-749kr.

Så det känns som att priset har legat runt samma väldigt länge.

Medlem

Väntar ändå till att spelen är nere på 200kr innan jag köper, så ingen förlust för mig.

Medlem

Mer än 500 kr tycker jag inte ett singleplayer-spel är värt i relation till hur många timmar man brukar få ut av det. Att utvecklingskostnader sticker iväg är inte mitt problem.

När nya spel kommer brukar jag lägga en Prisjakt-bevakning på 499 kr.

Medlem
Skrivet av Westrr:

Precis. Vet många PS1-spel som jag köpte under 90-talet som kostade mellan 599-699kr.
Även de flesta N64-spel kostade runt 649-749kr.

Så det känns som att priset har legat runt samma väldigt länge.

Minns att jag betalade 700-800 för SNES-spel vilket måste väl vara över 1000 kr i dagens penningvärde. Men, det ska väl då sägas att en stor anledning till kostnaden var den den fysiska kassett man fick, som blev dyrare ju mer utrymme som behövdes och om det fanns specialfunktioner.

Medlem

Jag köper väldigt sällan nya spel till fullpris. Jag väntar till priset går ner eller köper begagnat. Kommer nog aldrig betala 800kr för ett spel

Medlem

Kallade "fullpris" för överpris tidigare så jag står nog fast vid den åsikten.

Skrivet av twilek:

Så länge det fortsätter som idag, dvs att de rear ut spelen efter någon månad för en bråkdel av priset så spelar det ju ingen större roll Jag har galet många spel att spela så har inga problem att vänta med att köpa ett nytt spel eftersom jag redan har så mycket annat att spela. Betalar sällan över 300kr för ett spel idag (förutom när jag verkligen vill spela ett spel tidigt), och kommer nog inte göra det i fortsättningen heller. Och då har jag ändå nästan alla storspel värda namnet som släppts till både denna och förra generationens konsoler förutom de allra senaste.

Det löser faktiskt det mest ja. Vill man ha ett spel på dag ett så får man betala för det, har själv inte gjort det på tio år tror jag, pga som du säger, backloggen är full. Höjs startpriset med 100 kr så kommer dock sänkningen till ett lägre pris antagligen ta längre tid men då får man vänta lite till i så fall. Likaså köper jag aldrig en ny konsol dag ett, jag väntar oftast ett år eftersom release spelen ofta är meh och de bästa spelen släpps nu i slutet av en konsolgeneration så då finns det ännu mer spel att spela på den gamla konsolen.

Medlem

@Fr0gg0.: Lär ju ta längre tid för dem spelen att gå ner till 200kr dock men kanske inget stort problem.

Medlem

Smärtgränsen är svårt att säga då det beror på vilket spel.

Cyberpunk2077 om det blir så bra som man sett och tror skulle jag kunna tänka mig lägga en större summa (800kr ish) medans ett spel som Stardew Valley (realese version) lägga max 150.

Men spel som kostar mer än 350kr kollar jag nogare på om jag verkligen vill ha det dvs kolla in reviews och liknande.

Medlem

De kan sätta vilket pris de vill, sen om folk köper är en annan femma

Kommer nog bli att ännu mer folk väntar på rea än köper direkt

Medlem

Feågan är hur mycket det kommer att kosta här i Sverige då. Tänker speciellt på digitala standardversionerna. De nya som släpps idag kostar ju 650-750 kronor.

Medlem
Skrivet av conthox:

Fast om slutpriset (med inflation inräknat) blir detsamma så kan man ju argumentera för att det nyare sättet är bättre. Då kan man köpa ett billigare grundspel och om man sedan gillar det så behöver man endast betala för det extra content som man vill ha. I den äldre modellen så betalade man ju för allt, oavsett om man gillade allt eller inte. Kanske spelar mindre roll på plattformar som t ex Steam om man kan göra en refund, men då gäller det att man kan avgöra det efter de första 2 timmarna vilket man inte alltid kan.

Angående mikrotransaktioner så är det inte så illa heller, så länge det inte är PvP och Pay2win.

Tja det beror väl på om man bryr sig om inlevelse, design, artistisk integritet, story, moddning, äganderätt mm.

Jag vill ha en komplett upplevelse, utan någon jädra ingame valuta, utan "du behöver dlc/season pass/premium för att gå här" och utan grinding man kan lösa genom xp-boost eller liknande artificiella begränsningar.

Jag vill ha ett spel där varje, textur, item, rustning osv, är väldesignat, passar in i spelet, har ett tydligt syfte och inte är bara där för att dra in enkla pengar.

Jag vill kunna modda och veta att jag även kan spela ett singelplayer-lir om 20 år, och inte behöva oroa mig över någon förbannat online-storefront tjänst eller liknande som låser spelet.

För mig är dessa saker lika viktigt som att inte ha reklam i en film. De flesta verkar fattar varför tex man inte vill kolla på The Shining på en sådan här tv...

Men när det kommer till spel, verkar många tycka det är helt okej att varenda genre dra sig mer och mer mot mmo hållet.

123
Skriv svar