Trailer visar alla nyheter i Horizon Zero Dawn till PC

Medlem

Varför ska det alltid tjafsas om Epic eller Steam, låt folk göra va de vill så länge de är glada och nöjda.

Blir Steam för mig i alla fall, inga problem med Epic men vill helst försöka hålla alla spel till samma "butik" (Har ca 50 spel på Epic, mest Free spel där, men har ungefär 700 på Steam).

Sen att jag har detta på PS4 spelar ingen roll. Kommer köpa oavsett.

Medlem

Ingen Boobs/Bröst slide Små<------------->Stora Nej tack


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hmm, om du resonerar så över allting i livet, då blir jag sannerligen imponerad Jag tänker när det gäller mat och teknologi? Eller gäller det bara spel?

Jag resonerar så när det kommer till EGS.
Jag kommer aldrig att använda deras Store.

Medlem

Systemkraven låter aningen höga för en tidigare potatisexklusivitet men det blir givetvis ett Steam-köp.

NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

Min integritet kostar mer än 150kr

Gäller det också dina övriga Molntjänster, abonnemang, webbshoppandet, mobiltillverkare mm?

Man köper väl det där man vill ha spelet och med bäst pris?! Epic är 150kr billigare. Rätt enkelt val om man inte är sådan som måste ha alla spel på ett ställe. Vette tusan om 1st spel skulle vara värt 150kr extra för det dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av cybo:

Ingen Boobs/Bröst slide Små<------------->Stora Nej tack

Det är för att Tomonobu Itagaki inte är inblandad.

Medlem

Och jag som tänker ursh dom tänker väl inte spela det här spelet på tangentbord å fis mus burr...

Testpilot
Skrivet av Alienshade:

Och jag som tänker ursh dom tänker väl inte spela det här spelet på tangentbord å fis mus burr...

Det är ju det bästa som händer då de kommer till PC. Stödet för tangentbord och mus.
Gamla griniga gubbar som mig som har svårt att lära sig sitta (och köra med handkontroll) tycker det är kanon!

Förutom då att det kommer till ytterligare en plattform och ännu större publik får njuta av ett kanonspel

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det gäller ju dock bara för de första $10 miljonerna i försäljning, efter det justeras andelen som Valve behåller och andelen som Sony får, och jag har svårt att tro att Sony skulle sänka priset med motsvarande summa så snart spelet sålt x-antal exemplar. Vilket då innebär att Sony kommer få mer betalt i längden, förutsatt att spelet inte floppar totalt och inte säljer något.

Vet inte riktigt varför du valde att klippa bort den första meningen i mitt inlägg, den känns ju ändå relevant för sammanhanget. Mitt uttal om att "ge en känga åt Epic" har inget med Sony att göra, det var en kommentar riktad till de konsumenter som väljer att betala 150 kr extra hos Steam för att "slippa" Epic eller till synes "ge en känga åt Epic" genom att betala extra för att slippa handla där.

Steam går ner på 25% när försäljningen når $10 miljoner, sen efter $50 miljoner ner på 20% så det blir ju högre andel på Epic överlag oavsett, $50 miljoner är mycket pengar och på Epic får säljaren då ändå respektive 25%, 17% samt 10% mer pengar.

Så vid $100 miljoner sålt, på Steam får då säljaren ca. $76.5 miljoner ($6.5 miljoner, 11%, mer än vid konstant 30%, bra men inte superimponerande, eller?) och på Epic $88 miljoner (ca. 15% mer pengar, vilket är ganska mycket).

Sen såklart eftersom Epic har färre användare (dels pga. eventuella bojkottare, tror inte det är så många samt de som helt enkelt inte vet om eller kollar på Epic) så betyder det att de förmodligen får lite färre sålda exemplar där, plus då att de satt ett lägre pris på Epic (vilket är najs, har även märkt att priserna på Epic blivit sjukt låga efter de började stödja Svenska kronor, kanske tror att Sverige är ett U-land).

Men ja, förmodligen så justerar de flesta säljare inte ordinarie priset efter de nått dem höjderna, åtminstone inte pga. att de får mer av kakan. Vet inte varför jag skrev allt detta, men håller med dig överlag här i tråden.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Gäller det också dina övriga Molntjänster, abonnemang, webbshoppandet, mobiltillverkare mm?

Äntligen någon som tänker till.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Och jag som tänker ursh dom tänker väl inte spela det här spelet på tangentbord å fis mus burr...

Det går nog bra.
Har du spelar RDR2?
mus + tangentbord så mycket bättre än att köra med kontroll.
(Jag började med kontroll men bytte pga Arthur och hästen led av stelkramp när man körde med kontroll)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul att ett av de bästa PlayStation-spelen någonsin kommer till PC. HFR (high frame rate) är selling point nog för mig. PC är the shit. <3 Absolut värt att skaffa detta AAA-mästerverk.

Medlem

Är sugen på att införskaffa detta, blev sugen efter att ha sett trailern till uppförljaren. Steam blir det icke dock, de kör ju ockerpriser.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Gäller det också dina övriga Molntjänster, abonnemang, webbshoppandet, mobiltillverkare mm?

Man köper väl det där man vill ha spelet och med bäst pris?! Epic är 150kr billigare. Rätt enkelt val om man inte är sådan som måste ha alla spel på ett ställe. Vette tusan om 1st spel skulle vara värt 150kr extra för det dock

Hur menar du? Hur försämrar t.ex. samsung mina förutsättningar som konsument? En telefon är en nödvändighet. Förklara gärna hur jag säljer min integritet när jag handlar på t.ex. inet.se också.
Att företag får tillgång till din information i dagens samhälle går tyvärr inte att undvika, om man nu inte vill leva som någon slags grottmänniska. Det betyder inte att jag måste acceptera allt de gör.

Jag har gjort valet att inte stödja EPICs äckliga metoder för att ta sig in på marknaden. Eller det monopol som de försöker skapa.
150 kr är en spottstyver, varför det skulle få mig att släppa mina principer och helt plötsligt stödja EGS vet jag inte.

Jag uppskattar det de gör med Unreal Engine, och många schyssta spel utvecklas med den motorn. Men jag kommer aldrig ge EGS en ny användare.

Skrivet av Fiddi:

Sen såklart eftersom Epic har färre användare (dels pga. eventuella bojkottare, tror inte det är så många samt de som helt enkelt inte vet om eller kollar på Epic) så betyder det att de förmodligen får lite färre sålda exemplar där, plus då att de satt ett lägre pris på Epic (vilket är najs, har även märkt att priserna på Epic blivit sjukt låga efter de började stödja Svenska kronor, kanske tror att Sverige är ett U-land).

Men ja, förmodligen så justerar de flesta säljare inte ordinarie priset efter de nått dem höjderna, åtminstone inte pga. att de får mer av kakan. Vet inte varför jag skrev allt detta, men håller med dig överlag här i tråden.

Metro Exodus fördubblade väl sin försäljning när det släpptes på Steam. Så man kan nog anta att det är väldans många som väljer att bojkotta EGS.

NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

Hur menar du? Hur försämrar t.ex. samsung mina förutsättningar som konsument? En telefon är en nödvändighet. Förklara gärna hur jag säljer min integritet när jag handlar på t.ex. inet.se också.
Att företag får tillgång till din information i dagens samhälle går tyvärr inte att undvika, om man nu inte vill leva som någon slags grottmänniska. Det betyder inte att jag måste acceptera allt de gör.

Jag har gjort valet att inte stödja EPICs äckliga metoder för att ta sig in på marknaden. Eller det monopol som de försöker skapa.
150 kr är en spottstyver, varför det skulle få mig att släppa mina principer och helt plötsligt stödja EGS vet jag inte.

Jag uppskattar det de gör med Unreal Engine, och många schyssta spel utvecklas med den motorn. Men jag kommer aldrig ge EGS en ny användare.

Metro Exodus fördubblade väl sin försäljning när det släpptes på Steam. Så man kan nog anta att det är väldans många som väljer att bojkotta EGS.

Det är väl bara bra med konkurrens så förstår dig inte?! Kina har nog koll på mig ändå med mitt yrke men gemene svensk, nae


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av loerk:

Metro Exodus fördubblade väl sin försäljning när det släpptes på Steam. Så man kan nog anta att det är väldans många som väljer att bojkotta EGS.

Källa på det? Kan inte hitta någon som skrivit om att de fördubblat sin försäljning. Bara att de sålt 200 000 exemplar under de första dagarna/veckorna efter de släppte på Steam (med 40% rabatt).

Men även om det var sant betyder det ändå inte automatiskt att de som inte köpt på Epic "bojkottar" deras affär. Det är oerhört lätt att bara titta på vad som snackas om på diverse forum och göra en slutsats utifrån det, men det är en sjukt kass metod; De som deltar i diskussionerna omkring x ämne representerar, i de allra flesta fall, bara en bråkdel av det faktiska antalet användare, och på det är de som deltar också oftast dem som bryr sig mest om ämnet, och även bland dem så är det oftast de som är arga som ropar högst.

Det är såklart mycket möjligt att det är många som bojkottar, men utifrån den begränsade statistik vi fått ta del av, samt hur diskussionerna på Reddit (bortsett från dedikerade forum så som EpicGamesPC eller fuckepic) eller här på FZ (där det oftast är samma personer man ser som klagar på det) ser ut, så är jag inte alls övertygad om att det är majoriteten som bojkottar, utan mer att det helt enkelt är så att Epic Games Store inte är särskilt stort än och att Steam är mycket större.

Om man bara tittar på försäljningssiffror så skulle man ju kunna dra slutsatsen att majoriteten bojkottar GOG också. De har ju en sjukt låg marknadsandel, 0.5-2%, medan Steam har 50-75% och Epic Games 15%.

Medlem

@Fiddi: Sa aldrig att någon majoritet bojkottade dock. Men om 200.000 personer köper det första veckan när de har haft ett år på sig att köpa det på EGS om de nu ville det. Så skulle jag säga att det är högst troligt att de väntade med sitt köp för att de inte ville handla på EGS.

Skrivet av NuZ:

Det är väl bara bra med konkurrens så förstår dig inte?! Kina har nog koll på mig ändå med mitt yrke men gemene svensk, nae

Föreslår att du läser på lite innan du försöker motargumentera.
Att stora delar av företaget i princip ägs av den kinesiska staten, är inte vad folk bojkottar EGS för. Även om det är oroväckande hur Kina rör sig geopolitiskt, men det är en helt annan fråga.

NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

@Fiddi: Sa aldrig att någon majoritet bojkottade dock. Men om 200.000 personer köper det första veckan när de har haft ett år på sig att köpa det på EGS om de nu ville det. Så skulle jag säga att det är högst troligt att de väntade med sitt köp för att de inte ville handla på EGS.

Föreslår att du läser på lite innan du försöker motargumentera.
Att stora delar av företaget i princip ägs av den kinesiska staten, är inte vad folk bojkottar EGS för. Även om det är oroväckande hur Kina rör sig geopolitiskt, men det är en helt annan fråga.

Så förklara för mig varför det är just en onlinebutiks ”slänga pengar omkringsig” även ”betala fullt till utvecklarna fast rea i butiken” och inte säkpol som gör att folk bojkottar EGS?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@NuZ: Som jag skrev så får du läsa på själv.
Men kortfattat så är det för att de försöker låsa in stora delar av marknaden i sitt eget ekosystem, de tar bort valfrihet.
De konkurrerar inte med en bra produkt, utan de konkurrerar med att köpa till sig rättigheter för att låsa spel till sin egen platform.

Så nej, jag tycker inte att det är okej att de sakta men säkert fasar in exklusivitet på PC marknaden där det inte behövs. Eller borde finnas.

Mer tänker jag inte prata om det dock.
Du får läsa på själv om du vill.

NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

@NuZ: Som jag skrev så får du läsa på själv.
Men kortfattat så är det för att de försöker låsa in stora delar av marknaden i sitt eget ekosystem, de tar bort valfrihet.
De konkurrerar inte med en bra produkt, utan de konkurrerar med att köpa till sig rättigheter för att låsa spel till sin egen platform.

Så nej, jag tycker inte att det är okej att de sakta men säkert fasar in exklusivitet på PC marknaden där det inte behövs. Eller borde finnas.

Mer tänker jag inte prata om det dock.
Du får läsa på själv om du vill.

O de gör inte Steam, Uplay eller Origin?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av loerk:

@Fiddi: Sa aldrig att någon majoritet bojkottade dock. Men om 200.000 personer köper det första veckan när de har haft ett år på sig att köpa det på EGS om de nu ville det. Så skulle jag säga att det är högst troligt att de väntade med sitt köp för att de inte ville handla på EGS.

Hur kan du ens göra den slutsatsen utan att veta hur mycket spelet sålt innan det hamnade på Steam, hur många som kanske köpte det igen eller hur många som köpte det pga. den höga rabatten samt hur många som helt enkelt inte kollar Epic Store (eller ens vet om det, betyder inte att de bojkottar)? Det är fullt möjligt att det är en hel del som "bojkottar" men du drar ju bara slutsatser från tomma intet, utan någon form av grund bakom. (plus, "väldans många" brukar i de allra flesta fall betyda att man pratar om en majoritet)

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Hur kan du ens göra den slutsatsen utan att veta hur mycket spelet sålt innan det hamnade på Steam, hur många som kanske köpte det igen eller hur många som köpte det pga. den höga rabatten samt hur många som helt enkelt inte kollar Epic Store (eller ens vet om det, betyder inte att de bojkottar)? Det är fullt möjligt att det är en hel del som "bojkottar" men du drar ju bara slutsatser från tomma intet, utan någon form av grund bakom. (plus, "väldans många" brukar i de allra flesta fall betyda att man pratar om en majoritet)

Skulle nog våga påstå att de flesta visste om EGS dramat kring exodus. Det är ju du som drar slutsatser ur tomma intet när du antar att bara ett fåtal av de 200.000 som köpte det direkt när det släpptes på steam inte hade väntat istället för att köpa det på EGS. Jag sa att det var högst troligt, det är inte en slutsats, det är ett antagande som inte alls är långsökt.

Medlem
Skrivet av NuZ:

O de gör inte Steam, Uplay eller Origin?

Nae, det gör de inte.

Medlem
Skrivet av loerk:

Skulle nog våga påstå att de flesta visste om EGS dramat kring exodus. Det är ju du som drar slutsatser ur tomma intet när du antar att bara ett fåtal av de 200.000 som köpte det direkt när det släpptes på steam inte hade väntat istället för att köpa det på EGS. Jag sa att det var högst troligt, det är inte en slutsats, det är ett antagande som inte alls är långsökt.

De aktiva på diverse spelforum och nyhetssajter, definitivt, de flesta av dem visste förmodligen om kontroversen; Men, som sagt, de representerar en enormt liten mängd av den totala mängd PC-spelare i världen. Och med tanke på det, att vi inte har försäljningsstatistik på varken Exodus eller Last Light (som de använde som grund för hur bra det sålt) och de 200 000 exemplar sålda på Steam på x antal dagar går det inte ens att anta att "väldans många" gjorde någonting. Och det ignorerar dessutom den 40% rabatt som det släpptes på Steam med vilket nästan blev det lägsta pris det lagt ute för (åtminstone i de stora butikerna, Epic, Humble etc.) vilket ofta leder till många köpare oavsett.

Jag skrev att jag inte trodde det var så många som bojkottade (mest från perspektivet att man sett så många gånger att folk ska bojkotta men efter ett tag så spelar de i alla fall, tex. Battlefront 2 dök tom. upp i tv-nyheter, sålde sjukt bra i alla fall trots en bra mycket större kontrovers än Metro eller något Epic-exklusivt spel), det är definitivt inget som jag kan ge källor på (pga. av nämnd brist på information) därav inom parentes. Det är oerhört lätt att hamna i en "informationsbubbla" när det gäller sånt här och basera sin åsikt eller "analys" på sån sjukt liten demograf, så vilken information baserar du att det inte är "långsökt" på eller att det automatiskt betyder bojkott? Baserat på dina andra svar i tråden verkar det definitivt inte som att du är opartisk överhuvudtaget.

Poängen är att det finns inget att varken anta eller tro egentligen (jag skulle inte skrivit något om varken bojkott eller inte, eftersom det var en åsikt utan fakta bakom, det var din också), vad vi vet är att Steam har fler användare än Epic, vad vi vet är att det sålde 200 000 kopior på Steam de första dagarna under hög rabatt, vi vet att under första släpp-perioden sålde det 2.5x fler exemplar på Epic än Last Light gjorde under samma period (exakt vad det innebär är oklart för vi vet inte hur mycket Last Light sålde), har du någon mer fakta att tillägga? Inget av detta ger någon som helst indikation på hur läget är, hur många det är som bojkottar eller hur många som helt enkelt inte använder Epic Games Store än. Varje köp på Steam betyder inte automatiskt en bojkottande person.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

De aktiva på diverse spelforum och nyhetssajter, definitivt, de flesta av dem visste förmodligen om kontroversen; Men, som sagt, de representerar en enormt liten mängd av den totala mängd PC-spelare i världen. Och med tanke på det, att vi inte har försäljningsstatistik på varken Exodus eller Last Light (som de använde som grund för hur bra det sålt) och de 200 000 exemplar sålda på Steam på x antal dagar går det inte ens att anta att "väldans många" gjorde någonting. Och det ignorerar dessutom den 40% rabatt som det släpptes på Steam med vilket nästan blev det lägsta pris det lagt ute för (åtminstone i de stora butikerna, Epic, Humble etc.) vilket ofta leder till många köpare oavsett.

Jag skrev att jag inte trodde det var så många som bojkottade (mest från perspektivet att man sett så många gånger att folk ska bojkotta men efter ett tag så spelar de i alla fall, tex. Battlefront 2 dök tom. upp i tv-nyheter, sålde sjukt bra i alla fall trots en bra mycket större kontrovers än Metro eller något Epic-exklusivt spel), det är definitivt inget som jag kan ge källor på (pga. av nämnd brist på information) därav inom parentes. Det är oerhört lätt att hamna i en "informationsbubbla" när det gäller sånt här och basera sin åsikt eller "analys" på sån sjukt liten demograf, så vilken information baserar du att det inte är "långsökt" på eller att det automatiskt betyder bojkott? Baserat på dina andra svar i tråden verkar det definitivt inte som att du är opartisk överhuvudtaget.

Poängen är att det finns inget att varken anta eller tro egentligen (jag skulle inte skrivit något om varken bojkott eller inte, eftersom det var en åsikt utan fakta bakom, det var din också), vad vi vet är att Steam har fler användare än Epic, vad vi vet är att det sålde 200 000 kopior på Steam de första dagarna under hög rabatt, vi vet att under första släpp-perioden sålde det 2.5x fler exemplar på Epic än Last Light gjorde under samma period (exakt vad det innebär är oklart för vi vet inte hur mycket Last Light sålde), har du någon mer fakta att tillägga? Inget av detta ger någon som helst indikation på hur läget är, hur många det är som bojkottar eller hur många som helt enkelt inte använder Epic Games Store än. Varje köp på Steam betyder inte automatiskt en bojkottande person.

Du kan ju inte kritisera någon för deras antagande när du själv gör precis samma sak.
Du har inte mer information än vad jag har, och baserat på dina svar i denna och tidigare trådar, så är du inte heller direkt opartisk.
Jag skrev inte heller att alla 200.000 är bojkottare. Du verkar dock ignorera faktumet att dessa människor var taggade nog på spelet för att köpa det direkt på släpp. När det redan har funnits ett år. Det som är viktigare än att spelet var på REA är att de inte hade spelet till att börja med, trots intresse.
Ytterst få sitter och väntar på att stora spel hamnar i reabacken. Och det var inte direkt som att de kunde förutspå att det skulle hamna där heller.
Vill man gå helt bananas så kan man ju göra antagandet att de satte priset så lågt för att det har sålt dåligt på EGS. Produkter som inte säljer bra brukar hamna i reabacken.

Allt du listar upp styrker ju inte ett enda av dina påståenden, förutom att det är "din känsla".
Jag har hela tiden sagt att det är mitt antagande, och jag har inte påstått att jag kommer med någon fakta. Så kräv inte fakta när du själv inte har någon att basera dina antaganden på.

Jag tror att du underskattar skaran av människor som faktiskt vägrar att använda EGS.
speciellt med tanke på att spel inte direkt säljer som smör där.
Och sorry, jag blandade ihop Exodus med Red dead 2. Det var red dead 2 som mer än dubblade sin försäljning när det släpptes till Steam.

Vi tycker olika, ingen av oss har något konkret som kan bevisa våra antaganden så med det så får jag önska dig en trevlig dag.
Ha de!

Medlem
Skrivet av loerk:

Du kan ju inte kritisera någon för deras antagande när du själv gör precis samma sak.
Du har inte mer information än vad jag har, och baserat på dina svar i denna och tidigare trådar, så är du inte heller direkt opartisk.
Jag skrev inte heller att alla 200.000 är bojkottare. Du verkar dock ignorera faktumet att dessa människor var taggade nog på spelet för att köpa det direkt på släpp. När det redan har funnits ett år. Det som är viktigare än att spelet var på REA är att de inte hade spelet till att börja med, trots intresse.
Ytterst få sitter och väntar på att stora spel hamnar i reabacken. Och det var inte direkt som att de kunde förutspå att det skulle hamna där heller.
Vill man gå helt bananas så kan man ju göra antagandet att de satte priset så lågt för att det har sålt dåligt på EGS. Produkter som inte säljer bra brukar hamna i reabacken.

Allt du listar upp styrker ju inte ett enda av dina påståenden, förutom att det är "din känsla".
Jag har hela tiden sagt att det är mitt antagande, och jag har inte påstått att jag kommer med någon fakta. Så kräv inte fakta när du själv inte har någon att basera dina antaganden på.

Jag tror att du underskattar skaran av människor som faktiskt vägrar att använda EGS.
speciellt med tanke på att spel inte direkt säljer som smör där.
Och sorry, jag blandade ihop Exodus med Red dead 2. Det var red dead 2 som mer än dubblade sin försäljning när det släpptes till Steam.

Vi tycker olika, ingen av oss har något konkret som kan bevisa våra antaganden så med det så får jag önska dig en trevlig dag.
Ha de!

Om vi ska vara riktigt petiga så var det faktiskt du i första svaret som först kritiserade utan belägg en relativt oviktig mening i ett större inlägg.
Sen använde du fördubblingen som exempel för att stärka det antagandet, men ser inte logiken där, tyvärr.
Det är ganska många spel som reas ut under första släpp på en plattform (definitivt när de redan varit ute i ett år, 40% ett år efter släpp är hur vanligt som helst, speciellt på singleplayer-spel), samt att det finns naturligtvis en hel del fler användare som sitter och bläddrar på Steam än vad det finns på Epic (pga. den lilla detalj att det funnits och växt i 15 år).

Jag tycker en hel del av mina exempel styrker mitt antagande, såklart kan situationer vara annorlunda, men i de allra flesta fall som jag sett har folk drastiskt överskattat mängden människor som bryr sig (dels pga. nämnda informationsbubblor eller sk. "ekokammare"), tex. den där bilden på Steamgruppen "Boycott Modern Warfare 2" där en rejäl bunt av dem sitter och spelar just Modern Warfare 2. Dessutom tycker jag att jag är ganska opartisk då jag ogillar alla launchers och dylikt, jag har kritiserat både Steam och Epic, Steam för sin enorma mängd onödiga skitfunktioner och introduktion av loot boxar i PC-världen och Epic för sitt sega program och tråkiga arbetsförhållanden. GOG är oerhört bra, där behöver man ingen launcher överhuvudtaget.

Sen angående ditt påstående att jag underskattar antalet bojkottare, är såklart mycket möjligt, men baserat på diskussioner online och antalet användare på dessa subreddits och forum (som inte ens är en bråkdel av PC-spel användarna) så är diskussionerna bra neutrala, dvs. både negativa och positiva människor, plus då att spel verkar sälja helt okej i alla fall så är dessa bojkottare uppenbarligen inte tillräckligt många för att uppnå vad de är ute efter (därav tron att de inte är så många, för om de var det hade det visats på en större skala och spel hade konsistent floppat). Vi kan bortse från att den typen av bojkottning de gör är helt värdelös då de köper spelet i alla fall när det släpps på Steam och på så vis visar företagen att det är en sjukt bra idé att både ta pengarna på Epic samt få bra försäljning trots allt när det väl släpps på Steam. Vet i fan om man kan kalla det "bojkottning", känns respektlöst mot faktiska bojkottare.

Spel säljer ju såklart inte lika mycket som på Steam av uppenbara skäl, betyder inte att de säljer dåligt eller att de misslyckas (säkert dels pga. den större biten av kakan) på någon annan plattform. I stort sett alla som gjort sina spel "exklusiva" på Epic har sagt att de varit nöjda med affären, om de hade totalt misslyckats hade de inte sagt så (kan ju hävda någon konspiration men på tal om argument utan bas...).

Angående Red Dead, enligt gameindustry.biz så dubblades antalet sålda exemplar i december från 400 000 till nära miljonen, de specificerar inte var den fördubblingen kom från, men det är säkert en majoritet från Steam och en del från Epic's julrea, med kuponger och skit (där det för övrigt fick sitt hittills lägsta pris på ca. 400 kr). Men bara rakt av, betyder det ju att det var ganska jämn försäljning, 400 000 såldes då på Epic under november månad och sen 400 000 till under december.

Men aja, om du inte vill diskutera mer så får man väl be en trevlig helg.

Medlem
Skrivet av loerk:

Hur menar du? Hur försämrar t.ex. samsung mina förutsättningar som konsument? En telefon är en nödvändighet. Förklara gärna hur jag säljer min integritet när jag handlar på t.ex. inet.se också.
Att företag får tillgång till din information i dagens samhälle går tyvärr inte att undvika, om man nu inte vill leva som någon slags grottmänniska. Det betyder inte att jag måste acceptera allt de gör.

Jag har gjort valet att inte stödja EPICs äckliga metoder för att ta sig in på marknaden. Eller det monopol som de försöker skapa.
150 kr är en spottstyver, varför det skulle få mig att släppa mina principer och helt plötsligt stödja EGS vet jag inte.

Jag uppskattar det de gör med Unreal Engine, och många schyssta spel utvecklas med den motorn. Men jag kommer aldrig ge EGS en ny användare.

Metro Exodus fördubblade väl sin försäljning när det släpptes på Steam. Så man kan nog anta att det är väldans många som väljer att bojkotta EGS.

Det är ju Steam som har en i det närmaste monopolliknande situation. Som kund mycket tacksam för lite alternativ och sund konkurrens på marknaden!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar