Streamern och Twitch-profilen Byron 'Reckful' Bernstein död.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Vad är det ens för rutten sorts person som kan göra en sådan sak mot en annan människa? Vad vinner man på att vara en ynklig mobbare och sparka på de som har det svårt? Jag har dålig koll på streamingvärlden, men det lilla jag sett av den här killen verkade sympatiskt och genuint.

Vet inte! Borde ju finnas någon typ av rättvisa lr lag som kickar in så fort någon lr några som säger såna där saker och kan åka dit för hets och vållandet till någon annans död.. Det är ju bara att följa ip adressen (vpn ?) tar i kontakt med företaget som har den tjänsten ber dom om den riktiga ip.. låter simpelt! ^^ kanske är lite mer en bara och följa upp.

Om ni vill så finns det klipp på tuben där Reckful streamar och där bland chatten så är det en snubbe som inte mår så bra som säger att han borde ..... osv
finns flera klipp på olika människor som säger dåliga grejer om honom och till honom.

Medlem

Jävlar vad man kollade på hans streams och Youtube-videos för sisådär 10-12 år sedan.
Han var en gud i PVP i WoW.

Medlem

För er som inte vet vem han är finns där en väldigt bra dokumentär om honom på youtube, den är ca: 1,5 timme lång. Förklarar hans bakgrund, milstolpar m.m.

Quake-konnässsör

@3ll0: Tänker du på denna?

Medlem

Tack FZ för ett väldigt bra hanterande av en sån här tragisk händelse! Jag jobbar inom psykiatrin och ofta så oroar det mig hur medias rapporter kan öka suicidrisken hos andra, något som är ett dokumenterat fenomen. Här förmedlar ni inga spekulationer och hänvisar till hjälp för psykisk ohälsa: "Lider du själv av mental ohälsa, eller känner du någon som gör det? Ta kontakt med organisationen Mind, vars mål är att ingen ensam ska behöva möta ångest, depression och tankar på att ta sitt liv."

Sannolikt har också media möjligheten att minska risken för suicid och ert förhållningssätt torde kunna vara ett sådant. Tack FZ!

Skribent
Skrivet av deadlotus:

Va skönt hon blivit bättre min sambo kämpar med detta nu mer än någonsin och känns som inget vet vad man ska göra för de ska bli bättre.

Ang Reckful är det den jag följt mest och detta tog hårt mkt hårt! Sen är det ta mig fan sjukt illa att folk tjatat på honom att han ska ta sitt liv. Hoppas dessa jävla nötter stängs av på livstid på något sätt.

Det är ett så sjukt komplicerat tillstånd eftersom varje fall verkligen är helt unikt. Att få prata med en psykolog/psykoterapeut var det som gjorde störst skillnad för min fru, kombinerat med att hon började motionera i princip dagligen. Men det funkar givetvis inte för alla, och man ska inte utesluta att prova medicinering, även om det tar emot för många.

Vid såna här tragiska händelser påminns man verkligen om hur jäkla viktigt det är att vara en anständig människa. Ett vänligt ord kommer inte bota någons depression, men det kan vara tillräckligt för att man ska komma igenom dagen på ett bättre sätt och bidra med ett litet, litet steg i rätt riktning.

Folk som håller på och trycker ned personer som redan ligger ned är verkligen värsta sortens avskum.

Medlem

Som många andra djupt berörd av detta. Han har ju länge pratat och varit öppen med sitt tillstånd och hjälpt och inspirerat andra i samma sits, tex svenska Mendokusaii.
Tyckte faktiskt Asmongold hade ett bra förslag för att hedra honom, att göra honom till PVP vendor i Shadowlands.
Man ser ju att folk är berörda då manifestaionerna är det största spelardrivna eventen någonsin i WoW.
RIP Byron

Medlem

De kör gamla VOD:ar på hans kanal sedan igår.

https://www.twitch.tv/reckful

Medlem

Fy fan för människan.

Följde honom nästan slaviskt från det han började streama 2012 och ett par år framåt, innan jag tappade suget helt. En pionjär inom streaming och WoW.
Så mycket kan skrivas på hans CV, men i det viktigaste så var han en fin och sympatisk människa och endast ville att de ungdomar som mådde som honom skulle få en plats att fly till, därav skapade han Everland som hade planerad release nu i år.

Detta tog hårdare än vad jag trodde, tack för alla minnen Reckful.

Medlem

Väldigt sorgligt, tankarna går till de närstående...

Hoppas att alla samtal kring detta som fått mer belysning nu, får folk att inse att det inte längre finns något som heter "det är bara internet/ett spel" när man häver ur sig kommentarer. Det är en del av våra liv, och det kan påverka så mycket att konstant utsättas, både som måltavla och hur apatiskt användandet gradvis blir hos de som uttrycker sig så. Det är nog inte något som vi blir av med, men om man bara kan få fler att tänka efter.

Medlem

Tycker att man måste ta mycket mer ansvar för det man skriver på nätet än vad man gör idag. Som i ett steam forum försökte jag "argumentera" för att om man verkligen behöver försvara rättigheten att vara toxic vilket de tyckte man fick "skylla sig själv" eller att "välja att inte läsa" .

Jag hoppas verkligen det görs något åt det här!

Medlem

Det här tog på mig hårdare än väntat. Finner inga ord hur tragiskt och sorgligt detta är.

Ganska otroligt det är hur en persons bortgång, som man aldrig träffat eller pratat med, kan påverka en så hårt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

hans bror begick självmord när han var ung och nu gjorde han samma sak

kan inte fatta hur tungt det måste vara för hans föräldrar

RIP Byron

Medlem

Så ung, talangfull och framgångsrik. Han spenderade sitt vuxna liv med att göra det han var duktig på och tyckte var kul. Mycket pengar har han tjänat också.

Ändå orkade han inte leva mer. Det påvisar hur lömsk och farlig psykisk ohälsa faktiskt är.

Vill så gärna bryta tabuet och få folk att våga ventilera mental smärta. Det kan kännas hopplöst, men det finns folk som är beredda att lyssna och hjälpa.

Det går att lösa, alldeles oavsett hur dåligt det känns.

Bra av FZ att hänvisa till stöd och hjälp i slutet av artikeln, det skänker mig glädje.

Alla, ta hand om er.

Ett tänkvärt citat:

"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet"

Lev.

Edit: ett av de finaste och starkaste minnen jag har i modern tid är efter en konflikt inom min familj. Jag byggde upp mycket ilska och negativa tankar. Vissa direkt hatiska. Det åt upp mig inifrån och jag kunde inte tänka mig ur det. Det gick inte att stänga av vilket gjorde att tankar kändes som sanning. Hjärnan är lömsk så den köpte det.

En dag kom min mamma in, vi arbetar tillsammans. Hon gick fram till mig, gav mig ett leende och kramade mig. Vi stod där i diskrummet och höll om varandra utan att yppa ett ord.

Som i ett trollslag så blev jag mjuk i själen igen. Fylld av ro, kärlek och ödmjukhet. Får till och med tårar i ögonen när jag skriver detta.

Vad jag vill ha fram är att ens hjärna kan ha fel och sända fel känslor. Ensamhet förvärrar.

Krama någon utan att kräva eller tala. Bara krama. Och låt dig bli kramad.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Visste inte vem det var innan detta, men han verkade vara en riktigt bra person, sympatisk, smart och rolig.
Läskig sjukdom han hade, och av det jag sett verkade inte hans Twitch-kanal vara en jättebra plats för personer med psykisk ohälsa. Såg ett klipp på YT där han säger att folk säger i hans chatt varje dag att han ska ta livet av sig. Han tar verkligen åt sig och säger med tårar i ögonen "Maybe you guys should stop".
Anonym på internet gör det mycket lättare för folk att vara idioter, men säger man att man önskar livet ur någon annan, då har man sjunkit rejält djupt.

R.I.P Byron "Reckful"

Medlem

En gammal klassiker <3

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

hans bror begick självmord när han var ung och nu gjorde han samma sak

kan inte fatta hur tungt det måste vara för hans föräldrar

RIP Byron

Oj, det blir alltså än värre.

Fruktansvärt.

Har en vän vars yngre bror hängde sig i gympasalen under vår gymnasietid. Hela klassen kom in och såg liket dingla i taket.

Kommer ihåg hur folk började undvika den äldre brodern efter detta. Som om det skulle hjälpa.

Än idag lever storebrodern och krigar på under dåliga förhållanden. Drogmissbruk som dominant nämnare.

Han lever trots social utfrysning för något som han inte kan rå för. Samt med smärtan av att hans yngre bror dödade sig själv.

Det är en stark och bra person. Men han får inte hjälp. Kravet, som jag själv har genomlevt, är att han på egen hand ska bli drogfri/alkoholfri innan psykvården kan hjälpa.

Detta är helt sjukt.

Han drogar för att han mår dåligt.

Psykvården ska hjälpa oss när vi mår dåligt.

När jag var tydlig med att jag ville avsluta mitt liv gentemot myndigheter så fick jag förklarat att jag var tvungen att sluta missbruka alkohol och gräs. Därefter får jag hjälp.

Det tog mig över 10 år att vara ren under den tiden som krävdes. Uppoffringen för detta orkar jag inte ens beskriva.

Svammel, out.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

2020 starta riktigt skit dåligt å denna var droppen så tragiskt RIP.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Leon:

Läskig sjukdom han hade, och av det jag sett verkade inte hans Twitch-kanal vara en jättebra plats för personer med psykisk ohälsa. Såg ett klipp på YT där han säger att folk säger i hans chatt varje dag att han ska ta livet av sig. Han tar verkligen åt sig och säger med tårar i ögonen "Maybe you guys should stop".

Det där är så sjukt tragiskt och tråkigt. Streaming i sig är en bra idé för att ge underhållning till andra, och det finns många som skänker positiv energi. Har själv sjunkit mångtals timmar på Twitch och YouTube när man mådde som sämst psykiskt. Var tvungen och hålla mig borta från spel, filmer och serier som kändes mörka eller negativa, eftersom mitt psyke då reagerade på det på ett sånt sätt som roliga och positiva filmer/serier/spel inte gjorde.

Däremot har jag sett hur vissa andra kanaler (t.ex. Forsen, Reckful, Asmon m.m.) har extrema toxic fanbase som bara trycker ner streamern eller andra människor. Det är en anledning varför jag slutar läsa Twitch-chatten, och kommer troligen aldrig själv börja streama.

Det var någon som skrev tidigare i tråden, som resonerade mycket i det jag själv har känt:

Skrivet av AplAy:

eftersom andras kommentarer läses i ens egen röst och du kan läsa om dessa gång på gång tills att du har inbillat dig (vilket blir lättare vid redan existerande psykisk ohälsa) om att det måste vara sant det alla trollen skriver upprepat.

När man mår dåligt så absorberar man negativa kommentarer och intryckt 1000 ggr lättare än det positiva. Så jag har full förståelse att när man har en tittarbas som trycker ner på en, att man tar åt sig och att man har svårt att inte tänka på det.

Tycker det är väldigt tragiskt att Reckful har gått bort, har sett några VODs och klipp på YT och alltid tyckt han var en trevlig streamer/conten creator. Önskar att communityn istället kunde trösta andra när de mår dåligt så att sådant inte händer. Reagerade på samma sätt när Etika inte orkade med heller.

R.I.P. Byron

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det där är så sjukt tragiskt och tråkigt. Streaming i sig är en bra idé för att ge underhållning till andra, och det finns många som skänker positiv energi. Har själv sjunkit mångtals timmar på Twitch och YouTube när man mådde som sämst psykiskt. Var tvungen och hålla mig borta från spel, filmer och serier som kändes mörka eller negativa, eftersom mitt psyke då reagerade på det på ett sånt sätt som roliga och positiva filmer/serier/spel inte gjorde.

Däremot har jag sett hur vissa andra kanaler (t.ex. Forsen, Reckful, Asmon m.m.) har extrema toxic fanbase som bara trycker ner streamern eller andra människor. Det är en anledning varför jag slutar läsa Twitch-chatten, och kommer troligen aldrig själv börja streama.

Det var någon som skrev tidigare i tråden, som resonerade mycket i det jag själv har känt:

När man mår dåligt så absorberar man negativa kommentarer och intryckt 1000 ggr lättare än det positiva. Så jag har full förståelse att när man har en tittarbas som trycker ner på en, att man tar åt sig och att man har svårt att inte tänka på det.

Tycker det är väldigt tragiskt att Reckful har gått bort, har sett några VODs och klipp på YT och alltid tyckt han var en trevlig streamer/conten creator. Önskar att communityn istället kunde trösta andra när de mår dåligt så att sådant inte händer. Reagerade på samma sätt när Etika inte orkade med heller.

R.I.P. Byron

Jag tror inte att lösningen sitter i att andra ska sluta vara elaka.

Den sitter snarare i att vi inte ska låta oss vara svaga och ta emot skit från elaka.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror inte att lösningen sitter i att andra ska sluta vara elaka.

Den sitter snarare i att vi inte ska låta oss vara svaga och ta emot skit från elaka.

Vet inte om jag missförstår dig, men jag tolkar detta som att du menar att streamers ska acceptera att ta emot skit på en daglig basis?

Har full respekt för streamers som väljer att göra detta och har nog hård hud för att ta det (ex Forsen), men tycker det är helt sjukt påstående att säga generellt. Att få höra en hel jävla bibel med skit dagligen (även om större delen av meddelanden är positiva) förstår väl vem som helst är sjukt jävla jobbigt om man inte har den förmågan att stänga ute trollen. Tänk dig då om du dessutom samtidigt har kämpat i 15 år mot självmordstankar och har flertalet självmordsförsök bakom dig. Låter det då rimligt att denna person ska "inte låta sig vara svag och ta emot skit från elaka"?

Jag skulle säga att det snarare handlar om att "vi" som ett helt stort jävla community i alla spel ska sluta promota toxic behaviour och få en förändring i beteende. Det kommer aldrig försvinna men det kan bli så jävla mycket bättre.

Vila i frid.

Medlem

Ni som kommenterat på Kotz kommentar kanske även ni skall ta det lugnt. Personen kan vara någon som inte mår så bra, det han skriver kanske inte är så fel heller. När tråden handlar om att någon tagit sitt liv så kanske man inte skall hätska upp läget i den.
Finns de som svarade personen mer vuxet, tex skyrage, så min kommentar hoppas träffa där den träffas bör.

Vila i frid Reckful!

Medlem
Skrivet av kakke:

Vet inte om jag missförstår dig, men jag tolkar detta som att du menar att streamers ska acceptera att ta emot skit på en daglig basis?

Har full respekt för streamers som väljer att göra detta och har nog hård hud för att ta det (ex Forsen), men tycker det är helt sjukt påstående att säga generellt. Att få höra en hel jävla bibel med skit dagligen (även om större delen av meddelanden är positiva) förstår väl vem som helst är sjukt jävla jobbigt om man inte har den förmågan att stänga ute trollen. Tänk dig då om du dessutom samtidigt har kämpat i 15 år mot självmordstankar och har flertalet självmordsförsök bakom dig. Låter det då rimligt att denna person ska "inte låta sig vara svag och ta emot skit från elaka"?

Jag skulle säga att det snarare handlar om att "vi" som ett helt stort jävla community i alla spel ska sluta promota toxic behaviour och få en förändring i beteende. Det kommer aldrig försvinna men det kan bli så jävla mycket bättre.

Vila i frid.

Jag menar inte att man ska acceptera skiten, men att man inte bör ta åt sig av den. Dåligt beteende kommer alltid att finnas, det bästa sättet att värja sig emot det är att inte ta åt sig. Detta är givetvis svårt, men det går och samtidigt så dödar det det dåliga beteendet då det inte får något fäste.

Alla vi andra kommer också in på något sätt, exempelvis genom att vara positiva och snälla. Men hur vi ska få andra att upphöra med sitt skitbeteende kan jag inte förstå.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Jag tror inte att lösningen sitter i att andra ska sluta vara elaka.

Den sitter snarare i att vi inte ska låta oss vara svaga och ta emot skit från elaka.

Jag håller med om att skinn på näsan är ett måste om man vill bli en offentlig person idag på nätet.

Samtidigt tycker jag att om hulliganbeteende på fotbollsmatcher kan "saneras" så bör spelföretags spelcommunities kunna "saneras" också. Det kan knappast ligga i något företags intresse att bli förknippade med "giftiga kunder".

Och det kan behövas extrema åtgärder bara för att markera att extrema situationer kräver extrema åtgärder tills att situationen lugnat sig så kan åtgärderna lugna sig.

Det är nog, trots hur udda det delvis kan låta, dags att automatiskt filtrera bort fraser som "kill yourself" och dylikt i Twitch chat och spelchatter och alternativt köra en Blizzard's Overwatch där kommentarerna blev som om personen skrev något annat och positivt.

Inskränker detta på yttrandefriheten? Nope. Varken Twitch eller spelchatter är "offentliga platser" i den mån lagen definierar konceptet. Är det överdrivet? Knappast lika överdrivet som allt toxic beteende de senaste åren inom gaming, imho.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag håller med om att skinn på näsan är ett måste om man vill bli en offentlig person idag på nätet.

Samtidigt tycker jag att om hulliganbeteende på fotbollsmatcher kan "saneras" så bör spelföretags spelcommunities kunna "saneras" också. Det kan knappast ligga i något företags intresse att bli förknippade med "giftiga kunder".

Och det kan behövas extrema åtgärder bara för att markera att extrema situationer kräver extrema åtgärder tills att situationen lugnat sig så kan åtgärderna lugna sig.

Det är nog, trots hur udda det delvis kan låta, dags att automatiskt filtrera bort fraser som "kill yourself" och dylikt i Twitch chat och spelchatter och alternativt köra en Blizzard's Overwatch där kommentarerna blev som om personen skrev något annat och positivt.

Inskränker detta på yttrandefriheten? Nope. Varken Twitch eller spelchatter är "offentliga platser" i den mån lagen definierar konceptet. Är det överdrivet? Knappast lika överdrivet som allt toxic beteende de senaste åren inom gaming, imho.

Tycker det låter bättre att de bara bannar alla som skriver något sådant rätt av utan någon chans att få tillbaka sitt konto. Då skulle det bli slut på det snabbare.
Med den lösning som du beskriver så löser man inte ett problem, man sopar det under mattan men behåller dessa personer i sin community.

Medlem
Skrivet av almblad:

Exakt. Kan rekommendera denna för er som både vet vem han är eller inte.

Medlem

Jävligt tråkigt att sånt här händer, tragiskt nog lär det hända igen, och igen. Det gör mig så vansinnigt förbannad, när man ser folk skriver "kill yourself" och liknande i hans stream, och det är ju så vanligt att såna patetiska exemplar av en människa skriver sånt då det inte finns några som helst konsekvenser av ens agerande på internet.
Jag lutar mer och mer åt att om du ska kommentera så ska du behöva identifiera dig, för inte fan skriver du såna urbota korkade saker om folk kan ta reda på vem du är...och jag vet att det inte är möjligt men första känslan är att folk som "trollar" på nätet behöver få sig en smäll på käften lite då och då

Skrivet av Jonny Myrén:

Otroligt tråkigt, inte minst på grund av omständigheterna och hans låga ålder. Jag lider verkligen med familjen.

Frugan min har kämpat med, och till stor del besegrat, depression, och det är ett rent helvete. Det går att få tillbaka livsglädjen, men man måste verkligen söka hjälp och ta tag i saker som kost och träning.

Vill understryka det där med kost och träning, även om det inte är så kul att höra det när man är på djupdyk. Men klyschan stämmer!

eld
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Vill understryka det där med kost och träning, även om det inte är så kul att höra det när man är på djupdyk. Men klyschan stämmer!

Jo, många lider av depression på grund av omständigheter och träning samt kost är generellt bra för att få folk att må bättre.

Men depression på grund av kemisk obalans i hjärnan bör liknas vid cancer, man kan inte träna eller äta bort något sådant. Men just därför fokus att på att söka hjälp.

Skrivet av eld:

Jo, många lider av depression på grund av omständigheter och träning samt kost är generellt bra för att få folk att må bättre.

Men depression på grund av kemisk obalans i hjärnan bör liknas vid cancer, man kan inte träna eller äta bort något sådant. Men just därför fokus att på att söka hjälp.

Nej så är det förstås, men fler bör komplettera professionell hjälp och medicinering med kost och träning.

Synd att psykiska sjukdomar ej kan mätas och testas som fysiska. Väldigt tabubelagt.

123
Skriv svar