Veckans snabba fråga - Playstation 5 eller Xbox Series X?

Dex
Medlem
Skrivet av Rävmunken:

@Margy: "Sony’s online gaming service, PlayStation Plus, is growing, too. It hit 41.5 million subscribers at the end of March, a 5 million-user increase compared to around this time last year when Sony reported PlayStation Plus exceeded over 36 million active users. Microsoft reported that Xbox Live has amassed 90 million active users in late April."

Du får gärna göra din egen research om du tvivlar. Men vart jag än har läst så har Xbox mer subscribers och tydligen aktiva användare också. Även när det gäller prenumeranter av PlayStation Now (ca 2+ miljoner) jämfört med Xbox Game Pass (10+ miljoner).

"Though the number of PlayStation Now subscribers looks huge on paper, Sony launched the service over five years ago, so it’s been slow to grow. Its closest competitor, Xbox Game Pass, which also offers a massive library of games for subscribers to play, had accumulated 10 million subscribers as of April after launching in 2017."

Källa

Nu är ju inte Playstation Now och Gamepass samma sak heller. Playstation Now är en streaming tjänst och bör i så fall jämföras mer med XCloud.

Men med det sagt så är det inget snack om att Microsoft just nu har lyckats väldigt bra med sina tjänster och Sony fortsätter starkt med själva konsolen.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Du får gärna göra din egen research om du tvivlar. Men vart jag än har läst så har Xbox mer subscribers och tydligen aktiva användare också.

MS har troligen sålt 50-55 miljoner Xbox One. Även om det kan finnas någon miljon 360-användare som fortfarande betalar för Live så måste du väl inse att över dubbelt så många abonnenter (83+ miljoner) är helt omöjligt? Troligen så ligger man någonstans i spannet 20-30 miljoner abonnemang.

När det gäller antalet användare så rapporterade MS i sin senaste rapport (fram till sista mars) att man nått en rekordnivå med nästan 90 miljoner aktiva användare fördelat på Xbox, PC, telefoner och Minecraft på diverse plattformar. PSN hade senast jag såg siffran rapporteras (årsskiftet) 103 miljoner användare fördelat på konsoler och PS Now-användare på PC.

Medlem

@Margy: Antalet sålda konsoler har återigen inget med saken att göra, vi pratade om Microsofts tjänster att det är vad dom tjänar mest på. Siffrorna (90 miljoner användare) stämmer säkert, om dom inte har skrivit fel i alla artiklar. Du svarade dels på det själv nyss, täcker som sagt även PC-användare. Minecraft har dock inget med siffran att göra då man inte behöver Live för det.

I artikeln jämförde man Game Pass med PlayStation Now (där Xbox har mer än dubbelt så många subscribers) vilket egentligen är en dålig jämförelse som någon ovan nämnde. Då det är helt olika tjänster.

Egentligen har ju MS med Xbox Game Pass över 10 miljoner gånger mer subscribers eftersom PlayStation inte har något att jämföra med, om det nu ska vara så. Så det är ju en tjänst som Microsoft verkligen tjänar betydligt mer på än vad Sony gör.

Edit: Hur många som har Xbox Live GOLD versus "Playstation subscription" har jag ingen information om. "Xbox Live Gold, which is necessary to play console titles online, has also reached "nearly 90 million monthly active users," according to Frank Shaw, lead communications for Microsoft." Källa. (Tror dock att det är fel i artikeln, för jag tycker själv det låter för mycket för att vara sant).

Ville hur som helst bara ge ett exempel på varför Microsofts framgång med Xbox inte ligger i konsolförsäljningen utan deras tjänster. Vilket jag har gjort nu. Även om det är onödigt.

Medlem

@Rävmunken: Du har påstått att att Live har mer än dubbelt så många abonnenter och att Live har fler aktiva användare. Ingen av dessa saker stämmer.

Du liksom källan du länkar till ovan förväxlar den totala summan av aktiva användare av Live under en period med betalande (Guld) abonnenter. I den summan ingår även Minecraft-spelare på alla möjliga plattformar som loggar in med ett Live-konto när de spelar.

Jag nämnde konsolförsäljningen för att visa hur orimligt det är att tro att man skulle ha väldigt många fler abonnemang än man har konsoler på marknaden.

Game Pass har fler abonnenter än PS Now - ingen har hävdat något annat. Jag tror dock det är tveksamt om MS tjänar pengar på tjänsten då man nog fortfarande är i den fas där man tar förluster för att bygga en stor användarbas.

Medlem
Skrivet av Margy:

I den summan ingår även Minecraft-spelare på alla möjliga plattformar som loggar in med ett Live-konto när de spelar.

Vad skulle det vara för plattformar som inte är Xbox, telefon eller pc? Känns som en helt onödig information att ta med. Minecraft finns även på Playstation, så du menar att man loggar in på ett live-konto även när man ska spela Minecraft på Playstation? Låter väldigt skumt, det är i så fall där de extra siffrorna skulle komma ifrån.

Angående antalet fler abonnenter och användare så har jag bara sagt vad källorna säger. Kollade dock up PC tidigare och såg att man inte ens behöver betala för ett Live-konto för att få tillgång till Live. Utbudet är å andra sidan väldigt dåligt på PC just nu, så kan vara därför. Med det sagt så kan jag hålla med om att jag mest troligt hade fel just där. Det är ju jävligt dumt av dom i så fall att jämföra som dom gjorde utan att ta med alla aktiva användare av Playstation Network.

Nu blev detta dock ett sidospår. Vad allt egentligen handlade om var att MS har fokus på och satsar och tjänar mer på sina tjänster än konsolförsäljningen. Att detta väger upp för deras färre sålda spelkonsoler. Vilket kommer bli ännu mer tydligt nästa generation när det sägs att konsolerna kommer säljas billigare än vad själva produktionsvärdet är. Valet att köra en liknande "Netflix" tjänst över Xbox Live är ett vinnande koncept.

Skriv svar