Veckans fråga - gör högre fps dig bättre i multiplayer-shooters?

Robot
Veckans fråga - gör högre fps dig bättre i multiplayer-shooters?

Nvidia menar att ju högre fps du har desto bättre presterar du i multiplayer, håller du med?

#frames-win-games, #nvidia


Medlem

utan tvekan, den som påstår nå annat har aldrig "tävlat" på amatör eller proffsnivå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem
Skrivet av Prixm:

Att 33% har svarat nej är oroande.

Konsolspelare tror att fps är en slider på hur cinematiskt spelet är.

Avstängd
Skrivet av Prixm:

Att 33% har svarat nej är oroande.

Vissa är inte så duktiga och andra bryr sig helt enkelt inte!

Moderator | Testpilot
Skrivet av AplAy:

Vissa är inte så duktiga och andra bryr sig helt enkelt inte!

Det är dock ett faktum att det blir lättare för dig att spela ju högre fps du har. Du skulle spela bättre i multiplayer om du har 60 istället för 30, eller 144 istället för 60. Just för att det flyter på bättre så det blir lättare att se vad som händer och reagera.

Eller ja, faktum är väl att ta i hårt. Det finns säkert någon person som är så van med 30 fps att det inte fungerar med något annat, typ gamling och mobiltelefoner, men generellt sätt så skulle du prestera bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Linus och Shroud mfl som gjorde ett relativt djupt test i just detta.

Medlem

Jag börjar bli gammal, känns som att allt över 60fps är för snabbt

Avstängd

Det är enorm skillnad. Drar man snabbt med musen är det omöjligt att urskilja detaljer i omgivningen med låg fps. Ni som spelar på konsol i ett spel cappat till 30 fps: Rotera kameran och försök utröna alla detaljer i omgivningen. Just det. Ni kan inte, för det flyter på för dåligt. Men att kunna just det är ett måste i ett spel som t.ex. CSGO, eller senaste Valorant, där man snabbt måste scanna av miljön och se om någon häcklar i hörnen. Dock, ska erkännas, att jag till och med finner 144hz för lågt för att utröna allt. Nästa gång en 240hz-skärm finns till ett rimligt pris kommer jag plocka upp en direkt. När det inte längre finns multipla muspekare på skärmen kommer jag känna mig nöjd.

Gnällkuk

Tack för att du skrev om denna, Calle! Den var ju horribelt och felaktigt utformad på Swec (av alla ställen)!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

jag spelar inte med under 60fps oavsett vad, inte heller med under över 80 i ping nånstans. minns att i quake tex gjorde det all skillnad i världen att ha högre fps, eftersom du då kunde röra dig/sikta/svänga liiite snabbare och bättre


signatur

//monster

Medlem

Klart det gör skillnad, man tweaka ju inte Q3 för att de skulle bli snyggare
Har spelat på proff. nivå och så är de där också man kan inte riskera lagg med fps-dropp pga hårdvara tex.

Ungefär som när man spela med ping, lite samma sak :<

Medlem

Jag kan inte svara varken ja eller nej pga min skärm bara klarar 60 fps, så jag har aldrig provat, men förmodligen borde det bli lite bättre.

Medlem

Som ren konsolspelare så kan jag bara rösta med ett rungande, JA!
Självklart blir du bättre med mer presicon, som kommer med högre fps.
Sen finns det spel som har perfekt frametiming, och då känns inte 30fps lika illa, typ Destiny 1/2. Där funkar PvP utmärkt, enligt mig iaf.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Nej, du blir inte bättre. Jag ser det mer som att låg fps får dig att underprestera, inte att högre fps gör dig bättre.

Medlem

FPS ska det vara 60 fippsar på, annars får det vara. Jag har en 60hz-skärm så jag bryr mig om att ha högre än 60, men nog fan ska den hålla sig runt 60 annars drar jag ned någon inställning direkt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Nej jag blir då fan inge bättre på FPS spel även om jag skulle ha 120 fps folk som tror frames per second gör dom bättre spelar inbillar sig bara. Bara för du har 120 fps betyder det fan inte att du blir bättre på att sikta ja du kanske har större chans att reagera men siktar dom som en kratta så spelar det fan ingen roll hur hög din FPS är.

Sedan också 120 FPS gör der dig inte ett skit om din pin är 300.

Så för bli bra på fps spel behöver du.
1. Vara bra på sikta
2. Vara bra på spelet typ kunna bannorna med mera.
3. 60+ fps
4. Så lågt ping som möjligt

phi
Medlem

Har du inget spelsinne, kass reaktionsförmåga och spelar för oregelbundet så kvittar det. Du kommer ändå att vara dålig oavsett om du sitter med 60 fps @ 60 Hz eller 240 fps @ 240 Hz.

Däremot så hjälper givetvis hög fps och hög hertz dig oavsett om du är bra eller ej. Till en viss gräns.

Spel som Warzone och cross platform börjar bli intressant om man ser till det faktum att duktiga konsolspelare kan spöa skiten ur PC-spelare utan problem. Mycket tack vare deras bättre spelsinne och förståelse för spelet och inte deras aim + aim assist.

Medlem

Nä, jag är precis lika kass oavsett!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Nasder:

Nej, du blir inte bättre. Jag ser det mer som att låg fps får dig att underprestera, inte att högre fps gör dig bättre.

Hur lågt som är lågt och hur högt som är högt är relativt

Medlem

Liten tankevurpa när jag klicka nej alternativet, hög fps är naturligtvis bättre, men vet inte om det gör någon skillnad för mig om jag har 144 fps eller 90 om flytet känns bra

Medlem

Nej, jag är lika dålig ändå.

Medlem

Man blir ju inte bättre av högre fps men det kan ju definitivt ge fördelar om man jämför två personer med samma skill fast med olika fps. Det beror ju helt på vad det är för spel dock.

Skägg.
10 Chambers

Följdfråga: vart går smärtgränsen?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följdfråga: vart går smärtgränsen?

Svar: 85-90.

Medlem

Gick precis från en 60Hz skärm till en 165 Hz skräm; det gör en extrem skillnad. I tac-Fps som CS och Valorant skulle jag nästan kunna argumentera för att det är orättvist att låta 60 Hz-spelar spela mot 120+

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vissa är inte så duktiga och andra bryr sig helt enkelt inte!

Exakt. För mig spelar de ingen roll alls. Missar ändå. Suger på FPS spel 🤣


signatur

🐖💨💩

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zhin:

Gick precis från en 60Hz skärm till en 165 Hz skräm; det gör en extrem skillnad. I tac-Fps som CS och Valorant skulle jag nästan kunna argumentera för att det är orättvist att låta 60 Hz-spelar spela mot 120+

Jag minns den känslan, fast när jag gick från kulmus till en optisk. Precisionen!

Jag växlar också en hel del mellan en 27” 4K-skärm på 60hz och en mindre, typ 21” fast med 144Hz. Just för att den mindre känns bättre i multiplayerspel.


signatur
Medlem

Kan rekommendera https://www.testufo.com för att se vad frame rate faktisk gör.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följdfråga: vart går smärtgränsen?

För egen del blir jag irriterad om fps:en går under skärmens hz för då ser man att det hackar till. Sen om det förstör ens möjligheter totalt att prestera är ju en annan fråga, men alla små ting som drar en ur upplevelsen minskar ens prestation med iallafall en liten procent. Men då är det väl främst när man spelar med topp 5%-skiktet av spelare som det blir en noterbar försämring.

123
Skriv svar