Recension - The Last of Us Part II

Medlem

Blir upprörd över att en kvinna är vältränad i ett spel. Frågar varför i ett forum där ingen av oss närvarande varit med och utvecklat nämnda lir. Får rimligt svar. Blir upprörd igen och lämnar sajten. LOL

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

@uberpwnage2.0:
Gjorde lite research själv:

Tydligen har ju Abbys hideout ett gym och hon pratar i flashbacks om hur hon nått tyngd-mål.
Så där har vi nog svaret. Story checks out.

Tack för mig.

Missade denna, precis det jag hittade med länken ovan.

Allt gott!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

Tycker personligen att det är konstigare att lilla späda Ellie kan ultramörda hundratals människor och infekterade, än att en annan tjej är fysiskt krallig..?

Nåväl, hur gick det med alla frågor? Har fått in en än så länge! Fast ni kanske har pratat av er redan.

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker personligen att det är konstigare att lilla späda Ellie kan ultramörda hundratals människor och infekterade, än att en annan tjej är fysiskt krallig..?

Nåväl, hur gick det med alla frågor? Har fått in en än så länge! Fast ni kanske har pratat av er redan.

Har många frågor jag vill ställa, men jag ska börja spela det ikväll så tänkte att det kanske är bättre att se det själv istället

Medlem

Spelade mina första 2 timmar och 16 minuter igår och wow vilket härligt spel. Fantastisk atmosfär, intressanta miljöer, härliga karaktärer som vanligt i ett ND-spel och sjukt intensiva strider. Älskar utforskandet dessutom och känner att spelet verkligen ger en mer tillbaks om man saktar ner och andas under varven. Inget att klaga på än sålänge.

Frilansare

@dex20:
Rätt tänkt! Kom tillbaka när du är klar, happy gaming!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Spelade mina första 2 timmar och 16 minuter igår och wow vilket härligt spel. Fantastisk atmosfär, intressanta miljöer, härliga karaktärer som vanligt i ett ND-spel och sjukt intensiva strider. Älskar utforskandet dessutom och känner att spelet verkligen ger en mer tillbaks om man saktar ner och andas under varven. Inget att klaga på än sålänge.

Se upp för andra halvan, den är ju tydligen så dålig att spelets totala betyg dras ner till 0/10. Om första halvan är bra borde det alltså betyda att andra halvan är så dålig att den har negativa poäng. Storyn måste ju vara något otroligt dålig om den liksom överskuggar gameplay, grafik och allt annat och gör att totalbetyget för hela spelet blir 0, aldrig hört talas om något sådant innan.

För att summera:
1:a halvan: 10 poäng
2:a halvan: -7 poäng
Tjej som är biff: -3 poäng
Totalt: 0 poäng

Hade jag haft tid nu att spela hade jag redan köpt spelet men det får bli ett framtida köp, kanske till hösten.

Medlem
Skrivet av hunden:

Se upp för andra halvan, den är ju tydligen så dålig att spelets totala betyg dras ner till 0/10. Om första halvan är bra borde det alltså betyda att andra halvan är så dålig att den har negativa poäng. Storyn måste ju vara något otroligt dålig om den liksom överskuggar gameplay, grafik och allt annat och gör att totalbetyget för hela spelet blir 0, aldrig hört talas om något sådant innan.

För att summera:
1:a halvan: 10 poäng
2:a halvan: -7 poäng
Tjej som är biff: -3 poäng
Totalt: 0 poäng

Hade jag haft tid nu att spela hade jag redan köpt spelet men det får bli ett framtida köp, kanske till hösten.

Så lågt kan det ju omöjligt sjunka även om -3 för en biffig tjej låter ganska rättvist haha :-P. Litar föga på lynchmobben på nätet dock.

Missade din uppenbara ironi där först^^. Svårt att hänga med ibland med tanke på hur kommentarerna urartat angående det här spelet.

Medlem

Desto längre in i spelet jag kommer desto mindre förstår jag de som gnäller eller gnällt över det här spelet. Det här spelet för mig just nu är mer intressant och spännande än första spelet helt klart.
Vändningarna det tar i storyn här o var är underbara och så skönt o spela ngt som inte bara är ännu en upprepad-till-döds Hollywood kliché.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är kanske fem timmar in nu. Har ingen aning om hur många timmar det kommer ta för mig att klara ut detta, jag har svårt att inte gå in och leta efter föremål i varenda skrymsle. Så frågorna till Jocke får vänta lite.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

@Ruffles: haha jag är likadan. Det är klart man måste leta överallt Plus gör man inte det så missar man så mkt vackert att titta på samtidigt


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hittills har 4,4 milj spelare köpt spelet sedan release, 4,1 milj såldes under de första tre dagarna, högre än Spider Man (3,3 milj) och GoW (3,1 milj) Inte dåligt för ett spel som har så "dåligt" betyg.

Även ett bevis på att sitta trolla, skriva massa skit på diverse forum/metacritic, inte hjälper så värst mycket, när ett spel är så populärt. Istället drar spelet till sig ännu mer uppmärksamhet och t.o.m kanske säljer bättre för att folk blir nyfikna.

Här kan ni följa statistik över spel och och antal spelare. Statistiken räknar över hur många som tar trophys.

https://gamstat.com/games/

Medlem

@Bullen86: Man kan inte dra en slutsats från detta då spelet var hypat och efterlängtat som tusan vilket leder till att fler köper det vi release. Dock få vi se om spelet kan hålla igång sitt momentum nu när "word of mouth" är det som ska driva försäljningen. TLOU2 kommer vara en stor framgång men kan ha skadat en uppföljare eller andra spel från ND.

Ta Last Jedi som i stort sett tappade all fart när det började komma ut att handlingen inte var så bra vilket ledde till att den inte nådde upp till företrädaren. Filmen tjänade bra med pengar iaf men när det kom till uppföljaren The rise of Skywalker kunde man se skadan.

Sen kan ju många spel var andra hands köp vilket påverkar eller att man lånat. Kort sagt sidan du hänvisade till visar antal spelare men inte hur många som köpt spelet. Dock är nog siffran hyfsat nära.
Ta God of War som ett exempel 23 miljoner spelare och för ett år (21/5 -19) sen hade spelet sålt 10 miljoner. Svårt att se att det under ytterligare ett år sålde 13 miljoner till utan att Sony sagt något

Kommer nog själv köpa det vid ett senare tillfälle och då troligen till PS5 eller låna av någon.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

@Bullen86: Man kan inte dra en slutsats från detta då spelet var hypat och efterlängtat som tusan vilket leder till att fler köper det vi release. Dock få vi se om spelet kan hålla igång sitt momentum nu när "word of mouth" är det som ska driva försäljningen. TLOU2 kommer vara en stor framgång men kan ha skadat en uppföljare eller andra spel från ND.

Ta Last Jedi som i stort sett tappade all fart när det började komma ut att handlingen inte var så bra vilket ledde till att den inte nådde upp till företrädaren. Filmen tjänade bra med pengar iaf men när det kom till uppföljaren The rise of Skywalker kunde man se skadan.

Sen kan ju många spel var andra hands köp vilket påverkar eller att man lånat. Kort sagt sidan du hänvisade till visar antal spelare men inte hur många som köpt spelet. Dock är nog siffran hyfsat nära.
Ta God of War som ett exempel 23 miljoner spelare och för ett år (21/5 -19) sen hade spelet sålt 10 miljoner. Svårt att se att det under ytterligare ett år sålde 13 miljoner till utan att Sony sagt något

Kommer nog själv köpa det vid ett senare tillfälle och då troligen till PS5 eller låna av någon.

Sant, det har du rätt i. Det är svårt att tyda hur de har köpt spelet. Men tvekar på att det skulle finnas så många begagnade spel efter 3 dagar. Alla spelar inte slut spelet på 2 dagar. Tänk även på att många utav de sålda spelen kan vara digitala köp. Som sagt så har vi inte statistik över det ännu.

Det var en kille på reddit som radade upp massa artiklar på andra "bojkotter" på en rad spel/filmer de senaste 10 åren. Bojkotter som totalt hade "misslyckats" Ett utav spelen var ett utav Call of Duty som tydligen folk protesterade om? Visade sig att samma spel slog rekord och omsatte 1 miljard dollar. Synd att jag inte har kvar hans inlägg, fanns många bra exempel..

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Sant, det har du rätt i. Det är svårt att tyda hur de har köpt spelet. Men tvekar på att det skulle finnas så många begagnade spel efter 3 dagar. Alla spelar inte slut spelet på 2 dagar. Tänk även på att många utav de sålda spelen kan vara digitala köp. Som sagt så har vi inte statistik över det ännu.

Det var en kille på reddit som radade upp massa artiklar på andra "bojkotter" på en rad spel/filmer de senaste 10 åren. Bojkotter som totalt hade "misslyckats" Ett utav spelen var ett utav Call of Duty som tydligen folk protesterade om? Visade sig att samma spel slog rekord och omsatte 1 miljard dollar. Synd att jag inte har kvar hans inlägg, fanns många bra exempel..

Trippel A studios kommer aldrig påverkas av bojkotter, då hade EA gått i konken för länge sen. Dessutom vill jag väll tro att folk inte manar till bojkott? Folk är besvikna på hur vissa saker utspelas helt enkelt. Sen har du väll kanske olika röster på en viss extrem kant som hävdar det ena och det andra om spelet, men dom är inte många.

Medlem

Helt fantastiskt, bästa upplevelsen jag haft spelmässigt... karaktärerna och det helt otroliga arbetet de lagt ner på alla detaljer. Storyn väver ihop allting på ett sätt jag aldrig upplevt i spel tidigare.

6 av 5.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Hittills har 4,4 milj spelare köpt spelet sedan release, 4,1 milj såldes under de första tre dagarna, högre än Spider Man (3,3 milj) och GoW (3,1 milj) Inte dåligt för ett spel som har så "dåligt" betyg.

Även ett bevis på att sitta trolla, skriva massa skit på diverse forum/metacritic, inte hjälper så värst mycket, när ett spel är så populärt. Istället drar spelet till sig ännu mer uppmärksamhet och t.o.m kanske säljer bättre för att folk blir nyfikna.

Här kan ni följa statistik över spel och och antal spelare. Statistiken räknar över hur många som tar trophys.

https://gamstat.com/games/

Vet inte hur pålitlig den där sidan är för Uncharted 4 har väl knappast sålt 32 miljoner ex? Skrevs i Oktober förra året att det var uppe i 16 miljoner. Kul med statistik men man får nog ta den med en näve salt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bullen86:

Hittills har 4,4 milj spelare köpt spelet sedan release, 4,1 milj såldes under de första tre dagarna, högre än Spider Man (3,3 milj) och GoW (3,1 milj) Inte dåligt för ett spel som har så "dåligt" betyg.

Även ett bevis på att sitta trolla, skriva massa skit på diverse forum/metacritic, inte hjälper så värst mycket, när ett spel är så populärt. Istället drar spelet till sig ännu mer uppmärksamhet och t.o.m kanske säljer bättre för att folk blir nyfikna.

Här kan ni följa statistik över spel och och antal spelare. Statistiken räknar över hur många som tar trophys.

https://gamstat.com/games/

Oavsett om den där statistiken stämmer eller inte verkar TLOU2 ha sålt bra. Det är ganska uppmuntrande att se att folk verkar tänka själva i hög grad.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vet inte hur pålitlig den där sidan är för Uncharted 4 har väl knappast sålt 32 miljoner ex? Skrevs i Oktober förra året att det var uppe i 16 miljoner. Kul med statistik men man får nog ta den med en näve salt.

Att antalet spelare är runt 32m beror nog främst på att Uncharted 4 gick att få gratis via Playstation plus för ett par månader sen. Sedan verkar försäljningssiffrorna på 16m inte inkluderat Uncharted Collection etc. så är troligen fler sålda kopior där.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Att antalet spelare är runt 32m beror nog främst på att Uncharted 4 gick att få gratis via Playstation plus för ett par månader sen. Sedan verkar försäljningssiffrorna på 16m inte inkluderat Uncharted Collection etc. så är troligen fler sålda kopior där.

Yes, det har du rätt i. Hade helt glömt bort att det var ett Plus-spel för ett tag sedan.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Oavsett om den där statistiken stämmer eller inte verkar TLOU2 ha sålt bra. Det är ganska uppmuntrande att se att folk verkar tänka själva i hög grad.

Tänka själva? Spelet har 94 på metacritic och många recensenter har gett spelet 10/10.
De allra flesta stöter nog inte ens på kritiken mot spelet innan de köper det.

Medlem

Lite off-topic men en del har blivit ganska bra på att spela gitarr i Last of Us Part 2.

Medlem

Nu har jag varvat detta och har lyckas undvika all kontrovers kring det. Jag tycker att detta spel är ett av dom bästa spelen denna konsolgeneration har att erbjuda. Helt otrolig upplevelse

Medlem
Skrivet av Mufflot:

Nu har jag varvat detta och har lyckas undvika all kontrovers kring det. Jag tycker att detta spel är ett av dom bästa spelen denna konsolgeneration har att erbjuda. Helt otrolig upplevelse

Kontroversen är minst sagt helt off kring det här spelet. Det märks väl att flesta youtubevideos som gnällt inte kört en sekund. De har byggt sina tankar kring cutscenes och missat otroligt mkt som sätter många cutscenes i en helt annan dager om man vet vad som hänt innan och händer efter för den delen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lägger det i en spoiler för säkerhets skull

Problemet med kontroversen är att vi alla är olika personer och därför har olika svårt att förlåta och knyta an till en karaktär efter vad denne har gjort.

Bra tråd på reddit för att förstå den andra sidan oavsett vilken sida man står på. Länk
Om folk pratar istället för skriker på varandra blir det klarare vad folk ogillar kontra gillar hos spelet. Tråden fick mig iaf vilja ta tag i spelet igen och framförallt spela igenom ettan först innan jag fortsätter

It's not a lake, it's an ocean

Medan det första spelet var emotionellt och engagerande, brutalt men ändå vackert där ingen del, ingen karaktär, ingen scen kändes överflödig, malplacerad eller märklig, känns denna uppföljare som en nästan unikt schizofren upplevelse. Den är så kompetent, så tekniskt imponerande och samtidigt så narrativt trasig, ologisk och äcklande, utdragen till bristningsgränsen och full av karaktärer jag inte lyckas bygga några känslomässiga band till. När manusförfattarna och röstskådespelarna hävdar att ingen annan respekterar karaktärerna så mycket som de gör skorrar det väldigt falskt för mig. Jag kan inte tolka vägvalen i berättelsen på något annat sätt än att de ville chocka oss, inget annat.

The Last of Us Part II är inte bara en besvikelse som uppföljare betraktad, den stänker även ned det första spelet som jag håller så kärt. Det gör mig extra besviken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Medan det första spelet var emotionellt och engagerande, brutalt men ändå vackert där ingen del, ingen karaktär, ingen scen kändes överflödig, malplacerad eller märklig, känns denna uppföljare som en nästan unikt schizofren upplevelse. Den är så kompetent, så tekniskt imponerande och samtidigt så narrativt trasig, ologisk och äcklande, utdragen till bristningsgränsen och full av karaktärer jag inte lyckas bygga några känslomässiga band till. När manusförfattarna och röstskådespelarna hävdar att ingen annan respekterar karaktärerna så mycket som de gör skorrar det väldigt falskt för mig. Jag kan inte tolka vägvalen i berättelsen på något annat sätt än att de ville chocka oss, inget annat.

The Last of Us Part II är inte bara en besvikelse som uppföljare betraktad, den stänker även ned det första spelet som jag håller så kärt. Det gör mig extra besviken.

Förstår faktiskt inte varför folk hatar det här så mycket,

ok alla gillade joel men det man gillade i ettan var väl också att de inte körde efter nån normal story-writing mall. Jag älskade ettan men tvåan fick jag fasen nästan en starkare upplevelse med.

Meningen med Abby är väll att en story alltid har två sidor. Hade det här inte varit just last of us 2 och man istället hade fått följt abbys story från början hade man tyckt att hennes hat mot joel var berättigad.

En bit in i Ellie-storyn sa jag faktiskt till min sambo som tittade på just då att Ellie utan tvekan kommer dö i slutet, hon måste vara helt fucked trasig och kommer förmodligen aldrig bli normal. Särskilt med tanke på hur världen de lever i ser ut. Nu dog hon inte men utan tvekan kan man ju påstå att hon drivs av ett hat som har sönder henne ändå mer.

Inaktiv

Angry Joe har släppt sin recension nu:

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hecce:

Förstår faktiskt inte varför folk hatar det här så mycket, ok alla gillade joel men det man gillade i ettan var väl också att de inte körde efter nån normal story-writing mall. Jag älskade ettan men tvåan fick jag fasen nästan en starkare upplevelse med.

Meningen med Abby är väll att en story alltid har två sidor. Hade det här inte varit just last of us 2 och man istället hade fått följt abbys story från början hade man tyckt att hennes hat mot joel var berättigad.

En bit in i Ellie-storyn sa jag faktiskt till min sambo som tittade på just då att Ellie utan tvekan kommer dö i slutet, hon måste vara helt fucked trasig och kommer förmodligen aldrig bli normal. Särskilt med tanke på hur världen de lever i ser ut. Nu dog hon inte men utan tvekan kan man ju påstå att hon drivs av ett hat som har sönder henne ändå mer.

Jag hatar inte TLOU2, jag gav det 7/10 i betyg (http://www.frispel.net/2020/07/recension-the-last-of-us-part-...) vilket i min värld innebär att det är ett bra spel. Jag förstår vad ND ville göra. Jag gillade bara inte alls den riktning ND valde att ta berättelsen i, och eftersom just berättelsen är viktig i ett spel som TLOU2 hade det en stor negativ inverkan på hela spelupplevelsen för mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Angry Joe har släppt sin recension nu:
https://www.youtube.com/watch?v=_-sTlYUeT8o

AJ var spot on, som vanligt.


signatur

I drank what?

Skriv svar