Vilken är den bästa spelvärlden?

Medlem

World of Warcraft. Finns något för alla

Medlem

-WoW: TBC - Nagrands flygande öar med vattenfall
-RDR2 - Gigantiska stäpper, träsk, och karga berg
-Oblivion - Alla lövskogar som drunknar i allt från solsken till åskoväder och magiska månsken
-Skyrim - Whiterun, Solititude & Throat of the World
-GTA: San Andreas - Ökenflygplatsen, Los Santos betong-kanaler & San Fierros branta backar
-GTA: Vice City - Älskar alla små öar, gigantiska mansions och pastellfärger

Medlem

De bästa spelvärldarna just nu för mig är RDR2, GTA5 och Escape from Tarkov. Detta baserat på att de känns genuina och verkliga. Det har en inneboende logik som stämmer med verkligheten och såpass mycket innehåll att de kommit förbi steget att det bara är en kuliss man rör sig genom utan fimparna på marken, tidningen som blåser i vinden eller folket som står och dricker och småpratar på en salon skapar en verklighetstrogen värld.

Som helhet är Rockstar studiorna helt klart kungarna på att skapa verkliga världar med innehåll.

Sen är det ju något som utvecklas med tiden också. Gamla Hunter till Amiga var det bästa någonsin med sin volym, Mission Impossible till N64 var "otroligt" för att man kunde integrera med så mycket. Thief 2(?) värld var fantastiskt iom allt man kunde upptäcka främst med hjälp av rep-pilar och när Arma 3 kom kändes det som att nu kan man nog inte göra vackrare och verkligare natur.

Iom utvecklingen så ser jag verkligen fram mot framtida spel där jag tror att ökad datorkraft kommer att skapa en mer fotorealistisk miljö och VR eller vad som nu kommer efter kommer lägga till ytterligare ett lager immersion i spelandet.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Faerûn, en rik fantasivärld med alla fräna karaktärer från favorit-RPG:erna!

Håller med, dock har jag aldrig fått känslan av att de lyckats med att få till det i spel på samma sätt som det känns i böckerna.

Kanske bäst så, ett lyckat open world i den världen och mitt liv kommer hamna på is.

Medlem

Har flera världar som jag bara älskar.

FF7, Morrowind, Oblivion, Skyrim, FF10, DIABLO!!!

Dock mina 2 favoriter måste vara

World of Warcraft (spelade bara vanilla) - att gå runt i de kartor man spelat i tidigare spel, magiskt.

Final Fantasy XIV - riktigt intressant värld.

Final Fantasy XI - Vana'Diel är min favoritvärld, städerna, grottorna, öppna kartorna, instanserna. Kommer alltid tillbaka. även efter 18 år...

Medlem
Skrivet av wololo:

Håller med, dock har jag aldrig fått känslan av att de lyckats med att få till det i spel på samma sätt som det känns i böckerna.

Kanske bäst så, ett lyckat open world i den världen och mitt liv kommer hamna på is.

Nu fantiserar jag hejvilt här, men det vore riktigt fränt att få spela i Forgotten Realms och kunna "resa" i tiden. Kanske börja djupt inne i exempelvis Torils historia, och sedan få vara med om flera av de stora historiska händelserna, få träffa på Elminster, Khelben, Drizzt, Mordenkainen, Volo, med flera. Ett RPG där man kanske kan vara med och stoppa the Spellplague och hindra mordet på Mystra, med mera.

Hade gärna sett att Obsidian fick möjligheten och fria händer att göra något sådant, så att man verkligen kunde förkovra sig!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Final Fantasy VII och IX är två oerhört inbjudande världar. Jag skulle vilja bo i Nibelheim eller Kalm i FFVII eller i Dali eller Madain Sari i FFIX. Horizon har nämnts här och det är en otroligt vacker värld. The Witcher 3 har också en spännande värld, väldigt lik Norden. Xenoblade Chronicles och Xenogears bör också nämnas, liksom Suikoden 1 och 2.

Medlem

Medlem

Spelar nästan bara open world spel, jag bokstavligen hatar "walk this path or don't play at all" spel där du tvingas gå en viss väg. Fallout: Vegas var lite så, men du kan tokspringa norrut till stan och undvika Deathclaws om du vet vad du gör.

Fallout4: håller med @blackidus helt. Utforska post apoc Boston är kul och jag har lagt mycket tid att utforks varenda nook and cranny, men är i princip odödlig efter level 10 på Survival mode.

Flight Simulator 2020: För att det är... hela världen. Och jag slipper gå.

Americal Truck Simulator: För att det inte är Europa och att det är kul att susa runt på highways, lyssna på Internet radio och utforska åtminstone västra Usa.

Generation Zero: Volvos, Röda hus och en och en annan Omega (Amiga). Behöver jag säga mer?

RDR2 var nice, men kartan var lite för skumt utformad. Det var kul att rida runt och sen besöka stan i sydöst. Kunde verkligen ta in atmosfären, bra escape från orcher/alver och radioaktiva städer.

Cyberpunk 2077 känns som grönalund vid kusten med mycket kul - och väldigt lite i utkanterna. Att köpa en sportbil och utforska utanför stan känns meningslöst då det inte finns mycket där. Typ åka fram och tillbaka till gränsen i söder i 200 km/h - then what?

GTA5 var kul att utforska, open world direkt (pluspoäng), fin grafik och väldesignad stad med många landmarks, men kändes mer tom än GTA3 San Andreas. Saknar alla småsaker som gick att göra: käka fried chicken (Muy importante!), gå på gym. Sånt ökar immersion.

Kingdome Come - Deliverance: Extremt fin natur (älskar den!) och fin spelvärld med småbyar här och där. Men knappt några växter att samla när du väl är inne i skogen. Kanske några svampar här och där varannan kilometer i södra skogen, men annars inte så mycket som en pinne du kan plocka upp. Blev rik på att sätta pilar i banditer och handel, sen tröttna jag.

Skyrim: Open world "screw the main story and do what you want" (Min favorit). Varierande natur och fint norrsken (som var unikt när det kom).

Morrowind: Att kunna dyka in i var enda håla i spelet och hitta loot var väldigt kul. Lite för gammal grafik för tillfället, men goda minnen. Första spelet jag började modda och lägga till content för i spelvärlden.

LOTRO: Att vandra omkring i Tolkiens värld är kul, lite gammal grafik, men ger mig fortfarande "Ahaaa, det var där som.." moment.

Elder Scrolls Online: precis som med LOTRO så var det kul att äntligen kunna utforska hela världen, minus en del bitar som inte fanns när jag lirade det.

VR Paradise: Mysig inredning och animationer. *host*

Elite Dangerous: Att hoppa runt i rymden och ta screenshots på interstellära fenomen blir aldrig gammalt, speciellt i VR. Har besökt SaggitarusA, Colonia, Bubble nebula, Eta Carinae och Crab nebulosan.

Grounded. Ett koncept med udda spelperspektiv och spelvärld (pluspoäng), men i längden är spelvärlden för liten och out of focus kameran är inte en bra ide, men antar att det hjälper med att ha ner LOD grafik för prestanda.

Watch Dogs 2: Kul att utforska San Frisco, som GTA, fast ändå inte. Blev trött på Intruder mode (eller vad det heter, där andra spelare dök upp) och stängde av det fort.

Medlem

Discworld följt av oblivion , sedan är ju skyrims värld ganska maffig.

Medlem

Super Mario Sunshine det var helt omöjligt att inte ha roligt i den spelvärlden! Men Skyrim är nog favoriten helt magisk spelvärld. Gillar även Death Stranding. Sen vill jag slå ett slag för atmosfären i Terminator Resistence som är helt fantastisk!

123
Skriv svar