Veckans snabba fråga - Playstation 5 eller Xbox Series X?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

haha oj va sony leder.... ännu en konsollgeneration över innan den ens börjat lol...

Jag tvivlar på att de som hänger på denna sida är representativa för den stora massa som köper tv-spel.

Medlem

Lutar åt Xbox series X även om de spel som Sony visade upp såg väldigt imponerande ut. Kommer dock inte att köpa någon av dem vid release, spelar mest på PC och gillar att använda konsolerna som ett billigare komplement/HTPC. Som sådan var Xbox one S perfekt. Vet inte om jag egentligen gillar att konsolerna blir mer lika en PC. Kommer inte att köpa någon av dem förrän de går ner i pris.

Medlem

Den som visar sig vara tystast då det blir mest spelande när alla övriga i hushållet ska sova.

Även om jag tror att själva PS5-konsolen kommer fläkta mer så kan vara ett svårare val än vad man kan tro då PS-kontroller är normalt mindre "klickiga" än XB diton. Jag har t.ex fått lätt modda XB-kontroller som har stört mer än bakgrundsbruset från fläktar, antar det har med hur oberäkneligt oljudet är.

Kontroll-ljud är iaf lättare att åtgärda så ... kanske det blir Xbox då.

Skribent

Röstade på ingen, i alla fall inledningsvis. Sen kanske jag plockar upp en Xbox längre in i generationen. Men just nu känner jag ungefär 4% sug efter nya generationens konsoler.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag upptäckte att man kan köra steam link till Apple TV så "behovet" av ny konsol minskade drastiskt för egen del. Skulle väl vara om ungarna vill ha det senare... dock inte aktuellt på ett tag.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Var ju mindre kul det då, har för mig att jag såg det annonseras på Epic Store för några månader sen, men när jag tittar nu så hittar jag inget. Är väl i så fall det och Uncharted som ligger kvar i "önskelistan". Känns dock inte värt att köpa en konsol enbart för det. Naughty Dog är fortfarande naughty...

Enda riktiga Sony-spelet som kommer till PC är ju Horizon. De andra du nämner ägs inte av Sony så vitt jag vet. Med lite tur säljer Horizon som smör så vi får se fler PlayStation Studios-titlar i framtiden.

Testpilot

Ingen konsol i år. Finns inga bra spel.

Medlem

Lutar åt PS5, men det är inte hugget i sten. Främsta anledningarna; så som många andra nämner, exklusiviteterna har passat mig. Jag har även ett bibliotek från PS4 som jag inte är klar med än. Samt de vänner jag spelar med vill jag ha kvar. Jag spelar en hel del PSVR.
Jag är inte 100%, typ 85% på grund av att jag vill veta mer om konsolerna, skapa en uppfattning genom hands on och recensioner. Vad är Microsofts exklusiviteter? Kommer nog inhandla någon gång nästa år.

Min gissning är att multiplattform kommer prestera bättre på Xbox medans PS exklusiviter kommer kräma ur tekniken och vara outstanding.

Men om jag köper en PS så är det ju inte så att jag har något att jämföra med i tv-bänken, och det är nog mindre detaljer än vad man tror som skiljer mellan prestanda.

Båda konsolerna kommer vara bra, inget snack

Medlem

@SWEBarb:

Lockar PC någon för den delen då ? Går minst 10år innan man köper en ny pc dator om ens det, apple är bättre som dator och fetare för dem är mer exklusiva. Får inget bra under 60 papp när det kommer till dator och min imac pro med Pro Vega 64, 8 core zenon, 32gb ram och 2tb ssd har inte många pc något att komma med sen duger ps4 slim till badrummet när man tar sig ett dopp med frugan på söndag kvällarna.

Medlem
Skrivet av submariner:

@SWEBarb:

Lockar PC någon för den delen då ? Går minst 10år innan man köper en ny pc dator om ens det, apple är bättre som dator och fetare för dem är mer exklusiva. Får inget bra under 60 papp när det kommer till dator och min imac pro med Pro Vega 64, 8 core zenon, 32gb ram och 2tb ssd har inte många pc något att komma med sen duger ps4 slim till badrummet när man tar sig ett dopp med frugan på söndag kvällarna.

Det låter som att du har noll koll på PC-marknaden


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det blir båda, dock inte i bänken för fasen vad fula båda är, helgalet...

Medlem

Denna fråga borde frågas igen efter Juli eventet. Tror många kommer flippa över till Xbox.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Denna fråga borde frågas igen efter Juli eventet. Tror många kommer flippa över till Xbox.

Och sen fråga igen efter Playstations nästa event så kommer det säkert flippa tillbaka igen. Det är ju klart att det är det fräschaste som "vinner".
Tror dock dom flesta personer på spelforum redan har bestämt sig för vilken konsol dom kommer köpa vid det här laget. Så länge inte det blir något helt galet pris på någon av dom.

Tror förvisso att Sony kommer sälja fler konsoler än Microsoft, men inte för att Sony är bättre utan för att Microsoft satsar mer på tjänster än själva konsolen känns det som. Dom är nog mer intresserade av att sälja Gamepass vilket är en helt grym tjänst!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Denna fråga borde frågas igen efter Juli eventet. Tror många kommer flippa över till Xbox.

Önsketänkande?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Önsketänkande?

Nopp. Tror MÅNGA kommer bli argt överraskade. Hela branschen snackar Xbox.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nopp. Tror MÅNGA kommer bli argt överraskade. Hela branschen snackar Xbox.

Argt överraskade? Vad innebär det?

Skulle nog påstå att väldigt många i branschen snackar väldigt mycket PS5 just nu och om deras SSD, men framför allt snackas det väldigt mycket nextgen generellt. Inte märkt något speciellt just för Xbox kan jag påstå

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nopp. Tror MÅNGA kommer bli argt överraskade. Hela branschen snackar Xbox.

Snackar hela branschen om Xbox? 😂 Det var något nytt. Av det jag har sett verkar det snarare vara motsatsen, så även bland konsumenterna. Här inne är det till exempel 15% som kommer välja en Xbox Series X framför PS5, och 59% som kommer välja PS5 framför Xbox Series X. Det lutar med andra ord åt att Sony återigen kommer förnedra Microsoft när det kommer till konsolförsäljning, precis som vanligt alltså. Vad tror du Microsoft kommer visa som kommer ändra allas inställning?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Dex
Medlem
Skrivet av lampis:

Snackar hela branschen om Xbox? 😂 Det var något nytt. Av det jag har sett verkar det snarare vara motsatsen, så även bland konsumenterna. Här inne är det till exempel 15% som kommer välja en Xbox Series X framför PS5, och 59% som kommer välja PS5 framför Xbox Series X. Det lutar med andra ord åt att Sony återigen kommer förnedra Microsoft när det kommer till konsolförsäljning, precis som vanligt alltså. Vad tror du Microsoft kommer visa som kommer ändra allas inställning?

Tror också att Sony kommer sälja fler konsoler än Microsoft, men tror också att Microsoft är "ok" med det då dom satsar mer på sina tjänster som GamePass och XCloud och det tror jag dom gör helt rätt i då dom tjänsterna är jäkligt bra så här långt och det kommer dom nog tjäna mycket på!
Så tror inte riktigt det blir "rättvist" att jämföra konsol försäljning rakt av mellan dom.

Medlem
Skrivet av lampis:

Snackar hela branschen om Xbox? 😂 Det var något nytt. Av det jag har sett verkar det snarare vara motsatsen, så även bland konsumenterna. Här inne är det till exempel 15% som kommer välja en Xbox Series X framför PS5, och 59% som kommer välja PS5 framför Xbox Series X. Det lutar med andra ord åt att Sony återigen kommer förnedra Microsoft när det kommer till konsolförsäljning, precis som vanligt alltså. Vad tror du Microsoft kommer visa som kommer ändra allas inställning?

Jodå. Hela branschen snackar Xbox. Och Xbox behövde inget göra. "Vad är Xbox Lockhart?" 10-15 1st Party spel. Några 2nd party spel. Mera/samma 3rd party spel som i maj. Varje studio har nu mellan 2-3 spel på gång. AAA spel för dem flesta.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lampis:

Snackar hela branschen om Xbox? 😂 Det var något nytt. Av det jag har sett verkar det snarare vara motsatsen, så även bland konsumenterna. Här inne är det till exempel 15% som kommer välja en Xbox Series X framför PS5, och 59% som kommer välja PS5 framför Xbox Series X. Det lutar med andra ord åt att Sony återigen kommer förnedra Microsoft när det kommer till konsolförsäljning, precis som vanligt alltså. Vad tror du Microsoft kommer visa som kommer ändra allas inställning?

Det var länge sedan måttet på framgång endast mättes i antalet sålda konsoler. I dag handlar det minst lika mycket om tjänster, och Microsoft tycks inte bry sig särskilt mycket om huruvida du prenumererar på Game Pass på PC eller om du köpt en Xbox för det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Stämmer bra att Microsoft tjänar mer på tjänster än konsolförsäljning. Som exempel har Xbox Live mer än dubbelt så många prenumeranter än PlayStation Plus.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jodå. Hela branschen snackar Xbox. Och Xbox behövde inget göra. "Vad är Xbox Lockhart?" 10-15 1st Party spel. Några 2nd party spel. Mera/samma 3rd party spel som i maj. Varje studio har nu mellan 2-3 spel på gång. AAA spel för dem flesta.

Att säga att "hela branschen" snackar xbox, bara för att ens egna informationsbubbla gör det, blir lite snedvridet...

Tror själv att PS5 kommer sälja bättre, då xbox numera är meningslöst för alla med en speldator.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Att säga att "hela branschen" snackar xbox, bara för att ens egna informationsbubbla gör det, blir lite snedvridet...

Tror själv att PS5 kommer sälja bättre, då xbox numera är meningslöst för alla med en speldator.

Inte alls meningslöst då det finns game pass ultimate.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Inte alls meningslöst då det finns game pass ultimate.

Ja..? Det gör det ju bara ännu lättare att spela spelen på PC?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Som exempel har Xbox Live mer än dubbelt så många prenumeranter än PlayStation Plus.

PS+ har över 40 miljoner abonnenter. Det finns inte en chans att Live har mer än dubbelt så många eller ens är nära.

Jag tror du förväxlar prenumeranter med användare.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja..? Det gör det ju bara ännu lättare att spela spelen på PC?

Va? Öhh...
Du vet att det inte är samma spel på game pass till xbox och till PC?
plus att det är en helt underbart bra tjänst så jag inte behöver köpa en massa spel.
Och 135:- för alla grejer är en löjligt bra pris.
Sen om man har barn så kan se sitta och spela xbox i soffan medans man får ha sin dator i fred.

Dex
Medlem
Skrivet av Phyrino:

Va? Öhh...
Du vet att det inte är samma spel på game pass till xbox och till PC?
plus att det är en helt underbart bra tjänst så jag inte behöver köpa en massa spel.
Och 135:- för alla grejer är en löjligt bra pris.
Sen om man har barn så kan se sitta och spela xbox i soffan medans man får ha sin dator i fred.

Tror alla är överens att Gamepass är en fantastisk tjänst. Tror även han menade att Microsoft har sagt att alla spel som kommer till Xbox också kommer komma till PC från och med nu.

Medlem
Skrivet av dex20:

Tror alla är överens att Gamepass är en fantastisk tjänst. Tror även han menade att Microsoft har sagt att alla spel som kommer till Xbox också kommer komma till PC från och med nu.

Nästan rätt.
Alla DERAS spel kommer till bägge. Och äger du det på ena så äger du det på bägge. Samt att det är day one release på gamepass på båda.

Andra utvecklare gör som de vill,om det ska släppas till PC med.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Va? Öhh...
Du vet att det inte är samma spel på game pass till xbox och till PC?
plus att det är en helt underbart bra tjänst så jag inte behöver köpa en massa spel.
Och 135:- för alla grejer är en löjligt bra pris.
Sen om man har barn så kan se sitta och spela xbox i soffan medans man får ha sin dator i fred.

Ja, jag använder själv tjänsten, så jag vet precis hur den funkar, och står kvar vid mitt påstående

Spela från soffan kan du göra med PC också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Margy: "Sony’s online gaming service, PlayStation Plus, is growing, too. It hit 41.5 million subscribers at the end of March, a 5 million-user increase compared to around this time last year when Sony reported PlayStation Plus exceeded over 36 million active users. Microsoft reported that Xbox Live has amassed 90 million active users in late April."

Du får gärna göra din egen research om du tvivlar. Men vart jag än har läst så har Xbox mer subscribers och tydligen aktiva användare också. Även när det gäller prenumeranter av PlayStation Now (ca 2+ miljoner) jämfört med Xbox Game Pass (10+ miljoner).

"Though the number of PlayStation Now subscribers looks huge on paper, Sony launched the service over five years ago, so it’s been slow to grow. Its closest competitor, Xbox Game Pass, which also offers a massive library of games for subscribers to play, had accumulated 10 million subscribers as of April after launching in 2017."

Källa

Skriv svar