Playstaion 5 priser m.m?!?! Fake or True?

Medlem
Playstaion 5 priser m.m?!?! Fake or True?

signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Om det stämmer, så är det bättre priser på maskinerna än väntat, isåfall tar jag en digital direkt!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Om det stämmer är det ju inte så farligt. Och det blir nog hellre en digital för min del också. Har bara köpt ett tio-tal spel på skiva den här generationen så det känns onödigt att lägga 1000 spänn extra på skivläsare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Digital Foundry pratade om vad de trodde prisskillnaden skulle vara på Digital Edition och vanliga i en videon nyligen.

https://www.youtube.com/watch?v=qf_Uw-FJDLs

Vad de tror är att priskillnaden kommer att vara ganska liten. Kostnaden för bluray-läsaren har de fått till ca $20 för någon som köper så stora mängder som Sony gör, plus att de fortfarande har samma kostnader för R&D och byggkostnader (plus en ökad kostnad för att bygga och distribuera två modeller). De resonerar sig fram till att kanske $50 vore möjligt om de räknar med att alla som köper konsollen kommer att köpa ett antal digitala spel till fullpris.

Så jag tror detta är fake, de dyra komponenterna är fortfarande detsamma och kommer att hålla uppe priset.

Men den som lever får se.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Digital Foundry pratade om vad de trodde prisskillnaden skulle vara på Digital Edition och vanliga i en videon nyligen.

https://www.youtube.com/watch?v=qf_Uw-FJDLs

Vad de tror är att priskillnaden kommer att vara ganska liten. Kostnaden för bluray-läsaren har de fått till ca $20 för någon som köper så stora mängder, plus att de fortfarande har samma kostnader för R&D och byggkostnader (plus en ökad kostnad för att bygga och distribuera två modeller). De resonerar sig fram till att kanske $50 vore möjligt om de räknar med att alla som köper konsollen kommer att köpa ett antal digitala spel till fullpris.

Så jag tror detta är fake, de dyra komponenterna är fortfarande detsamma och kommer att hålla uppe priset.

Men den som lever får se.

/ LordDaimos

Det är ett mycket stort värde för Sony att få så många som möjligt att välja digital variant för att få över alla kunder till deras egen shop. Så det lönar sig att sätta högt pris på den optiska för Sony.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Om det stämmer är det ju inte så farligt. Och det blir nog hellre en digital för min del också. Har bara köpt ett tio-tal spel på skiva den här generationen så det känns onödigt att lägga 1000 spänn extra på skivläsare.

Gränsen ligger nog däromkring. Spelen brukar kosta runt 100kr mer på Playstation Store än i butik så köper man bara runt 10 spel under en generation så går det ungefär jämt ut om det är 1000kr skillnad i pris. Sen är det ju lite smidigare med digital version också.

Själv har jag ganska många PS4 spel som jag skulle vilja ta med mig till PS5 så för min del blir det optisk även om det kostar 1000kr extra. Och jag kommer nog att köpa fler än 10 spel på PS5 också så i slutändan så tjänar man in den tusenlappen.

Medlem

Satan vad billigt (utan att låta dryg)!

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det är ett mycket stort värde för Sony att få så många som möjligt att välja digital variant för att få över alla kunder till deras egen shop. Så det lönar sig att sätta högt pris på den optiska för Sony.

Så är det ju också, ju fler som köper digitala spel desto mer pengar till Sony. DF tog upp det i videon där de räknade på ca $8 mer per spel som köps digital jämfört med i butik. En sänkning på $100 skulle då innebära att de behöver sälja i snitt 12,5 fler digitala spel till en som köper Digital Edition än någon som köper den vanliga innan de nått samma förtjänst (om man inte räknar med kostnaden av blurayläsaren) och det är inte gjort i en handvändning. Det kan ta flera år för vissa innan de kommit upp i ett sådant bibliotek och en del kanske aldrig gör det (eller bara köper kraftigt rabatterade spel).

/ LordDaimos

Skribent

Tänk på att det inte går att direktöversätta priserna till SEK. Vi har en hel del skatter, moms och övriga avgifter som läggs på innan vi har ett konsumentpris i SEK i butik.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tänk på att det inte går att direktöversätta priserna till SEK. Vi har en hel del skatter, moms och övriga avgifter som läggs på innan vi har ett konsumentpris i SEK i butik.

This. Om den optiska modellen skulle kosta $499 så blir det troligen 5990-6490 SEK i svenska butiker.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Ett pris på 6000-6500 för en optisk enhet låter rimligt och vad jag personligen tycker är prisvärt. Med det sagt känns det samtidigt som en för låg siffra vid lansering. Jag tror snarare att priset kommer att ligga runt 7000 SEK vid lansering, kanske mer om tillgången blir begränsad. Men jag hoppas på runt 6000.
Det känns lockande att skaffa den digitala bara för att spara pengarna, men tror jag hellre behåller alternativet till optisk enhet. Man har gjort en del fynd på nätet och ogillar tanken på att vara helt bunden till playstation store. Ibland har de bra kampanjer och rabatter, men deras orabatterade priser är ofta över vad en fysisk enhet kostar. Men om en PS5 hamnar i den högre prisklassen kan jag tänka mig en digital enhet. Kommer nog ha många diskussioner med mig själv om detta.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tänk på att det inte går att direktöversätta priserna till SEK. Vi har en hel del skatter, moms och övriga avgifter som läggs på innan vi har ett konsumentpris i SEK i butik.

Fast det var ju €. Finns inga länder i EU som inte har moms med i priset till skillnad från USA där moms aldrig räknas med i prislappen (inte ens om du köper mjölk i affären då momsen läggs på först när du betalar i kassan).
Om riktpriset bli €399 skulle jag tippa på 4499SEK i Sverige.

Låter lite väl billigt med tanke på den HW som ändå sitter i maskinen.

Geeks Gaming

Nu säger man inte varifrån man får ryktet men det förra ryktet har dementerats dock kan nya källor ploppa upp lite då och då

Dock låter det tyvärr alldeles för billigt

Medlem

Skulle inte vara förvånad om priset landar på 7000 4k-spelare.
Men ändå mer prisvärt än vad en pc skulle kosta (om man nu inte köper begagnat).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker ingen ska förvänta sig ett pris under 5500kr för den digitala enheten. Jag skulle t.o.m. säga minst 6000kr men då kommer den säkert kosta 5999kr och någon känner att de måste rätta mig. Optiska enheten kommer kosta 7000kr minst.

Att förvänta sig att priset ska vara $ = SEK är otroligt naivt då vi har skatter, moms, avgifter och vinstmarginaler som ska tas i åtanke. Grafikkort, spelkonsoller och mobiltelefoner är i princip alltid 1000kr eller mer dyrare i Sverige.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

399$ låter inte som en "nischprodukt riktad mot seriösa spelare".

https://m.fz.se/nyhet/280278-playstation-5-kommer-bli-en-nisc...

499-599$ känns mer troligt. Möjligtvis att Series X priset kan påverka men svårt att se någon utav dem kan lägga ett lägre pris än 450$.

Medlem

Inte en chans att den säljs för 399 vid lansering. Optisk enhet eller inte.

Medlem

$399 låter väldigt lågt, skulle ju bara landa på drygt 8000kr här i Sverige då.

Jag skulle gärna köpa en digital enhet om det fanns möjlighet till någon typ av buy-back eller andrahandsmarknad för digitala spel. Vill man inte behålla ett fysiskt spel så kan man lätt få 200-300 kr för det vilket gör att nästa spel man köper endast går loss på 300-400 kr.

Skribent
Skrivet av Youjimbo:

Fast det var ju €. Finns inga länder i EU som inte har moms med i priset till skillnad från USA där moms aldrig räknas med i prislappen (inte ens om du köper mjölk i affären då momsen läggs på först när du betalar i kassan).
Om riktpriset bli €399 skulle jag tippa på 4499SEK i Sverige.

Låter lite väl billigt med tanke på den HW som ändå sitter i maskinen.

Visst, men momssatserna skiljer sig mellan länderna samt att vi kanske har andra marginaler (vi måste tjäna mer per såld enhet för att väga upp kostnaden för lokal + personal) och övriga skatter (Miljöskatt o.s.v.) och avgifter (privatkopieringsavgift). Det finns ju en anledning till att folk importerar elektronik från Tyskland för att slippa våra skatter och vår moms.

Fast jag är inne på samma spår som dig, att det bara är bullshitpriser. Inte en chans att det blir så billigt, men man kan ju hoppas.

Medlem
Skrivet av magma:

Skulle inte vara förvånad om priset landar på 7000 4k-spelare.
Men ändå mer prisvärt än vad en pc skulle kosta (om man nu inte köper begagnat).

Tycker det är saftigt och inte så mycket "mer värt" med en maskin du "bara spelar" på med en kontroll som Sony "bestämt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

DF må ha rätt om att skivläsaren endast kostar $20 för Sony men att bara låta det skilja $50 mellan Disc Edition och Digital Edition är inte psykologiskt tilltalande/säljande nog.

Det är däremot en skillnad på $100. Det är fullt möjligt att Sony är beredda på ta en ekonomisk smäll för Digital Edition initialt. De kommer tjäna in detta i längden på att de plockar in 100% vinst på sina egna spels digitala försäljning. De kommer ha betydligt lägre kostnader för skivproduktion och skivdistribution samtidigt som den digitala versionen har samma eller t.o.m lite högre pris än fysisk version.

Samtidigt med ökad digital försäljning så minskar begagnatmarknaden för fysiska spel i samma grad. Detta ger på sikt en ökad vinst för Sony vilket ger ett ökat incitament för att låta Digital Edition gå för $100 mindre än skivversionen.

1
Skriv svar