Vilken är den bästa spelvärlden?

Medlem

FarCry 4, älskar verkligen miljöerna man rör sig i. Inte det roligaste valet då det är en helt fantasilös värld då den är i högsta grad verklighetsbaserad. Men Nepal som plats är perfekt i min smak.

Tycker också om RDR 2-världen väldigt mycket.

Medlem

Förutom nämnda RDR2, bl.a.:
Uncharted Serien (specielly 3 & 4)
Skyrim
Last of Us I/II

Geeks Gaming

Fallout 3. Även om man inte direkt vill bo där så är atmosfären så himla underbar i spelet.

Medlem

Antingen så är folk här rädd för att vara klyschig eller så är dom less på hur mycket detta spel har mjölkats senaste 10 åren, men INGET kommer slå känslan när jag första gången tog mina 7000 steg uppför the throat of the world och såg norrskenet på natthimlen, helt magiskt. Säga vad man vill om skyrim, men den världen slår det mesta när det kommer till miljöer. Alla platser känns unika och man funderar alltid vad man kommer stöta på runt nästa trädstam eller kulle. Witcher 3 har bättre karaktärer som gör världen mer levande, men miljöerna kan ibland vara oskiljaktiga, i mitt tycke såklart.

Medlem

Mass Effect 2

Medlem

Sällar mig till dom som skrivit Dark Souls, Stalker, Oblivion, Prey och LotRO.
I många spel är spelvärlden/omgivningen bara en plattform för att placera storyn eller leverera gameplay. Men i alla spelen ovan så är det utforskandet eller upplevandet spelvärlden som fångat mig framför gameplay eller story.
Men det spel som stått högst för mig vad det gäller fantastisk spelvärld var nog ändå WoW, iaf fram till och med WotLK.

Medlem

Stay a while and listen...
Är nog den värld, om än ej i fösta person jag uppskattat mest..

Medlem

Har för mig att en liknande tråd dök upp för ett par månader sedan? Har hur som helst funderat en hel del på spelvärldar sedan dess och kommer alltid tillbaks till hur fantastisk världen var i Oblivion. Varje sekund av det spelet (bortsett från delarna runt Bruma) känns som en perfekt sommardag. Hade inte Bethesda snålat med röstskådespelarna hade det varit ett av tidernas bästa spel mycket på grund av spelvärlden.

Medlem

En fråga som inte går att lämna ett enskilt svar på.

Den äldsta jag "längtar tillbaka till" är the city of Xebec's Demise ( Alternate Reality ), en helt fantastisk miljö för sin tid och med en hel del specialare som fortfarande idag håller. Tyvärr fick det aldrig chansen att visa upp hela sig med företagsdribbel och konkurser utanför upphovsmannens kontroll.

Dungeon Master var väl för icke-varierande för att räknas in här, men väl värt en sidonot.

Morrowind var en fantastisk upplevelse och kan nog vara den jag borde välja om jag bara skulle välja en. ( Oblivin och Skyrim är självklart tekniskt bättre, men ändå "same same" )

Med begränsningar på rörelsefriheten för storyns skull, men ändå... Halo! Och lite på samma tema - Mass Effect.

Och med en annan form av begränsad rörelsefrihet - Fable!

Och Myst är det väl ingen som gått genom som det inte gnuggat av sig på antar jag?

Sen har man ju haft andra upplevelser också....
________________________________________________________________________________________________________________

West of House
You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door.
There is a small mailbox here.

>_

Medlem
Skrivet av Kyrre:


Glömde du Rampart?

Tänkte det räckte men kan inte motstå din expert diplomacy...

Medlem

Chernarus.. Utan tvekan.
Synd bara att spelet är skit och med inkompetenta utvecklare.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Säkerligen en uppfattning som inte delas av många, men SWTOR (Star Wars: The Old Republic) älskade jag spelvärden i. Tyvärr var det mycket annat som inte var bra med det.

Medlem

Här är spelen som verkligen fick mig att fastna för att spela spel med mera. Alla spel i listan är så gott som perfektion för den tid som de släpptes. Känslan i alla spelen med dåtidens teknik var absolut magisk, speciellt med internetuppkopplingen som var relativt ny och krånglig, att spela spel och bråka med syrran som hotade med att lyfta på telefonluren var episkt! Min lista är mycket nostalgi men vissa saker var faktiskt bättre förr för oss som spelade de gamla spelen.

Diablo 1+2 - Älskar deras grafik, bossar, atmosfär och musik som passar spelen perfekt.
Starcraft 1 - Som D1+2 så älskar jag spelets grafik, atmosfär och musik som passar spelet perfekt.
Counter-Strike 1.0-1.6 - Allt från känsla, grafik och ljud var episkt bra när spelet var relativt nytt.
Silent Hill 2 - Älskar skräckspel och detta spel har allt, spelet tvingade mig även att köpa en gitarr..

It's not a lake, it's an ocean

Jag blev förälskad i det kinesiska landskapet i Shenmue II (fjärde skivan). Det skulle dröja 15 år innan jag slutligen besökte just detta område i verkligheten.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag gillar skog och vackra vyer, lite som när man spelade Oblivion för första gången, så snyggt det var då! Kingdom come deliverance är ett till exempel.

Medlem

Kingdom Come Deliverance har en helt fantastiskt levande och vacker värld.

Medlem

Jedi Knight II och Jedi Academy. Det var en äkta känsla i den världen och det kändes helt rätt.

Även C&C Tiberian Sun gav en bra känsla av att slagfältet är en genuint farlig apokalyptisk plats.

Andra har nämnt många exempel jag är helt överens med.

Medlem

Jag spelar för tillfället The last of us Part 2 så det är ju det första som kommer till tanken. Fantastisk värld med underbar atmosfär där grönskan tagit över helt och jag bara njuter när jag traskar igenom övergivna samhällen och utforskar hus efter hus.

The Witcher 3 är ju ett annat självklart val sen älskar jag den öde världen i Shadow of the Colossus, så öde (och vacker) men ändå så otroligt stämningsfull.
Dishonored-spelen är ett annat exempel där utvecklaren verkligen lyckats bygga upp en trovärdig värld och fångat den där känslan av att städerna man besöker verkligen är eller har varit bebodda.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag blev förälskad i det kinesiska landskapet i Shenmue II (fjärde skivan). Det skulle dröja 15 år innan jag slutligen besökte just detta område i verkligheten.

https://i.imgur.com/Q8c5wOr.jpg

Fasen vad coolt!

Medlem

Världen i Dark age of camelot.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Har för mig att en liknande tråd dök upp för ett par månader sedan? snip

Gjorde en snabb sökning i forumet men hittade inget. Tyckte det blev en bra motpol till tråden om platser och miljöer vi verkligen inte gillar, då det är ett ämne som var färskt i mångas huvuden


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Antingen så är folk här rädd för att vara klyschig eller så är dom less på hur mycket detta spel har mjölkats senaste 10 åren, men INGET kommer slå känslan när jag första gången tog mina 7000 steg uppför the throat of the world och såg norrskenet på natthimlen, helt magiskt. Säga vad man vill om skyrim, men den världen slår det mesta när det kommer till miljöer. Alla platser känns unika och man funderar alltid vad man kommer stöta på runt nästa trädstam eller kulle. Witcher 3 har bättre karaktärer som gör världen mer levande, men miljöerna kan ibland vara oskiljaktiga, i mitt tycke såklart.

Skyrim är helt klart i en klass för sig, och jag tror lite det är som du säger att det har figurerat så flitigt i allas närhet det senaste årtiondet att man avfärdar det.
Första gången man tar sig till Bleak Falls Barrow, besöker High Hrothgar eller får uppleva Alduin i Helgen.

TES IV har stora skor att fylla när det kommer till miljöer och världsbyggande, hoppas bara de lyckas


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

@Prixm:

helt klart fantastiskt spel... har aldrig ägnat mer timmar i ett spel..

annars är vanlig stadsmiljö trevligt tycker jag .. typ GTA med bordeller o dyl

Medlem

För mig är det nog firewatch.

Annars är det nog castlevania symphony of the night. Men tror det kan ha en del med nostalgin att göra.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag skulle vilja påstå att iaf vissa områden i World of Warcraft iaf för sin tid var klart på toppen... Och att dom faktiskt fortfarande i expansioner gör några av de mest 'transportativa'(?) miljöerna i spelvärlden.

Ja som spelvärld ligger det ju ändå högt på listan, mystiken som fanns bakom den när man körde vanilla osv. Bara att flyga genom blackrock mountains som låg level, hör nästan musiken när jag tänker på det.

Medlem

Några spelvärldar som jag gärna återvänder till
- Quake
- A Link to the Past
- Pocky & Rocky


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag gillar ändå "upptäcksresan" man kan göra i Elder Scrolls och Fallout. Bara åsidosätta alla Quest och gå ut för att utforska.

Sedan var givetvis (gamla) Kalimdor, Eastern kingdoms, Outland och Northrend ganska häftigt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Med risk för att låta som en repig skiva: The Witcher 3. Särskilt Velen ("No Man's Land") och Skellige har något speciellt. Jag är överlag svag för karg natur i spel. Kanske för att jag känner mig hemma i den?

Ett eko på den. Vackraste världen jag upplevt...typ vår egen natur innan människan satte sitt stora fula avtryck på den. Men jäklar, tillbringade mina första 50 timmar i spelet med att njuta av natur, atmosfär och omgivning i första hand...questandet blev mer något man gjorde på sidan om

Medlem

Förutom att jag håller med många med vilka bra spelvärldar det finns så måste jag säga att alla spelvärldar blir så mycket bättre i VR
Nu har jag själv inte kört Fallout 4 eller Skyrim men enligt många fans blir det episkt i VR (efter att man rättat till allt trasigt med moddar). Så alla fans av Fallout och Skyrim (och som orkar spela på ytterligare en plattform, Skyrim finns väll 1511 sätt att spela på ) borde testa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste nämna Minecraft om ingen gjort det. Köpte det till barnen för ett par månader sen men trodde inte det var nåt för mig. 10 år sen men jädrars vad jag missat haha.

123
Skriv svar