Vilken är den bästa spelvärlden?

Medlem
Vilken är den bästa spelvärlden?

En stor del av spel idag är miljön som den utspelar sig i och hur man som spelare kan interagera med den.

Jag personligen lägger väldigt stor vikt i hur spelvärlden är uppbyggd och hur den implementerats för att göra upplevelsen ännu bättre. Vidsträckta skogar, vindpiskande öknar eller en myllrande djungel. Olika miljöer kan användas för att förstärka olika händelser och känslor, och att få oss som spelare att agera på ett visst sätt.

Jag vill veta vilka spelvärldar där ute som är bäst och varför? Är det mängden saker som finns att göra som har mest betydelse, eller kanske en värld som känns helt naturlig, där man som spelare bara kan observera och ändå få så många upplevelser?

Personligen lägger jag stor vikt vid det sistnämnda. I Rockstars Red Dead Redemption 2 känner jag mig som en del av sekelskiftets Amerika. Bönder sköter om sina gårdar, kvinnor kämpar för rösträttigheter, hillbillys brygger hembränt.
Ingen annan spelvärld har känts så levande förut, där Rockstar har gjort ett bra jobb för att visa hur det blev när industrialismen mötte den gamla världen. Skogar skövlas, olja pumpas i rasande fart. Pengar styr med järnhand, och har du inga ligger du illa till.

Dark Souls är en annan spelserie som alltid imponerat med sina spelvärldar. Här handlar det mindre om interaktionen mellan världen och spelaren, och istället mer om de häpnadsväckande miljöer som From Soft lyckas bygga upp för att förstärka upplevelsen av karaktärer och fiender som man möter. Skitiga kloaker med förvuxna råttor, förfallna kungariken med plikttrogna soldater och höga bergstoppar med enorma drakar.

Vilken är din/dina favoriter, och vad är det som gör dessa så bra?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

Första Metro-spelet hade verkligen en fantastisk atmosfär, trots att jag inte gillar mörka omgivningar och att krypa runt i underjorden. Men musiken och alla små detaljer får verkligen allt att falla på plats.

Det är en ogästvänlig och hemsk tillvaro, men en liten del av mänskligheten har ändå gjort stationerna till sitt hem, och jag får alltid en speciell känsla av detta spel.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Första Metro-spelet hade verkligen en fantastisk atmosfär, trots att jag inte gillar mörka omgivningar och att krypa runt i underjorden. Men musiken och alla små detaljer får verkligen allt att falla på plats.

Det är en ogästvänlig och hemsk tillvaro, men en liten del av mänskligheten har ändå gjort stationerna till sitt hem, och jag får alltid en speciell känsla av detta spel.

Det kan jag verkligen hålla med om. Det var en av de sakerna som slog mig när jag spelade 2033 första gången, de hade gjort ett bra jobb med att skildra den humana sidan i karaktärerna som levde i apokalypsen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Finns trots allt inget som är bättre än ett rent och skärt slott. Ett riktigt riddarslott. När man t.ex. kommer till ett slott i ett Souls-spel så vet man att det kommer vara roligt och något man gärna återgår till. Kan inte riktigt förklara varför det är så bra. Känns bara så klassiskt, man vet att man kommer få möta några respektabla humanoida fiender (vilket jag tycker är bäst, då man kan fatta deras movesets mer instinktivt osv).

Redaktör
Ponny

Med risk för att låta som en repig skiva: The Witcher 3. Särskilt Velen ("No Man's Land") och Skellige har något speciellt. Jag är överlag svag för karg natur i spel. Kanske för att jag känner mig hemma i den?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Faerûn, en rik fantasivärld med alla fräna karaktärer från favorit-RPG:erna!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Den absolut bästa må nog vara Prey för dess atmosfär och känsla för inlevelse. Man känner sig aldrig ensam trots att man är på en övergiven rymdstation.

Honourable mentions: Metro-serien, The Witcher 3 och Horizon Zero Dawn.

Medlem

Utan lagt mycket tid på fundering.
Atmosfäriskt;
Stalker shadow of chernobyl
Oblivion
Lord of the rings online
Witcher 3


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Fallout 4 världen, speciellt när man stöter på rester av världen innan bomberna föll där man ser vad folk gjorde när världen gick under. Som tex ett pågående bankrån eller något mer sorgligt som ett par som håller om varandra i sin sista stund

Sen blir jag alltid lika häpnad av "Hall of Valor" i slutet av Skyrim

Medlem

Blood

Monkey Island

Heroes of Might and Magic 3

Stalker

Subnautica

Medlem

The Witcher 3 (inklusive expansioner) har en stor och mycket välgjord värld med alla slags miljöer från vackra vindistriktet Toussaint till dystopiska Velen.

Assassins Creed Odessey har också väldigt fina miljöer även världen där är tämligen likformig över hela världen (med vissa undantag).


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Jag är nog en lite udda fågel, men jag finner 007: Nightfire uppdrag 1 & 2 i vintermiljön är otroligt mysigt på PS2.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Älskar utforskarglädje och de världar som jag slukat upp timme efter timme är Witcher 3 och Morrowind främst. RDR2 är egentligen på samma nivå men är personligen inte lika intresserad av västern som en fantasivärld.

Hur som helst har Witcher 3 och Morrowind det där speciella som gör att världen inte bara känns som en plats för grind eller att slåss mot nästa fiende, utan det är något mer. Jag vill aldrig snabbspola utan går faktiskt mellan platserna (i Morrowind fanns förvisso inget val), pratar med de invånare jag kan och försöker läsa på mer om världen. Speciellt Morrowind har en väldigt fantasifull och udda värld med grymt spännande lore.

Med Morrowind fick man en karta i själva spelkartongen (https://images.uesp.net/3/3c/MW-map-Vvardenfell.jpg). Minns fortfarande hur häftigt det var att kolla ut någon udda sten / ruin eller liknande på kartan och sen bestämma sig för att nästa dag bege mig dit utan att veta vad som fanns där. Det var otroligt spännande och något jag fortfarande drömmer mig tillbaka till. Ibland kom man ner i stora ruiner med bortglömda Dwemer artifakter och maskiner, ibland hittade man någon annan udda varelse eller NPC. Men av någon anledning fanns utforskarglädjen kvar och erbjöd otrolig variation. Vem glömmer helt otroliga Vivec? Balmora's kanaler? Första gången i Sadrith Mora med sina märkliga svampar.

Witcher 3 är en mer trovärdig plats där utforskarglädjen egentligen består av att det är så välgjort och atmosfären så levande. Det kala grymma landskapet där varelserna verkligen passar in och känns som hemma. Att bara rida runt på roach och känna in världen är tillräckligt tillfredsställande eller varför inte bara bege sig in i en skog och utforska vad som finns där?

Medlem

Jag tror ändå att det blir Kingdom Come: Deliverance för min del, den känns verklig. Ängar, skog och faktiskt "travel" mellan små byar, städer och liknande, men sen är jag väldigt partisk, då det spelet är top 1 medeltidslir genom alla tider enligt mig.

Medlem

Gillar världen i Celeste, väldigt mysigt spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag tror ändå att det blir Kingdom Come: Deliverance för min del, den känns verklig, ängar, skog och faktiskt "travel" mellan små byar, städer och liknande, men sen är jag väldigt partisk, då det spelet är top 1 medeltidslir genom alla tider enligt mig.

Ett av spelen jag mest ser fram emot att spela igenom nästa uppgradering

Medlem

Får stämma in med tidigare talare när det kommer till Lord of the rings online & Witcher 3.

Vill även slänga in Fable serien, tyckte de var oerhört vackra och levande när de kom. Mysfaktorn var hög

Medlem
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Ivalice från Final Fantasy XII och Final Fantasy: Tactics Advance.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Världen i Horizon är makalös.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

gillar post apoplyptiska världär där vegetation tagit över ex days gone horizon zero dawn last of us.

tyvärr väldigt få spel i dessa

Medlem

Sedan jag spelade TES2: Daggerfall för över 20 år sedan så har jag varit rätt intresserad av kontinenten Tamriel, både att utforska olika delar av det i dom olika spelen och att läsa böckerna som finns utspridda överallt osv. Att utforska ett nytt Elder Scrolls är en stor jäkla fröjd utan dess like.

Medlem

New eden i eve online är nog min favorit värld, så mycket kool lore, mycket historia, balla rymdskepp och vackra planeter.
Bifogar en bild på en gallente Titan, Erebus. Bara för att.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Heroes of Might and Magic 3


Glömde du Rampart?

Medlem

Horizon Zero Dawn - Visuellt och stilistiskt den vackraste spelvärlden jag har besökt (i hård konkurrens med Skyrim och WoW). Därtill ett av få spel som har lyckats få sina "Dungeons" riktigt spännande tack vare all spännande lore.

Witcher 3 - Blåsten och vemodet i Helgen, gatflickorna och flöjterna i Novigrad och vingårdarna i Tuissant. Ack så vackert. Vattnas i munnen vid blotta tanken.

Morrowind - Utforskarglädjen från ElderScrolls-trean är ännu oslagbar. Vansinnig och over the top värld som ändå känns fullt rimlig tack vare all lore som återfinns i smått och stort. Emellertid lite för mycket askstormar och askfält för att klå spelen ovan.

Dungeon Siege - På sin tid tog världen andan ur mig. Varierande och vacker, helt olik det mörka och tråkiga Diablo.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag skulle vilja påstå att iaf vissa områden i World of Warcraft iaf för sin tid var klart på toppen... Och att dom faktiskt fortfarande i expansioner gör några av de mest 'transportativa'(?) miljöerna i spelvärlden.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Prixm:

Jag tror ändå att det blir Kingdom Come: Deliverance för min del, den känns verklig. Ängar, skog och faktiskt "travel" mellan små byar, städer och liknande, men sen är jag väldigt partisk, då det spelet är top 1 medeltidslir genom alla tider enligt mig.

Den känns verkligen eftersom de har försökt återskapa en liten del av forna Böhmen som det såg ut då. Andra spel som baseras på verkliga platser är extremt ihopkrympt (Assassins Creed, jag tittar på dig) medan Kingdom Come är mycket närmare sin verkliga förlaga.

Inaktiv

Listar de som fick mig att "tappa hakan" utan inbördes ordning.

1. Warcraft 2
2. Diablo 2
3. ES Oblivion
4. Stalker

Medlem

Omöjlig fråga att svara på. Utforskande är bland det bästa jag vet i spel, litteratur och i verkliga livet. Så varje ny värld jag utforskar just nu är den bästa just nu. Utan den mentaliteten hade det inte varit lika intressant.

Edit: Om jag måste nämna några spelvärldar så blir det världar som är unika på olika sätt där utforskandet är en del av meningen med spelet. Själva världen har en roll. Det blir en hel del open world titlar.

Först utvecklaren Monolith soft. (knoppade ur Square Soft för ett bra tag sedan)
Xenoblade Chronciles X: (wiiU. Plz remaster till Switch)
En helt öppen värld, även i höjdled som består av många olika biomer som ser väldigt utomjordiska ut med passande wildlife och ruiner till synes från olika tidsåldrar.


Xenoblade Chronicles Definitive edition:
(Switch)
En verkligt unik värld som består av utan och innandömet av två enorma titaner, Bionis och Mechonis. Bionis har biologiska biomer medan Mechonis har mekaniska.

Xenoblade Chonricles 2: (switch)
Även denna värld är rätt unik. Alrest är en värld täckt av ett hav av moln där enorma titaner som simmar eller går i detta hav utgör den lilla landyta som finns kvar för allt levande. Dessa titaner cirklar runt världs trädet som står i mitten av världen där legenderna säger att i toppen av detta träd finns det förlovade landet Elysium.

Xenogears: (ps1. Please remake!)
Ett av de mest legendariska RPGs som någonsin skapats. Grafiskt underlägdset idag då det Mixar 2D i en fullt roterbar 3D värld med en del 3D modeller. Storyn är dock fenomenal. Det var det första spelet Monolith gänget skapade medan de fortfarande flög under Square softs flagga. Världen består av en planet där man i intro sekvensen ser ett gigantiskt rymdskepp crasha. Eoner senare så är världen i princip medeltida där den teknologi som finns har grävts upp i stora arkeologiska utgrävningar.

Xenosaga 1 - 3: (ps2, please remaster/remake!)
Monoliths episka rymdopera över 3 spel som på sätt och vis kan ses som en prolog till Xenogears. Mycket tid har lagts ned på världsbyggandet här och utgår från dagens jorden, även om världen är mer traditionellt linjär efter storyn med social hubs. I en arkeologisk utgrävning i Kenya i dagens tidsålder på Jorden så hittas en högteknologisk lämning i Turkana sjön vilket är The Zohar en mystisk källa till oändlig energi, vilket leder till extremt snabb teknisk utveckling för mänskligheten. Kan ses i videon nedan. Artstylen ändrades radikalt till andra och tredje spelet så att karaktärer skulle se mer realistiska ut vilket blev på modet då.

Star Ocean serien (ps1, ps2, ps3, ps4 mm) är en annan Rymd opera där varje spel besöker olika planeter och tidsåldrar i vårt universum. Oftast handlar det om mänskligheten som nått interstellära rymden som hamnar på outvecklade planeter så det blir en krock mellan primär direktivet att inte störa andra rasers normala utveckling. Det går dock inte att beskriva varför denna gemensamma spelvärld alla spel delar är unik bland andra spelvärldar i andra spelserier utan att spoila storyn ganska hårt. De Tre öppnings sekvenserna nedan sätter dock temat för världen bra där den första börjar med tredje världskriget på jorden.

The last story: (Wii Please remaster!)
Ett extremt underrated RPG till Wii. Skapat av Mistwalker, samma gäng som gjorde Lost odyssey som endel säkert kört till Xbox 360, vilket i sig är ett lysande spel med en lysande värld. Världen i The last story är centrerad runt en ganska stor stad som de lagt ganska mycket tid på att detaljera. Staden i sig är centrum av en önation. Som vanligt i Mistwalkers spel så är det tunga band mellan karaktärer, story och värld vilket gör det till några av de bästa spelvärldar man får utforska. Storylines är oftast mer vuxna i deras spel och det är på storyn de lägger krutet. Superb musik i båda dessa spel.

Utavarerumono: Mask of deception / Mask of Truth (ps4/PC) Samt prequelen Utavarerumono: Prelude to the fallen (ps4/PC). Några av Atlus Aquaplus största projekt när det gäller story. Det fanns tidigare en Visual Novel/SRPG som hette utavarerumono i början av 2000 talet som blev legendarisk. Nu på senare år så skapade de en fortsättning i samma värld som inte kräver att man kört originalet. Mask of Deception. Spelet blev så enormt att de delade upp det i två och släppte andra delen som det ännu större Mask of Truth. Det är Strategi RPGs, turnbaserade som har väldigt mycket story telling emellan i visual novel format, fullt voice over. Nu före sommaren släpptes en remake på första Originalspelet, Prelude to the fallen som man kan köra som en prequel. Spelvärlden är väldigt välskriven och välpresenterad vilket läggs en hel del tid på mellan striderna i spelet. Väl värt det för de som vill testa på det story djup en Visual novel ger utan att behöva läsa en ren visual novel samtidigt som det är ett SRPG.

Aquaplus tidigare SRPG Tears to tiara 2 (ps3) är ett annat exempel på samma upplägg med VN inslag. Tears to tiara 2 har en spelvärld som är en alternativhistorisk version av Europa under rommarriket med Hispaina som fokus (Spanien).

Sist men inte minst bland dessa exempel så har vi världen Zemuria. Det är Nihon Falcoms värld där spelserien Legend of Heroes utspelar sig. Unikt med denna värld är att de spenderat väldigt många år att bygga upp den i detalj. Sedan utspelar sig deras spelserier i olika närliggande länder i denna värld i stort sett samtidigt. Det innebär att när man spelar en spelserie så kommer man se de konsekvenser som händelser i andra spelserier i samma värld har då de inträffar ungefär samtidigt. Mycket politiska intriger och mycket lore. En av de absolut bästa story drivna RPG serierna just nu och ändå relativt okänd, om man inte är allergisk mot JRPGs.

Exempel på världskartan där halva världen är avtäckt eftersom andra halvan av världen är den som nästa serie spel kommer utspela sig i så vi vet ej hur de ser ut ännu.

Trails in the sky 1 -2 Utspelar sig främst i landet Liberl. Trails in the sky 3 utspelar sig även i Arteria.
Trails of Zero och Trails of AO är nästa spelserie med helt nya karaktärer som utspelar sig drygt tre månader efter Trails in the sky 3. Kan köras fristående således och utspelar sig i stadsstaten Crossbell.
Trails of Cold steel 1 - 4 tar vid därefter, kan köras fristående, utspelar sig samtidigt som Trails of AO och vidare därefter men med Erebonian Empire som centrum. Trails of cold steel 4 släpps i väst nu efter sommaren. De övriga finns även på Steam till PC med undantag för Zero och AO. De har typ gjort så man skall kunna köra Cold steel 3 och 4 separat men det är ändå direkta fortsättningar på de tidigare. Första spelet i varje serie har oftast lite lägre tempo då det introducerar nya karaktärer, nya delar av världen och bygger nya storyarcs men det brakar alltid loss i delarna därefter i varje series story arc.

Medlem

Alla miljöer i Half Life:Alyx. Men särskilt hotellet.

123
Skriv svar