Eran favoritstudio?

Medlem

From Software
Ubisoft (Assassin's Creed är en av de bästa spelserierna.)

Medlem

- FromSoftware
- Platinum Games
- Square Enix

Egentligen ingen inbördes rangordning och väldigt svårt och välja ut endast tre

Medlem

1. Bethesda - Ja, trots uppenbara brister vad gäller lyhördhet för den huvudsakliga målgruppen, trots frustrerande buggar och trots giriga affärsmodeller kan jag inte undgå att älska deras fantastiska förmåga till världsbygge av praktfulla och engagerande universum. Frihetskänslan är total.

2. Rockstar - Makalös känsla för detaljer, från klockren satir om vår samtid till oerhört organiska och levande världar. Därtill bra berättande, de vet hur man berör på djupet.

3. Nintendo - Sprudlande och färgsprakande spel med en något barnslig och naiv framtoning utan att övergå i rent trams. Helt perfekt när man tröttnat på det återkommande tungsinnet i många andra titlar och bara vill sätta sig ned och njuta av livets lättsammare element.

Medlem
Skrivet av Tom76:

Hej,
Ny på forumet men har läst här regelbundet ett bra tag. Jag är ju åt det något äldre hållet så jag petar in ett par nostalgitrippar från Amiga/Atari ST - tiden på min lista.

* Microprose - Var lika med kvalitetsstämpel på samtliga spel de släppte när det begav sig.
* Cinemaware - Defender of the crown, It came from the desert, Wings, TV-sporttitlarna. Grafik och features som var riktigt bra på den tiden.
* Sierra - Police Quest och Leisure Suit Larry spelade jag ihjäl mig på.

Någon nämnde Delphine, de gjorde också några riktigt bra spel i början på 90-talet. Lucasarts var bra också. Finns tusen andra som jag glömt nämna.

Idag spelar jag inte lika mycket men top of mind är CDPR (Witcher 3 är mitt favoritspel någonsin, det är komplett). Paradox och Creative Assembly är bäst på det de gör så de kommer högt upp också. Rockstar givetvis.

Instämmer, tusan vad jag saknar gamla Microprose med spel som Falcon 4 och manualer tjocka som böcker. Även om jag verkligen gillar LucasArts spel så var det något visst med Sierra spelen, kanske var det att de var så sabla svåra och att man kunde dö i dem (något som ju LucasArts helt ändrade på iom Monkey Island)

Jag är själv uppväxt med Amiga/Atari, minns hur svårt det var att välja mellan dem så det slutade med att jag skaffade både en Amiga 500 och en Atari 520 (tog sin tid innan jag kunde köpa båda, de var ju inte direkt billiga på den tiden).

Medlem

1.Bethesda jag älskar alla Edlerscrolls spelen och fallout spelen ja även 76 och för mig är det underbara spel jag spenderat 100 tals timmar med.

2.Blue byte som har skapat 2 av mina favorit City build/mangament spel Anno och Settlers tusan jag mins när jag var 14-15 och fick min första egna dator fy fan vad jag spela Settlers 2.

3.3D realm/Apogee Underbart företag som skapa många underbara spel jag spela I min ungdom som Duke nukem 1,2 och 3d. Commander Keen, Alien carnage.

4.New World Computing är ett företag som ej finns längre men dom skapa en ut av mina favorit strategi spel någonsin Heroes of might and magic 2 men även 1,3,4 och även might and magic.

4.Petroglyph/westwood så klar älskar jag command and conquer spelen som jag växte upp med och även 8bit-army och 8bit hord.

5.Deep Silver Volition Så klar skaparna av Saints row spel serien jag älskar mer än GTA ärligt talat jag hatar GTA spelen men Sainst row älskar jag.

6. WayForward skparna bakom en av mina favorit platformer spel Shantae men även andra bra spel som Switch force och River city girls.

7. From soft Älskar Demons souls och dark souls spelen men även deras King's Field serie och Armoed core spelen.

8. Funcom Älskar deras mmo spel Conan unchained men även deras survival spel Conan Exiles

9.BioWare Så klart gör dom underbara spel som Neverwinter och baldurs gate, kinghts of old repbulic med flera.

10.Egosoft älskar deras sci-fi spel serie X,X2,X,3,X4

Sedan kan jag göra en honorable mentions

Blizzard var bra för i tiden innan dom blev upp ätna av ett annat skit företag.

Nintendo gillade jag när jag var yngre men idag nä fan grinigt jävla företag som jag tycker borde ha mött samma öde som Sega och blivit ett företag som bara släpper spel på andra konsoler plus fan dom är ju så efter allt annat ju.

Sega hade underbara spel och konsoler som jag älskade när jag var yngre.

Capcom Älskar Monster hunter och Resident evil och mega man men ja efter att dom gjorde Resident evil 7 till Sillent hill och tog bort alla karaktärer och sånt jag älska och tabba sig med mega man serien så gillar jag dom inte lika mycket längre.

Konami älskade många av deras spel när jag yngre men sedan sket dom i det blå skåpet och nu hatar jag dom.

CD Project red Ja witcher 3 är ett bra spel och Cyberpunk kanske kommer bli bra men ja jag har svårt att gilla ett spel företag bara för dom gjort 1 bra spel.

Square enix jag må älska FF1-6 och tycker om 7-12 och FFXIV och sedan dragon quest spelen så idag tycker jag nä nu får det fan vara nog kan dom komma på något nytt spel som inte är FF eller dragon quest som typ kanske ett nytt Front Mission eller Valkyrie Profile 3 ett nytt riktigt ActRaiser spel eller The World Ends with You 2. Så nä idag är jag mer less på square enix.

Medlem

naughty dog , rockstar och avalance studios pga mad max då.

Medlem

1: Valve - ja, jag vet att jag borde ha gett upp, men Valve har fortfarande utvecklat mina favoriter genom tiderna. Nu är dom äntligen tillbaka (hoppas) i och med Half-life Alyx.
2: CD Projekt Red.
3: Larian Studios

Medlem

Enbart baserat på spontan känsla.

Squaresoft.

Rest in piece.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle vilja slå ett slag för Black Matter!

En liten studio på ca. 15 personer. För tillfället utvecklar dom deras första early access titel "Hell Let Loose". Ett taktiskt WW2 FPS med milsim inslag.

Redan vid kickstarter för snart 3 år sedan hade man en tydlig vision. Denna har man hela tiden hållit fast vid. Utvecklarna är väldigt engagerade i communityn. Lyssnar på feedback, engagerar sig i forum, släpper tydliga roadmaps och regelbundna devblogs.

Dessutom släpps det kontinuerligt mindre patchar och större updates vid planerade tidpunkter. De visar hela tiden framsteg i utvecklingen utan krångel eller löften som bryts - något som jag ser som sällsynt. Det finns en tydlighet som jag som konsument uppskattar.

Black Matter blir för mig en engagerad spelstudio där man visar på bra ledarskap och organisation. Jag är nyfiken på deras framtid.

Medlem

Bioware var hjältar. Nu... skräp. Det har varit ett långt fall.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

KoP
Medlem

System 3.
The Bitmap Brothers.
Factor 5.
Cinemaware.
Aegis.

Medlem

Om man ska gå efter allt som gjorts och inte dagsform.

1. FromSoftware
2. Bethesda
3. Bioware
4. Snowblind

Medlem

Nöjer mig inte heller med 3.

1. CDPR
2. ZA/UM
3. Telltale (RIP)
4. Obsidian
5. Bioware (före EA)
6. inXile

1. Paradox - Mod-vänliga. Kan hålla spel i liv på riktigt och lyckas öka antalet spelare genom åren.
2. SEGA/Creative Assembly - Mod-vänliga. Få spel har gett mig mer nöje än Total War serien.
3. SCS Software - Mod-vänliga. Kan hålla sina två (!) spel vid liv med konstanta förbättringar och genomgående hög kvalitet


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Platinum Games såklart 😃
Tror ingen göra lika kaotiska spel som dom

Medlem

@KimiKiwi: Ja, jag hoppas verkligen att Battlefield 6 och nästa Dragon Age ger tillbaks förtroendet med att bli riktigt grymma spel, och att Elder Scrolls 6 lever upp till 10 års väntan.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Instämmer, tusan vad jag saknar gamla Microprose med spel som Falcon 4 och manualer tjocka som böcker. Även om jag verkligen gillar LucasArts spel så var det något visst med Sierra spelen, kanske var det att de var så sabla svåra och att man kunde dö i dem (något som ju LucasArts helt ändrade på iom Monkey Island)

Jag är själv uppväxt med Amiga/Atari, minns hur svårt det var att välja mellan dem så det slutade med att jag skaffade både en Amiga 500 och en Atari 520 (tog sin tid innan jag kunde köpa båda, de var ju inte direkt billiga på den tiden).

Fan vad jag saknar manualer! Manualer och spelboxar var datorspelens motsvarighet till gamla LP-plattor.

Så fort man satt sig på bussen hem från City så öppnade jag spelet och började plöja manualen. Det var en stor del av spelupplevelsen, att läsa in sig på och bli hänförd. Inte minst när det stod Microprose på lådan som du skriver. Manualen till Civilization var fantastisk också och gav en hint om hur omfattande spelet var där på bussen hem. Likaså den till Eye of the Beholder från SSI.

Jag började med en ST. Fick givetvis en del skit eftersom nästan alla kompisar hade Amiga och den hade "fler färger" än ST:n. Bytet kom naturligt. Sålde ST:n till grannen och så blev det en Amiga istället. Tror inte att jag känner någon som körde båda burkarna samtidigt faktiskt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Obsidian får väl lov att gälla som min favorit, liksom dess föregångare i form av Black Isle. Deras senaste spel The Outer Worlds är nog det sämsta jag lirat från dem, men annars är det nästan idel spel i min smak som de spottar ur sig och Black Isles Planescape: Torment toppar nog alltjämt min lista över de bästa spelen genom tiderna.

CDPR förtjänar förstås också att nämnas. Inte bara för kvalitetsliren de släpper, utan även för deras konsumentvänliga agerande samt starka arbete mot diverse drakoniska DRM. Bara GOG.com är tillräckligt för att CDPR ska kunna nämnas i en sån här tråd.

Kör en rak copy paste på den. Finns inte ett enda ord jag inte håller med om. 😉


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

** Arkane Studios
** Naughty Dog
** RockStar North

Är de 3 alla mästerliga på vad de skapar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

1. Obsidian
2. Bioware
3. Lucasart

Paradox, Square Enix och From Software

Medlem

1. Coffe Stain, (Satisfactory). För deras engagemang i communityn och uppdateringar.
2. CDPR, (The Witcher 3, Thronebreaker) för deras gratis uppdateringar och sinne för utveckling.
3. WUBE software, (Factorio). För deras konstanta uppdateringar.

Medlem

Rockstar står nog allra högst i kurs.

Medlem

1. Gamla Microprose. Spel som Red Storm Rising, Covert Action, M1 Tank Platoon, Railroad Tycoon, Civilization, Falcon-serien formade min syn på bra datorspel.

2. Gamla Bioware och Black Isle. Önskar att jag kunde lägga till Obsidian här, men faktum är att jag bara tyckte PoE var "bra" och precis som tidigare nämnts i tråden var Outer Worlds något av en besvikelse. Settingen och spelets framtoning väckte inget engagemang alls tyvärr.

3. Eagle Dynamics. DCS må emellanåt vara buggigt värre och fortfarande - 22 år efter Falcon 4.0 - har man inte lyckats skapa den där inlevelsen som Falcons dynamiska kampanj erbjöd. Men ändå är ED en av mina absoluta favoritutvecklare för utan dem hade genren "modern militär flygsimulator" förmodligen varit stendöd.

Medlem

1. FromSoftware
2. Nintendo
3. Naughty Dog
4. Rockstar
5. CDPR

Bubblare: Capcom
De var en favorit tidigare, sen gick de ner sig rejält under några år och nu börjar de göra väldigt mycket rätt igen.

Medlem

Bullfrog
Maxis
ID
Lucasarts

Medlem

Valve
CDPR

Såklart

Medlem

Svårt att komma ifrån hur CDPR verkar göra allting rätt när vi annars får se många andra utvecklare/utgivare skämma ut sig i parti och minut.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Lupson:

1. Gamla Microprose. Spel som Red Storm Rising, Covert Action, M1 Tank Platoon, Railroad Tycoon, Civilization, Falcon-serien formade min syn på bra datorspel.

2. Gamla Bioware och Black Isle. Önskar att jag kunde lägga till Obsidian här, men faktum är att jag bara tyckte PoE var "bra" och precis som tidigare nämnts i tråden var Outer Worlds något av en besvikelse. Settingen och spelets framtoning väckte inget engagemang alls tyvärr.

3. Eagle Dynamics. DCS må emellanåt vara buggigt värre och fortfarande - 22 år efter Falcon 4.0 - har man inte lyckats skapa den där inlevelsen som Falcons dynamiska kampanj erbjöd. Men ändå är ED en av mina absoluta favoritutvecklare för utan dem hade genren "modern militär flygsimulator" förmodligen varit stendöd.

Du menar pillars of eternity va

Medlem
Skrivet av CityHasse:

Bullfrog
Maxis
ID
Lucasarts

Åhh Spore var länge sen man körde

Skriv svar