Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem
Skrivet av sidetracc:

Med 3 vilda barn, en klängig fru, ett stort hus, tre bilar, en husvagn, två motorcyklar, ett heltidsjobb och 50% studier på det är jag glad att jag lyckats klara Read Dead Redemption igår. Bra spel, kanske inte riktigt så fantastiskt som alla andra verkar tycka men helt klart bra.

Det är egentligen bara frugan ovan som är problemet ...;)

Har säkert 200 spel i backloggen - eller 199 nu.

Det var mycket på en gång

Ambassadör
Xbox

Då får man äntligen dra ett streck till i backloggen! Far Cry 3 Classic Edition avklarat. Trevligt actionspel med galen story, bra mix mellan stealth och köttande. Visst följer det Ubisoft-formulan men det är inte alltid dumt ändå. Djungelmys!

Avklarade spel 2020: 18
Antal spel från backloggen: 13
Inköpta spel: 1


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Klippte ett litet indiespel, Coffee Talk, som jag fick med GwG. Trevligt litet spel från en indonesisk studio, lite sådär härligt indie-pretentiöst också.

Avklarade spel 2020: 19
Antal spel från backloggen: 13
Inköpta spel: 1


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Nu lär det inte hända mycket, på ett tag, för nu blir det intensivjobb i några månader, men ska försöka hålla ett öga här i alla fall...

Dock så får jag rapportera lite...
Har äntligen klarat ut Blood & Wine, med blandade känslor. Fick dra igång Thronebreaker direkt efteråt för att trösta mig själv, och det blir nog mer The Witcher i form av en omspelning av tvåan sedan...

I övrigt föll jag också dit, och köpte lite spel, i samband med den stora "E3"-rean på Xbox... Köpte "Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy", "Crackdown 3", Season-pass till Assassins Creed Odyssey och "Zoo Tycoon"...

Avklarade spel 2020: 17
Antal spel checkade från backloggen: 12
Inköpta spel 2020: 4
Värde: -3

Har varit lite sugen på att spela om tvåan och välja att hjälpa Vernon Roche istället för alven. Men det som hindrat mig är att jag har för mig att Witcher 2 var väldigt svårt i början speciellt första bossen.

Medlem

Helvete vad fult att Steam har börjat med points-systemet, men jag håller garden uppe. Håller fortfarande med The Last of Us II som är mitt andra inköpta spel för detta år. Sen återgår jag till Kotor 1.

Till mitt tredje spelköp finns det en chans till att det blir Life is Strange 2, faktiskt. Såg att alla episodes var ute nu.


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare
Skrivet av Lauchen:

Har varit lite sugen på att spela om tvåan och välja att hjälpa Vernon Roche istället för alven. Men det som hindrat mig är att jag har för mig att Witcher 2 var väldigt svårt i början speciellt första bossen.

Ah, jag vill spela om av motsatt skäl! Att hjälpa alverna, hehe
Hmm, ja, stridssystemet är ju lite speciellt, men kan inte minnas något som skulle vara så svårt.


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lauchen:

Har varit lite sugen på att spela om tvåan och välja att hjälpa Vernon Roche istället för alven. Men det som hindrat mig är att jag har för mig att Witcher 2 var väldigt svårt i början speciellt första bossen.

Gört! Jag spelade om direkt, lätt värt!

Skrivet av Dohman:

Helvete vad fult att Steam har börjat med points-systemet, men jag håller garden uppe. Håller fortfarande med The Last of Us II som är mitt andra inköpta spel för detta år. Sen återgår jag till Kotor 1.

Till mitt tredje spelköp finns det en chans till att det blir Life is Strange 2, faktiskt. Såg att alla episodes var ute nu.

Körde det i vintras, inte riktigt lika bra som LiS1 kanske men en trevlig resa. Missa inte att köra Captain Spirit innan du drar igång huvudspelet, tips.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Körde det i vintras, inte riktigt lika bra som LiS1 kanske men en trevlig resa. Missa inte att köra Captain Spirit innan du drar igång huvudspelet, tips.

Ok, tack för "varningen". Captain Spirit har jag kört. Största nackdelen med detta koncept är ju att man måste vara selektiv i sina spelköp.


signatur

I'm like you, I have no name.

FM-guru
F.d. Sisyr

Sedan jag skrev senast för 1½ månad sen har Death Stranding, Apotheon, Children of Morta, Tyranny, Mafia 3, Papers Please och Shadow Warrior avklarats. En fin skörd! Dock även köpt tre spel....

Avklarade spel, med betyg;
3/6 - Eastshade
4/6 - Darkest Dungeon
3/6 - Quantum Break
4/6 - Age of Decadence
4/6 - Underrail
3/6 - State of Decay 2
5/6 - Pathfinder: Kingmaker
5/6 - NEO Scavenger
5/6 - Red Dead Redemption 2
3/6 - Phantom Doctrine
4/6 - The Red Strings Club
5/6 - Death Stranding
4/6 - Apotheon
2/6 - Children of Morta
2/6 - Mafia 3
4/6 - Tyranny
6/6 - Papers Please
3/6 - Shadow Warrior

Inköpta spel;
Planet Zoo
Mount & Blade II: Bannerlord
Death Stranding
The Last of Us 2
Desperados 3
Troubleshooter: Abandoned Children

18 avklarade och 6 inköpta, +12.

Nu spelas The Last of Us 2 och Desperados 3 för fullt. Hade tänkt klara av Troubleshooter också, men det verkar vara över 100h långt samtidigt som det alltjämt utvecklas så det avvaktar jag nog med. Borde därmed avvaktat med köp ett tag också - att man aldrig lär sig.

Istället så varvas tidigare nämnda med Sunless Sea (ett spel som jag spelat en hel del men aldrig faktiskt klarat)!

Januari:
Köpta(0 st). Klarade (3 st).
Februari:
Köpta(4 st). Klarade (3 st).
Mars:
Köpta(5 st). Klarade (4 st).
April:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Maj:
Köpta(2 st). Klarade (4 st).
Juni:
Köpta(8 st). Klarade (0 st).

Juni
Köpta(9 st):

  • Shantae and the Seven Sirens (Switch)

  • Mega Man Zero (Switch)

  • Mega Man Zero 2 (Switch)

  • Mega Man Zero 3 (Switch)

  • Mega Man Zero 4 (Switch)

  • Mega Man ZX (Switch)

  • Mega Man ZX Advent(Switch)

  • Samurai Showdown (Switch)

  • Celeste (Switch)

  • Mega Man X Legacy Collection(Switch) (räknas ej, har redan spelen i backloggen

Klarade (0 st):

Aktuell poäng: -5

Ah ha ha! Hur fan lyckas jag? Har haft semester hela juni och har inte klarat ett enda spel...

Men spelat har jag gjort ändå. Börja med Banjo Kazooie men har fastnat på slutbossen (har inte försökt så många gånger heller) och har sedan spela Kingdom Come: Deliverence som har slukat all min tid. Nu är jag på sluttampen på bägge spelen så förhoppningsvis rullar de in innan slutet av veckan.

Inköpen har dock påverkat min poäng som nu för första gången i år ligger på minus. På så sätt är det inte smart att köpa samlingar med 6st spel i sig.

Får rycka upp mig nu, ska inte inhandla något nu i juli så nu blir det revansch!


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

The Last of Us Part II avklarat! Tog mig (antalet timmar i spoilern)

37

timmar. Njöt verkligen av spelet och spelade lugnt, kollade runt noga. Låste upp båda trophies för att ha låst upp alla kassaskåp och att ha hittat alla arbetsbänk. Ska nu återgå till KOTOR 1, hoppas jag inte får mig en chock efter så många timmar i ett tekniskt överlägset spel.

Avklarade spel: 17
Antal spel checkade från backloggen: 19
Inköpta spel: 2
Värde: -1


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Gick genom min backlog ännu en gång och tog bort allt som hade under 80 på Metacritic. Blev 5 stycken som togs bort, kändes jättebra. Jag tycker att detta koncept har hjälpt mig mycket, att prioritera min tid på att bara spela grymma spel. Alltså, genom att spela "medelmåttiga" spel istället för att låta dem stå orörda har fått en att inse det var bättre att helt skippa dem.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Uppdatering igen. Semestern har börjat så lite kvällsspelande hinns med när barnen somnat!

Avklarade spel:
Bioshock Infinite
Doom (2016)
Mutant year zero
Dishonored 2
Xcom WOTC
Star Wars Fallen order
Mass Effect Andromeda

Kvar:
Shadow of the tomb raider
Fallout 4
Mutant year zero DLC (sista bossen kvar bara)
Prey
Theme hospital (tänkte klara en ggn för alla av nostalgiska skäl)
Ruiner

Kommer förmodligen köpa något nytt nu under sommaren så det lär väl bli plus minus 0 detta kvartalet...

Tack igen keffkebab för att du ger ett sammamhang till oss förtvivlade backloggare!

Ook
Bibliotekarie (UU)

Avklarade spel 2020 (inkl eventuella dlc/expansioner): 7
Antal spel från backloggen: 12
Inköpta spel: 1

Heavy rain var ett väldigt trevligt storydrivet spel. Oerhört välskriven story. Skönt avbrott ifrån många andra actionbetonade spel man lirat. Det har märkts att grafiken har åldrats lite.

Wasteland 2, till PS4, var väldigt bra rollspel som sög en fast. Spelglädjen fråntogs dock av den dåliga portningen till PS4 då spelet kraschade väldigt ofta trots senaste patch installerad.

Last of us 2, nyinköpt, väldigt underhållande trots mångas klagomål. Mer fokus på story i uppföljaren.

Sommarprojekt att spela igenom Beyond two souls, Nioh, Shadow of the Colossus och Mass Effect Andromeda.

Medlem

Då köpt Wolfenstein 2, Bioshock Infinite och lite zombieslakt i Dead Rising 3

Januari:
Köpta(0 st). Klarade (3 st).
Februari:
Köpta(4 st). Klarade (3 st).
Mars:
Köpta(5 st). Klarade (4 st).
April:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Maj:
Köpta(2 st). Klarade (4 st).
Juni:
Köpta(8 st). Klarade (0 st).

Juli
Köpta(0 st):

Klarade (6 st):

  • Kingdom Come: Deliverence (PS4 - 4/6)

  • God of War Chain of olympus (PS3 - 11/6)

  • God of War Ghost of Sparta (PS3 - 15/6)

  • MegaMan Zero (Switch - 15/6)

  • Enslaved: Journey to the West (PS3 - 14/6)

  • MegaMan Zero 2 (Switch - 19/6)

Aktuell poäng: -1

Blev äntligen klar med Kingdom Come i början av månaden, la galet mycket tid på det spelet. Men det var kul.

Har sedan betat av God of War-spelen till PSP, fast på PS3an då. Har härmed spelat samtliga delar i serien. Men dom här var skitkul, hade kanske väntat mig lite sämre kvalité men jag hade lika kul med dessa som än de andra delarna i serien. Klara ju nyversionen tidigare i år och det är absolut ett fantastiskt spel, men jag känner att jag har fått en ny uppskattning för de äldre spelen nu efter jag klar det spelet.

Köpte ju en MegaMan Zero-samling förra månaden och hade helt missat vad det var för typ av spel. Det ska alltså var franchisens svåraste serie som består till större delen av smått "omöjliga" bosstrider. Jag lyckades ta mig till andra bossen innan jag blev helt förintad. Nu har samlingen ett story mode-läge som helt tar bort svårigheten för de som vill njuta handlingen. Och den är den jag kommer använda för att ta mig igenom spelen i den samlingen. Det är tråkigt och "fuskigt" men det är inte direkt några spel jag bryr mig överdrivet om. Då får jag ut lite från spelen i alla fall.

Edit: La till två avklarade spel till.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Tog en ny funderare kring min backlogg och bestämde mig för att ge mig på den igen.

Det finns helt enkelt alldeles för många bra spel kvar från denna generation för att jag bara ska kunna dra ett streck över den känner jag.

Dessutom så börjar det nu släppas fin fina AAA spel på PS Plus gratis när PS4 är påväg ut. Tanken är att fortsätta plocka hem och beta av det som kommer under 2020 och kanske längre än så.

Jag får skämmas för att erkänna att jag tidigare ej spelat The last of Us när det begav sig, men under semestern påbörjades The last of us Remastered som plockades hem från PS plus tidigare och ja, vilket jäkla bra spel det är så långt Har uppskattningsvis tagit mig 2/3 genom spelet so far.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Ambassadör
Xbox

Då vart jag äntligen klar med ett spel till, det har inte blivit mycket spelat i juli... Horizon Zero Dawn. Väldigt trevligt actionspel med mycket trevlig setting och Aloy är en ny favoritkaraktär. Open world-delen, och "rpg"-inslagen, är väldigt Ubisoft dock. 4/5.

Nu ska jag beta av expansionen, The Frozen Wilds, härnäst.

Avklarade spel 2020: 20
Antal spel från backloggen: 14
Inköpta spel: 1


signatur

Jump in.

Medlem

Har funderat på att sluta med bundles och humble bundle monthly just från ett backlog perspektiv. Ofta så får man valuta för pengarna men det leder till att man drunkar i spel och så känner man sig tvungen att testa på spelen vilket leder till att man lägger tid och energi på spel man egentligen inte har något intresse för.

Egentligen så vore det kanske bättre att sluta med detta och endast köpa dom spelen man faktiskt vill spela. Det är möjligt att det skulle bli lite dyrare men samtidigt så går pengarna direkt till dom utvecklarna man faktiskt uppskattar.

Finns även en tjurigskallig sida av mig som inte uppskattar att dessa spelsidor har en sådan stor påverkan på vad jag spelar. Känner mig som en kossa som blir ledd i näsringen av dessa sidor när det kommer till vad jag ska spela.

Har någon annan gått i liknande tankar?

Ambassadör
Xbox

Då vart man klar med HZD: The Frozen Wilds. Väldigt bra expansion, bättre än grundspelet på många punkter till och med. Rekommenderas!

Avklarade spel 2020: 21
Antal spel från backloggen: 15
Inköpta spel: 1


signatur

Jump in.

Testpilot

Räknade ut att jag ligger på 33 avklarade spel såhär långt. Vilket får sägas är en bra siffra, spelat en del kortare spel senaste tiden.

När det gäller köp har jag inte räknat hur många jag har köpt. Ska däremot börja med Yakuza Kiwami 2 nu och sen blir det Cyberpunk 2077 i november. Backloggen är runt tio spel just nu, sen finns det alltid dessa gratisspel som kanske är roliga, blir att testa en del i höst tror jag.

Medlem

Inte skrivit något här på ett tag eftersom jag tyvärr fuskat något extremt. Kompisen ville sälja ett Nintendo Switch med Pro Controller + fem (varav ett redan på konsolen) grymma spel för 2700 kr, klart jag inte kunde låta bli. Klarade iaf nyss av Mario + Rabbids Kingdom Battle, superskoj spel trots att jag dissade XCOM. Så, jag ställer tyvärr hela detta koncept åt sidan och går all-in på Switchen. Nu blir det tilläggspaketet Donkey Kong och sen Zelda: Link's Awakening.

Innan köpet dissade jag KOTOR 1, jag gav det verkligen en riktig chans, men det gick bara inte. Föråldrigt spelmekanism. Storyn var ok men inget som höll mig kvar. Fattar att det var bra år 2003.

Avklarade spel: 18
Antal spel checkade från backloggen: 20
Inköpta spel: 6
Värde: -4


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Uppdatering igen. Semestern har börjat så lite kvällsspelande hinns med när barnen somnat!

Avklarade spel:
Bioshock Infinite
Doom (2016)
Mutant year zero
Dishonored 2
Xcom WOTC
Star Wars Fallen order
Mass Effect Andromeda

Kvar:
Shadow of the tomb raider
Fallout 4
Mutant year zero DLC (sista bossen kvar bara)
Prey
Theme hospital (tänkte klara en ggn för alla av nostalgiska skäl)
Ruiner

Kommer förmodligen köpa något nytt nu under sommaren så det lär väl bli plus minus 0 detta kvartalet...

Tack igen keffkebab för att du ger ett sammamhang till oss förtvivlade backloggare!

Ruiner är bra

Medlem

Jag räknar inte med spel som jag inte har köpt, så min backlogg är inte så värst farlig:

Backlogg vid årets början: 50
Antal avklarade spel: 6 varav 5 dock via GamePass/PSN
Inköpta spel: 0
Värde: -1

Har verkligen fått stå emot flera reor på raken, tror det har gått över ett år sedan jag trillade dit senast. Målsättningen är att kapa bort en fjärdedel innan nyår, så 13 st avrundat uppåt. Wish me luck!

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag räknar inte med spel som jag inte har köpt

Hmm rätt smart, ska nog köra på det sättet från och med 1 januari 2021. Har ju klickat hem 35 spel från Epic bara detta år så det är löjligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare

Då är jag äntligen tillbaks i civilisationen.. Och ska ha mig en liten semester de närmsta veckorna. Hoppas på fler spel avklarade. Precis avslutat "Master of Atlantis: Poseidon". Expansionen till "Master of Olympus: Zeus". Mysigt spel minst sagt. Men tog rätt många timmar...

Jag har också råkat köpa lite spel på Xbox sommar-rea...

Avklarade spel 2020: 18
Antal spel checkade från backloggen: 13
Inköpta spel 2020: 6
Värde: -5


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox

Dags för en liten uppdatering igen. Spelat en del sedan sist; Devil May Cry V, Halo 3: ODST, Fable Anniversary och Attack of the Toy Tanks är avklarade.

Har dock också syndat lite då reor är svåra att motstå...så det har blivit några inköp till backloggen också: Kingdom Come: Deliverance Royal Edition, Greedfall och season pass till We Happy Few.

Avklarade spel 2020: 25
Antal spel från backloggen: 18
Inköpta spel: 4


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Spelandet har haltat lite mer än önskvärt... Men blivit lite grand i alla fall och är äntligen klar med The Witcher Tales: Thronebreaker - ett trevligt lite spel som ger trevligbakgrundsinformation! Kan varmt rekommenderas!

Avklarade spel 2020: 19
Antal spel checkade från backloggen: 14
Inköpta spel 2020: 6
Värde: -5


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Trevligt att Thronebreaker var trevligt. Har det på önskelistan.

Det har också haltat lite mer än önskvärt för mig, dock med backloggen och inte spelandet som sagt köpte jag mig en Switch begagnat så jag släppte allt och gick all-in på den. Köpt totalt fem spel till den (egentligen sex, men jag köpte Tetris 99 bara för att få koden till Nintendo Online). Det känns ändå ok, det är ändå mest Steam Store som man försöker hålla sig från. Igår klarade jag av Super Mario Maker 2 story mode, helt ok, men för lätt.

Härnäst kör jag Zelda: BOTW och räknar med att det tar två månader. Sen vet jag inte om jag kommer att återgå till backloggen eller köpa något annat Switch-spel. Heh, tuffa tider.

Avklarade spel 2020: 23
Antal spel checkade från backloggen: 20
Inköpta spel 2020: 7
Värde: -5


signatur

I'm like you, I have no name.

Ska uppdatera augustilistan när jag har tid, kan säga så här: rejäl slagsida.

Gorde ett storköp på nästan alla PS4-titlar jag missat, så jag tror jag köpte runt 10-15 spel på ett köp...

Köpte sen ett par PS1-spel också....

Sen har jag haft otur med spelandet också. Har börjat ett flertal men har sen gett upp. Sitter i alla fall nu med Shadow of War och stortrivs i alla fall. Så det ska avklaras innan septembers slut. I september blir det inga spel förutom Super Mario-Samlingen och där har jag redan alla spel (Sunshine har jag fortfarande i backloggen så det jag nog också hinna med innan månadens slut).


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skriv svar