Vilka spelmiljöer gillar ni inte?
Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.
Håller helt och hållet med. Så gråa och trista att man bara vill gå och lägga sig.
Var lika i Battlefield 3/4 om jag minns rätt. Grådassig betong så långt ögat kunde nå, med små inslag av grönska.
Grottor. Så oerhört jävla tråkiga - har man sett en har man sett alla. I verkligheten kan grottor vara rätt tuffa med diverse stalagmiter och stalaktiter. Kommer ihåg nån populär grotta jag var i i Australien där det fanns allt möjligt, men när det vankas datorspel så är det 9/10 (10/10?) en grå sörja där man bara väntar på att få komma till nästa ställe.
Och kloaker! Kloaker är som grottor fast oftast ännu värre.
Öken.
Tycker att öken är den i särklass tråkigaste miljön som finns i spel.
(Även om jag verkligen gillade Emperor: Battle For Dune. Det finns väl alltid undantag antar jag.)
Håller med. För mig mest i Diablo 2 och 3. Läste igenom Diablo 4 bloggen (https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23463858/diablo-iv-qu...) och satt och tänkte "Hoppas dom skiter i ökenskiten den här gången".
Snö, får vi nog av i Sverige redan
Håller med delvis, dock i tex red dead 2 tyckte jag snön var underbar mest för hur snyggt det var med spåren osv.
Oj vad svårt. Jag gick igenom alla möjliga miljöer jag upplevt i olika spel och det finns ingen som jag tycker är direkt tråkig. De har alla sin charm.
Jag antar att det beror på att jag spelar väl rätt så varierat och sällan två spel med samma typ av miljöer efter varandra så jag hinner aldrig tröttna.
Postapokalyptiska miljöer som enbart består av en öken tex som i Fallout 3. Jag gillar postapokalyps men det ska vara mer varierade miljöer och även natur. Stalker har riktigt skön post apokalyps.
I sig så är jag inte trött på andra världskriget, det finns så enormt mycket som inte har visats i stor utsträckning, samtidigt har man sett Normandy fler gånger än man vill minnas.
Copypaste grottor som man ser i var och varannat rollspel är också skittråkiga.
När det gäller generiska miljöer dock så är variation viktigt, ett vulkanlandskap kan vara episkt, men det betyder inte att jag vill ha ett helt spel som utspelar sig där.
Vatten-nivåer tycker jag inte alls om. Det kan ha lite att göra med att jag har fobi för djupt vatten i verkligheten.
American McGee’s Alice har en riktigt jobbig sådan, där man måste balansera på ett löv som flyter på vattnet, samtidigt som insekter släpper stenar på en.
Lava är inte heller kul. Alice har även en sådan bana.
På någon vänster är det ändå ett av mina absoluta favoritspel.
Kanske inte miljö iofs men spel där man utforskar hus och det finns 3 olika varianter av samma hus. GR breakpoint kunde man ju springa och loota en låda med förbundna ögon när man såg vilken hustyp det var.
Gillar snö och öken men oftast görs de miljöerna så jäkla trista. T ex snö då är man alltid på någon karg jävla bergstopp. Nästan aldrig i en snötyngd solig granskog
Postapokalyps där allting är gulbrunt. Varför är det ens den färgen? Efter en apokalyps här gissar jag att allt snarare är grönt eller kanske grönt/mörkbrunt. Sker apokalypsen alltid runt medelhavet/Kalifornien?
Lager... och militära anläggningar. Eller ännu värre, militära lager. Typ Hitman, skitkul i hotell och liknande, men likväl kommer flera banor på jäkla lager eller militärbaser. Det är tråkiga miljöer som bara används för att det är billigt att skapa dem.
Rent allmänt efterfrågar jag mer vardagliga miljöer. Jag är sällan på just militärbaser, i lager eller nere i kloakerna, men däremot mer ofta i matbutiker, köpcenter, på gator och torg, tågstationer osv.
Jag måste säga att jag starkt ogillar grottor, speciellt efter 300h i Skyrim. Även öken, öken är extremt tråkigt. Det enda undantaget är RDR. Måste även säga att miljön i Bloodborne var extremt trist.
Måste även tillägga lava miljöer och krigsmiljöer.
Lycka är jävligt överskattat, man får vara nöjd man är glad ibland.
-Gunvald Larsson