Vilka spelmiljöer gillar ni inte?

Skribent
Vilka spelmiljöer gillar ni inte?

Vi har snackat en hel del på spelmiljöer på forumet redan, inklusive vilka platser i spel som är våra favoriter. Men vilka spelmiljöer är vi trötta på? Vilka har vi besökt så många gånger att vi känner att det räcker, och vilka är helt enkelt inte särskilt lockande?

Själv tänkte jag börja med helgerånet att säga att jag är trött på Andra världskriget. Jag går inte igång på Garand-plingadet längre och att kasta ned granater i skyttegravar fyllda till brädden med skrikande tyskar har tappat sin charm.

Visst finns den en ganska stor bredd i Andra världskriget, men Iwo Jima och Normandy känns lika fräscht som senapsgas vid det här laget.

Vilka spelmiljöer är ni själva trötta på?

Medlem

Gillar inte mörka helvetesliknande miljöer eller "lavamiljöer". Kanske generellt inte så stort fan av mörka miljöer över huvud taget. Om det ska vara hemskt och farligt så tycker jag att det med fördel kan bli det i ljusa miljöer, kontrasten blir effektfull.

Medlem

Öken.

Tycker att öken är den i särklass tråkigaste miljön som finns i spel.

(Även om jag verkligen gillade Emperor: Battle For Dune. Det finns väl alltid undantag antar jag.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

It's not a lake, it's an ocean

Kloaker känns rätt överanvänt vid det här laget.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Rymden/allt för långt in i framtiden med sci-fi vapen och jetpacks å liknande skräp.

Inaktiv

Jag får nog hålla med om andra världskriget faktiskt, i synnerhet fps.

I övrigt så har jag i flera år haft svårt för överdrivna jrpg miljöer, lite synd då jag älskade jrpg som barn/tonåring. Men men c'est la vie..

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Gillar inte mörka helvetesliknande miljöer eller "lavamiljöer". Kanske generellt inte så stort fan av mörka miljöer över huvud taget. Om det ska vara hemskt och farligt så tycker jag att det med fördel kan bli det i ljusa miljöer, kontrasten blir effektfull.

Nu fick jag flashbacks till Oblivion gates... De var så sjukt träliga och tråkiga, inte minst till utseendet.

Inaktiv
Skrivet av Jonny Myrén:

Nu fick jag flashbacks till Oblivion gates... De var så sjukt träliga och tråkiga, inte minst till utseendet.

Usch varför blev jag påmind om detta! Fan vad jag hatade dom, spelade klart storyn snabbt som fan bara för att de skulle sluta spawna överallt och jag kunde börja njuta av världen.

Medlem

Oblivion gates och helvetesmiljöer som flera har varit inne på. Gäspar av blotta tanken.

I övrigt avskyr jag allt som oftast regn och mörker i spel. Nog för att det finns undantag där det blir vackert eller effektfullt, men nio gånger av tio känns det bara som om utvecklaren försöker gömma sin värld från mig.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Moderator | Testpilot

Asiatiska, mest Kina och Japan, men jag tror det för det mesta har med MMORPGs att göra. Många spel med de miljöerna, iallafall från egen erfarenhet, har varit tråkigt skräp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Gillar inte mörka helvetesliknande miljöer eller "lavamiljöer". Kanske generellt inte så stort fan av mörka miljöer över huvud taget. Om det ska vara hemskt och farligt så tycker jag att det med fördel kan bli det i ljusa miljöer, kontrasten blir effektfull.

+1. Grottor går in på stark andraplats för min del. En och annan grotta har sin plats i ett RPG, absolut, men när det är mer grottor än skogar, fält, städer och byar så är det bara tråkigt.

Sen beror det väl mycket på genre också. Postapokalyps i öknen är rätt tråkigt också tycker jag. Roligare då med med miljöer som i Mutant year zero eller Generation Zero.

Medlem

Snö, ogillar verkligen snö.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Dungeons o sewer liknande områden som oftast är mörka. De gillar jag inte.

Medlem

Har rätt svårt för "helvetesmiljöer" jag också, Oblivion gates-miljöerna är ett bra exempel på riktigt tråkiga sådana. Grottor/dungeons kan också störa mig, framförallt i spel som Skyrim där det finns öppna landskap men så mycket av all action/quests utspelar sig inne i grottor hela jäkla tiden. Finns dock möjlighet att göra sånt mäktigare. T.ex. hade jag velat se dungeons/grottor som kolmörka där man verkligen behövde använda facklor för att navigera, eller någon enstaka men riktigt enorm dungeon som när man drog ner i Deep Roads i Dragon Age: Origins. Moria är ju en gammal favorit sen uppväxten liksom. Nåja.

I övrigt är det kul att se hur blandad smak är, t.ex. så fullkomligt ÄLSKAR jag både snö och öken i spel.

Men vänta här nu, varför har tråden en bild på Cheydinhal (om ja inte missminner mig, det kan hända). Det är ju en fantastiskt trevlig plats.

Geeks Gaming

Vatten. Allt brukar bli så ner slöat och långsamt när de är vatten. Speciellt när man ska strida under vattnet också.

Medlem

Avskyr grottmiljöer, The Deep Roads skulle varit det enskilt största problemet med Dragon Age: Origins om det inte vore för The Fade. Kan ha att göra med att spelgrottor har dålig design, ser likadana ut, är fyllda med samma urtråkiga fiendevariation (spindlar, spindlar, spindlar) och nästan uteslutande används som enkel utfyllnad, men tror inte att jag skulle gilla ”bra” grottor heller.

Medlem

Undervattensmiljöer. Ljudet blir dovare och karaktären segare, samtidigt som man kan röra sig vertikalt. Det är nivån av innovation i de flesta miljöer under vatten som jag haft missnöjet att stöta på.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Spelade både Fallout 3 och New Vegas galet mycket när dom släpptes men efter det blev jag helt slutbränd på postapokalyptiska miljöer och moderna ruiner (gamla slottsruiner är dock okej), och undviker fortfarande spel med sådana miljöer. Har aldrig heller gillat kloaker.

Medlem

Japansk feudalism är så ruskigt trist. Därför jag inte haft något sug att köra Sekiro trots att det är helt upp min gränd.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.

Medlem

Stora städer. Speciellt i mmorpgs då jag mest bara vill rensa inventory och ladda upp innan jag ger mig iväg.

Medlem

nära framtiden. Jag ogillar när spel utspelar sig typ 20 år från nu. Allting ser så lame ut.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

I pokemonspelen: Grottor och öppna vatten! Hatområdet i (ett av) favoritspelen Pokemon Silver var alltid Whirl Islands.

Jag håller med, fullständigt!

Har annars svårt att komma på något annat, men generisk modern stad är ingen höjdare. Vindlande grottor och fånghålor som man "bara måste utforska för att inte missa något" går bort också.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag får nog hålla med om andra världskriget faktiskt, i synnerhet fps.

Precis. WWII känns sjukt trött i fps-genren, men skulle kunna kännas fräscht om någon utvecklade en taktisk cover-shooter i tredje person.

En gnutta Uncharted, en skvätt tyngd från Gears of War och sen lite mer realism med ett dammigt WWII-skin på det. Då skulle jag bli intresserad igen.

Varför har ingen gjort ett sådant spel? Det finns väl få krig som byggt mer på ”duck n’ cover” än första och andra världskriget?

Medlem
Skrivet av Caene:

Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.

Försöker du bli bannad?

Medlem
Skrivet av Caene:

Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.

Håller fullständigt med, vägrar spela spelen pga miljöerna i de.

Medlem

Alla vattenmiljöer och "apokalyps"-städer. Vet inte hur många spel man har fått gå in i mer eller mindre identiska kvarter med trasiga bilar, trashade butiker med hyllor och bakgator med soptunnor/soppåsar. Man fattar ju att det är enkelt att skapa banor med fyrkanter till hus men det är så fruktansvärt tråkigt att återigen leta items i en låda bredvid kassamaskinen.

Inaktiv

Håller med om andra världskriget och Japan/Kina. Känns bara som klyschor som ser exakt likadant ut i varje spel.

Skrivet av Mordocai:

Håller fullständigt med, vägrar spela spelen pga miljöerna i de.

Jag håller med om att miljöerna är trista och färglösa i 2an och 3an men ettan har fantastiska miljöer, igenväxta mossiga borgar, magiska gröna lummiga skogar med svampmänniskor som går runt, iskristallgrottan, det underjordiska havet, den vertikala kåkstaden Blighttown, Sen's lustiga hus o.s.v.

Gjorde en jämförelsevideo mellan originalet och Remastered och där syns några av alla vackra områden:

jbx
Medlem

Lava har jag alltid stört mig på. Sen rymden, de tysta mörkret och alla dessa rymdskepp och rymdstationer, nej tack!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

123
Skriv svar