Vilka spelmiljöer gillar ni inte?
Vi har snackat en hel del på spelmiljöer på forumet redan, inklusive vilka platser i spel som är våra favoriter. Men vilka spelmiljöer är vi trötta på? Vilka har vi besökt så många gånger att vi känner att det räcker, och vilka är helt enkelt inte särskilt lockande?
Själv tänkte jag börja med helgerånet att säga att jag är trött på Andra världskriget. Jag går inte igång på Garand-plingadet längre och att kasta ned granater i skyttegravar fyllda till brädden med skrikande tyskar har tappat sin charm.
Visst finns den en ganska stor bredd i Andra världskriget, men Iwo Jima och Normandy känns lika fräscht som senapsgas vid det här laget.
Vilka spelmiljöer är ni själva trötta på?
Öken.
Tycker att öken är den i särklass tråkigaste miljön som finns i spel.
(Även om jag verkligen gillade Emperor: Battle For Dune. Det finns väl alltid undantag antar jag.)
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Kloaker känns rätt överanvänt vid det här laget.
Gillar inte mörka helvetesliknande miljöer eller "lavamiljöer". Kanske generellt inte så stort fan av mörka miljöer över huvud taget. Om det ska vara hemskt och farligt så tycker jag att det med fördel kan bli det i ljusa miljöer, kontrasten blir effektfull.
Nu fick jag flashbacks till Oblivion gates... De var så sjukt träliga och tråkiga, inte minst till utseendet.
Nu fick jag flashbacks till Oblivion gates... De var så sjukt träliga och tråkiga, inte minst till utseendet.
Usch varför blev jag påmind om detta! Fan vad jag hatade dom, spelade klart storyn snabbt som fan bara för att de skulle sluta spawna överallt och jag kunde börja njuta av världen.
Oblivion gates och helvetesmiljöer som flera har varit inne på. Gäspar av blotta tanken.
I övrigt avskyr jag allt som oftast regn och mörker i spel. Nog för att det finns undantag där det blir vackert eller effektfullt, men nio gånger av tio känns det bara som om utvecklaren försöker gömma sin värld från mig.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Asiatiska, mest Kina och Japan, men jag tror det för det mesta har med MMORPGs att göra. Många spel med de miljöerna, iallafall från egen erfarenhet, har varit tråkigt skräp.
Gillar inte mörka helvetesliknande miljöer eller "lavamiljöer". Kanske generellt inte så stort fan av mörka miljöer över huvud taget. Om det ska vara hemskt och farligt så tycker jag att det med fördel kan bli det i ljusa miljöer, kontrasten blir effektfull.
+1. Grottor går in på stark andraplats för min del. En och annan grotta har sin plats i ett RPG, absolut, men när det är mer grottor än skogar, fält, städer och byar så är det bara tråkigt.
Sen beror det väl mycket på genre också. Postapokalyps i öknen är rätt tråkigt också tycker jag. Roligare då med med miljöer som i Mutant year zero eller Generation Zero.
Har rätt svårt för "helvetesmiljöer" jag också, Oblivion gates-miljöerna är ett bra exempel på riktigt tråkiga sådana. Grottor/dungeons kan också störa mig, framförallt i spel som Skyrim där det finns öppna landskap men så mycket av all action/quests utspelar sig inne i grottor hela jäkla tiden. Finns dock möjlighet att göra sånt mäktigare. T.ex. hade jag velat se dungeons/grottor som kolmörka där man verkligen behövde använda facklor för att navigera, eller någon enstaka men riktigt enorm dungeon som när man drog ner i Deep Roads i Dragon Age: Origins. Moria är ju en gammal favorit sen uppväxten liksom. Nåja.
I övrigt är det kul att se hur blandad smak är, t.ex. så fullkomligt ÄLSKAR jag både snö och öken i spel.
Vatten. Allt brukar bli så ner slöat och långsamt när de är vatten. Speciellt när man ska strida under vattnet också.
Avskyr grottmiljöer, The Deep Roads skulle varit det enskilt största problemet med Dragon Age: Origins om det inte vore för The Fade. Kan ha att göra med att spelgrottor har dålig design, ser likadana ut, är fyllda med samma urtråkiga fiendevariation (spindlar, spindlar, spindlar) och nästan uteslutande används som enkel utfyllnad, men tror inte att jag skulle gilla ”bra” grottor heller.
Undervattensmiljöer. Ljudet blir dovare och karaktären segare, samtidigt som man kan röra sig vertikalt. Det är nivån av innovation i de flesta miljöer under vatten som jag haft missnöjet att stöta på.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
I pokemonspelen: Grottor och öppna vatten! Hatområdet i (ett av) favoritspelen Pokemon Silver var alltid Whirl Islands.
Jag håller med, fullständigt!
Har annars svårt att komma på något annat, men generisk modern stad är ingen höjdare. Vindlande grottor och fånghålor som man "bara måste utforska för att inte missa något" går bort också.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Jag får nog hålla med om andra världskriget faktiskt, i synnerhet fps.
Precis. WWII känns sjukt trött i fps-genren, men skulle kunna kännas fräscht om någon utvecklade en taktisk cover-shooter i tredje person.
En gnutta Uncharted, en skvätt tyngd från Gears of War och sen lite mer realism med ett dammigt WWII-skin på det. Då skulle jag bli intresserad igen.
Varför har ingen gjort ett sådant spel? Det finns väl få krig som byggt mer på ”duck n’ cover” än första och andra världskriget?
Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.
Försöker du bli bannad?
Klarar inte av spelmiljöerna i souls-spelen, hemskt tråkiga.
Håller fullständigt med, vägrar spela spelen pga miljöerna i de.
Alla vattenmiljöer och "apokalyps"-städer. Vet inte hur många spel man har fått gå in i mer eller mindre identiska kvarter med trasiga bilar, trashade butiker med hyllor och bakgator med soptunnor/soppåsar. Man fattar ju att det är enkelt att skapa banor med fyrkanter till hus men det är så fruktansvärt tråkigt att återigen leta items i en låda bredvid kassamaskinen.
Håller med om andra världskriget och Japan/Kina. Känns bara som klyschor som ser exakt likadant ut i varje spel.
Håller fullständigt med, vägrar spela spelen pga miljöerna i de.
Jag håller med om att miljöerna är trista och färglösa i 2an och 3an men ettan har fantastiska miljöer, igenväxta mossiga borgar, magiska gröna lummiga skogar med svampmänniskor som går runt, iskristallgrottan, det underjordiska havet, den vertikala kåkstaden Blighttown, Sen's lustiga hus o.s.v.
Gjorde en jämförelsevideo mellan originalet och Remastered och där syns några av alla vackra områden: