Diskutera - Bästa längden på singleplayer-spel?

Medlem

Beror helt på. Men hellre för kort än för långt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

För mig så är storyn det viktigaste så spelet behöver vara så långt som krävs för att berätta den story som ska berättas. Får inte vara för kort så att storyn kapas, saknar delar eller saker snabbas upp för att kunna gå vidare.

Ett spel får heller inte vara för långt så att det känns som att man spelar en massa utfyllnad för att dryga ut tiden.

Medlem

För mig personligen är 6-12 timmar lagom för ett AA-/AAA-spel som kostar 399-699:-. Jag har väldigt begränsad tid att spela och har en tendens att tröttna på spel alldeles oavsett hur bra de är. Min backlog består av några av de mest hyllade RPGs som släppts de senaste åren men jag är smärtsamt medveten om att jag gissningsvis aldrig kommer att ta mig igenom dem. Förstår inte ens varför jag köper spel som Divinity, RDR2, Stellaris och liknande när jag vet att jag bara spelar 30-40 minuter ett par kvällar i veckan. I The Witcher 3 rusade jag bara igenom mainquesten på den lägsta svårighetsgraden till slut men ändå höll jag på att kräkas innan jag var färdig. Nu ligger de båda expansionerna och stirrar på mig varje gång jag startar xboxen...

Spel med perfekt längd, i mitt tycke:
Hellblade: Senua’s Sacrifice
Firewatch
What Remains of Edith Finch
Resident Evil 7
A Plague Tale: Innocence

Jag spelar mer eller mindre undantagslöst aldrig igenom ett spel mer än en gång och bryr mig inte heller om collectibles, achievements eller NG+ men jag ser hellre att sådant finns att tillgå för de som vill ha ”mer valuta” för sina pengar än att de lägger till sju timmar till spelets längd vilket avskräcker sådana som mig.

Medlem

Beror på, som många tidigare nämnt, vilket spel det är. Baldurs Gate, Icewind dale och Pillars of eternity får gärna gå upp över 300+ timmar. Var inga större svårigheter att nå 350 timmar i Baldurs Gate 2, vilket bara var positivt!

Medlem

Huvudstoryn behöver ju inte vara överlång, men jag tycker det ska finnas väldigt mycket att hitta på i spelen på eget bevåg. Spel som Fallout 3, NV, 4, Skyrim, även äldre spel som Baldur's Gate 2. Asbra.

Medlem

jag skulle vilja säga 50 till 70 timmar kan vara bra för singleplayer spel, story vis, dock så om man vill 100% spel så hur mer desto bättre, gärna något att göra efter själva storyn är över, t,ex som klassiska JRPG spel har ex dungeons och sånt, fetare gear och op skills kanske etc etc man kan jaga bara för att själva gameplay är roligt och man vill ha mer av det goda.
Tar man witcher 3 t,ex så tror ja att jag 100% de med dlc etc på 270 timmar eller lite mer kanske, det var trevligt att se tillbaka på den genomgången, det var min första genomgång och den enda också, och jag älskade varje minut av de, jag fast travel inte en enda gång om jag ej var tvungen för komma vidare, dvs, byte av zoner etc det gav några timmar extra tid säkert bara de

Gen
Medlem

Orkar faktiskt inte mer än 50h, hur bra spelet än är.

Medlem

Rent generellt skrämmer spel med mer än 50h längd bort mig. Det är ju en rejäl tidsinvestering "Är jag redo att lägga ner så mycket på det nu?". Men det finns spel som gör detta faktum obefintligt, som Witcher 3. Men annars så gillar jag ~20h på linjära spel, 50-80h på open-world.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Personligen tappar jag lätt intresset när spel är för långa. Är ofta inte så besviken på kortare spel. Är även lite trött på att så många vill att spel ska vara så sjukt länge, speciellt för single player spel. Många mäter ju även spel i dess längd, visst hittar man ett kul spel kan man ju önska att det ska vara för evigt

It's not a lake, it's an ocean

10-15 timmar är lagom för mig. Rise of the Tomb Raider, A Plague Tale: Innocence och kampanjen i Gears 5 är några exempel på lagom långa spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Beror på, kan man göra det intressant under hela speltiden så kan det vara långt. Annars räcker det gott och väl 8-10 timmar. Dom flesta spelen idag är alldeles för långa kan jag tycka.

Medlem

Tycker inte main questen behöver vara längre än 40-50 timmar i ett singel player spel. Men kortare går också bra, upplevelsen ska vara hyfsat fokusera och inte känns långdragen för sakens skull men det viktigaste är att det inte blir repetitivt. Sen får det gärna finnas massa side quests, NG+ etc som man kan spendera mer tid på. La 139 timmar på Witcher 3 och expansioner under ca 2 års tid och det kändes på gränsen till för långt men var ändå på det hela taget en bra upplevelse. Gjorde ganska långa side quests ändå.

Medlem
Medlem

Om man säger såhär...The Witcher 3 kunde fått vara för evigt så länge storyn bar samma nivå som den gjorde, och då har jag bara kommit till the auctionhouse heist i HoS-expansionen.

Medlem

Det beror lite på vad det är för spelgenre, men generellt sätt så skulle jag säga runt 30 timmar. Första Deus Ex kändes väl ganska så perfekt i längd får jag nog säga. Likaså KOTOR osv.

Om det är mer än 40 timmar så finns det en stor risk för att jag tröttnar på spelet, det måste vara oerhört bra och skoj för att jag inte ska göra det. Till exempel så känns rätt många JRPGs för långa. Jag brukar spela igenom dom men det är inte ovanligt att jag får tvinga mig själv till det. I Xenoblade Chronicles så var jag helt trött på spelet när jag nådde Valak Mountain. Visserligen blev det lite bättre senare när man blev belönad med mer story, men ändå, ville mest bara att det skulle ta slut.

Medlem

Så länge kvaliten inte faller, kan väll ett spel få vara hur långt som helst, men med det sagt tycker jag "The Witcher 3" är ett bra spel att titta på.

Jag köpte The Witcher 3 när det kom och jag köpte det igen när GOTY kom, dessutom köpte jag de två DLC:na om kom.

Spelet var så pass bra, i mina ögon, att jag mer eller mindre köpte det två gånger.

Medlem

Svår fråga.
Nu när jag lirar Last Of US 2 - som jag i grunden älskar, så önskar jag att delen med Abby skulle vara kortare... Anledningen är att delar bara känns som fyllnad, strunt samma hur väl designad level är (grafik mässigt). Så, ja, för en gångs skull önskar jag att spelet tar slut efter typ 20h....

RDR2 är en gränsfall - det var ok, men mycket rida-hit-o-dit som ibland kändes som "gäsp".

Hur som - sammanfattningen är balansen av spelmekanism vs story. Finns andra kanon spel som jag dock aldrig kommer att spela (klart) eftersom jag inte pallar stilen av fighting delen (tex Sleeping Dogs. Eller Dark Souls...)

Medlem

Ett spel som räcker i mer än över en helg är alltid trevligt. Tycker de flesta spelen är på tok för korta.

Medlem

Ett ämne som lär ge lika många svar som antal svarande. Hade man vart singel i en lägenhet utan några andra tidskrävande aktiviteter än arbete/skola så kan man lägga många fler timmar än en småbarnsförälder.

Finns nog inget rätt eller fel, men som någon annan påpekade kan man ofta se att det är låg andel som får achievment/trophy för att ha klarat av spelet, vilket borde ge en indikation på att spelet är för långt?

Min personliga åsikt är att allt mellan 10-30 timmar för en main-story/kampanj/whatever är lagom. Sen om spelformen tillåter kan man fylla ut med sidogrejer för dem som verkar ha obegränsat med tid till sitt förfogande, eller inte har några problem med att spendera ett halvår på att spela enbart ett spel. Valmöjlighet är nog nyckeln jag söker.

En personlig anekdot var The Witcher 3 som jag började göra lite sidouppdrag på, men sen ledsnade och ville bli klar så rushade main questen. Nu var den ganska lång ändå, men tillräckligt kort för att jag skulle ta mig igenom den. Tror jag landade runt 45-50h i slutändan.

12
Skriv svar