Blizzard bryter Diablo IV-tystnaden med open world-idéer, och en del annat

Robot
Blizzard bryter Diablo IV-tystnaden med open world-idéer, och en del annat

Berättar mer om multiplayer-filosofin.

#blizzard-entertainment, #diablo-iv


Medlem

Allt var intressant förutom deras tråkiga items som påminner på tok för mycket om ett tidigt D3.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Allt var intressant förutom deras tråkiga items som påminner på tok för mycket om ett tidigt D3.

Håller med där, hoppas på ändring.
Men för mig är det viktigaste att det är mörkt, och inte glatt regnbågensfärger ala Diablo 3.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

För mig var det skillsystemet , hoppas verkligen på ett mer advancerat system

Medlem
Skrivet av sezth:

För mig var det skillsystemet , hoppas verkligen på ett mer advancerat system

Sålänge de inte gör ett PoE skillsystem som försöker se avancerat och superinvecklat ut men egentligen är det bara rörigt för att ge intryck av komplexitet.

Har hellre snygg, stilren och enkel design än falsk ingivelse av oändliga valmöjligheter när man i slutändan alltid går efter cookie cutter-builds ändå

Gillar förövrigt allt jag sett hittills! Ser fram emot spelet!

Medlem

Hoppas att MP delen är som i POE, där städer är hubar och man stöter inte på andra spelare i världen om man inte är i en grupp.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vilken build ska ni köra med då? +ATK eller +DEF?

Medlem

Synd att man saknar en mobiltelefon

Medlem
Skrivet av Draconis:

Vilken build ska ni köra med då? +ATK eller +DEF?

Som dessutom redan är borta ur spelet, dom tog åt sig av kritiken, vilket dom även gjorde en större post om strax efter blizzcon. Items är inte superspännande nu heller, men dom har ju tid på sig att förändra mer.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jiminy:

Sålänge de inte gör ett PoE skillsystem som försöker se avancerat och superinvecklat ut men egentligen är det bara rörigt för att ge intryck av komplexitet.

Har hellre snygg, stilren och enkel design än falsk ingivelse av oändliga valmöjligheter när man i slutändan alltid går efter cookie cutter-builds ändå

Gillar förövrigt allt jag sett hittills! Ser fram emot spelet!

Finns det verkligen något sådant här spel som är precis dom du vill ha det? Tycker alla spel i slutändan går efter "cookie cutter"-builds. Känns fritt i början tills det finns ett meta att följa sedan blir det tråkigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Synd att man saknar en mobiltelefon

om du ber mamma snällt om ett förskott på din veckopeng , kanske du kan köpa en

Medlem

läste detta härom dagen såg väldigt lovande ut, bara nu dom kliver ur det vanliga arpg träsket och vågar göra riktiga bossar. som ex i wow där bossar är svåra du behöver använda hjärnan men med gearchecks.

det vanliga mapworks systemet är så urholkat och lika intressant som alla olika openworld spel med random gen bossar med lite påslagna affixer.

ge lite handskapade raid bossar som görs av 4+ polare som är svåra och du har ett recept att lyckas med deras pvp med.

givetvis behåll mapworks som en extra time sinker men ha inte det som "endgame" för det får folk som kör arpg att somna i stolen, det har gjort 100000 gånger och kul första timmarna.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

läste detta härom dagen såg väldigt lovande ut, bara nu dom kliver ur det vanliga arpg träsket och vågar göra riktiga bossar. som ex i wow där bossar är svåra du behöver använda hjärnan men med gearchecks.

det vanliga mapworks systemet är så urholkat och lika intressant som alla olika openworld spel med random gen bossar med lite påslagna affixer.

ge lite handskapade raid bossar som görs av 4+ polare som är svåra och du har ett recept att lyckas med deras pvp med.

givetvis behåll mapworks som en extra time sinker men ha inte det som "endgame" för det får folk som kör arpg att somna i stolen, det har gjort 100000 gånger och kul första timmarna.

Mapworks?

Medlem

På deras beskrivning låter det som The Division, fast i Diablo.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Sålänge de inte gör ett PoE skillsystem som försöker se avancerat och superinvecklat ut men egentligen är det bara rörigt för att ge intryck av komplexitet.

Har hellre snygg, stilren och enkel design än falsk ingivelse av oändliga valmöjligheter när man i slutändan alltid går efter cookie cutter-builds ändå

Gillar förövrigt allt jag sett hittills! Ser fram emot spelet!

Fast hade det där varit sant så förstår jag inte alls varför det kommer upp nya förslag på builds på diverse klasser på poe:s forum med jämna mellanrum. Det är bara folk som tror att det bara finns en build tills nån annan kommit på en nyare bättre.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Sålänge de inte gör ett PoE skillsystem som försöker se avancerat och superinvecklat ut men egentligen är det bara rörigt för att ge intryck av komplexitet.

Har hellre snygg, stilren och enkel design än falsk ingivelse av oändliga valmöjligheter när man i slutändan alltid går efter cookie cutter-builds ändå

Gillar förövrigt allt jag sett hittills! Ser fram emot spelet!

Nu är det ju dock helt upp till dig om du vill gå efter en build eller göra något eget. Det finns ju faktiskt extremt många valmöjligheter och många skills man kan leka med.
Det är ju extremt mycket bättre än något som Diablo har att komma med.
Låter som du knappt har spelat spelet.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Fast hade det där varit sant så förstår jag inte alls varför det kommer upp nya förslag på builds på diverse klasser på poe:s forum med jämna mellanrum. Det är bara folk som tror att det bara finns en build tills nån annan kommit på en nyare bättre.

Jag vill helst inte sitta med ett excel-ark eller söka efter builds på diverse forum för att kunna spela effektivt.
PoE finns redan, varför ska samma skillsystem finnas i Diablo 4?
En mix mellan diablo 2 och 3 så blir jag nöjd.

Missförstå mig inte, jag gillar och respekterar PoE för dess komplexitet, men ibland är det för mycket och skillsystemet är väldigt överväldigande för nya spelare.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Jag vill helst inte sitta med ett excel-ark eller söka efter builds på diverse forum för att kunna spela effektivt.
PoE finns redan, varför ska samma skillsystem finnas i Diablo 4?
En mix mellan diablo 2 och 3 så blir jag nöjd.

Missförstå mig inte, jag gillar och respekterar PoE för dess komplexitet, men ibland är det för mycket och skillsystemet är väldigt överväldigande för nya spelare.

Grim Dawn har ett rejält bra skillsystem, men så kan man ju iofs ha två klasser också. Föredrar dock det systmet 100 gånger över PoE.

Medlem

Finns inte PK som i Diablo 2 är det en flopp alldeles oavsett vad de gör. Själen och essensen som var Diablo 2 var just att man kunde PK:a folk, särskilt på hardcore. Bojkottade Diablo 3 på grund av den avvikelsen.

Medlem
Skrivet av miffot:

Håller med där, hoppas på ändring.
Men för mig är det viktigaste att det är mörkt, och inte glatt regnbågensfärger ala Diablo 3.

Tycker diablo 3s största problem rent grafiskt var hur vattniga fiender såg ut. Främst i första akten.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Jag vill helst inte sitta med ett excel-ark eller söka efter builds på diverse forum för att kunna spela effektivt.
PoE finns redan, varför ska samma skillsystem finnas i Diablo 4?
En mix mellan diablo 2 och 3 så blir jag nöjd.

Missförstå mig inte, jag gillar och respekterar PoE för dess komplexitet, men ibland är det för mycket och skillsystemet är väldigt överväldigande för nya spelare.

Varför sitta med ett Excel dokument då man själv bara kan lägga ut poängen efter eget huvud? Asså jag förstår varför du gör det och många andra gör likadant. Man kollar på internet efter bästa builden å så följer man den slaviskt för att få en bra build, men betyder inte det samtidigt att man missar halva spelupplevelsen genom att testa sej fram själv? Detta är tyvärr ett jätteproblem och därav så känns det som att tiden innan informationsspridningen gick igång på allvar var en roligare tid att spela på. Man fick helt enkelt testa sej fram å se vad som händer.

Med det dagt så tror jag d4 kan bli bra sålänge dom inte fördummar ner det alltför mycket. Lägg det på en ribba likt d2 där folk måste tänka lite själva och helst skall det också vara svårt att backa de utsatta poängen så man måste tänka ett varv extra innan man lägger ut dom.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Varför sitta med ett Excel dokument då man själv bara kan lägga ut poängen efter eget huvud? Asså jag förstår varför du gör det och många andra gör likadant. Man kollar på internet efter bästa builden å så följer man den slaviskt för att få en bra build, men betyder inte det samtidigt att man missar halva spelupplevelsen genom att testa sej fram själv? Detta är tyvärr ett jätteproblem och därav så känns det som att tiden innan informationsspridningen gick igång på allvar var en roligare tid att spela på. Man fick helt enkelt testa sej fram å se vad som händer.

Med det dagt så tror jag d4 kan bli bra sålänge dom inte fördummar ner det alltför mycket. Lägg det på en ribba likt d2 där folk måste tänka lite själva och helst skall det också vara svårt att backa de utsatta poängen så man måste tänka ett varv extra innan man lägger ut dom.

Man kan lägga ut allt efter eget huvud, men har man inte allting extremt genomtänkt finns risken att man slår "i väggen" när spelet växlar upp i svårighetsgrad och som i slutändan gör att du måste börja om. Kan man lära sig spelet och komplexiteten den vägen så tycker jag det är den bästa, för då lär man sig själv vad som fungerar och vad man ska satsa på o.s.v. Däremot är det många som inte har den tiden och vet man att risken finns att man aldrig kommer få uppleva endgame med första, andra eller kanske t.o.m. tredje gubben om man bara kör efter eget huvud så blir det lätt att man följer en guide istället.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Hoppas att MP delen är som i POE, där städer är hubar och man stöter inte på andra spelare i världen om man inte är i en grupp.

Som dom förklarar det så kan man kanske springa på någon enstaka men är relativt tomt tills man klarat av ett område första gången som då öppnar upp sig mer. Pub events så droppar det in folk. Finns massa matnyggigt i bloggen och jag kikade på Rhykkers youtube klipp ang. inlägget. Överlag positiv till D4.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Man kan lägga ut allt efter eget huvud, men har man inte allting extremt genomtänkt finns risken att man slår "i väggen" när spelet växlar upp i svårighetsgrad och som i slutändan gör att du måste börja om. Kan man lära sig spelet och komplexiteten den vägen så tycker jag det är den bästa, för då lär man sig själv vad som fungerar och vad man ska satsa på o.s.v. Däremot är det många som inte har den tiden och vet man att risken finns att man aldrig kommer få uppleva endgame med första, andra eller kanske t.o.m. tredje gubben om man bara kör efter eget huvud så blir det lätt att man följer en guide istället.

Du har precis beskrivit hur endgame var i d2 och där hade man inte ens möjligheten att backa poäng. Ändå hyllar alla det spelet för svårighetsgraden. Jag kan inte förneka att jag själv hade 7-8 gubbar, men man lärde sej nåt varje gång innan man startade en ny character.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Skulle verkligen behövas något nytt i konceptet "open world" om jag skulle gå igång på det 2020. När spelet släpps lär jag vara ännu mer less på konceptet.

Medlem

Är det bara jag som tycker att rubriken på nyheten var lite konstig? Vadå bryter tystnaden ? De har ju varit öppna med att de kommer gå ut med uppdateringar om utvecklingen av spelet en gång i kvartalet. Q1 hade de en nyhet i februari och detta var nu för Q2. Inga konstigheter.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Varför sitta med ett Excel dokument då man själv bara kan lägga ut poängen efter eget huvud? Asså jag förstår varför du gör det och många andra gör likadant. Man kollar på internet efter bästa builden å så följer man den slaviskt för att få en bra build, men betyder inte det samtidigt att man missar halva spelupplevelsen genom att testa sej fram själv? Detta är tyvärr ett jätteproblem och därav så känns det som att tiden innan informationsspridningen gick igång på allvar var en roligare tid att spela på. Man fick helt enkelt testa sej fram å se vad som händer.

Med det dagt så tror jag d4 kan bli bra sålänge dom inte fördummar ner det alltför mycket. Lägg det på en ribba likt d2 där folk måste tänka lite själva och helst skall det också vara svårt att backa de utsatta poängen så man måste tänka ett varv extra innan man lägger ut dom.

För att inte alla har tid eller ork att testa sig fram där minsta lilla misstag gör så att du i end-game inte kommer ha en bra build, vilket då kräver att du börjar om från början, igen och igen och igen fram tills du hittat rätt.
Det funkade när man var 15 och satt hemma hos morsan och det enda riktiga måstet man hade var skolan, vilket ändå mest troligt åsidosattes för att kunna spela sina favoritspel och utforska allt som fanns.

Nu när man är 30+ så har man inte lika mycket tid, det är en balansgång med att få livspusslet att klaffa. Jobb, familj, vänner och så vidare. När man då får tid till att spela så tycker i alla fall inte jag att det är roligt att hoppa in helt blind i en karaktär och hoppas att den kommer funka bra när jag nått destination end-game.

Fokus ligger allt för mycket på att allting ska vara så komplext och "svårt" istället för att det ska vara roligt att spela. Missförstå mig inte, komplext och svårt är inte det samma som tråkigt, men PoE:s skillsystem ligger långt över den ribban som jag föredrar.

Medlem

Tycker det ser riktigt kul ut hittills. Blizzard kan ju göra superspel, det vet vi ju, trots senare års fadäser.

Medlem
Skrivet av Dominus:

För att inte alla har tid eller ork att testa sig fram där minsta lilla misstag gör så att du i end-game inte kommer ha en bra build, vilket då kräver att du börjar om från början, igen och igen och igen fram tills du hittat rätt.
Det funkade när man var 15 och satt hemma hos morsan och det enda riktiga måstet man hade var skolan, vilket ändå mest troligt åsidosattes för att kunna spela sina favoritspel och utforska allt som fanns.

Nu när man är 30+ så har man inte lika mycket tid, det är en balansgång med att få livspusslet att klaffa. Jobb, familj, vänner och så vidare. När man då får tid till att spela så tycker i alla fall inte jag att det är roligt att hoppa in helt blind i en karaktär och hoppas att den kommer funka bra när jag nått destination end-game.

Fokus ligger allt för mycket på att allting ska vara så komplext och "svårt" istället för att det ska vara roligt att spela. Missförstå mig inte, komplext och svårt är inte det samma som tråkigt, men PoE:s skillsystem ligger långt över den ribban som jag föredrar.

Jag håller med dej när det kommer till tid, familj mm, men problemet som jag ser det är att spel idag skall ha så liten livslängd att man förväntas lirat igenom det plus endgame inom 1 år vilket jag tycker är lite väl lite tid. För mej som har småbarn å grejer vill jag ha ett spel som kan spelas i typ 5 år minimum så man kan testa det mesta, men det är väl här det råder delade meningar om. Vissa vill att det ska gå fort som tusan och vissa vill traggla spelen en längre tid.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Mapworks?

mapworks är random genererad bana där du får X affixmobs och du får loot beroende hur många negativa affixer du får exempelvis alla mobs har exploderar när dom dör thorns aura har alla mobs.

osv osv ju fler du lägger till ju bättre loot får du i vissa arpg mer xp osv.

12
Skriv svar