För mycket hype, kan det förstöra spelupplevelsen?

Avstängd

Inte egentligen. Brukar sällan hypa upp något till orimliga nivåer. När det kommer till den senaste besvikelsen, FFVII: Remake, blev jag dock obeskrivligt besviken då jag ville ha en faktisk remake och inte en uppföljare med tidsresor.

Jag håller med. Brukar vara väldigt sparsam med trailers om jag är intresserad av ett spel.

Ett fenomen som jag tycker är udda är de där "Dom första 30-45 minuter av spelet"-trailers som brukar släppas innan release. Är det inte bättre att vänta och själv uppleva dom i spelet sen?


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Ja och en av anledningarna till att många blir negativa till ett spel. Är att dom köpt det direkt i tron om att det är ett helt annat spel. Som att Cyberpunk ska vara likt GtaV tex. Men också att dom som gör spelet ger en felaktig bild av hur spelet ska vara. Många gånger så har man fått halvfärdiga spel som inte blir ok förens efter några år. Elker så skär dom ut bitar och säljer senare separat. Jag tyckte att FFXV var riktigt tråkigt på grund av det. Jag ville verkligen ge det spelet 100% men dlc materialet och vissa andra val dom gjorde med spelet förstörde allt för mig. Men jag tyckte endå att det var bättre än FFXIII en klen tröst.

Medlem

precis som med filmtrailers så tittar jag tills det blir intressant. sekunden jag märker att jag är intresserad av filmen/spelet så stänger jag av att undviker allt tills release.

FM-guru
F.d. Sisyr

Klart att det sabbar om man förväntar sig mer än vad man får.

Brukar dock vara rätt bra på att hålla förväntningarna nere. När Disco Elysium kom var jag förvisso ohälsosamt hypad, men så visade det sig vara precis så bra som jag hade trott och hoppats, så det föll väl ut.

Annars har jag nog inte varit sådär överdrivet taggad sedan Skyrim kom, och där fick jag mig en rejäl knäpp på näsan då det inte alls föll mig i smaken. Sedan dess har jag hållit mig i skinnet (ovan nämnda DE undantaget). Man tjänar liksom inget på att dras med i hypen. Bättre i så fall att vara cyniker och bli positivt överraskad.

Medlem

Hype kan absolut förstöra ens upplevelse. För höga förväntningar går inte att stimulera, även om det sker då och då.

Däremot finns det ett värde i hypen i sig. Flera gånger har jag lagt mer tid på hypen än själva spelet vilket har varit en bra upplevelse som dessutom är gratis.

Att leka med tanken på hur bra det kan bli är härlig.

Ett exempel, något bristfälligt då jag spenderade mer tid med den faktiska produkten än hypen, är World of Warcraft. Under lång tid satt jag med vänner och läste på om olika klasser, raser och områden. Det blev vår huvudsyssla andra året på gymnasiet.

Ett annat exempel, där jag aldrig har provat produkten, är Star Citizen. Älskar att läsa om alla steg som tas samt resurserna som pumpas in. Redan nu har det gett mig mer kvalité tid än majoriteten av spel jag spelar. Det har kostat andra flera miljarder, men mig noll.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag tycker att hype faktiskt kan vara sämre än spoilers för mig när jag faktiskt sätter mig ner och spelar ett spel.

Med spoilers kan det i alla fall komma kommentarer om vad som faktiskt gör spelet bra, vilket gör att man själv kan hitta en uppskattning för spelet som man kanske inte skulle fått annars. Man får ett annat perspektiv. Men hype, eller höga förväntningar överlag, gör att jag ofta blir besviken om jag inte gillade spelet lika mycket som andra. Det är irriterande, för jag har funnit mig plocka isär många spel som jag antagligen skulle gillat skarpt om jag inte hade haft några förväntningar innan.

Hade nyligen den upplevelsen med What Remains of Edith Finch, som jag hade sett fram emot att spela och nog trodde att jag skulle älska, men jag blev besviken. Inte för att spelet är dåligt eller för att jag inte gillade det (jag tycker tvärtom att det är ett väldigt bra spel som många AAA-spel skulle kunna lära av i vissa avseenden), men för att det inte fick mig att bli så involverad som jag kanske trodde att jag skulle bli.

Medlem

Jag är lite tvetydig till det hela. Såg videon från cyberpunk. Grafiken i sej är riktigt bra, men eftersom jag lirat en del star citizen (som i sej inte heller kommit ut) med den enastående grafiken som det spelet har så fick jag inte den där wow-känslan som jag borde fått. Jag menar; cyberpunk är riktigt snyggt, men man blir snabbt kräsen när man väl sett vad andra kan göra. För att inte tala om det där demot från ps5 med ljussättningen. Nu ser ju allt annat fult som stryk 😂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har haft förväntningar egentligen på 3 spel varav 2 mött förväntningarna Quake 3 och WoW, hade förväntningar på nåt Scrolls (mmorpg) men de sög röv.

Medlem

Hype är väl subjektivt så man har ju bara sig själv att skylla? Falsk marknadsföring däremot Ala Moleneyx är en annan sak 😊

Medlem

Jag har varit med om så många spel, några som upplevde till hajpen och några inte. Nuförtiden struntar jag fullständigt i det mesta. Jag vill spela spelet naivt och får min egen uppfattningen.
Samma sak som reviews. Läser sällan innan eller kollar bara siffrorna över flera ställen.
Har sällan stoppat mig från att köpa ett spel - med vissa undantag dock, främst på Steam plattformen. Men när det blev felköp kan man ju får pengarna tillbaka om man märker det tidig nog.

Skribent

Jo hype förstör, men det år ju lite ens eget fel också. Jag hypar nästan inget nuförtiden, varken filmer eller spel. Har lärt mig genom åren att det bara leder till bevsvikelse. Hypen leder ofta till att du börjar ha andra visioner än vad spelutvecklarna egentligen själva har och målar en bild av spelet/filmen som inte sen visar sig leva upp till förväntningarna.

Jaded...jupp...de skulle man kunna säga..


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag skulle nog vilka påstå Nej, jag har hypat för både bra spel och dåliga spel, spel som har låtit bra och kommit ut skit har varit skit vare sig jag hypa upp mig för dom eller ej.

Medlem

Jag förstör spel hela tiden med hype.
Lär mig aldrig.
Blir besviken 90% av gångerna.

Vad jag önskar från spelutvecklare är att det är locket på tills en månad från release.. Då släpps PR-avdelningen lös.

Vissa spel har gjort så, exempelvis Apex legends och något indie spel nyligen. Man blir glatt överraskad och insuper allt samtidigt som man själv får uppleva allt istället för att se/läsa om andras åsikter.

Sämst i spelbranschen är idioterna Ubisoft, dem börjar med förbokningar 1 år innan release, ultimate editions med season pass som dem själva inte vet vad det kommer innehålla.

Man blir lika besviken varje gång.

Inte förbokat ett spel på 2 år, bortsett från cod mw för där visste jag vad jag fick.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Njae, det tillhör ju ovanligheterna idag att man faktiskt får se något riktigt gameplay ifrån spelet ifråga... så det är ju lite svårt att bygga upp några förväntningar tycker jag.

Medlem

Hype förstör bara om man hypar fel saker, vilket personligen händer rätt sällan nuförtiden då man över åren lyckats finslipa sin spelradar.

Att så många hypade t.ex. Anthem var jag extremt förvånad över då jag tyckte att det var rätt tydligt att det skulle vara en massa skit bakom spakarna med lite fint lack på.

Med det sagt så kan det absolut bli FÖR mycket av gameplay och trailers med, så i vissa fall får man hejda sig.

MEG
Medlem

Enligt min åsikt nej, ett spel "förstörs" på grund av att de inte håller vad de lovar (som min hype baseras på) och att spelet innehåller buggar som förstör spelandet.


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

Jag håller helt med första inlägg. Vet jag att jag vill spela något så kommer jag undvika så mycket det bara är möjligt vad det gäller trailers, bilder, gameplay, snack, you name it. Mycket roligare om man själv får upptäcka vad spelet har att erbjuda och om någon karaktär man trodde var död kommer tillbaka i en uppföljare än att man redan sett det på trailers.

12
Skriv svar