4 miljoner The Last of Us II skeppades första helgen

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@jehuty:
Märkligt ordval när det gäller spel, iofs så är ju Sony stora inom musikbranchen men Neil har inte jobbat med musik så det är väl något han blivit influerad att använda då. Jag har bara sett det sägas 3 gånger hittills.

Menar du att du bara har sett frasen "gone gold" användas tre gången när det handlar om spel? Det används ganska flitigt så har sett det många gånger.

Dex
Medlem
Skrivet av Hajfena:

@jehuty:
Märkligt ordval när det gäller spel, iofs så är ju Sony stora inom musikbranchen men Neil har inte jobbat med musik så det är väl något han blivit influerad att använda då. Jag har bara sett det sägas 3 gånger hittills.

Eh Gone Gold har använts i spelindustrin i typ 20 år Knappast något nytt från Sony.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@jehuty:
Märkligt ordval när det gäller spel, iofs så är ju Sony stora inom musikbranchen men Neil har inte jobbat med musik så det är väl något han blivit influerad att använda då. Jag har bara sett det sägas 3 gånger hittills.

Fanns förut en site som hette just "Gone Gold", som listade alla spel som var klara för release.
Så uttrycket är långt ifrån något nytt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av jehuty:

Menar du att du bara har sett frasen "gone gold" användas tre gången när det handlar om spel? Det används ganska flitigt så har sett det många gånger.

Jag kan ju ha förväxlat det med sold gold, som man hör om skivor, och inte tänkt på det annars.
Nu skrevs det ju om TLOU2 och Ghost of Tsushima nyligen, senast var något år sedan och jag tyckte bara att det lät konstigt, inte så att jag har fokus på så många olika titlar jag inte kan spela själv, då jag antar det mest är konsol spel som trycks idag.
Sen känns det väl lite som en onödig nyhet då det inte tillför något mer än hype?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är att göra det väldigt enkelt för sig att påstå att de som klagar gör det grundlöst för att skapa drama och för att det är coolt att hata, eller för att de inte orkar tänka själva och att de är konstiga.
Vissa verkar bli kränkta och helt irrationella när spelet de tänkt köpa ogillas av vissa.

Jag menade aldrig att 'alla' som klagar gör det grundlöst, men att väldigt många, särskilt på Metacritic, är helt ute och cyklar.

Medlem

Väldigt välförtjänt! Ett va generationens bästa spel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

problemet är att storyn är väldigt skev, hur folk pratar med varandra. många kommer med argumentet om att folk har emot lgbqt vilket är fel då dlcn i 1an hade redan detta och fick skyhöga betyg.

Men å andra sidan kanske det hade blivit en grej om det var nåt som visades i huvudspelet. Förmodligen inte lika många som spelar dlct.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

@jehuty:
Märkligt ordval när det gäller spel, iofs så är ju Sony stora inom musikbranchen men Neil har inte jobbat med musik så det är väl något han blivit influerad att använda då. Jag har bara sett det sägas 3 gånger hittills.

Används ju precis varenda gång ett spel blivit färdigställt..?

Medlem
Medlem

Antar att det säljer på hypen för spelet i sig är ju rent skräp. Intressant dock att nyheten kommer såpass tätt inpå tidigare Sony-chefens utspel om att dagens AAA-modell är ohållbar, tror att de sitter med vinst redan efter releasehelgen.

Inaktiv
Skrivet av Buster:

User-betyg på metacritic betyder ingenting. De som recenserar spel kopplar iaf sitt betyg till en KONTEXT. Det är ju kontexten eller motivationen till betyget som är det intressanta. Källkritik och kritiskt tänkande kommer skilja drönare från vinnare i framtiden, viktigt att lära sig det i dagens samhälle då det finns en hel industri för att misskreditera och medvetet missförstå. I riktiga sociala sammanhang hade sådant folk bara blivit ignorerade, här syns de pga den tysta majoriteten ser en promille av skiten på en global arena.

Många användarbetyg är också kopplade till en kontext, de som sätter betyg skriver ju ofta minirecensioner.
För mig är drönare mer sådana som blint litar på auktoriteter utan att ta reda på saker själva. Folk missförstår ofta källkritik som att lita på den källan som anses vara "bäst" när det egentligen borde handla om att själv försöka komma så nära sanningen som möjligt genom att lyssna på olika personers argument och se vilken argumentation som är mest korrekt och giltig och bygger på bäst bevis.

Medlem

Majoriteten av användarbetygen på metacritic innehåller Vad jag sett i stort enbart minimum-längden på 75 bokstäver, något som gör det omöjligt att förstå motivationen bakom betyget (särskilt de som ger betyg 0/10 och skriver att de hatar det ena o det andra, saker som ofta inte har någon relation till spelet). Dessa recensioner är i stort sett meningslösa om man efterfrågar kvalite.

Den absoluta sanningen huruvida ett spel är bra eller dåligt går för övrigt inte avgöra mer än på ett tekniskt plan (grafik, spelmekanik,ljud etc), då betyg på story element alltid landar i subjektiva åsikter baserat på en sedan tidigare fastställd, personlig, värdegrund (som ofta är vriden åt ett visst håll). Tydligt exempel på sådana åsikter är de som argumenterar att ett spel är dåligt för att det är för ”pk”, ”sjw”, ”woke”, ”inkluderande” etc. Kan hända att personer med samma värdegrund tycker detta är sanningen, men det är dock inte mer giltigt eller korrekt än ”sanningen” från någon annan grupp.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av kebbe:

Antar att det säljer på hypen för spelet i sig är ju rent skräp.

Tala för dig själv vettja;).

Jag köpte det idag och har spelat ett par timmar och gillar det än så länge. Gillar att man tar sin tid att presentera karaktärerna, och atmosfären är top notch.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Folk är efterblivna vilket inte är hela världen. Ett spel som får 96-97 på Metakritik nr 2 of all time måste gå till historians bästa spel får man tycka. De som säger spelet är bajs har ju inte spelat det, inte tittat något klipp på spelet utan bara läst massa bajs som några clowner "pajasers" ordbajsat sig igenom halva internet för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. Ni som sväljer sånt har ju inte alla hästar hemma får man tycka. Får ni verkligen läsa spalter om ett spel som har 18års ålder..

Medlem

Wag the dog. Orka haka upp sig på detta.

Medlem

Inte förvånad att det sålt så bra. Va riktigt sugen själv. Tyvärr börjar det bra, blir repetitivt för att gå vidare mot utdragen story som jag vill veta hur den slutar.

Nu är det tråkigt nog så enformigt och trist så jag vet inte om jag någonsin kommer få uppleva slutet. Pallar inte att spela klart

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Jag köper fortfarande inte att "gone gold" betyder att ett spel blivit färdigt, när de själva säger att "pre-order" slog rekord(mer än Spider-Man till och med). Vem fan säger "Gone gold" om att man gjort klart ett spel, då är det "Release" klart.
Och med ryggsäcken TLOU1 och The Last of US: Left Behind som knyter ihop Ellies väg att få Joel att överleva i TLOU1 och berättar mer om Ellie innan TLOU1 så fanns det en ganska bra grund att folk köper spelet då man kunde känna med spelkaraktärerna oavsett läckor då säkert en del redan köpt det innan spelsläpp, och vill inte tro eller bryr sig om dessa läckor.

Är det här nya recensionstråden?

16 Juni kom den här videon upp, jag såg den igår:
Alanah Pearce har jobbat på IGN och betygsatt spel 10/10 Game Reviews: the truth.
"10/10 är inte perfekt, ingenting är perfekt" om nu någon tror det.
https://youtu.be/Bgg7_0rBUOA

Och vi fortsätter prata om, "Jag förstår inte varför folk är arga, eller får dåligt betyg"?
"skit från ingenstans"...
Nähä... Då kanske man inte har kollat upp det heller eller vill förstå hur människor tänker och fungerar
edit. Lögner om att Ellie är den enda spelbara karaktären, kommentarer tillbaka till 14 juni
https://www.polygon.com/e3/2018/6/14/17464810/the-last-of-us-...

Eller att media som youtube har tumme upp eller ner, inte så många val, sånt där följer med överallt ser man. Antingen det ena eller det andra, Har en politiker sagt en dum grej är den personen helt inkompetent...
Vill man veta vad folk blir upprörda över, ja då måste man spoila spelet. Så se och läs bara om du inte bryr dig eller redan spelat klart:

Mindre än 2 timmar in i spelet så dödas Joel på ett brutalt sätt, av en relativt okänd person, vi vet inte av vilket motiv eller får reda på någon anledning till varför, före man spelat halva spelet.
Just efter Joels död kommer ytterligare en person fram, Neil Druckmann/Danny och säger "Burn in hell, pandejo" och spottar sedan på Joel. (eller på sitt community, beroende på hur man tolkar det)
Det här var ju med i spoilers som läckte ut tidigare, att vanliga spelare tar åt sig det är kanske inte så konstigt då spelvärlden ser ut som den gör, och inte som Game of Thrones där karaktärer dör en efter en.

Det här är själva poängen med spelet, ett nytt sätt att känna, bli arg tills man börjar acceptera, Men lanserades spelet som sådant?
Reviews får inte prata om mer än halva spelet, eller nämns ens Abby eller att man måste starta om att grinda sitt nya gear efter halva spelet?

PewDiePie, om han nu kan räknas som en vanlig spelare... som spelar tvåan live på youtube fortfarande inför över 80k tittare säger att han bryr sig inte om att Joel dödade Abbys pappa, jag gick tillbaka och kollade hans spelomgång, headshot på en kirurg och skriker "El diablo"...
Får spelarna något val att inte döda Abbys pappa??? Jag har bara sett spelare välja den kallblodiga vägen, finns det något val för spelaren att välja något annat?

Dilemmat här är att många anser att Joel är bästa coola Rambo killen som tar hand om Ellie, en fadersfigur.
Han dödar för att de andra skjuter på honom, alla andra förutom Jerry då.
Samtidigt som Naughty Dog nu väljer att se Joel som en massmördare, de valde att döda Jerry och har nu i tvåan Abby som ett offer, som har rätt att kräva hämnd.
Hur många spelare hade hellre valt att skona Jerrys liv så att inte joel framstår som en kallblodig kirurgmördare?
Det är ju de de vill med det här spelet, först är Joel bra, sen dålig. De gör att en del spelare hatar spelet fram tills att Ellie visat sitt onda ansikte och Abby sitt goda ansikte, sen blir man kluven, om man kommer så långt. Och det här ska alla förstå på några timmar när det kan ta åratal för folk att ändra sitt eget beteende och känslor, så det är inte "skit från ingenstans"!
----
Fanns det någon som helst anledning att ha sex i TLOU2 och på det sättet som det blev till?
Hat sex... och otrohet? Att folk inte ens reflekterar över det är väldigt märkligt! Men det är väl bara oskulder som inte förstår är det är okej med sex, att ingen skriker metoo här är märkligt.
Joe: "that is inappropriate". Alex: "but this is art". Ign: "If you dont like sex scenes in a game, you are a virgin".
AngryJoe spelar och reagerar kraftigt och högljutt https://clips.twitch.tv/SpunkyAthleticAmazonTwitchRPG

Angryjoes hela stream: https://www.twitch.tv/videos/660500525 Hoppa till 00:38:30 Över 10 minuter pratas det om det här i streamen, vilket är en bra grej att AngryJoe vill lära sig om våldssex, medans andra bara accepterar, tänker inte ens på det och gillar?

julia_tv har en annan syn spå saken https://www.twitch.tv/videos/660369736 Hoppa till 02:29:00
Julia: "Ok, that was fucking hot" "my good" "That works for me, I am not going to lie" "That works"

Sen har vi det nya ordet "titillation"
Lucy O'Brien IGN Lashes Out At Gamers Who Didn't Like The Last of Us II https://youtu.be/2XQxi25-07g
----
Plotholes: Träd som växer upp där motorväg varit tidigare och det ser ut som ett natureservat som funnits i 200 år, snyggt men inte trovärdigt, se Jeremy Jahns åsikter om spelet: https://youtu.be/GbHfvtxTrk0
Plotholes: 140+ mil mellan Jackson och Seattle, inte en enda infekterad möter man på vägen men när man går omkring hemma i skogen där man regelbundet patrullerar så kommer det en hel hord med infekterade och vill döda Joel, Tommy och Abby, just innan golklubban kommer fram. Vad fan gör de i skogen 20 år efter allt gått åt helskotta?
Plotholes: 180+ mil till Santa Barbara från Seattle, inte en enda infekterad på vägen dit men oj vad det är fullt i Santa Barbara.

4 recensenter utöver Alanah Perarce som pratar i 90 minuter om hur de resonerar kring sina betyg med SPOILERS, det lustiga är att hon som gav 5/10 ändå spelar spelet fastän själva storyn inte passade henne.
https://youtu.be/pBt6DsvN8AY?t=203

Vet inte hur gammal du är men gissar på 10-12 år. "Gone Gold" har använts sista 30 år för att ropa ut att ett spel är klart. Märk väl: Gone Gold inte Gone BitCoin. Ja, jag vet, otroligt men sant.

För det andra, för alla förståsigpåare, PK-känsliga, PK-påpekare, könskänsliga, och på alla sätt och vis störda och lättstörda: Vad är det hemska i att vara politiskt korrekt? Hade Internet funnits när Parks satte sig på bussen så hade alla PK-ister skrikit sig hesa om hur allt och alla plötsligt blivit PK.

För det tredje, du är inte dina övertygelser eller vad du råkar tro på för tillfället. Du kan ha fel. Dina pantade föräldrar har förmodligen proppat dig ful med pantade saker. Det är inte deras fel, de visste inte bättre, ty deras föräldrar. Förhoppningsvis inser du att du är lika pantad som de och bryter indoktrinerings cirkeln den dagen du får barn. Kortast möjliga förklaring: https://youtu.be/WPDo75nCtiY

Till sist och icke minst: Gå och se filmen American History X. Den är bättre än alla superhjältar tillsammans, Manga pärlor eller sydkoreanska fågelskrämmor.

Rant over and out. 🙂

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

För det andra, för alla förståsigpåare, PK-känsliga, PK-påpekare, könskänsliga, och på alla sätt och vis störda och lättstörda: Vad är det hemska i att vara politiskt korrekt? Hade Internet funnits när Parks satte sig på bussen så hade alla PK-ister skrikit sig hesa om hur allt och alla plötsligt blivit PK.

PK betyder politisk korrekthet, vad som är PK ändras med tiden. Det Rosa Parks gjorde var förmodligen inte särskilt politiskt korrekt på 50-talet i USA, det vet jag iof inte då jag inte levde där och då med tvivlar på att folk hade kallat det hon gjorde för PK.
För mig är att vara PK att politiskt säga och göra endast det som är accepterat av allmänheten, att inte gå utanför det som anses vara gott och rätt trots att man egentligen kanske tycker någonting annat.
För det som anses gott och rätt för tillfället behöver inte vara det som faktiskt är gott och rätt på riktigt.

Sedan finns det otroligt många som inte ens börjar att tänka själva utan bara anammar det som är PK för tillfället av sociala anledningar (i relativ nutid typ: invandring bra, sd fy, feminism bra, klimatkris dåligt, trump dålig, black lives matter). Frågar man varför de tycker som de gör blir de obekväma och har inga egentliga svar utan bara som bäst tomma fraser de lärt sig men som de inte kan förklara eftersom de bara per automatik har anammat ståndpunkterna utan att resonera sig fram till dem själva.
Det är inget fel om alla ens åsikter råkar vara PK enligt mig, men en människa som inte tänker själv är en NPC och blir en del av ett större samhällsproblem när den försöker tysta de som inte är PK eller när den begår moraliskt förkastliga handlingar i "godhetens" namn.

Medlem

Jag dör av nyfikenhet, men avvaktar för att se om det kommer till PC


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

GOTY 2020 > 2025.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

@anon_306295: Det ser minst lika tunngrott ut åt andra hållet med. Jag vet inte hur många gånger jag gett upp diskussioner pga cirkelresonemang, felinformation och fördomar.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
― Mark Twain

Inaktiv
Skrivet av Kiske:

@Pecman: Det ser minst lika tunngrott ut åt andra hållet med. Jag vet inte hur många gånger jag gett upp diskussioner pga cirkelresonemang, felinformation och fördomar.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
― Mark Twain

Jag håller inte med om att det ser likadant ut åt båda hållen.
Att ha åsikter som inte är PK kräver mycket mer av personen då man kommer behöva argumentera för sin sak varje gång man går ut med vad man tycker.
Det bekväma med att "tycka som man ska" är att man oftast inte behöver förklara sig, ända tills en jobbig jävel som jag dyker upp.

Medlem

Att argumentera för sin sak är helt ok, men har hittills egentligen aldrig sett en enda vettig kommentar fällas av någon som är anti-PK, utan allt faller tillbaka på gamla vanliga klyschor kring ämnet (ibland med någon hänvisning till likasinnade webbplatser/youtube kanaler). Hade varit intressant att få mer djupgående argumentation, där man lyssnar och förklarar, istället för att köra den gamla vanliga peka-finger varianten.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Att argumentera för sin sak är helt ok, men har hittills egentligen aldrig sett en enda vettig kommentar fällas av någon som är anti-PK, utan allt faller tillbaka på gamla vanliga klyschor kring ämnet (ibland med någon hänvisning till likasinnade webbplatser/youtube kanaler). Hade varit intressant att få mer djupgående argumentation, där man lyssnar och förklarar, istället för att köra den gamla vanliga peka-finger varianten.

Vad menar du att du vill se argument för?

Medlem

Har inte klarat spelet än. Är väl halvvägs in och bara fullkomligen älskar allt. Från handling till den minutiösa perfektion när det gäller det tekniska. Att dom lyckas kräma ur så många detaljer ur denna gamla mossiga hårdvara är för mig en gåta.

Men så slog mig en sak, något som skulle få mig at fullkomligen hata spelet. En tvist i storyn som skulle få mig att stänga av och aldrig bry mig mer.
Kan detta vara det som får folk att "go bananas"?
Bara en ren gissning.

Dina dör, kanske pga någon från WLF, och att Ellie avslutar sitt mördarstråk efter hämnd och blir till slut kär i Abby?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv
Skrivet av FuzioN:

Insert: en hel hög av sinnessjukt men hysteriskt roligt skräp

Jag tänkte bara fråga om du spelat The Last of Us Part 2 själv?

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Jag tänkte bara fråga om du spelat The Last of Us Part 2 själv?

Om du läste vad jag skrev Så kan du nog komma fram till svaret själv inte sant? med det sagt så skriver jag som en råtta så

12
Skriv svar