Eran favoritstudio?

Medlem
Eran favoritstudio?

Ja vilka är det? Många har kommit och gått men jag tänkte mig folk kunde lista topp-3! Det är lov att lista Bioware (pre-ea) om man vill det eller t.ex. Blizzard pre-activision.

Min är iaf

1. Lucasarts
2. Bioware (pre-EA)
3. CDPR (om cyberpunk blir lika bra som jag hoppas kan dom gott hoppa upp till 1a plats)

Medlem

Bethesda.
Älskar Elder Scrolls och Fallout. Men dom har prövat mitt tålamod länge nu genom att inte ge ut några spel...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Paradox. Visst deras modell med tusentals DLC kan pröva tålamodet men de är helt enkelt bäst i deras genre. Och sen fortsätter de faktiskt att utveckla sina spel fram till efterträdaren kommer, vilket inte många utvecklare gör idag.

Medlem

Sierra
CDPR
Bethesda
Capcom

Medlem

Oj, svårt.
Gillar iD men mer för quake serien.
Naught dog för uncharted och tlou serierna.
Valve har ju inte gjort något intressant på ett årtionde.

Men ingen studio som direkt är favorit eller där man längtar efter studions nästa spel.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Rockstar är en studio som alltid levererar så det måste nog bli dem. Valve och Bioware innan Dragon Age I är också riktigt bra.

Medlem

Larian Studios
Square Enix
DICE Pre BF 4
CDPR

Medlem

Remedy Entertainment är definitivt en av dem för mig. Inte precis en studio på det viset, men Mike Bithell Games. Det är de enda två jag kan tänka på nu, där jag alltid kan känna att spelet som kommer komma ut är av, om inte högsta, så åtminstone hög kvalité.

It's not a lake, it's an ocean

Sega hade många bra studior en gång i tiden. AM2 var ju mästerliga då.

I dag är det betydligt svårare. Är förtjust i det mesta som Naughty Dog gör. Tycker att Crystal Dynamics har gjort en hel del bra också av Tomb Raider. Och så har vi Remedy, men där är det lite svajigt. Från fantastiska Alan Wake till mer mediokra Quantum Break. Men jag gillar deras sätt att sticka ut från mängden bland actionliren.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox

Har en rad favoriter, utan inbördes ordning:

Paradox - Outstanding strategispel som jag aldrig tröttnar på.
Bioware - Gamla Bioware var kungar, RIP.
Obsidian - Älskar deras dialogsystem, valmöjligheter, världsbygge och questdesign.
CDPR - Behöver det ens motiveras?
Rockstar - Egentligen bara för RDR-spelen, resten är meh.

Det finns en himla många fler riktigt bra studios men då blir listan lite för lång


signatur

Jump in.

Medlem

Nintendo.
Nämn en annan utvecklare som haft så kontinuerlig och jämn kvalité på sina spel under så lång tid. (Ja, Nintendo 64 kanske var ett lite tveksamt kapitel, men när det begav sig vill jag minnas att både konsolen och spelen var helt fantastiska)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Blizzard, pre-Activision såklart.

Medlem

Goodbye Kansas hjälper många andra.

Medlem

CDPR
FromSoftware


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

CDPR självklart.

Square Enix generellt och Business Division 3 specifikt. FFXIV har jag lagt 4000 timmar i och känner fortfarande att det är kul, vilket ju säger en del.

Även Namco Tales Studio och Ryu Ga Gotoku Studio sticker ut för min del. Ingen av dem släpper tiopoängare som alla pratar om, men de har båda två ett gediget track record av bra och minnesvärda spel över väldigt lång tid.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Har ingen favorit.
Finns bra och dåliga produktioner från alla studios

Medlem
Skrivet av dTexN:

CDPR
FromSoftware

Oj, hur fan kan jag glöma FromSoft!

Medlem

Rockstar
Nintendo
Insomniac
Naughty Dog
Ryu Ga Gotuko Studio

Medlem

Delphine Software och Microprose var nog favoriterna under Amigatiden med spelen Another World, Flashback, Gunship 2000, UFO: Enemy Unknown osv. Cinemaware och Team17 stod ut också.

1994 när farsan skaffade en PC och man började lira DOS-spel så blev Lucasarts snabbt en favorit, med Monkey Island, Day of the Tentacle, Sam'n'Max, Dark Forces, Outlaws, Tie Fighter osv. Men runt 1997 så började det gå nedåt.

Sedan blev Konami min favorit med sina suveräna PS1-spel. Castlevania: Symphony of the Night, Metal Gear Solid men främst Suikoden 1 och 2 (Suikoden är nog min favoritspelserie genom tiderna). Såg också upp mycket till Square under denna tid med alla deras fantastiska spel till PS1, inklusive dom som inte släpptes i Europa så som Chrono Cross, Threads of Fate, Xenogears osv.

Efter det så upptäckte jag Looking Glass Studios och spelade System Shock 1&2 och Thief 1&2 som är helt underbara. Thief 1&2 är fortfarande dom bästa smygspelen i mitt tycke trots dom har 20 år på nacken nu.

00-talet känns rätt blandat, med Troika, Ion Storm, Bethesda och Bioware i spetsen.

Det senaste årtiondet så har nog min favorit varit Arkane Studios tack vare Dishonoredserien och nya Prey. Fantastiska spelupplevelser. SEGA har varit med på ett hörn också med Yakuza (och spel som dom har publicerat som Bayonetta och Vanquish).

Testpilot

Square-Enix
CDPR
FromSoftware
SEGA

ID Software när det begav sig!

Medlem

Black isle Studio
Obsidian entertainment
Larian Studios
Redwood Studios
New World Computing

FM-guru
F.d. Sisyr

Obsidian får väl lov att gälla som min favorit, liksom dess föregångare i form av Black Isle. Deras senaste spel The Outer Worlds är nog det sämsta jag lirat från dem, men annars är det nästan idel spel i min smak som de spottar ur sig och Black Isles Planescape: Torment toppar nog alltjämt min lista över de bästa spelen genom tiderna.

CDPR förtjänar förstås också att nämnas. Inte bara för kvalitetsliren de släpper, utan även för deras konsumentvänliga agerande samt starka arbete mot diverse drakoniska DRM. Bara GOG.com är tillräckligt för att CDPR ska kunna nämnas i en sån här tråd.

Skribent

Squaresoft (innan de slogs ihop med Enix)
CD Projekt Red
Rockstar

Avstängd

1.Naughty Dog. På grund av Uncharted och Crash bandicot serien

2. Square Enix: Final Fantasy har gett mig det jag vill ha av en fantasi värld.

3. Irrational games: Bioshock har gett mig något unikt.

Medlem
Moderator | Testpilot

Den enda favoriten jag har är Nintendo som alltid lyckas göra mig glad med de flesta av deras titlar på något sätt Blir Cyberpunk bra är CDPR en utav dem också.

Gamla favoriter gjort för många halvdana spel på sistone att jag inte blint kan följa dem längre som man gjorde för många år sedan, t ex Square Enix och Bioware.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

1. FromSoftware
2. Santa Monica Studio
3. CD Projekt Red

Bubblare:
Valve
Naughty Dog

EDIT: Top 3 var det ja...

Medlem

Från perioden 1983 - 1997
1. Nintendo
2. Capcom
3. Rare


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

CDPR
FromSoftware
Square Enix
Larian Studios

Skriv svar