Diskutera - Bästa längden på singleplayer-spel?

Robot
Diskutera - Bästa längden på singleplayer-spel?

Är det mindre eller mer som är mer?

#diskutera


Medlem

Det är som att fråga hur långt ett rep ska vara. Svaret är ju: tillräckligt långt för att göra jobbet.

jbx
Medlem

Eftersom jag har ett achievement-beroende så tar spelen alltid längre tid för mig. Jag känner mig inte klar innan jag har alla.
Runt 80-100 timmar är lagom.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Linjära spel får gärna vara lite kortare, men open world mastodonter som Skyrim och Cyberpunk skall aldrig ta slut!
Sådana spel förväntar jag mig 500 timmar skoj av annars blir jag putt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Beror på helt vad det är för slags spel, om man enbart räknar kampanjen eller sidouppdrag, bonuskartor, vad storyn försöker säga och uppnå osv.

Portal 1 helt perfekt längd på ca 1-3 timmar speltid

Heroes 3 helt perfekt längd på ca 1000 - 10 000+ timmar speltid

Medlem

Beror helt på vad gameplay-loopen är. Om det förlitar sig på att återanvända mechanics och man börjar känna av hela "been there, done that" så är det för långt. Det är nog en vanlig grej i väldigt många spel, särskilt "open world". Det blir väldigt lätt tjatigt för de förlitar sig för mycket på att återanvända ett koncept med väldigt lite variation om och om igen. Det är även då jag stänger av spelet.

Medlem

Openworld ~60h
Linjärt runt 20h.
Completionist så kan man väl lägga på minst 50% speltid
Känns nog rätt lagom för mig, sen får det gärna finnas replayability så man dubblar eller tredubblar det 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Ambassadör
Xbox

Skulle säga att det varierar sanslöst beroende på genre. Är det roligt hela tiden så får det vara hur långt som helst. Variation, bra story, bra och kul gameplay, intressant spelvärld, karaktärer som man känner med på olika sätt etc. är ingredienser som kan förlänga spel ordentligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Instämmer med flertalet i tråden. Det är svårt att svara på och beror på vilken sorts spel det handlar om.
Dock är vi väl eniga om att spelen idag generellt erbjuder fler timmar nöje än förr (80-90) talet om vi enbart räknar med att "klara" spelet. Räknar inte in e.v återspelsvärde här då det kan vara allt från 1 - 100ggr.

Det är både kvalitet och kvantitet som folk säger här. Högkvalitativa uppdrag då räcker 20 timmar. Repetitiva menlösa icke engagerande uppdrag, ja då kvittar det faktiskt för ingen längd hjälper då. Jag tycker dock att Rockstars spel med en bra story och relativt intressanta uppdrag som slutar på 40-45 timmar totalt är bra.

Medlem

8 timmar story räcker bra för mig och om jag gillar spelet så spelar jag om det eller kör NG+ om det finns.

Skit i allt filler material och skriv en bra story som håller hela vägen istället.

Medlem

Det beror på. RPG kan vara 50 + men när det kommer till action spel, fördrar jag en längd på mellan 8-30 timmar. Sandbox spel kan variar, men ibland blir det lidande när spelet aldrig tar slut. Exempelvis, Far cry spelen känner jag är för långa.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

30-70kr/h är väl rimligt för ett spelnöje.

Medlem

Instämmer med andra här om att det inte finns något korrekt svar.

- Journey är 90 min långt och det är en makalös upplevelse med perfekt längd.
- The Last of Us är 14 timmar långt och det är en makalös upplevelse med perfekt längd.

Ska man försöka svara på frågan så är väl mitt svar: tappade man intresset så var spelet för långt. Sen tror jag inte spel kan vara "för korta".

Medlem

Det är en fråga som jag tycker är omöjlig och svara på.

Vad för genre pratar vi om? Hur bra är storyn? Är det mycket repitioner eller är det så pass varierande att man upptäcker nya saker? Kan man räkna med expansioner?

T.ex. vissa Final Fantasy spel försökte jag vara completionist och hade över 100 timmar på en titel, medans andra Final Fantasy så var storyn inte riktigt i min smak där jag inte orkade spela igenom det.
Annat exempel är Witcher 3, där (inkl. Heart of Stone och Blood & Wine) jag har 120 timmar spelat, spelat hela storyn och gjort 80% som man kan göra i världen, och har länge gnagat att få komma tillbaka och spela om spelet. Dvs jag tycker inte 120 timmar var tillräckligt, så bra var spelet.

Så frågan är omöjlig, då det inte finns ett enkelt svar. Allt beror på spelet.

Medlem

Beror lite på hur mycket det kostar också, såklart. Jag hade mer ut av både Stanley Parable, What remains of Edith Finch samt The Vanishing of Ethan Carter som alla tre är kortare (och billigare) spel än ett spel som jag plöjt ned 100+ timmar i a la AssCred: Odyssey.

Så spel för 200 kr, ca 4-8 h. Spel för 400-600 kr, ca 10-12 h. Så länge det är kvalitet så spelar jag hellre två bra spel än 1 längre som bara skall vara långt, bara för att.

Man kan väl sammanfatta det med att "antal kronor per underhållen timma" skall vara rimlig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

ca 10-15h. Tar mig tre veckor att komma igenom.

Medlem

Minst 50 timmar, mainstoryn behöver inte vara så lång men extra missions mm får gärna fylla ut tiden.
Mass Effect-spelen är perfekta när det gäller det.
Uncharted, Resident Evil, Horizon Zero Dawn mfl skulle kunna vara längre

Avstängd

Jag ser ett spel med återspelningsvärde som tio gånger mer värt än ett utdragen spel på fyrtio timmar som man sedan aldrig mer vill spela igenom. Sen vad det innebär i praktiken är en annan femma. Men överlag är kvalitet en oerhört viktig faktor i spel som inte har någon form av multiplayer. För mig är tid mer värt än pengar i många fall och jag kan gladeligen lägga en tusenlapp på ett bra spel från FromSoftware som jag sedan spelar igenom fyra gånger direkt efteråt för att finna allt jag kan och nysta i de mest avlägsna delarna av berättelsen.

Medlem

Går ju inte att svara på! Vissa spel är bra på sina 4-6h ref: Cod mw1-2-3. Evt megalånga på 30-100h ref: Mass effect, The Witcher 3.

Så den perfekta spellängden är ju relativ till vad man är sugen på.

Medlem

en timme för ett spel man tycker är tråkigt, 6-8 timmar för ett underhållande spel, 15-40 timmar för ett riktigt bra spel och oändligt för ett spel man inte kan sluta spela.

Dvs det beror på.

Medlem

MAX ~10 timmar. Sedan börjar jag tappa intresset oavsett hur bra spelet är, har på tok för kort attention span för att hålla mig till ett spel längre än så

Medlem

50 mil är väl lagom längd. Eller vad var frågan?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

10-15 timmar är ju nästa för lite för ett spel för sitt pris omkring 500-600 kr, kan man spela färdigt på en dag. Jag uppskattar gärna mer timmar. Så man har ett spel som håller i flera dagar att njuta av så länge de är bra story förstås vilket är viktigt samt världen innan de bli färdigt spelat.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Angående The Last of Us 2 som är dubbelt så långt som originalet och fortfarande håller masterpiece klass så är jag lyrisk av att få avnjuta dessa extra timmar. Personligen vill jag ha långa välfyllda spel där man får mycket för cashen man slängt ut. Open-World titlar önskar jag 100-200+ timmar. De linjära storyspelen önskar jag vara mellan 20-40 timmar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Tittar man på achievements på ett spel man har spelat, är det ofta man ser att bara runt 35% av alla som startat spelet spelat "klart" det.
Vilket i min värld betyder att spelet antagligen varit för långt för de flesta för att de har ledsnat och slutat.
Och nu pratar jag om trippel A spel.

Medlem

varför måste vissa spel ta slut
tänker på skyrim och witcher 3

Medlem
Skrivet av Lasrod:

30-70kr/h är väl rimligt för ett spelnöje.

Jaha? Ja då har jag nog gjort en bra affär på Stellaris där jag lagt in 1637 timmar just nu pga att det spelet har enorm replayability.

Själv tycker jag att rimligt för ett story drivet spel ligger på runt 200 timmar. När jag var klar med Persona 5: Royal så klockade jag 330 timmar därikring som exempel.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jaha? Ja då har jag nog gjort en bra affär på Stellaris där jag lagt in 1637 timmar just nu pga att det spelet har enorm replayability.

Själv tycker jag att rimligt för ett story drivet spel ligger på runt 200 timmar. När jag var klar med Persona 5: Royal så klockade jag 330 timmar därikring som exempel.

Ja det är såklart bra när man hittar guldkorn som ger så mycket speltid. Men jag tycker inte det är bortkastade pengar om man skulle lägga några hundralappar även om det bara ger ett fåtal timmar. Så länge det ger en bra upplevelse så är det värt det.

Jag har också spel som jag lagt hundratals timmar på och är såklart glad över att jag inte betalat 70kr per timme på de spelen.

Medlem

The Witcher 3 skulle man ju kunna njuta av i oändlighet.

12
Skriv svar