För mycket hype, kan det förstöra spelupplevelsen?

Medlem
För mycket hype, kan det förstöra spelupplevelsen?

Ta tex Cyberpunk som exempel. För er som är intresserade av spelet, tycker ni inte att det förstör upplevelsen med såhär många trailers som visas upp, gameplay, snack m.m.?

Själv vill jag nästan se så lite som möjligt innan jag själv börjar spela ett nytt spel jag sett fram emot. När det gäller filmer jag vill se så försöker jag skippa att se trailern om det går. Lite som förr i tiden när man bara dök rakt in ett nytt spel från tex en demoskiva.

Om man inte förväntar sig så mycket kanske man tänker wow, shit och blir mer fängslad tänker jag. Istället för att tänka nja, skulle det inte vara häftigare än såhär? Eller hype kanske inte har någon betydelse om spelet är bra nog?

Medlem

Jag var galet hypad inför Morrowind. Läste allt jag kom över och jo, det förstörde nog upplevelsen en del då man redan visste så mycket. Upptäckarglädjen var rätt svag då jag visste mycket redan.

Cyberpunk 2077 är återigen ett spel som jag är väldigt hypad inför (mitt drömspel sedan mitten av 90-talet har varit ett öppet singleplayer cyberpunk RPG), men det senaste jag läste var väl någon intervju med Mike Pondsmith för 7 år sedan, så jag håller mig verkligen undan så allt ska kännas nytt och fräscht.

Medlem

När jag väl vet att det är ett spel jag vill ha så försöker jag hålla mig borta från alla trailers och gameplay. Är ju bara onödigt att spoila sig själv.

Medlem

För mycket hype kan definitivt förstöra ett spel. Jag fick höra att första Resident Evil var ett mästerligt och revolutionerande skräckspel. Det gjorde att jag tyckte det var helt värdelöst när jag väl spelade det, ren kopia på första Alone in the Dark. I efterhand så var det givetvis ett bra spel om än extremt överskattat i mitt tycke.

Att se trailers och läsa förhandstittar eller recensioner behöver dock inte nödvändigtvis öka hypen till överdrivna proportioner.

Medlem

Det här börjar bli lite galet. Jag är rädd att Cyberpunk 2077 kommer vara fullständigt dissekerat, nedbrutet i minsta nanodetalj 5 månader innan spelet är tillgängligt för oss att faktiskt uppleva själva.

två år har gått sedan E3 avslöjandet och det känns som om det har varit en bisarr blandning av media blitz där vi skall: Förboka! Kolla all fräck MERCH!! KÖP KÖP KÖP, och samtidigt intervju med varenda människa som petat på spelet inom CDPR skall hypa allting till skyarna och ge detaljer om precis allt. Nu har journalister fått spela 5 timmar av spelet!? Återigen 5 månader innan release? Finns det något kvar för mig, konsumenten att uppleva efter denna PR maskin har kört över mig och därefter backat över min redan manglade kropp?

Det känns som detta spel existerar enbart som en enorm PR satsning och höjt ribban så högt för alla förväntningar att kraschlandningen kommer vara brutal. Får mig att bli lite ledsen över hur de hanterar detta inom CDPR. Spelet måste bli en succe för studion, punkt slut. Det finns inga alternativ för dem och därmed får vi lida av "over saturation" och click bait för att konstant påminnas om att vi måste konsumera deras produkt.
Jag är rädd att jag inte kan hålla mig borta från artiklarna, videos, åsikter och spoilers. JAG vill uppleva spelet. Inte uppleva det via media maskinen.

åååhh glömde jag nämna Anime Serien!? Kanske en novel och HBO serie nästa vecka? Kan jag köpa en Keanu Reeves "upplevelse" där han lagar mat hemma hos mig och snackar Cyberpunk?
Finns det små gröna män på Mars som inte hört talas om Cyberpunk 2077 vid det här laget?

Medlem

Brukar ta informationen, materialet och videos inför spelsläpp med en näve salt. Kollar mest bara för att få ett litet hum om vad man kan förvänta sig.

Blir ytterst sällan hypad av spel nuförtiden, finns nästan aldrig en anledning när allt görs för den stora massan. Hade Cyberpunk 2077 varit ett PC exklusivt hardcore spel, där utvecklarna gick ut och sa att det var det enda sättet att göra spelet rättvisa, då hade jag kanske höjt på ögonbrynen. Men nu, tja det blir nog ett helt okej lir för vad det är, vilket är bland det bästa man kan förvänta sig för ett mainstream AAA-lir idag.

Det är definitivt ett upp och nedvänd U-kurva. Ingen hype är inte kul men för mycket sabbar allt också. Problemet är att hypen som byggs upp måste levas upp till med gameplay trailers och avslöjanden som mättar nyfikenheten. Lite som kärlek, man kan inte gå och tänka på sin crush för länge, något måste hända då och då för att mätta spänningen 😁

Medlem

Jag blir väldigt lätt hypad. Framförallt från spelserier och utvecklare jag gillar. Inför Cyberpunk 2077 är jag galet hypad.

Men jag har varit hypad förr, om jag bara listar upp spelen som jag verkligen har haft über hype för.

RDR2
Sherlock Devils daughter
Witcher 3
Dirt Rally
Need for Speed rebooten
Dragon age Inquisition
Fallout 4
Skyrim
GTAV

Så är det bara Dragon Age som gjort mig besviken.
Om man inte sväljer allt som skrivs och sägs med hull och hår och gillar det man matas med inför ett släpp. Då är det svårt att bli besviken. Det är när saker utlovas som inte blir av eller när spelet inte blir en bättre iteration. Det är då man blir sur.

Kastar tillbaka till Last of Us 2. Om folk inte hade läst läckan och åsikter om det. Utan bara tittat på trailers, recensioner och dylikt. Och spelat på de premisserna. Då hade nog de flesta tyckt att spelet var bra. Kanske mer än bra. Så fort jag hör något rykte som gärna understryks med en dryg rubrik från något skräphörn på nätet med en clickbait rubrik som luktar kvällsblaska skrivet till folk som inte läser kvällsblaska. Jag går inte dit. Oavsett spel eller annat. Clickbait artiklar är bajs.
Det är där hypen dör och det var väl kanske att jag läst för mkt bajs om Dragon Age som det dog för mig...och att det var massa minigames och collectibles som var helt malplacerade.

Lagom dos är bäst dos. Hade nog mamma sagt om hon spelat. Sätt på lite filter på allt du matas med så kommer hyperesan mot ett spel släpp vara en ganska skön tillvaro.

Medlem

Ja.

Men så fort jag sett det minsta lilla av nåt som intressant ut så noterar jag namnet och sen väntar jag tålmodigt tills det släppts, visst råkar man höra nåt eller läsa nåt kort ibland men när jag väl sätter mig så har jag noll info om vad ska hända och det är kul. Gäller film som spel.

Allt jag tror mig veta om:
Cyberpunk. Fps/rpg i cyberpunk-stad.
Settlers 2020. Settlers i gammal skrud med uppdaterad grafik.
Ghost of Tzushima. Samurailir i öppen miljö.
Elden ring. Dark souls-aktigt i ny värld.

Ser fram emot dem alla och hoppas jag inte blir besviken.

It's not a lake, it's an ocean

För många trailers och teasers och genomgångar av spelet före release kan definitivt förstöra en hel del. Jag vill spela ett nytt spel med så öppna ögon som möjligt. Att undvika spoilers är en självklarhet, men jag vill heller ha sett stora delar av spelet månader eller t.o.m. år innan det släpps. Efter ett tag blir jag lätt lite blasé. Cyberpunk 2077 känns lite så redan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot

Spelet utannonserades 2012 redan. Det är ett stort problem att spel avslöjas alldeles för tidigt. Sen kan jag i Cyberpunks fall förstå att man skickar ut mycket material när spelet hela tiden blir uppskjutet. Svår balansgång, och ännu svårare att hålla sig borta...

Medlem

Absolut, Cyberpunk har varit farligt nära att gå i den fällan! Men for ovanlighetens skull, så ju mer jag ser desto mer vill jag spela det! Tycker CDPR är riktigt duktiga på att teasa och inte visa för mycket, med det sagt så tycker jag absolut dom starta för tidigt!

Medlem

Största problemet är väl när de visar saker som inte kommer med/visar saker på ett sätt så de missuppfattas/rakt upp ljuger.

Ett exempel är ju grafiken. På E3 blåser de på med en apsnygg trailer och texten "actual gameplay" osv, sen när spelet släpps är det inte alls lika snyggt.

Att jag själv blir hypad för att jag hoppas och tror kan de ju inte göra mycket åt, men att de själva hypar en sak genom att putsa till det lite mer än vad verkligheten tillåter, det kan de sluta med.

Funkar ju inte att säga i baren att man är John Holmes återfödd och senare på kvällen förklara att man menade mustaschen, det blir ju inte bra alls..


signatur

K9
:.:

Medlem

Jag brukar inte ens läsa recensioner eller kommentarer i kommentarsfält som rör spel jag är intresserad av. Eftersom det även finns idioter som gillar att spoila storylines och man kan själv pussla ihop allt för mycket bara från en trailer. Tar bort en hel del av utforskarglädjen.

Spel jag är tveksam till kikar jag på dock för att undvika att köpa grisen i säcken. Men trailers och annat PR material är sällan representativt för slutprodukten så det är mycket svårt att göra ett informerat beslut baserat på hype.

Medlem

Ja. För mig är Uncharted 4 ett sånt exempel, hade låtit förväntningarna och hypen stiga ordentligt, det levde inte upp till dessa. Breath of the Wild däremot är det spel jag hypade mer än något spel tidigare och det överträffade t.om mina högt ställda förväntningar.

Medlem

Har lärt mig under många år att inte gå alldeles för hårt på all hype.
Förköper inte längre(är sugen på zyberpunk)men nej vill se vad det är först.
Jag blir lätt lite väl exalterad,hehe.
Köpte ett RSI redan när det kom,en av dom hypegrejjerna som händer och det var ju ett tag sedan och spelet är fortfarande beta:).


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kan väl säga att spel jag varit överhypad för, har aldrig överraskat mig.

Endast vissa spel som jag gått blint inför har get mig en stark positiv överraskning. So jo, hype förstör.
Men svårt att inte hypa inför cyberpunk


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Aldrig haft sån hypefear som inför Cyberpunk. Läser Neuromancer-trilogin (sprawl) och sätter alarm för att inte missa några nya videos. Redan lite besviken på att de sköt fram release. Egentligen inte. Men hade typ släppts på min födelsedag. Det hade varit kul.

Inför andra titlar har jag ofta genomskådat skiten innan release. Men cyberpunk har jag riktigt svårt att hitta något som verkar negativt med, än så länge. Tror mig bli nöjd iallafall!


signatur

- pixelfantast

Medlem

Är av samma åsikt som många andra i tråden.
Om det är ett spel på gång som jag vet att jag kommer spela undviker jag aktivt alla nyheter, filmklipp, intervjuer, you name it. Jag vill gå in i spelet med så lite inblick i det som möjligt för att förbättra min egen upplevelse.
Det är också väldigt lätt att bli påverkad av andras åsikter och då bestämma sig för att man redan har åsikter om designval/mekaniker/berättelse innan man ens har startat spelet själv. Sånt är farligt, det är den typen av hype och medierapportering som kan sänka ett spel totalt. Det är inte många spel som har levt upp till den extrema hype som byggs kring vissa titlar.
Kolla bara på Duke Nukem.

Ännu värre blir det för min egen del när spel hypas till max och det rapporteras konstant i flera år innan släpp där alla som haft ett halvt finger med i utvecklingen ska intervjuas för att mjölka ut allt innehåll som finns att tillgå. Varenda karaktär ska avtäckas och dissekeras totalt, relationer avslöjas alldeles för tidigt och mystiken blir som bortblåst.
Cyberpunk är nog det bästa aktuella exemplet. Jag blir direkt avskräckt från att ens överväga ett köp när det är ett sånt otroligt PR-maskineri bakom. Det ger mer varningsflagg än något annat personligen. Det känns inte som att studion själva tror på att det kommer sälja bra nog, och måste därför bygga upp en sån otrolig hype runt det.

En måttlig marknadsföring måste alla titlar självklart ha, men halva spelet ska inte vara avslöjat innan kunderna ens har det i händerna.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Inaktiv

Ja absolut, nuff said!

Medlem

Senaste spelet jag hade sån hype för var GTA V när det skulle komma till Ps3. Det blev lika bra som jag trodde att det skulle bli. Älskar verkligen det spelet. Men känner aldrig sån hype längre.

Jag har även förbokat PS5, men känner ingen hype alls för det xD

Medlem

Jo det kan förstöra tror många som hypa blev väldigt snopna när No man sky kom ut det förstörde nog för många. Men jag kan säga jag var hypad som fan in för Command and conquer remastern och som tur var så var dom väldigt duktiga och släppte väldigt lite info men ändå så pass mycket man visste fan jag kan inte vänta. Och jävlar vad underbar den remastern var.

Cyberpunk är jag inte hypad för visst jag vill spela men jag har inget jag kommer kunna spela det på så bryr mig inte så mycket om det spelet.

Medlem

Problemet som jag upplever framför allt när det kommer till någon form av sandbox spel är att folk hittar på saker de ska göra innan de ens vet om det är möjligt.

T.ex. har jag läst scenarion som folk har hittat på i huvudet om vad man ska kunna göra i Cyberpunk 2077 utan några som helst bevis för att det faktiskt går. Folk hoppar sen på och bygger upp ännu mer med information som inte finns.

Själv så kollar jag på de flesta trailers och kanske en gameplay video ifrån utvecklarna. Jag vill inte se för mycket och det jag ser sorterar jag som saker som kanske finns när spelet kommer och saker som man kanske kan göra när spelet kommer. Jag bygger inte upp massa dröm scenarion eller sitter och hypar om saker som jag vill ska vara med som något som faktiskt kommer vara med.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Problemet som jag upplever framför allt när det kommer till någon form av sandbox spel är att folk hittar på saker de ska göra innan de ens vet om det är möjligt.

T.ex. har jag läst scenarion som folk har hittat på i huvudet om vad man ska kunna göra i Cyberpunk 2077 utan några som helst bevis för att det faktiskt går. Folk hoppar sen på och bygger upp ännu mer med information som inte finns.

Det stämmer. Det var ju ~15 år sedan så jag är dålig när det gäller exempel, men kommer ihåg att jag såg det där åtskilliga gånger på Bethesdas forum när det gäller hypen inför TES4: Oblivion.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ta tex Cyberpunk som exempel. För er som är intresserade av spelet, tycker ni inte att det förstör upplevelsen med såhär många trailers som visas upp, gameplay, snack m.m.?

Själv vill jag nästan se så lite som möjligt innan jag själv börjar spela ett nytt spel jag sett fram emot. När det gäller filmer jag vill se så försöker jag skippa att se trailern om det går. Lite som förr i tiden när man bara dök rakt in ett nytt spel från tex en demoskiva.

Om man inte förväntar sig så mycket kanske man tänker wow, shit och blir mer fängslad tänker jag. Istället för att tänka nja, skulle det inte vara häftigare än såhär? Eller hype kanske inte har någon betydelse om spelet är bra nog?

Superbra fråga! Jag försöker också dra ner hypen för mig själv genom att inte läsa för mycket eller se för mycket gameplay. Gillar inte den där känslan när man blir besviken, dessutom över ett ganska hyggligt spel, eftersom man fantiserat om ett mästerverk.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Det beror nog på hur man väljer att bygga upp hype för sig själv. Om man läser och tittar på allt som finns att se, absolut. Då är det lätt hänt, fär min del i alla fall, att all överraskning går bort eller att man förväntar sig fel grejer. Sen kan jag bli hyped av faktumet att jag inte vet något - som till exempel Elden Ring eller Breath of the Wild 2 vet jag ingenting om men jag är sjukt peppad inför de och jag kommer undvika att läsa och kolla upp för mycket om de då jag vill bli överraskad av spelen, precis som jag blev av Dark Souls och det första BOTW(hade bara hört att det var bra men inte sett eller testat något och nu är det bland mina absoluta favoriter någonsin).

För mycket information är inte kul för min del. Sen beror det nog mycket på utgivaren också. Anthem 2.0 kommer jag läsa upp och kolla noggrant på, eller något spel av Bioware/EA överhuvudtaget. Detsamma gäller Bethesda, Blizzard, och många andra utvecklare/utgivare. Känner inte mig bekväm att lita blint på dom. CDPR där emot känner jag att jag nog behagligt kan köpa CP2077 utan att bli besviken (men blir nog snarare mer besviken om jag kollar upp för mycket).

Medlem

Bror helt på. Jag har haft ungefär samma hype för Cyberpunk hela tiden. Endast en grej tycker jag väl är tråkigt och det är ju att de har droppat en massiv spoiler. Klart man kan bli besviken om man hypar det för mycket, men det är ju bara ens eget fel.

Men utöver det så har de ju bara visat början av spelet och knappt något av alla färdigheter man kommer att låsa upp.
I detta fall tycker jag att de sköter det på ett snyggt sätt.

Om det här spelet blir dåligt så skulle jag bli väldans sne dock. Men av de intryck som finns ute att döma, så blir det helt enkelt breathtaking.

Men ja, klart hype kan skada ens slutgiltiga intryck.

Medlem

Witcher 3... alla mina vänner tvingade mig att spela det för det finns inget bättre. Hypehypehype

Testat det och gillar det inte något speciellt, tror jag hade gillat det om jag upptäckte det solo.

Medlem
12
Skriv svar