Red Dead Redemption 2 - Överskattat

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Kul att se hur väldigt olika folks tycken är ändå.

Själv hoppas jag på att nästa GTA singleplayer får samma känsla som RDR2.
Dvs lite verkligare, brutalare och seriösare ton. Tänker typ Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood-känsla.
Men något säger mig att GTA alltid kommer vara deras sätt att släppa lös kreativiteten och tjäna in de stora pengarna.

GTA spårar alltid på ett eller annat sätt.
Jag tyckte GTAV var ett bra spel mycket tack vare Trevor
MMen så här i efterhand tycker jag gta4 var nog ett bättre spel.
Det var lite mörkare lite tyngre osv, bilarna kändes också lite mer realistiskt på nå sätt.
Jag skulle nog inte vara intresserad av nästa GTA om det var som 5an.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Kul att se hur väldigt olika folks tycken är ändå.

Själv hoppas jag på att nästa GTA singleplayer får samma känsla som RDR2.
Dvs lite verkligare, brutalare och seriösare ton. Tänker typ Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood-känsla.
Men något säger mig att GTA alltid kommer vara deras sätt att släppa lös kreativiteten och tjäna in de stora pengarna.

Ja det var det, trodde jag var relativt ensam om att inte rå-digga RDR2. Med det sagt älskade jag RDR. En annan sak som störde mig var moral-systemet, allt för underutvecklat, gjorde mer eller mindre ingenting om du sköt alla du träffa på. Så förstod aldrig vitsen med det, visst du kunde få lite annorlunda cutscenes med vargar eller rådjur...

Jh
Medlem

Jag tycker den är överskattad. Handlingen var stundtals bra men vissa scener var dåliga och det avslutas på ett märkligt sätt (berättar tekniskt).
Världen helt fantastisk. Det finaste som hittills visats upp i spel(?)
Däremot är många av uppdragen riktigt tråkiga och lider av, som någon skrev rock star formula. De gör ett bra jobb att dölja det många gånger men den finns där.
Det är väldigt bra dock.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Jag tyckte spelet var fantastiskt! Det långsamma tempot, man måste rida överallt för att ta sig fram, underbara miljöer.

Men sen sket det sig.

Jag tänkte att jag skulle fixa ihop lite pengar för att kunna köpa nytt vapen, så jag började döda en bunt med djur och flådde skinn för att sälja. Men när jag kom till stan och skulle sälja fick jag bara ihop enstaka dollar av det.
Sen gjorde jag några uppdrag av main storyn och fick helt plötsligt flera hundra dollar av något uppdrag, vilket tillsammans med att man inte kunde tjäna pengar på nåt annat sätt gjorde spelet mindre roligt.

Men det som störde mig allra mest och tog mig ur upplevelsen var de flesta uppdrag.
Spelet har som mål att vara "verklighetstroget" med långsamt tempo, tar tid att rida överallt och så vidare.
De flesta quests börjar med att rida långsamt, snacka med folket som rider tillsammans med dig och sen utföra något. Sen helt plötsligt ska du fightas mot 30 fiender som kommer från ingenstans.
Ett uppdrag är att man ska spåra några banditer, man kommer fram till en campingplats med två små tält och en vagn och ser några banditer sitta där. Börjar attackera de och helt plötsligt kommer 20 till banditer ridandes in för att fightas. Vart fick de plats på campingplatsen?
Och varför bryter de spelets tempo och tar en ur stämningen i spelet med att konstant slänga in massiva fighter? Är det för att inte trötta ut alla tonåringar som har dålig koncentrationsförmåga som de måste ha med dessa enorma, onödiga fighter?

Ett annat uppdrag ska man ta sig ur en liten by när man brutit ut någon ur fängelset eller något sånt, kommer inte ihåg. Bara det att på vägen ut skjuter man ihjäl en 30 personer, som kommer från ingenstans?
Känns som hela byn och deras släkt blev slaktade, men sen är byn befolkad som vanligt.

Det var det som gjorde att jag tröttnade på spelet.

Medlem

Jo det är överskattat. Men ett bra spel. Däremot inte bra nog för att jag skulle spela igen. Hade man kunnat skapa sin karaktär själv samt inte behövt låsa upp viktiga färdigheter och vapen via huvudstoryn, ja då hade jag spelat om det massor med gånger. Huvudstoryn bryr jag mig inte om, men det var riktigt kul att jaga och fiska och göra sidouppdrag och smågrejer.

Hade velat kunna starta en ny gubbe (eller ja, brud, för det hade jag varit) och direkt ge mig ut och jaga. Eller direkt kunnat börja sprinta mot någon viss pillerburk eller sidequest som gav mig redeye och andra för jakt användbara färdigheter. Och hitta bra vapen på mer normala sätt än att behöva låsa upp dem skitsent i storyn. Har inget emot att hatta runt för att bygga upp gubben. Men jag vill att det ska vara beroende av hur snabbt jag rör mig, inte flyta långsamt med i en trög flod av händelseförlopp i en main quest fylld av cutscenes.

Medlem

Håller verkligen inte med. För mig är RDR2 det bästa playstationspelet någonsin. Jag är då inget fan av GTA, vet inte varför. Men det kan också bidra till att jag inte tröttnat på Rockstars formula.

Nej ridningen, upptäckandet, miljöerna, storyn, djuren, integrationen med AI människorna, storyn, skådespeleriet, snö, öknen, träsk, snö, det finns allt. Och man kan göra så oroligt mycket i spelet. Jag rörde knappt mitt PS4 på ett år efter att jag spelat klart, sen sålde jag den. Fanns inget som kom i närheten. Nu är det VR för heöa slanten. Men funderar på ett switch.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Kul att se hur väldigt olika folks tycken är ändå.

Vilket gör det konstigt hur i princip alla spelsajters recensioner av spelet är odelat positiva. Det har väl 96-97% på Opencritic/Metacritic.

Medlem

Fantastisk stämning, grafik, ljud och detaljrikedom. Men storyn är alldeles för utdragen, transportsträckorna för långa och uppdragen rent av tråkiga.

Har kommit fram till epilogen, men sen läste jag att den är ca 6 timmar till så har inte orkat spela klart.

Faktiskt det enda spelet jag somnat vid, satte på autopilot på hästen dit nästa uppdrag var men somnade medan jag väntade...

Medlem

Hade alltså gärna sett att det var mycket mer av ett sandlådespel med mycket mer player agency. Det som bryter den illusionen fullständigt är sparsystemet, där man kan ha dödat ett gäng fiender och sen save:ar och laddar om, och så får man börja 200 meter längre bort och fiendernas lik är inte längre kvar. Eller att man vill save:a just innan en encounter ifall man skulle råka göra fel, men då man loadar den saven så är encountern helt raderad från spelminnet. Jag blev helt förbluffad och förbannad över det i början, men sen så brydde jag mig inte så mycket om det då jag insåg att det ändå inte finns nån särskild loot som är så viktig (vilket jag väldigt gärna hade velat skulle finnas), och att encountersarna ändå upprepas i all oändlighet, alltså även såna man redan har slutfört.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vilket gör det konstigt hur i princip alla spelsajters recensioner av spelet är odelat positiva. Det har väl 96-97% på Opencritic/Metacritic.

Vissa spel har en tendens att skapa nå sorts rus. Skitkul i början, har man tur håller det hela spelet genom.
Men efteråt eller när man landat lite så tycker man det inte är lika kul sen.
Red dead Redemption 2 var ett sånt spel för mig, tyvärr höll det inte hela vägen.

Jag tyckte första red dead Redemption var magiskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Fast det är ju då man rider "hit och dit" som man oftast stöter på random saker som förgyller upplevelsen. Och sen det att det finns en viss tyngd i styrningen, det tycker jag personligen är underbart. Enligt min åsikt så förstärker det känslan något enormt.

För att ta ett exempel:
Började nyligen spela The Last of Us Part 2 och i inledningen utav spelet så får man rida häst och självklart tänkte jag att det vore på sin plats att jämföra "häst-känslan". Kan ju säga att känslan i TLOU Part 2 på hästen var under all kritik. Det kändes som att styra runt en papier mache häst, ingen tyngd alls. Personligen så slog det sönder illusionen en bit för mig. ╮(╯_╰)╭

Håller verkligen med om det första men inte det andra;). Det första jag tänkte när jag red på hästen i TLOU Part 2 var äntligen en häst som är responsiv och faktiskt gör som jag vill, på en gång.

Medlem

Jag tycker det är väldigt överskattat. Det är ett bra lir, verkligen. Men att jämföra det med andra stora drakar är överdrivet.
Världen är fantastisk men saknar djup, kontrollerna är sisådär, sidouppdragen fantasilösa och ens karaktärsutveckling är i princip värdelös.

Inaktiv

Grymt överskattat. Rockstars spel har tyvärr blivit ganska tråkiga, välgjorda men tråkiga. Fast tycker många av de stora bolagen inte tar ut svängarna alls nuförtiden. Säkra kort, polerade, bra story mm men ack så långtradiga.

Medlem

Jag håller med dig. Jag älskade 1an så köpte 2an på release o var så taggad på det... Men kan säga såhär långt efter att jag fortfarande inte spelat klart det. Är väl lite över 30% på main story. Tycker egentligen de är så tråkigt att jag inte fastnade för det, men det är som de flesta säger, att gameplay et är så ruggigt tråkigt.. Tekniskt sett ett mästerverk, med alla detaljer men långt ifrån så bra i helhet som många säger enligt mig. Nämndes något om att God of War skulle bli årets spel när Red Dead släpptes, och kan inte mer än att instämma

Geeks Gaming

Intressant tråd!
Mina tankar är att det (som många varit inne på) är ett tekniskt polerat spel på många vis och imponerar mer på mig än GTA-serien.
Tyvärr hamnar det för mig lite i samma fack som GTA.
Jag spelar spelet tills det öppnar upp sig, följer storyn men vips så tappar jag intresset för uppdragen.

Istället skapar jag en egen ”story” genom att utforska landskapet och se vad som händer, se vad man ramlar över för random events och liknande.
Här är spelet ett rejält kliv framåt i jämförelse med GTA men jag tycker ändå man slarvar bort potentialen med en såpass öppen värld.

Gör man en halvkass jämförelse med witcher 3 så lyckades man där skapa uppdrag som inte kändes som uppdrag, man fick höra mer skvaller som kunde leda en på sjujäkla äventyr.
Jag önskar lite att man till nästa spel tog vara ännu mer på den öppna världen istället för att fylla den för fyllandets skull (även om man gjort en klar förbättring mot tidigare)

Medlem

Jag såg eftertexterna igår och var mer eller mindre helt golvad av upplevelsen. Rockstar knyter ihop sin prequel-uppföljare på ett magiskt sätt. Enligt mig finns det bara en spelserie som knyts ihop på ett snyggare sätt och det är när du klarar Burial at sea-dlc:t till Bioshock Infinite och får förklaringen till hur hela serien hänger ihop.

Nog om detta.

Spoiler

Att Arthur dör för att kunna ge John (och Jack) chansen till ett liv utan kriminalitet men du vet att första RDR går ut på att John blir tvingad av FBI att jaga rätt på sina gamla gängmedlemmar för att i sin tur ge Jack samma möjlighet. John dör i sitt försök att ge Jack ett "ärligt" liv och Jack väljer att hämnas sin far och vips så var allt förgäves.

Jag tycker att det är ett sjukt snyggt sätt att visa hur svårt det är att bryta negativa mönster och även om karaktärerna i grunden är godhjärtade kommer verkligheten ikapp dem till slut och de straffas för sina "synder". Som många redan sagt är världen som Rockstar byggt upp huvudkaraktären i detta spel och jag längtar redan tillbaka, trots att jag spenderat närmare 100 timmar där redan.

Avstängd

Gud vad mycket hädelse jag ser i denna tråd! Bästa spelet som gjorts hittills.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag hör nog till dem som tycker att spelet är överskattat. Jag har spelat kanske 50 men inte orkat spela ut det än, ville verkligen gilla det.. Men storyn är meh och gameplay bara ok med ett tempo som är såååååå segt. Nu har jag sålt min kopia och kommer nog aldrig spela klart det.

Det jag däremot uppskattar med spelet är hur levande värden känns och alla små möten med olika npc. Det är riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Jag såg eftertexterna igår och var mer eller mindre helt golvad av upplevelsen. Rockstar knyter ihop sin prequel-uppföljare på ett magiskt sätt. Enligt mig finns det bara en spelserie som knyts ihop på ett snyggare sätt och det är när du klarar Burial at sea-dlc:t till Bioshock Infinite och får förklaringen till hur hela serien hänger ihop.

Nog om detta.

Spoiler

Att Arthur dör för att kunna ge John (och Jack) chansen till ett liv utan kriminalitet men du vet att första RDR går ut på att John blir tvingad av FBI att jaga rätt på sina gamla gängmedlemmar för att i sin tur ge Jack samma möjlighet. John dör i sitt försök att ge Jack ett "ärligt" liv och Jack väljer att hämnas sin far och vips så var allt förgäves.

Jag tycker att det är ett sjukt snyggt sätt att visa hur svårt det är att bryta negativa mönster och även om karaktärerna i grunden är godhjärtade kommer verkligheten ikapp dem till slut och de straffas för sina "synder". Som många redan sagt är världen som Rockstar byggt upp huvudkaraktären i detta spel och jag längtar redan tillbaka, trots att jag spenderat närmare 100 timmar där redan.

Jag har inget minne av att man får köra uppdrag med Jack i RDR1?

Spelet heter ju trots allt Röd Död Upprättelse > Blodig Död Upprättelse. Arthur vill söka upprättelse av sina misstag han gjort under spelet, som han gör i slutet. Duch gör samma sak i slutet av spelet. Jag spoilar inget.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Måste bara skriva av mig, jag blev klar med spelet ett par månader efter release men det har gnagt på mig och ju mer jag tänker på det desto mer inser jag, detta är ett överskattat spel enligt mig!

Spelet är kul att se på men inte att spela! Handlingen är fantastisk men som spelmedium är det sjukt tråkigt! Rid hit, rid dit och detta är 90% av spelet. Styrningen är som att styra ett hangarfartyg och sen har du den där GTA grejen att det spelar ingen roll om nån attackerar dig men om du attackerar tillbaka så får du polisen efter dig med en gång!

Är det fler som tycker detta spel är överskattat eller är jag på bärtur?

Jag håller inte med om att det är överskattat men spelet tappar fokus om man inte förstår den röda tråden. För mig är den solklar, det är Arthur:

Gänget, sidouppdragen och allt annat är bara inflätad i spelet. Man kan använda funktionen som gör att man rider automatiskt (man får hålla i X) och fokusera på vad karaktärerna säger, sedan händer det hela tiden saker i spelet. Antigen så försöker några fiender döda dig, någon har blivit biten av en orm. Eller varför inte besöka ett hus med två creepy människor som bjuder in dig på sprit och du hamnar i en pulp fiction-scen.

Jag är inne på min andra omspelning och tycker nästan att spelet är bättre nu, jag har kört stranger-uppdragen samtidigt som storyn. Kollat på korten som kan ge en nya uppdrag med mera. Det kanske är lite dåligt att man måste ”leta upp” uppdrag själv utan att spelet ger dig dom men det är ju charmigt det med.

Men jag tycker också det är märkligt med uppdrag där det kommer onödigt många fiender att döda, men vissa uppdrag handlar ju om att du ska hitta bästa lösningen. I ett uppdrag som jag spelade första vändan var att man ska smyga sig ut ur en kyrkogård med massa lawmen, det är var svårt som fan om man gick åt ett viss håll. Men så testade jag att gå ett annat håll och undkom alla lawmen på bara en halv minut. Samma sak var det i ett annat uppdrag jag spelade här om dagen, istället för att rida åt ett håll, döda massa lawmen, så red jag åt motsatt håll och undkom dessa.

Sedan finns det uppdrag med dumma osynliga väggar och man tvingas ändå leka actionhjälte, men det är ett tips ändå. Tänk gärna ut om det finns en annan lösning. Ska man råna en vagon och slippa jakt? Runda vagon och döda föraren direkt och så blir det snabbt ett avslut.

Det känns som jag skriver ett försvarstal haha! Men älskar spelet, det är bättre gjort än GTAV där man tröttnar på spelet trots det finns massa stranger-uppdrag kvar. Samt massa annat, tror spelet har för mycket detaljer som är lite svåra att hitta helt enkelt. Sedan tycker jag också att storyn är lite klyschigt. Man borde kunna göra mer saker med karaktärerna i lägret också utan att vänta på någon symbol. Hade varit kul om man kunde råna ett tåg med Sandy eller någon annan utan att vänta in ett uppdrag. Rockstar hade kunnat gjort mer där. Och fler uppdrag där man smyger sig in på ställen.

Och framförallt var fan är bufflarna?

Medlem

Det som jag själv tycker skaver allra mest är att spel delen är så svag,det mest centrala i ett spel; att det ska vara roligt genom sin gameplay instället för som här; där utvecklarna verkat offra spelet på Kojimas fan plats.

Verkligen ett spel spelsom helst vill var film.

Medlem

Det ser kul ut och om inte annat snyggt ut. Men jag ska vara ärlig och säga jag har bara spelat 1an lite och GTA spelen gillar jag inte alls. Ärligt talat jag gillar saints row och Yakuza spelen myck mycket mer. Saints row story är rolig och överdriven och spelen tar sig inte själv på allvar. Yakuza spelen har underbar djup story som får en att sitta klistrad som tusan och sedan i dom senare spelen att det finns så mycket att göra och det utan att man behöver använda bilar.

Medlem

Tycker spelet från ett estetisk perspektiv är väldigt bra. Grafik och skådespeleri är top-notch. Blev bara lite trött på gameplayen efter ett tag. Inte lirat klart ännu men funderar på att starta från början. Är ett väldigt bra spel och jag förstår varför många gillar det så mycket men för mig är det mest eye-candy. Vilda västern är för övrigt inte jätte intressant för mig.

Medlem

Spelade igenom de när det kom ut men nu minns jag knappt vad det handlade om . Stöt efter stöt. De jag dock minns var att det var alldeles för mycket resande och tempot i campet var extremt segt

jbx
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det skulle innebära 4-5 timmar per dygn. Då gör du inte så mycket annat, eller? Min äldste somnar tidigast kl. 20 på kvällarna, oftast senare. Frun är inte ett dugg intresserad av spel, så vi ser förstås serier eller gör något annat ihop på kvällarna när barnen somnat. (Inte just nu då jag försöker ta mig igenom TLOU2, men annars.)

Barnen somnar runt 19 och då startar jag något spel till det är dags och sova. Sambon tittar oftast på surfplattan den tiden. Jag spelar enbart på kvällarna om det inte finns något riktigt bra spel då kan jag även gå upp tidigt innan familjen vaknar.
Jag har noll intresse för TV och film


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Räkna också med att rockstar släpper det till PS5 och ps6... Minst tre konsol generationer ska det mjölkas (tittar på dig gta v).


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Räkna också med att rockstar släpper det till PS5 och ps6... Minst tre konsol generationer ska det mjölkas (tittar på dig gta v).

Det är faktiskt inte helt ologiskt. Tyvärr. Tror inte de släpper något GTA6 heller trots rykten som sagt att det utvecklas.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Räkna också med att rockstar släpper det till PS5 och ps6... Minst tre konsol generationer ska det mjölkas (tittar på dig gta v).

Tror det beror mycket på RDR Online och det blev ju ingen större hit jämfört med GTA. Om inte GTA Online hade drivit in så mycket pengar så tror jag inte att dom hade portat det vidare till next gen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tror det beror mycket på RDR Online och det blev ju ingen större hit jämfört med GTA. Om inte GTA Online hade drivit in så mycket pengar så tror jag inte att dom hade portat det vidare till next gen.

Sorgligt ändå för ett gta som känns som rdr2 hade ju varit fantastiskt. Försökte spela GTA5 lite som man spelar RDR2 och allt kändes som en parodi. Nu har ju spelet massa sarkasm men ändå. Lite ot kanske.

Medlem

Men om Rockstar är lite på tårna med att det är populärt med gamla spel som kommer på nytt så vore det lite häftigt med RDR1 och RDR2 samtidigt i PS5 för det skulle de dra in mycket pengar på. Att allt utspelar sig i samma värld som i rdr2. Men kanske inte.

Skriv svar