Om ni fick spela ett spel som om det var för första gången

Medlem

Skyrim, inte en tvekan.

Medlem

Witcher 3. Jag tror tyvärr att det var den absoluta peaken för hur underbart spännande ett spel kan vara,för mig. Cyberpunk 2077 känns sjukt lovande,men jag vågar inte hoppas att jag ens kommer i närheten av upplevelsen jag hade den första genomspelningen av witcher 3.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

KoP
Medlem

The Last Ninja.
Monkey Island.
Dreamweb.
Max Payne.

Medlem

World of Warcraft och super Mario 3!


signatur

🐖💨💩

Medlem

Bards Tale (Originalet)
Ultima Underworld.
System Shock.

I den ordningen.

Dödgrävaren

Ultima Online

Medlem

World of Warcraft

Medlem

Star wars: knights of the old republic. Det var första gången jag blev mind-blown tack vare plot-twisten. Det vill jag uppleva igen!

Medlem

Star Wars, The Knights of The old Republic. Fantastiskt spel, bra lore. Synd bara att det inte är canon längre.


signatur

Lycka är jävligt överskattat, man får vara nöjd man är glad ibland.
-Gunvald Larsson

Medlem

Trodde inte på mig själv först - men - World of Warcraft har satt djupa spår. Kommer nog aldrig glömma den upplevelsen, speciellt när jag och vännen möttes för första gången in game och började vårt äventyr, helt otroligt.

Sedan måste det bli The Witcher 3. En mycket stark upplevelse, både tekniskt och berättandet var det en mycket häftig upplevelse.

Half-life 2 - också mycket starkt intryck. Gameplay, grafik och story.

Mass Effect - var också en spelserie som satte sig i hjärtat. Skulle också vara kul att ”aldrig” ha spelat igen.

Andra spel som imponerat på mig Heretic, Doom 95, Quake 2, Unreal, Prince of Persia. Det var absolut revolutionerande första gången jag spelade dom, skulle vara väldigt kul att få göra det igen 🙂


signatur

Niet.

Medlem

Civilization 1
Mass Effect 2
Cannon Fodder 1
Screamer(bilspelet)

Medlem

Gta 3, San andreas och Mafia är väl spelupplevelser som man tar med sig ner i graven.

Haft häftiga upplevelser med Hitman 1, hitman 2 silent assassin (musiken!!!), Battlefield 1 och 2 (bla Moddar på LAN back in the days). Bilspel såsom Flat out, Driver, Destruction derby, STCC, rfactor, Live for speed m.fl...

Medlem

Baldurs Gate 2

Medlem

Mass Effect 1-3 och Dragon Age Origins, vet inte hur många gånger jag har spelat igenom dom spelen

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ugly_Bob:

Intressant frågeställning, dock känner jag att det skiljer sig lite åt beroende på huruvida man ska spela ett spel för första gången nu 2020 eller om man ska förflyttas tillbaka till samma ålder och förutsättningar man hade när man spelade för första gången.

Precis. Vissa spel, som Shenmue och Tomb Raider, var ju fantastiska där och då men har åldrats. Jag tänker att det i frågeställningen ryms en förutsättning att man skulle få den magiska chansen att uppleva spelet precis enligt de förutsättningar som gällde när man spelade det för första gången.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

GTA 3. Känslorna det spelet framkallade hos mig har ännu efter nästan 20 år inte överträffats. Vi pratar en intensiv besatthet som resulterade i drömmar, lägre betyg i skolan, isolering vid tv:n hela helger. Ja, rubbet.

Medlem

Många gamla fina spel som jag skulle vilja uppleva känslan av igen. Rts-erans storheter som Red Alert, Warcraft 2 eller Dungeon Keeper gav alla en härlig kombination av story och gameplay. Det var också där jag började min karriär som gamer. Likaså var Unreal, Duke3d och Hexen alla unika i sitt gameplay och stil. Quake 1 och 2 var mina första steg in i multiplayer, en unik känsla då det begav sig. Och storslagna stridsscener i Battlefield 1942 var unikt för sin tid och inget av dessa går att uppleva igen på samma sätt. Jag saknar också äventyrsspelen såsom Maniac Mansion och Day of the Tentacle och precis som många andra saknar jag också tiden i World of Warcraft.

Men det som berör mig mest i spel är och har alltid varit story. Många bra spel med bra narrativ och atmosfär har släppts genom åren. Exempelvis Max Payne, Deus Ex, Vampire the Masquerade: Bloodlines, Baldurs Gate, Mass Effect eller Clive Barker's Undying. Problemet med storydrivna spel är att de kan vara hur bra som helst och du kan spela dem om och om igen ibland, men det blir aldrig lika spännande som första gången. Att få uppleva någon av dessa berättelser, vilken som, som om det vore för första gången igen hade varit fantastiskt!

Men det spel som jag skulle vilja spela om som om det var för första gången igen, om jag nu bara får välja ett, är helt klart System Shock 2. Stämningen, atmosfären, berättelsen och dess vändningar är bara för bra. "Mästerligt" räcker nästan inte till kan jag tycka.

För övrigt är det någon mer än jag som finner att spelen med bäst narrativ också ofta är ganska trasiga, buggiga och/eller saknar polerat gameplay? Inte alltid givetvis men ofta?

Medlem

Mass Effect. När det visar sig vem/vad Sovereign är och det tal han håller... Min gåshud fick gåshud.
"You exist because we allow it, and you will end because we demand it."

Dead Space 1+2. Denna gång med antisvettbehandlad handkontroll.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Ocarina of Time, Skyrim och Red Dead Redemption 1 o 2.
Alla helt underbara spel.

Medlem

Som många andra nämnt, Mass Effect 1-3 och Final Fantasy VII

Medlem

Inget trollande utan mitt seriösa svar. Last of us 2. Det var otroligt bra. Bättre än väntat och det hade varit kul o få uppleva alla situationer ännu en gång då det passade mig som bollen i handsken och hade superkul att utforska världen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Wow lade jag 4 år på så kul hade jag.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av kopro:

Baldurs Gate 2

Mm, minns när det släpptes och jag hade bokat collectors edition och hämtat det inne i stan. Satt på Burger King och bläddra i manualen osv. Sjukt exalterad. Det minnet och sen när man spelade det sitter stenhårt. Glöms nog aldrig.

Medlem
Skrivet av floke:

Mass Effect. När det visar sig vem/vad Sovereign är och det tal han håller... Min gåshud fick gåshud.
"You exist because we allow it, and you will end because we demand it."

Ja jävlar, den delen fick verkligen en att känna sig liten och obetydlig. Mäktigt. Helvete vad spännande det var att spela första gången, haha.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

To The Moon, Blev possitivt överraskad hur bra berättandet i det spelet var.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

En väl injicerad nål skulle radera allt minne av Zelda a link to the past.
Sedan skulle jag tappa allt minne av vad ARPG är, bara så att jag skulle plocka upp Diablo 1 igen. Tyvärr så är det mycket nostalgi så det måste rensas lite. Men ack så kul det var!

Medlem

För mig phantasy star online till dreamcast, Första gången man blev uppkopplat mot internet och kunde spela med andra spelare och prata med dom (Text form) året var 2000 om jag minns rätt.. Det var en upplevelse..

Medlem

Grim Fandango utan tvekan. Spelar det ännu idag någon gång om året för stämningens skull. Bekymret är att man numera kan allt utantill och saknar känslan av upptäckande.

Medlem

@Ruffles: Tänker likadant, att få chansen att uppleva spelet under samma förutsättningar som då.

Isf skulle jag lätt säga Everquest (1:an).

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Måste nog säga Baldur's Gate 2 med expansionen Throne of Bhaal, körde genom det 5 gånger på raken när det släpptes.

Spelar det just nu (Enhanced Edition) och måste säga att det är lika kul än idag. 120 timmar in och har inte ens börjat med ToB.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Skriv svar