Recension – Alwa's Legacy

Robot
Recension – Alwa's Legacy

Somriga äventyr i ett svenskt metroidvania-land fullt av pussel och bedårande figurer.

#alwas-legacy


Gnällkuk

Aldrig varit min typ av spel men blev fan sugen, enbart pga. svenskan. FÄNGSLADE KUNGEN! Haha


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig varit min typ av spel men blev fan sugen, enbart pga. svenskan. FÄNGSLADE KUNGEN! Haha

Älskade Minecraft Dungeons bara för att texten och berättarrösten kunde vara på Svenska


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Älskade Minecraft Dungeons bara för att texten och berättarrösten kunde vara på Svenska

När fick vi det senast? Little Big Planet? RIP Adam Alsing.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Väldigt vackert spel. Så svag för sådan grafik.

Medlem

kan även föreslå alwas awakening som kom 2017. Riktigt bra spel det med och på svenska.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

ELF
Medlem

Vet ej om det gäller Steam. Men köper man detta på GoG så får man även Alwas Awakening.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Låter väldigt trevligt. Har första spelet till PS4 så jag kommer nog vänta tills detta släpps till PS4 också.

Medlem

Vart insta buy 😂

Medlem

Ser jättetrevligt ut och blir säkert ett köp ganska snart.

Medlem

Ser riktigt nice ut, blir ett köp för eller senare.

Medlem

Satan vad Shovel Knight vibbar jag får. Gillas!

Skribent
Skrivet av SilentStriker:

Satan vad Shovel Knight vibbar jag får. Gillas!

Jag glömde nämna det i recensionen, men jag fick ganska stora Faxanadu-vibbar av spelet. Mycket ljusare och färggrannare estetik i det här spelet - men musiken påminde mig bitvis en hel del om gamla goa Faxanadu. Plus då det hyfsat öppna upplägget där man strosar runt i lagom takt och utforskar.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag glömde nämna det i recensionen, men jag fick ganska stora Faxanadu-vibbar av spelet. Mycket ljusare och färggrannare estetik i det här spelet - men musiken påminde mig bitvis en hel del om gamla goa Faxanadu. Plus då det hyfsat öppna upplägget där man strosar runt i lagom takt och utforskar.

Det är ju bland de finaste komplimanger ett sånt här spel kan få.

Medlem

Hoppas man kan ändra språk. ;_;

Skribent
Skrivet av Arkaith:

Hoppas man kan ändra språk. ;_;

Man kan välja mellan småtrist engelska och underhållande svenska.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Man kan välja mellan småtrist engelska och underhållande svenska.

Hah, Tackar!

Skulle inte klara av att ta spelet seriöst på svenska.

Medlem

Testade detta spel hos en vän men gav upp i de mörka grottorna. Så dödstråkig del. Spelet började lovande och verkar vara ett allmänt bra spel, men de mörka, nästan trial and error-aktiga grottorna förstör spelet. Var det ingen som sa "det här är trist, vi borde inte ha med detta" under utvecklingen/testandet av spelet? Som sagt ett lovande spel för övrigt, men de mörka grottorna borde aldrig ha funnits där. Synd, skulle annars spela vidare och köpa spelet.

Skribent
Skrivet av Jim128:

Testade detta spel hos en vän men gav upp i de mörka grottorna. Så dödstråkig del. Spelet började lovande och verkar vara ett allmänt bra spel, men de mörka, nästan trial and error-aktiga grottorna förstör spelet. Var det ingen som sa "det här är trist, vi borde inte ha med detta" under utvecklingen/testandet av spelet? Som sagt ett lovande spel för övrigt, men de mörka grottorna borde aldrig ha funnits där. Synd, skulle annars spela vidare och köpa spelet.

Hur länge spelade du? Jag nämner det i recensionen också, men den första mörka grottan man kommer till behöver man bara sticka in näsan i, hitta trollstaven och sen sticka. Jag håller med om att det är dumt att lägga en mörk grotta alldeles i början, särskilt som man inte behöver, eller ens ska, utforska den mer än att plocka upp staven och sticka.

De skulle aldrig ha lagt staven där. Jag blev otroligt orolig när jag började spela, och tog fram sågen utifall att den skulle behövas, om spelet inte skärpte sig omedelbart. Men sen insåg jag som sagt att det inte var i grottan jag ens skulle vara. Man ska klättra uppåt, till en stad, alldeles innan man går in i grottan. Efter det dröjer det väldigt lång tid innan man behöver titta in i nåt mörkt område igen, och vid det laget är man bättre rustad.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Testade detta spel hos en vän men gav upp i de mörka grottorna. Så dödstråkig del. Spelet började lovande och verkar vara ett allmänt bra spel, men de mörka, nästan trial and error-aktiga grottorna förstör spelet. Var det ingen som sa "det här är trist, vi borde inte ha med detta" under utvecklingen/testandet av spelet? Som sagt ett lovande spel för övrigt, men de mörka grottorna borde aldrig ha funnits där. Synd, skulle annars spela vidare och köpa spelet.

Hej! Speldesignern bakom Alwa's Legacy här

Nej, det var ingen som sade att "det här är trist, vi borde inte ha med detta" utan vi jobbade cirka två år på Alwa's Legacy och fyllde det till bredden med allt vi kunde och orkade för att göra ett sådant bra spel som möjligt. Resonemanget kring dom mörka grottorna var att vi antog felaktigt att alla skulle förstå att man måste ha en lampa eller liknande för att hitta där. Nu vet jag inte hur länge du spelade men det finns alltså ett föremål som lyser upp katakomberna så allt syns tydligt.

Vi håller dock på att jobba på en patch och har numera ändrat hur detta fungera. I framtida uppdateringar är det så här:
- I början av spelet så måste man gå ner i det mörka området men redan på första skärmen ser man staven så det är väldigt mycket enklare att bara snabbt komma in och sedan lämna.
- I samtliga 4 ingångar till katakomberna har vi satt en skylt som varnar att "Do no venture too far into the Ancient Catacombs without the proper light source"

Vi hoppas detta löser en del av dom klagomålen vi fått. Det finns förstås en risk att folk inte läser skylten alternativt inte kan läsa engelska och missar detta men ta bort hela katakomberna skulle vara flera månaders jobb så det känns drastiskt. Ännu en sak man kan göra (som vi inte gjort just nu) är att precis utanför ingången till katakomberna i början där man skall plocka upp staven är att sätta en npc som säger "Oj, såg du en stav kommande flygande nyligen? Jag tror den landade i rummet bredvid. Det är väldigt mörkt där inne dock så om du hittar den spring ut direkt!"

Stort tack för all feedback! Som speldesigner tar man ju tusentals små och stora beslut i blindo och det är först när spelet är ute man får den största feedbacken.

Tack så mycket!

Medlem
Skrivet av mforslind:

Hej! Speldesignern bakom Alwa's Legacy här

Nej, det var ingen som sade att "det här är trist, vi borde inte ha med detta" utan vi jobbade cirka två år på Alwa's Legacy och fyllde det till bredden med allt vi kunde och orkade för att göra ett sådant bra spel som möjligt. Resonemanget kring dom mörka grottorna var att vi antog felaktigt att alla skulle förstå att man måste ha en lampa eller liknande för att hitta där. Nu vet jag inte hur länge du spelade men det finns alltså ett föremål som lyser upp katakomberna så allt syns tydligt.

Vi håller dock på att jobba på en patch och har numera ändrat hur detta fungera. I framtida uppdateringar är det så här:
- I början av spelet så måste man gå ner i det mörka området men redan på första skärmen ser man staven så det är väldigt mycket enklare att bara snabbt komma in och sedan lämna.
- I samtliga 4 ingångar till katakomberna har vi satt en skylt som varnar att "Do no venture too far into the Ancient Catacombs without the proper light source"

Vi hoppas detta löser en del av dom klagomålen vi fått. Det finns förstås en risk att folk inte läser skylten alternativt inte kan läsa engelska och missar detta men ta bort hela katakomberna skulle vara flera månaders jobb så det känns drastiskt. Ännu en sak man kan göra (som vi inte gjort just nu) är att precis utanför ingången till katakomberna i början där man skall plocka upp staven är att sätta en npc som säger "Oj, såg du en stav kommande flygande nyligen? Jag tror den landade i rummet bredvid. Det är väldigt mörkt där inne dock så om du hittar den spring ut direkt!"

Stort tack för all feedback! Som speldesigner tar man ju tusentals små och stora beslut i blindo och det är först när spelet är ute man får den största feedbacken.

Tack så mycket!

Tycker det är väldigt logiskt att du ska någon sorts lykta för att ta sig runt i mörka områden? Mycket tjat på FZ om att alla spel nuförtiden har mycket handhållning, men antar att logik inte är något som alla har. :v Har inte hunnit testa spelet än, men har köpt det i alla fall. Hoppas det säljer bra!

Medlem

Det här är ju jätteskoj. Och då har jag ändå svårt för göteborgare.

Rekommenderar verkligen att köpa det om man gillar spel i retrostil det minsta. Det är väl på rea någon timme till för den här gången.

1
Skriv svar