Recension - The Last of Us Part II

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Maysay:

En sak jag tänkte på: Det är väldigt många som spelar i en sittning. Speciellt många streamers som vill ta vara på hajpen. Tror folk inte att detta kan påverka humöret och åsikten om spelet? Är man vaken 24h eller bara glor på en skärm en längre tid så blir man trött. Säg att man tröttnar efter några timmar men fortsätter spela?

Jag begriper det inte alls, faktiskt. Men så orkar jag inte spela mer än några timmar åt gången heller. Jag märker hur jag blir slö, dör ofta och tappar humöret efter ett tag (gäller alla spel, inte bara storydrivna). När jag sätter igång spelet igen nästa dag kan det gå hur bra som helst, och då är det kul igen.

Men jag förstår mig å andra sidan inte riktigt på speedruns heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dex
Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu såhär i efterhand känns det väldigt uppenbart varför recensenter inte tilläts skriva eller prata om spelets sista 12 timmar.

Så du menar att Naughty Dog tyckte själva att dom sista 12 timmarna var det sämsta i ett spel någonsin och lät därför inte recensenter prata om det? Skojar du eller?

Medlem
Skrivet av dex20:

Så du menar att Naughty Dog tyckte själva att dom sista 12 timmarna var det sämsta i ett spel någonsin och lät därför inte recensenter prata om det? Skojar du eller?

"Sämsta i ett spel någonsin", nu känner jag verkligen att du försöker lägga ord i min mun, det uppskattas inte.

Handlingen i stort är medelmåttig, varken kass eller fantastisk. Det är dock en handling som faller samman i den senare hälften av spelet och mynnar ut i något generiskt, undermåligt, och tvingat. Stora bitar där det känns rent av ogenomtänkt i hur spelets pacing är, vilket är spelets absolut största brist.
Spelet försöker hela tiden bygga upp till en reaktion, utan att ge dig skäl för den. Detta är problem som blir alltmer påtagliga allteftersom spelet fortgår. Att recensenter då inte får möjlighet att diskutera drygt halva spelet är ett stort problem. Personligen känner jag att spelet är uppe och nosar på 8/10 i betyg under den första delen, för att under andra hälften av spelet kasta sig ner mot 6/10, speciellt vad gäller hur handlingen framförs.

Eftersom du tycks vara oförmögen att tolka det jag skriver så tänker jag skriva det med versaler och fetstil:

DET ÄR INTE HANDLINGEN I SIG SOM ÄR PROBLEMET, UTAN HUR DEN FRAMFÖRS. SPELETS PACING ÄR SÅ DÅLIG ATT DET GÅR UT ÖVER HELA SPELET.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Dex
Medlem
Skrivet av Belfry:

"Sämsta i ett spel någonsin", nu känner jag verkligen att du försöker lägga ord i min mun, det uppskattas inte.

Handlingen i stort är medelmåttig, varken kass eller fantastisk. Det är dock en handling som faller samman i den senare hälften av spelet och mynnar ut i något generiskt, undermåligt, och tvingat. Stora bitar där det känns rent av ogenomtänkt i hur spelets pacing är, vilket är spelets absolut största brist.
Spelet försöker hela tiden bygga upp till en reaktion, utan att ge dig skäl för den. Detta är problem som blir alltmer påtagliga allteftersom spelet fortgår. Att recensenter då inte får möjlighet att diskutera drygt halva spelet är ett stort problem. Personligen känner jag att spelet är uppe och nosar på 8/10 i betyg under den första delen, för att under andra hälften av spelet kasta sig ner mot 6/10, speciellt vad gäller hur handlingen framförs.

Eftersom du tycks vara oförmögen att tolka det jag skriver så tänker jag skriva det med versaler och fetstil:

DET ÄR INTE HANDLINGEN I SIG SOM ÄR PROBLEMET, UTAN HUR DEN FRAMFÖRS. SPELETS PACING ÄR SÅ DÅLIG ATT DET GÅR UT ÖVER HELA SPELET.

Ja förlåt var kanske lite överdrivet av mig, men om dom inte låter recensenterna prata om det för att spelet är dåligt den sista delen så måste det ju vara något hemskt dåligt i så fall tycker man ju.

Men har för mig att Jocke eller Calle här på FZ sa att dom satte betyget efter hela spelet, det vara bara att dom inte fick spoila något från storyn. Så 4/5 som Jocke satt är för hela spelet. Om jag inte minns fel iallafall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dex20:

Ja förlåt var kanske lite överdrivet av mig, men om dom inte låter recensenterna prata om det för att spelet är dåligt den sista delen så måste det ju vara något hemskt dåligt i så fall tycker man ju.

Men har för mig att Jocke eller Calle här på FZ sa att dom satte betyget efter hela spelet, det vara bara att dom inte fick spoila något från storyn. Så 4/5 som Jocke satt är för hela spelet. Om jag inte minns fel iallafall.

Det stämmer. Fanns inget i NDA-avtalet som hindrade kritik, bara att prata om specifika delar.


signatur
Medlem

När vi ändå är inne på "review bombing" som spelet verkar ha fått utstå, har Erik Kain på Forbes en intressant artikel om just det.
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2020/06/22/two-warnings...
Jag har själv inte spelat spelet (läckorna förstörde hypen för mig) men jag kan förstå om folk älskar spelet eller hatar det.
Med TLOU2 och andra spel i den stilen, hänger väldigt mycket på berättelsen. Om berättelsen inte fångar en eller i värsta val, gör en förbannat, kan det försötra spelet i folks blick.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Frilansare

Hörrni: embargot är ju slut.

Vill ni veta vad jag tycker om sådant ni inte tyckte er kunna utläsa av recensionen? Fråga! Funderade på en tråd men vet faktiskt inte var jag skulle börja. Tror ändå det här är bästa platsen.

Så: AMA!

(Inga frågor är för dumma så länge vi är hövliga mot varandra.)

Medlem

@Joakim Bennet:

Mina frågor kommer vara fylla av spoilers så jag kommer lägga mina frågor i spoilers.

Fråga 1:

vad tycker du om Abby som karaktär? Från andra jag har läst eller sett, verkar väldigt många hata hennes karaktär, framförallt med att hon gjorde en Joel in one

Fråga 2:

Slutet på spelet. Jag har sett många som inte tyckte om den på grund av att Abby klarade sig. din åsikt om det

Det här är frågorna jag har kommit hittills.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Det känns lite konstigt att börja diskutera frågor som möjligen innehåller spoilers i en recensionstråd?

Medlem

@Margy: eftersom spelet är väldigt storyfokuserat vill jag inte spoila för folk som inte har spelat spelet eller läst läckorna. Det är därför jag använder av spoiler funktionen.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Frilansare
Skrivet av MacNille:

@Joakim Bennet:

Mina frågor kommer vara fylla av spoilers så jag kommer lägga mina frågor i spoilers.

Fråga 1:

vad tycker du om Abby som karaktär? Från andra jag har läst eller sett, verkar väldigt många hata hennes karaktär, framförallt med att hon gjorde en Joel in one

Fråga 2:

Slutet på spelet. Jag har sett många som inte tyckte om den på grund av att Abby klarade sig. din åsikt om det

Det här är frågorna jag har kommit hittills.

Svar 1:

Jag tycker att hon var en av de mer finmejslade karaktärerna i spelet. Gillade att spela som henne, gillade hur hennes handlingar motiverades. Det här med att hon mördar allas (och min) älskling Joel gör henne än mer intressant. Inte hatade jag Game of Thrones, Joffrey och Ser Ilyn Payne för att de högg huvudet av Ned Stark? Sjukt dramatisk vändning, men såklart ledsam. Sen hade allt kunnat vara mys, och Joel och Ellie fick kramas på slutet. Jag hade älskat det, men förstår att man som författare inte vill ta såna enkla utvägar.

Svar 2:

Jag hade velat kunna välja själv. Nuddade diskret vid det i recensionen men har svårt för att tvingas trycka Fyrkant för effekt. Men tycker gott Abby kunde få leva. Hade investerat mycket tid med henne. Blev nog mest förbannad över att Ellie var tvungen att göra den där sista resan. Idiotiskt beslut.

Frilansare
Skrivet av Margy:

Det känns lite konstigt att börja diskutera frågor som möjligen innehåller spoilers i en recensionstråd?

Kanske. Var i valet och kvalet om att starta ny tråd, men den här gäller ju min recension, så känner lite extra för den och allas engagemang. Men jag kan tänka om!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kanske. Var i valet och kvalet om att starta ny tråd, men den här gäller ju min recension, så känner lite extra för den och allas engagemang. Men jag kan tänka om!

Så länge spoilertaggar används så borde det väl fungera - det kanske till och med kan få tråden lite mer fokuserad igen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Har inte sett en enda som spelat spelet och gillat handlingen.
Att "många" i relativ mening verkar gilla handlingen tror jag inte är sant.
Du bör förövrigt inte klaga på personangrepp när du själv kommer med passiv-aggressiva gliringar som att det dina meningsmotståndare gör är "löjligt" istället för att citera och svara dem direkt.

Inlägget under ditt som jag citerar samt några inlägg över detsamma. Vassego;).

Medlem

Det är ngt jag inte gillar när det gäller hundar i spelet.
Ni som lirar vet kanske vad jag menar. Skulle gärna ha sett ett alternativ till att göra det man måste göra.

Medlem

Alltså ljudet i det här spelet är något bland det mäktigaste ag någonsin varit med om i ett spel. Har man hörlurar som stödjer 3d surround så är det helt galet vad häftigt det blir. Aldrig hört något liknande tror jag bestämt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker det är så skumt att folk gnäller på Abbys storlek, och hur "overkligt stor" hon är. Har folk helt missat att hennes kropp faktiskt tillhör en riktigt kvinna? Colleen Fotsch är en crossfit atlet av världsklass. Hon är grymt rippad, men långt ifrån lika stor som kvinnliga bodybuilders och tyngdlyftare.

Inaktiv
Skrivet av Sev7en:

Tycker det är så skumt att folk gnäller på Abbys storlek, och hur "overkligt stor" hon är. Har folk helt missat att hennes kropp faktiskt tillhör en riktigt kvinna? Colleen Fotsch är en crossfit atlet av världsklass. Hon är grymt rippad, men långt ifrån lika stor som kvinnliga bodybuilders och tyngdlyftare.

Tror folk menar att det skulle vara svårt att se ut som Abby utan steroider, detsamma gäller förövrigt Colleen.
Men vem vet, kanske går att få tag på testosteron i den världen på något sätt. Att inte använda prestationshöjande medel i en zombieapokalyps om det finns att få tag på känns ju dumt.
Tror folk bara vill ha något ytterligare att klaga på, det passar ju annars karaktären om man säger så. Manliga kroppar som är "enhanced" är ju väldigt vanligt både i film och i spel.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tror folk menar att det skulle vara svårt att se ut som Abby utan steroider, detsamma gäller förövrigt Colleen.
Men vem vet, kanske går att få tag på testosteron i den världen på något sätt. Att inte använda prestationshöjande medel i en zombieapokalyps om det finns att få tag på känns ju dumt.
Tror folk bara vill ha något ytterligare att klaga på, det passar ju annars karaktären om man säger så. Manliga kroppar som är "enhanced" är ju väldigt vanligt både i film och i spel.

För att citera mig själv; det är proppfullt av diverse piller som ligger fullt synligt i övergivna caféer, bensinstationer, bibliotek, banker och fallfärdiga villor. Dessa piller gör att Ellie får superhörsel, kryper snabbare m.m, så steroider är sannerligen ingen bristvara i spelets värld.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skribent
Skrivet av Sev7en:

Tycker det är så skumt att folk gnäller på Abbys storlek, och hur "overkligt stor" hon är. Har folk helt missat att hennes kropp faktiskt tillhör en riktigt kvinna? Colleen Fotsch är en crossfit atlet av världsklass. Hon är grymt rippad, men långt ifrån lika stor som kvinnliga bodybuilders och tyngdlyftare.

Även det här att kalla Abby transa känns ju rätt uncalled for när hon faktiskt är byggd efter en kvinnlig atlet. Sen är inte Abby den typiskt "vackra" kvinnliga karaktären, men det är en mer realistisk grej egentligen...att inte alla kvinnor ser ut som fotomodeller, speciellt inte i en värld som genomlidit en apokalyps.

Hur som, håller med om att den kritiken är löjlig. Sen behöver man inte gilla karaktären förstås.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Får man någon förklaring i spelet varför Abby är så biff?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Får man någon förklaring i spelet varför Abby är så biff?

För att skådespelaren är det. Såvida skådisen inte använt sig av preparat är det inte alls konstigt om Abby ser likadan ut i en "zombie"-värld.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

@uberpwnage2.0: Tar det som ett "nej".

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

@uberpwnage2.0: Tar det som ett "nej".

Jag har inte tänkt på det själv om man får en förklaring, dock vet jag inte varför du behöver den? Läs mitt inlägg ovan annars. Inget konstigt med att hon är biffig i helhet bara hon lyckats gymma. Såvida du inte känner att du verkligen måste få höra att hon gymmat i spelet för att kunna tro det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

SoL
Medlem
Skrivet av anon_79617:

@uberpwnage2.0: Tar det som ett "nej".

Behövs ingen förklaring. Vissa har större kroppsbyggnad, en del smala, tjocka, långa och korta. Vi ser olika ut..

Inaktiv

@uberpwnage2.0: ..Jag frågade bara om någon visste om något i handlingen/settingen förklarar det.

Känner att det är dags att lämna FZ för mig. Här finns inget vett.

@SoL: Jag håller inte med.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

@uberpwnage2.0: ..Jag frågade bara om någon visste om något i handlingen/settingen förklarar det.

Känner att det är dags att lämna FZ för mig. Här finns inget vett.

@SoL: Jag håller inte med.

Och du fick svar.

1. Jag vet inte om det finns en specifik förklaring i spelet.

2. Finns det ingen i spelet är förklaringen att skådespelaren är "biff", det är inget de bara lagt in själva.

3. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara viktigt att veta? Med tanke på att många som kritiserar spelet hejvilt menar att "en kvinna kan inte vara sådär biff" eller "Hon har använt steroider" så påpekade jag bara att skådespelaren faktiskt ser ut sådär i verkligheten, och det är inte ovanligt heller, vilket medför att man inte borde behöva ha en förklaring.

Måste man också få förklarat varför någon är smal eller varför någon har en ölmage? I det stora hela, nej. Här är hon bara biff. Varför? Gymmat troligtvis, precis som skådespelaren i verkligheten. Bästa svaret jag kunde och kan ge.

Om du sedan inte håller med om att det inte är viktigt att veta, berätta gärna varför det är viktigt för dig


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När och varför blev närvaron av en muskulös kvinna i ett spel ett problem för vissa?

Inaktiv

@uberpwnage2.0:
Gjorde lite research själv:

Tydligen har ju Abbys hideout ett gym och hon pratar i flashbacks om hur hon nått tyngd-mål.
Så där har vi nog svaret. Story checks out.

Tack för mig.

Moderator | Testpilot

@anon_79617: Hittade detta: https://www.hitc.com/en-gb/2020/06/23/the-last-of-us-part-2-w...

However, while it’s not explained why Abby is so buff and muscular, we do see that there’s a gym in her WLF hideout in Seattle.

Not only that, but in one of the flashbacks with Owen she also boasts about getting stronger with her record at the time being 185 Ibs.

It can be assumed that she started lifting weights and making herself muscular to probably survive the post-apocalypse and get revenge for the murder of her dad.

Prior to the launch of The Last Of Part 2, the extremely muscular physique of Abby did lead people to assume that she was transgender.

However, this isn’t the case as she’s not transgender. She’s simply very muscular which is fine as female bodybuilders do exist.

Some people have pointed out that it’s unrealistic because of the lack of food in the post-apocalyptic world and that she would need to eat five meals a day, but this comes across as selective nitpicking.

After all, if we applied extremely realistic logic to everything, we’d have to ask why more people in the game aren’t scarily thin and why everyone has perfectly white teeth without any crowding, gaps, or rot.

A few others have condemned the physique as a political statement about ‘powerful women’ as well, but this comes as clutching at straws to just hate the game and director

Hoppa det svarar på din fråga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar