đŸč FZ-Sommardrinken 2020 (Community)

Medlem

Mugg med kaffe och en skugga mjölk.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

I dessa tider sÄ Àr det enda rÀtta Àr shotta handsprit.

GnÀllkuk
Skrivet av Renfis:

Ostoya, Zubrowka Czarna och Belvedere (dock dyr) Àr alla gÄngbara alternativ till Absolut

Zubrowka Bieli Àr helt okej som groggvirke och den klassiska Zubrowkan med ett grÀsstrÄ i Àr god som den Àr eller blandat med Àppeljuice och mynta (smakar pyton om man blandar den med nÄgot annat dock).

NÀr du ÀndÄ nÀmner rom sÄ Àr en personlig hushÄllsfavorit Diplomatico (489 pesetas pÄ bolaget om jag inte missminner mig), betydligt sötare Àn Plantation dock, sÄ tycker du om söt rom sÄ rekommenderar jag den varmt

EDIT:

Nu sĂ„g jag den hysteriskt roliga ordvitsen ocksĂ„ 😂😂

Ok, tack! SKa försöka komma ihÄg nÄgra av dessa nÀsta gÄng det ska köpas vodka! Ja, Diplomatico Àr ocksÄ en favorit men föredrar Plantation. I den mÄn att Plantations XO Àr slut brukar det bli en Diplomatico, alternativ en Rom Qouron Haha, bra det, vill ju inte att ett torrt pappaskÀmt ska gÄ förlorat


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Riktigt god Apple Mule baserad pÄ Jim Beam Apple.
Serveras med fördel i en "moscow mule" mugg, dvs kopparmugg.

Min variant:
4cl Jim Beam Apple
"Muddla" 5 blad mynta (Ska vara riktigt mynta, typ marockansk, inte nÄgon liten skitkruka frÄn ICA/COOP)
2cl Äppeljuice
Saft frÄn en halv lime
Skaka med is i shaker sÄ det blir riktigt kallt.
Sila i det i ett glas fyllt med is.
Fyll upp med Ginger Ale

Garnera med tunn Àppelskiva och nÄgra myntablad.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag ska villigt erkÀnna att jag har noll koll pÄ sprit överlag dÄ jag dricker det extermt sÀllan. Den enda sprit jag tycker om och köper ett par gÄnger om Äret Àr en 20-Ärig rom frÄn Plantation Jag tar det ABSOLUT inte som ett pÄhopp ;>

Det som vore bra Àr vÀl om du istÀllet tipsar pÄ bra vodka! Det Àr nog fler Àn jag som vÀljer Absolut för att de har bra marknadsföring i den mÄn man faktiskt inhandlar vodka

Plantation XO 20th Anniversary Àr grym.
Fick en flaska av sambon nÀr jag fyllde Är.

För en billig men helt ok Rom sÄ kan jag tipsa om Motörhead Rom.

Inaktiv

Jag vill bara pÄminna alla om att detta inte Àr en allmÀn drinktrÄd utan syftet Àr att vi ska försöka hitta pÄ egna drinkar

Remember, no russian
1 glas
Is
4 cl KahlĂșa
8 cl mjölk (eller 4 cl grÀdde)

AlltsĂ„ en White Russian utan vodkan. ÂŻ\_(ツ)_/ÂŻ


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Fruktsoda och vodka. Blandas 1:1.

Medlem

Hade tÀnkt koka en hel del rabarbersirap till helgen, vore vÀl dumt av mig att inte anvÀnda lite av det till diverse drinkexperiment nÀr jag ÀndÄ Àr igÄng!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Frilansare
Skrivet av Belfry:

Hade tÀnkt koka en hel del rabarbersirap till helgen, vore vÀl dumt av mig att inte anvÀnda lite av det till diverse drinkexperiment nÀr jag ÀndÄ Àr igÄng!

Körde en maragarita pÄ egen rabarbersirap i helgen. Blev mycket gott.

Frilansare

Tycker annars att Old fashioned kan bli vÄr sommardrink, gubbar och gummor som vi Àr.

Medlem

Det klassas kanske inte som en drink, utan en grogg, men om man fÄr rÀkna med isen som en 3:e ingredient sÄ Àr denna variant mycket smarrig.

Rabarbervodka blandat med fruktsoda och isbitar, perfekt till sommarvÀrmen.

TyvÀrr hittar jag inga rabarber hÀr i Italien.

Men gör sÄhÀr.

* Hacka upp sÄ mycket rabarber du vill ha och hÀll ner dessa i en stor bunke.

* Sockra efter behag

* Fyll pÄ med vodka/blanksprit tills det tÀcker rabarberna
(sort Àr inte sÄ viktigt, det enda som gör vodkan bÀttre Àr kvalitén pÄ vattnet enligt de ryssar jag kÀnner)

* TÀck över med plast över bunken.

* LÄt stÄ mörkt och svalt i 10-14 dagar (ex. i ett kÀllarförrÄd eller liknande)

* HĂ€ll upp i flaskor genom en sil.

* Blanda med fruktsoda och isbitar.

* Överbliven rabarber efter fyllningen kan man knapra i sig eller göra vad man vill med.

Drick och njut!


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

ELF
Medlem

Björksav <Ingen idé att fortsÀtta diskussionen. Bara att lÄsa trÄden> ;p

Borde funka med en liten skvÀtt alkohol, bara det inte Àr smaksatt dÄ björksav redan smakar vÀldigt lite. Möjligtvis sÄ skulle det kanske gÄ att reducera björksaven utan att det blir sirap.

OBS!
Att tappa björksav ingÄr inte i allemansrÀtten....


signatur

www.fckdrm.com - DRM Ă„r 2024? Ha pyttsan.

Medlem

@anon_119148:

Suger pÄ Photoshop


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Inaktiv
Skrivet av inso:

Den var ju nice! För tankarna till bubblizz eller bubbelgum i allmÀnhet

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Remember, no russian
1 glas
Is
4 cl KahlĂșa
8 cl mjölk (eller 4 cl grÀdde)

AlltsĂ„ en White Russian utan vodkan. ÂŻ\_(ツ)_/ÂŻ

Hahaha den var ju bra, pluspoÀng för att den Àr spelrelaterad!

Inaktiv
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker annars att Old fashioned kan bli vÄr sommardrink, gubbar och gummor som vi Àr.

Detta skriver jag under pÄ Drack min första relativt nyligen och den var ju riktigt fin

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag vill bara pÄminna alla om att detta inte Àr en allmÀn drinktrÄd utan syftet Àr att vi ska försöka hitta pÄ egna drinkar

Hmm...

The Last of Me
Man börjar med att öppna flaskan under diskbÀnken och...

Superpunsch 2077
20cl Vodka 77% blanda med lika delar motorolja och batterisyra....

Grand Thirst Alco
HĂ€ll upp en dunk ALCO Gel 80% i en stor hink, toppat sen med eCola...

NÀ usch, det var svÄrt det hÀr...

Medlem

JĂ€germeister med is och mycket hallonsoda <3

Medlem

Muddla i valfria bÀr tex: Hallon, Jordgubbar i sedan med is, 6cl Bacardi razz Fyll sedan upp med tranbÀrsjuice och sprite.

Alternativ drink: Muddla ett par citronskivor, i med 6cl bacardi limon fyll upp med sprite eller nÄgon syrlig lÀsk samt is.

Medlem

Drack en drink nÀr jag var med mina vÀnner som de sjÀlva komponerat. De kallade den för "Rocket Booster". Var nÄgon ohelig blandning med tequila, vodka, ytterligare en sprit-dryck, sprite (?), nÄgon sorts stark krydda runt glaset och tabasco i. Garnerat med en citrusfrukt av nÄgot slag.

Varför de kallade den för Rocket Booster var för att den tog en frÄn nykter till relativt pÄverkad snabbt och Àven att man höll pÄ att lyfta frÄn toaletten dagen efter nÀr den skulle ut...

Ska se om de fortfarande har receptet pÄ den.


signatur

Submission is for the weak

GnÀllkuk
Skrivet av Kleptomaniac:

Drack en drink nÀr jag var med mina vÀnner som de sjÀlva komponerat. De kallade den för "Rocket Booster". Var nÄgon ohelig blandning med tequila, vodka, ytterligare en sprit-dryck, sprite (?), nÄgon sorts stark krydda runt glaset och tabasco i. Garnerat med en citrusfrukt av nÄgot slag.

Varför de kallade den för Rocket Booster var för att den tog en frÄn nykter till relativt pÄverkad snabbt och Àven att man höll pÄ att lyfta frÄn toaletten dagen efter nÀr den skulle ut...

Ska se om de fortfarande har receptet pÄ den.

Aldrig riktigt förstÄtt mig pÄ dessa blandningar, det Àr inte gott nÀr man tar det, lÀmnar en brÀnnande eftersmak i munnen och som pricken över i:t sÄ ser man till att dagen efter blir extra tuff. Det Àr nÄgot slags sjukt sjÀlvskadebeteende.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig riktigt förstÄtt mig pÄ dessa blandningar, det Àr inte gott nÀr man tar det, lÀmnar en brÀnnande eftersmak i munnen och som pricken över i:t sÄ ser man till att dagen efter blir extra tuff. Det Àr nÄgot slags sjukt sjÀlvskadebeteende.

KillgÀng som hade ledigt frÄn respektive samt vÀldigt högt i tak och lika hög promillehalt gjorde att denna serverades.

Den hade sina stunder dÄ spriten/groggvirket/tillbehören var i lagom mÀngder. Förvisso intogs det som ovan nÀmnt tillsammans med ogudligt mÄnga andra procenthaltiga drycker sÄ kan vara sÄ att minnet Àr lite suddigt just dÀr.

TyvÀrr verkar mina kÀra vÀnner ocksÄ ha supit bort minnet av vad drinken innehöll exakt sÄ receptet Àr förlorat för alltid (vilket kanske inte Àr sÄ dÄligt ÀndÄ).


signatur

Submission is for the weak

GnÀllkuk
Skrivet av Kleptomaniac:

KillgÀng som hade ledigt frÄn respektive samt vÀldigt högt i tak och lika hög promillehalt gjorde att denna serverades.

Den hade sina stunder dÄ spriten/groggvirket/tillbehören var i lagom mÀngder. Förvisso intogs det som ovan nÀmnt tillsammans med ogudligt mÄnga andra procenthaltiga drycker sÄ kan vara sÄ att minnet Àr lite suddigt just dÀr.

TyvÀrr verkar mina kÀra vÀnner ocksÄ ha supit bort minnet av vad drinken innehöll exakt sÄ receptet Àr förlorat för alltid (vilket kanske inte Àr sÄ dÄligt ÀndÄ).

Ett mer passande namn hade ju varit Rocket jump, dock


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

VT 2015 sÄ var jag pubvÀrd pÄ Göteborgs nation i Uppsala och kokade ihop en drink, som en polare döpte till "Gullmarsfjorden".

2/4 Cl Hallonlacks (https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/lacks-raspberry-6310...)
2/4 Cl Valfri sorts Vodka, jag körde med ej smaksatt.

Toppa upp med Schweppes Russian Water, lite is, Citronskiva ev. hallon/lakritsskalle.

Sen vill jag tipsa om O.P Anderssons egna sommardrink:

2/4 Cl O.P Andersson (VĂ€l kyld)
1/2 Cl Limejuice
Toppa upp med Äppelmust (vĂ€l kyld) samt is.


signatur

Jag skiter i vad du kÀnner, jag vill veta vad du tycker/tÀnker!

Medlem
Baronovas nykteristdrink

InnehÄll:

  • Coca Cola


signatur

đŸ–„ïž RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Jag och en kompis gjorde en bakfylledrink, för hundra Är sedan:

Tequila
NÄgon Àppelskiva
Big Ben (en vidrig dricka, med lakrissmak)
Mycket is
Det som fanns kvar frÄn dagen före
En treo

Man mÄste vÀnta tills treon slutat bubbla, sen gÄr det att anvÀnda en shaker, naturligtvis blev det 4-5 shaker-ögonblick i nÀra tid, men, den var/Àr, inte sÄ vidrig som den lÄter.

Inaktiv
Rabarbermojito
  • Rabarbersirap

  • Bacardi White Rum

  • Jordgubbar (valbart)

  • Mynta

  • Lime

  • Sodavatten eller Sockerdricka

  • Is

Passade pÄ att spela in medans jag gjorde drinken. Jag vet att jag sÀkert gör 99 fel nÀr det kommer till att göra drinkar sÄ det behövs ej pÄpekas

Medlem

@anon_119148: Det hÀr sÄg riktigt fantastiskt ut!

Jag tror vi kan ge upp jakten pÄ en Fz-drink, vi har hittat den.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv
Skrivet av Belfry:

@grollo_92: Det hÀr sÄg riktigt fantastiskt ut!

Jag tror vi kan ge upp jakten pÄ en Fz-drink, vi har hittat den.

Tackar! Mesta credd mÄste dock gÄ till min flickvÀn. Det Àr en relativt simpel (nÀr man vÀl gjort en sats rabarbersirap) men smaskig drink som enkelt kan skrÀddarsys för var person

Kanske gör en till som Àr lite mer FZ-ig men fÄr se om man kommer pÄ nÄgot kul

123
Skriv svar