Insomniac förklarar varför PS5:ans SSD är så viktig för Ratchet & Clank

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad är det för "riktiga" specs du väntar på?

5,5 GB/s läsning av okomprimerad data - 8-9 GB/s vid normal användning - 22 GB/s max.

Man läser data via 12 kanaler samtidigt och använder sig av 6 prioritetsnivåer. Sedan använder man sig av diverse saker jag inte har en aning om vad de gör som "cache scrubbers" och "coherency engines".

Vad för kontroller kommer den använda
Vad för minnestyp är det? SLC, MLC, TLC, QLC eller PLC?
Om vi skulle veta minnestypen så skulle vi kunna förutspå livslängden på ssdn (mer eller mindre)
Dom har iaf sagt (typ) att den inte kommer vara fastlödd för man kan byta ut den själv, till skillnad mot Microsoft där dom kommer enbart sälja proprietära minnen.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent
Skrivet av loerk:

@Shadee: Eller så har det att göra med att spelen i huvudsak kodas med konsoler i åtanke, ska de utnyttja en NVME disc på PC versionen så måste de i princip ändra koden i spelet och motorn.
Eftersom en extremt liten mängd PC-spelare har en NVME disk, så görs inga försök till att optimera för det heller i PC-exklusiva titlar.

Ännu en gång, PC har inga problem med dessa överföringshastigheter. Det är spelen som är problemet i dagens läge, vilket kommer att ändra på sig nu.

Hur förklarar du annars att en PC kan köra Unreal 5 demot utan problem?

Jag tror det är mer avancerat än att titta på överföringshastigheter, men saknar den tekniska kunskapen och intresset för att analysera och bilda mig en helt egen uppfattning - och då få jag gå på vad som sägs från olika håll. Där tycker jag är LTT en bra källa för jag upplever honom som opartisk oavsett vad det gäller. SSD-testet tyckte jag var riktigt intressant, och om du sett klippet har du sett att de testade att rendera video också utan att se någon skillnad mellan olika SSD-typer. Därav kan det vara annat som är flaskhalsen i PC, och den flaskhalsen säger sig Sony ha eliminerat.

Gällande PS5 har vi då ena sidan som säger att SSD har funnits till PC i 10 år så den "såkallade next-gen" PS5 ligger redan långt efter PC, å andra sidan har vi de som tror att Sony har kommit fram till något revolutionerande som i framtiden kommer ändra sättet i hur en PC är uppbyggd.

Sanningen ligger nog någonstans mittimellan och i november får vi se. Spännande tycker jag

Medlem
Skrivet av Zirlon:

@Hordaland: Klart Sony hade kunnat bygga en konsol som kostat 15k som kan köra allt i 4k +60fps, men det hade ju inte sålt samt förstört lite meningen med en spelkonsol. Dessutom vet vi inte om de nya spelen kommer "hacka på i 20-30 fps" då de inte är släppta än... vi får helt enkelt vänta och se. Av det jag sett/läst hittills verkar de flesta utvecklare vara villiga att satsa mer på jämn/högre fps än förra generationen.

Spelar ingen roll hur kraftfull maskinen är, det är alltid upp till utvecklarna vad som prioriteras. Vill utvecklarna ha så fräsig grafik som det bara går, med bekostnad på framerate, så blir det så. Det har inget med hårdvaran att göra.

Jag hoppas också att utvecklarna fixar perfomance mode för dom som vill ha det.
Personligen föredrar jag stabil framerate, även om den är låst till 30.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tror det är mer avancerat än att titta på överföringshastigheter, men saknar den tekniska kunskapen och intresset för att analysera och bilda mig en helt egen uppfattning - och då få jag gå på vad som sägs från olika håll. Där tycker jag är LTT en bra källa för jag upplever honom som opartisk oavsett vad det gäller. SSD-testet tyckte jag var riktigt intressant, och om du sett klippet har du sett att de testade att rendera video också utan att se någon skillnad mellan olika SSD-typer. Därav kan det vara annat som är flaskhalsen i PC, och den flaskhalsen säger sig Sony ha eliminerat.

Gällande PS5 har vi då ena sidan som säger att SSD har funnits till PC i 10 år så den "såkallade next-gen" PS5 ligger redan långt efter PC, å andra sidan har vi de som tror att Sony har kommit fram till något revolutionerande som i framtiden kommer ändra sättet i hur en PC är uppbyggd.

Sanningen ligger nog någonstans mittimellan och i november får vi se. Spännande tycker jag

Om man läser in sig på ämnet märker man att den så kallade nya lagringshårdvaran som kommer att sitta i PS5 och Xbox är något som har existerat i PC-världen i flera år, men i vanlig ordning rör det sig om serverhårdvara. Det Microsoft och Sony ska ha en eloge för här är att de ger en spark i häcken till tillverkare av PC-hårdvara att börja sätta detta dedikerade kisel även på moderkort och i processorer som Gamer Svensson faktiskt köper.

Medlem

Men alltså. Det här pc masterrace. Konsoler suger för PC kör 60 fps i 4K med allt på Max.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Jag är på tok för opåläst för att orka göra nån sammanställning, men bara en snabb blick över steams hw-survey gör ju att man kan dra slutsatsen att det är långt ifrån alla pc-spelare som faktiskt har den möjligheten...

Medlem

intressant vad han säger om ljudet där...men frågan är vad det i sin tur kommer att kräva för hårdvara ? kommer min dolby atmos 5.2.2 kunna prestera detta nya ljud ?

Medlem
Skrivet av whoo:

Men alltså. Det här pc masterrace. Konsoler suger för PC kör 60 fps i 4K med allt på Max.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Jag är på tok för opåläst för att orka göra nån sammanställning, men bara en snabb blick över steams hw-survey gör ju att man kan dra slutsatsen att det är långt ifrån alla pc-spelare som faktiskt har den möjligheten...

Så trött på den diskussionen. En PC som kan köra 60fps i 4k med allt på max kostar som 4-5st konsoller. Jag spelar alla mina spel på PS4a men hade jag fått en ny upp 2 date PC varje år så hade jag hellre spelat på PC men jag har det LITE svårt att motivera en 15k+ investering vart och vartannat år för min familj när man ändå kan njuta av spel på en ps4a för 4000kr...

Ja du gillar kött? Är det värt 2000kr extra för det där Kobe köttet eller är den där kalvfilen rätt jävla go ändå för 90% av priset ?

Där är frågan man borde ställa sig...masterrace please...så tröttsamt

Avstängd
Skrivet av Tung:

Jag har aldrig sagt att man inte ska hoppas på förbättringar? Det var ju du som gnällde på min första kommentar om att PS5 faktiskt drar nytta av sin SSD i situationer där den behöver boosta sin fps? Det är du som har lipat och gnällt över att "den aldrig kommer köra spel över 30 fps"

Du verkar bara vara ute efter att bråka och ha väldigt lite förståelse över vad det faktiskt är som händer för nästa generations konsoler, det är bättre än någonsin att vara ett fan av konsoler då dom kommer bli bättre eller lika bra som dagens datorer.
Det säger rätt mycket om hur långt Sony och Microsoft har kommit.

Har hela tiden sagt att ps5 kommer bli kraftigare, det är du som gnäller och vägrar läsa faktan?

Skrivet av Tung:

Att gnälla på FPS från konsoler är en så konstig sak, Det är en apparat som är pressad på plats hårdvara kontra pris och hård marknadsföring samt gimicks.
... Varför gnäller ni för?

Skrivet av Tung:

Kommer garanterat kunna köra spel i 4k i 30fps, så det är som vanligt för alla konsolspelare i alla tider helt enkelt.

Okej, jag måste ha missförstått vad du menade med dessa meningar. Såg det som uppgiven apati.

Avstängd
Skrivet av ebackman2:

Rätt låg nivå att gå till attack på hans särskrivningar eller brist på förståelse. mupp

Du har helt rätt. Ska tänka på att vara trevligare nästa gång någon drar in lösryckta saker jag sagt för att uppmåla mig i dålig dager.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Okej, jag måste ha missförstått vad du menade med dessa meningar. Såg det som uppgiven apati.

Du måste helt duckat när jag säger att 30fps i 4k är dubbelt så bra som 30fps i 1080p? Inget har kommit ut på marknaden det enda vi har är hårdvaran och siffror på det.
Dom siffrorna pekar på att det går att spela på 30fps i 4K, det är rätt jävla bra med alla mått mätt.

När har jag sagt att man ska nöja sig? Jag har hela tiden sagt att dom nya konsolerna kommer vara lika bra som datorer i prestanda? Och som flera personer sagt här inne är det utvecklarna av spelen som bestämmer vilken upplösning dom väljer att köra spelet i.

Sluta bråka om ett ickeproblem

Avstängd
Skrivet av Tung:

Du måste helt duckat när jag säger att 30fps i 4k är dubbelt så bra som 30fps i 1080p? När har jag sagt att man ska nöja sig? Jag har hela tiden sagt att dom nya konsolerna kommer vara lika bra som datorer i prestanda? Och som flera personer sagt här inne är det utvecklarna av spelen som bestämmer vilken upplösning dom väljer att köra spelet i.

Sluta bråka om ett ickeproblem

Var det inte framerate som vi diskuterade? Varför envisas du med att snacka upplösning?

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Var det inte framerate som vi diskuterade? Varför envisas du med att snacka upplösning?

För att fps påverkas direkt av vilken upplösning du kör. Mer pixlar på skärmen tyngre last för GPUn?

Om dom flesta utvecklare väljer att göra spel som körs på HD (1080p) kommer dom rulla på 120fps

Avstängd
Skrivet av Tung:

För att fps påverkas direkt av vilken upplösning du kör. Mer pixlar på skärmen tyngre last för GPUn?

Och när har jag visat ett intresse för fler pixlar på skärmen?

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Och när har jag visat ett intresse för fler pixlar på skärmen?

Du har inte så mycket val när det kommer till konsoler, dom visar en fast upplösning som utvecklaren satt för spelet. förra generationen var det 1080p

Avstängd
Skrivet av Tung:

Du har inte så mycket val när det kommer till konsoler, dom visar en fast upplösning som utvecklaren satt för spelet. förra generationen var det 1080p

Som sagt, uppgiven apati.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Som sagt, uppgiven apati.

Uppgiven känslolöshet för vad? Jag förstår verkligen inte vad det är du har ett problem med? Är det jobbigt att PS5 har SSD i sig? Är det jobbigt att dom har Grafikkort som kommer kosta runt 6-7 tusen kronor för datoranvändare? Vad är problemet?

Avstängd
Skrivet av Tung:

Uppgiven känslolöshet för vad? Jag förstår verkligen inte vad det är du har ett problem med? Är det jobbigt att PS5 har SSD i sig? Är det jobbigt att dom har Grafikkort som kommer kosta runt 6-7 tusen kronor för datoranvändare? Vad är problemet?

Jag vet inte om du trollar eller bara.... inte tänker. Jag har tidigare klargjort att jag inte bryr mig om alla specs i världen om spelen ändå kommer flyta på lika illa som under senaste generationen. Du undrade varför folk klagar. Jag svarade varför jag klagar på att standarden återigen verkar landa på 30 fps för de största titlarna. Inte mer komplicerat än så. Om jag sen skulle visas ha fel blir jag bara glad men om ingen någonstans klargör vad de vill ha ut av en produkt så blir det, för att citera dig, "som det alltid varit".

Kan ju också tillägga att jag specifikt inte citerade delen där du pratar om SSD:n i ditt första inlägg.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jag vet inte om du trollar eller bara.... inte tänker. Jag har tidigare klargjort att jag inte bryr mig om alla specs i världen om spelen ändå kommer flyta på lika illa som under senaste generationen. Du undrade varför folk klagar. Jag svarade varför jag klagar på att standarden återigen verkar landa på 30 fps för de största titlarna. Inte mer komplicerat än så. Om jag sen skulle visas ha fel blir jag bara glad men om ingen någonstans klargör vad de vill ha ut av en produkt så blir det, för att citera dig, "som det alltid varit".

Kan ju också tillägga att jag specifikt inte citerade delen där du pratar om SSD:n i ditt första inlägg.

Okej jag ber om ursäkt om jag är otydlig i inläggen.

Både PS5 och Xbox SX kommer att kunna köra spel i full HD (1920x1080 pixlar dvs de flesta tv apparater idag) i 120fps

Om utvecklare väljer att ha ett 4k läge på spel kommer dom köras i UHD (3840 x 2160 pixlar) i 30 fps eller mindre.

Medlem
Skrivet av Tung:

Som Linus säger i videon använder Sony en egenutvecklad SSD kontroll placerad på en PCI-E 4.0. Den har en okomprimerad läshastighet på 5 GB/s vilket gör den lika snabb som ett RAM minne och kan därför användas som det. maximal hastighet är 22 GB/s inte 9 som du skriver.

Vilken SSD för vettiga pengar finns på marknaden för PC som gör samma sak? Det handlar om att spelutvecklare kan använda sig av tekniken som sitter i PS5an för att optimera sina spel och göra dom mindre snabbare effektivare och snyggare för att dom slipper lägga minnet från grafikkortet eller RAM minnet på att jobba.

Hade för mig att det var mer, men fick bara upp 9 GB/s på google så körde på det. Det betyder dock inte att deras SSD kan föra över i 22 GB/s, det betyder att det är dess maxgräns, vilket en PC redan slår.
Skrev också precis det du nämner i ditt inlägg, att PS5 har en bättre proprietär SSD.
Fast om den nu var så överlägsen så skulle väl inte en PC prestera precis lika bra i unreal demot? Som trots allt var skräddarsytt för PS5.

Skrivet av Shadee:

Jag tror det är mer avancerat än att titta på överföringshastigheter, men saknar den tekniska kunskapen och intresset för att analysera och bilda mig en helt egen uppfattning - och då få jag gå på vad som sägs från olika håll. Där tycker jag är LTT en bra källa för jag upplever honom som opartisk oavsett vad det gäller. SSD-testet tyckte jag var riktigt intressant, och om du sett klippet har du sett att de testade att rendera video också utan att se någon skillnad mellan olika SSD-typer. Därav kan det vara annat som är flaskhalsen i PC, och den flaskhalsen säger sig Sony ha eliminerat.

Gällande PS5 har vi då ena sidan som säger att SSD har funnits till PC i 10 år så den "såkallade next-gen" PS5 ligger redan långt efter PC, å andra sidan har vi de som tror att Sony har kommit fram till något revolutionerande som i framtiden kommer ändra sättet i hur en PC är uppbyggd.

Sanningen ligger nog någonstans mittimellan och i november får vi se. Spännande tycker jag

Ja och kommer du ihåg vad Sony sa om PS3 och PS4? Det är marknadsföring.
De säger att deras I/O klarar av 22 GB/s max teoretiskt. Vi har inte en susning om den faktiska överföringshastigheten.
Bara för att deras I/O klarar av mycket så betyder det inte att deras SSD gör det.

De kan lika gärna ha satt den gränsen för att ge sina användare en upgrade path. Men folk verkar ju tro att de kommer sitta med en SSD som för över i 19-20 GB/s när det kanske i verkligheten rör sig om 3-5 GB/s. Får ju dock se hur mycket det är värt då PCIE 4.0 sägs bli relativt kortlivad.

Skrivet av Maysay:

Men då är det väl enbart de exklusiva titlarna som kan utnyttja det detta. Eftersom de andra måste fungera på alla plattformar.

Så är det.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vad för kontroller kommer den använda
Vad för minnestyp är det? SLC, MLC, TLC, QLC eller PLC?
Om vi skulle veta minnestypen så skulle vi kunna förutspå livslängden på ssdn (mer eller mindre)
Dom har iaf sagt (typ) att den inte kommer vara fastlödd för man kan byta ut den själv, till skillnad mot Microsoft där dom kommer enbart sälja proprietära minnen.

Läser du anandtech artikeln som Kibbo länkade till tidigare i tråden och parar ihop det med att data inte kommer skrivas om utan huvudsakligen läsas från SSD så kvittar det du nämnde.

https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5...

Väldigt lite data behöver skrivas om och man kan låta den omskrivna datan ligga på de celler som mår bäst.

Lagringen kommer antagligen vara fastlödd på PS5, eftersom att dom nämner expansion slot, inte SSD bay eller liknande. Jag trodde också att det skulle gå att byta ut lagringen, men med tanke på hur dom beskriver det så verkar det handla om expansion och inte byte av lagring.

Full teardown av komponenter få vi nog inte se förens Digital Foundry lyckas köpa loss en konsol, kan alltså bli vid release som med många andra enheter. Kan också finnas embargo som säger att man inte får gå ut med den informationen innan release, även om någon sitter på en konsol.

Inget som är onormalt här dock .

Medlem

Som tillägg till Fearnox text ovan så kommer den SSD man använder inte kunna bytas ut då den använder för mycket egen teknologi för att eliminera flaskhalsar som finns i PC-arkitekturen.

Däremot kommer man som sagt att kunna sätta in en SSD till som expansion. Då den kommer att ha en del flaskhalsar jämfört med Sonys SSD-lösning så kommer det dock att krävas en SSD som klarar 7 GB/s om man vill expandera vilket gör att det initialt troligen kommer vara rejält dyrt.

Medlem
Skrivet av neocon:

En PC med ett high-end grafikkort skulle prestera lika bra i Unreal Engine-demot som PS5 när det gäller grafik, men jag är skeptisk till att en PC med senaste SSD:n klarar av denna sekvens (7:38):
https://youtu.be/qC5KtatMcUw?t=458

Enligt EPICs CTO vid namn Kim Libreri, så gör en PC det alldeles utmärkt. Med ett RTX 2070 super och NVME disk.

Skrivet av neocon:

Notera att det egentligen inte är flaskhalsar som gör att en extern SSD behöver vara snabbare än PS5:ans egna. Flaskhalsarna i systemet är ju borta oavsett. Den interna SSD:n har 6 prioritetsnivåer, jämfört med 2 i SSD på konsument-PC och PS5:an måste därför skapa ett abstraktionslager så att en extern beter sig som den också hade 6. Den externa måste därför vara snabbare som kompensation.

Det är mycket trevligt att Sony inte gör som Microsoft och kräver att man köper SSD i proprietärt minneskortsformat, utan att de istället lade till en M.2-kontakt. Att en extern SSD dessutom kan dra nytta av resten av SSD-arkitekturen, precis som den interna, är också riktigt häftigt.

Här ser du exempel på det @Mithos-SWE säger:
https://youtu.be/QGdI2rNsWiE

Den vänstra SSD:n har en sekventiell läshastighet på upp till 5000 MB/s. Den högra 550 MB/s.

Inte nog med att PS5 lovar att ladda in samma mängd data på 1-2 sekunder, dessutom sker det med minimalt med overhead för processorn vilket gör att spelet inte tillfälligt måste pausas eller saktas ner rejält.

Sorry to break it to you, men det har fortfarande inget att göra med I/Os. Vet inte hur många gånger jag ska upprepa mig, men det är spelen som inte drar nytta av den överföringshastighet som finns.
Det kommer vara exakt samma diminshing returns på PS5 med äldre spel. Om de nu inte släpper en patch för att optimera för deras nya NVME disk.

Medlem

@neocon: Nej, det är inte så enkelt att de bara kan begära data. Det har mycket att göra med ny teknologi, hur de nya texturerna tillämpas och massor annat som kommer göra spel snyggare och förhoppningsvis mindre. T.ex. att de inte längre kommer behöva ladda in 10 olika versioner av samma textur.

Tror det är betydligt mer komplicerat än att bara dänga in en SSD i ett system för att sedan be spelet att begära mer data.
Det är nog mycket engine code som måste skrivas om för att spelen ska nyttja bandbredden.

Frågan är då vart flaskhalsen på PC sitter? Då en PCIE 3.0 I/O har en teoretisk bandbredd på typ 30 GB/s.

Och Libreri säger att en PC med ett 2070 super och en bra NVME disk, kan köra demot bra. Så han menar nog SSD delen också.

Det mesta återstor att se, ser fram emot DF's deep dive.

Har dock inte sett något om att SC ska "använda SSD". Vad det nu betyder?
Det där är ju en vanlig SSD mot en HDD. De rekommenderar väl en SSD för att såpass mycket data ska laddas. Alla spel laddar snabbare med en SSD.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Läser du anandtech artikeln som Kibbo länkade till tidigare i tråden och parar ihop det med att data inte kommer skrivas om utan huvudsakligen läsas från SSD så kvittar det du nämnde.

https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5...

Väldigt lite data behöver skrivas om och man kan låta den omskrivna datan ligga på de celler som mår bäst.

Lagringen kommer antagligen vara fastlödd på PS5, eftersom att dom nämner expansion slot, inte SSD bay eller liknande. Jag trodde också att det skulle gå att byta ut lagringen, men med tanke på hur dom beskriver det så verkar det handla om expansion och inte byte av lagring.

Full teardown av komponenter få vi nog inte se förens Digital Foundry lyckas köpa loss en konsol, kan alltså bli vid release som med många andra enheter. Kan också finnas embargo som säger att man inte får gå ut med den informationen innan release, även om någon sitter på en konsol.

Inget som är onormalt här dock .

Om det nu visar sig att det är fastlödd SSD på båda maskinerna så kommer det troligen bli en stor fet skip på den här generation


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

123
Skriv svar