Antal mikrotransaktioner i Star Wars: Squadrons – "Noll"

Robot
Antal mikrotransaktioner i Star Wars: Squadrons – "Noll"

Vi får ett fullt spel vid release, lovar utvecklarna.

#star-wars-squadrons


Medlem
Medlem

Med 6 timmar singelplayer kampanj, yay

Medlem

*Vid release


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Med 6 timmar singelplayer kampanj, yay

Aldrig nöjd. Någonsin. Jay!

Medlem

Så klart dom kommer att pumpa ut kosmetika saker som man kan köpa till sina skepp eller karaktärer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ge EA lite creds för att dom försöker iaf. Tycker det här är bra och hoppas att detta är en ny trend, inga mikrotransaktioner. Så som det var förr.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Med 6 timmar singelplayer kampanj, yay

Dessa dagar då jag har mindre tid att lägga på spel föredrar jag dessa korta spel man faktiskt klarar av. Vill inte bygga backloggen större.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

*Vid release

Vad spelar det för roll? Var ligger problemet? Tycker det generellt är lite för mycket gnäll här nu. Om spelet utvecklas för att vara ett komplett spel vid release för $40, och det är det vi får, vad spelar det då för roll om de sen expanderar på spelet?

Problemet har ju varit spel som är designade från grunden kring mikrotransaktioner, och om så inte är fallet här så måste jag fråga igen: vad är problemet?

Medlem

Detta spel är intressant.
Till stor del pga det har VR support, annars hade det nog inte varit så kul framför skärm eller tv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Detta spel är intressant.
Till stor del pga det har VR support, annars hade det nog inte varit så kul framför skärm eller tv.

Håller inte riktigt med, det saknas den här typen av spel. Så även utan VR hade det varit intressant i alla fall för mig. Dock så blir det PSVR, så jag är asnöjd där.

Till de som klagar på kort singelspelskampanj, fokusen är ju på PVP 5 vs 5 och spelet är inte ens ett fullprisspel. Så jag tycker inte det är så mycket att grina om faktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskar hur helt enkelt ett gammalt ”betala en gång och få hela spelet” numera försöker pitchas som en selling point.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad spelar det för roll? Var ligger problemet? Tycker det generellt är lite för mycket gnäll här nu. Om spelet utvecklas för att vara ett komplett spel vid release för $40, och det är det vi får, vad spelar det då för roll om de sen expanderar på spelet?

Problemet har ju varit spel som är designade från grunden kring mikrotransaktioner, och om så inte är fallet här så måste jag fråga igen: vad är problemet?

Vad är problemet att införa mikrotransaktioner senare?

Det är falsk marknadsföring och folk blir lurade av recensioner.

Utöver det får man ju även de andra problemen...

Tar bort moddning & mapmaking (cs, dayz, portal, tf2, natural selection, battle roayal genre, moba genren, flera av de bästa och populäraste spellägen och banorna...)

Förstör design och om det är lootboxes skapar det beroende...

Det ger utvecklare enkla pengar, där fokuset går från att göra fantatiska spel, till glorifierade storefronts.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Till de som klagar på kort singelspelskampanj, fokusen är ju på PVP 5 vs 5 och spelet är inte ens ett fullprisspel. Så jag tycker inte det är så mycket att grina om faktiskt.

Tror inte det handlar om att folk grinar. Det handlar nog mera om att väldigt många inte tänker vara naiva. EA har lurat sina konsumenter med alla möjliga fula knep tidigare och det gör att man blir väldigt skeptisk. Med all rätt. Man ska vara på sin vakt och försöka hitta fallgroparna eller försöka förutse vad EA eventuellt gömmer innanför skjortärmen den här gången.

EA har insett nu att de är påkomna och inte längre kan lura majoriteten av sina konsumenter med mikrotranaktioner. Det kan alltså lika gärna handla om att de luskar efter nya fula strategier för att se vad vi (konsumenter) går på härnäst.

Som någon nämnde ovan; de kanske väljer att släppa spelet med väldigt litet innehåll, typ 6tim innehåll för 40$, för att sedan långsamt, med små kostsamma expansioner, nå upp med innehåll till ett" fullprisspel". Men vid det laget kanske spelets totala kostnad är uppe i långt över tusenlappen. Vem har vunnit då? Och vem har blivit lurad?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av drummerhk47:

Good...good.

Unlimited POWAAA!!!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Sorgligt att man måste göra det till en nyhet i dagens läger att det är inga mikrotransaktioner (säger inte att det ni gör på fz är fel menar på dagens utveckling)

Medlem

@Sapiens: Jag hatar mikrotransaktioner lika mycket som alla andra när det är dåligt utfört, men nu är det inte så att alla X-transaktioner är lika. Det behöver inte ens vara mikrotransaktioner som kommer senare, om det ens gör det. Om vi nu får ett komplett spel vid släpp, och om de senare kontinuerligt bestämmer sig för att släppa mini-expansioner med nya missions som du kan köpa i spelet för t.ex. 50kr, så är det bara något positivt.

Det är inte rimligt att vänta sig att ett spel antingen ska hålla sig som det var vid släpp, eller att vi ska få gratis uppdateringar. Om en recension blir felvisande på grund av att spelet uppdateras så är det inte spelutgivarens problem, då är det upp till de som skriver recensioner att uppdatera dem, och att konsumenter håller sig hyffsat informerade med en lätt Google-sökning innan de slänger pengar på något.

Skribent
Skrivet av T.Mani:

Tror inte det handlar om att folk grinar. Det handlar nog mera om att väldigt många inte tänker vara naiva. EA har lurat sina konsumenter med alla möjliga fula knep tidigare och det gör att man blir väldigt skeptisk. Med all rätt. Man ska vara på sin vakt och försöka hitta fallgroparna eller försöka förutse vad EA eventuellt gömmer innanför skjortärmen den här gången.

EA har insett nu att de är påkomna och inte längre kan lura majoriteten av sina konsumenter med mikrotranaktioner. Det kan alltså lika gärna handla om att de luskar efter nya fula strategier för att se vad vi (konsumenter) går på härnäst.

Som någon nämnde ovan; de kanske väljer att släppa spelet med väldigt litet innehåll, typ 6tim innehåll för 40$, för att sedan långsamt, med små kostsamma expansioner, nå upp med innehåll till ett" fullprisspel". Men vid det laget kanske spelets totala kostnad är uppe i långt över tusenlappen. Vem har vunnit då? Och vem har blivit lurad?

Ja jo, jag håller visserligen med. Men det jag menar är att fokusen hela tiden varit på PVP och att singelplayer mer är i andra hand, liknade Battlefield. Så att klaga på att det är en 6 hs singelplayerkampanj i ett multiplayerfokuseratspel, blir lite av "grin" enligt min mening.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Håller inte riktigt med, det saknas den här typen av spel. Så även utan VR hade det varit intressant i alla fall för mig. Dock så blir det PSVR, så jag är asnöjd där.

Till de som klagar på kort singelspelskampanj, fokusen är ju på PVP 5 vs 5 och spelet är inte ens ett fullprisspel. Så jag tycker inte det är så mycket att grina om faktiskt.

Ja det har du rätt i.
Det är bara jag sen jag skaffade Questen stort sett endast spelat VR (förutom Snowrunner) så vissa genrer har blivigt ointressanta på plattskärm. Tänker ofta "det här hade varit så mycket bättre i VR".
Perfekt då att det här spelet kan spelas på vilket sätt man vill iom crossplay, hoppas bara ingen får fördelar/nackdelar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja det har du rätt i.
Det är bara jag sen jag skaffade Questen stort sett endast spelat VR (förutom Snowrunner) så vissa genrer har blivigt ointressanta på plattskärm. Tänker ofta "det här hade varit så mycket bättre i VR".
Perfekt då att det här spelet kan spelas på vilket sätt man vill iom crossplay, hoppas bara ingen får fördelar/nackdelar.

Ah! Du tänker så, då förstår jag


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Som någon nämnde ovan; de kanske väljer att släppa spelet med väldigt litet innehåll, typ 6tim innehåll för 40$, för att sedan långsamt, med små kostsamma expansioner, nå upp med innehåll till ett" fullprisspel". Men vid det laget kanske spelets totala kostnad är uppe i långt över tusenlappen. Vem har vunnit då? Och vem har blivit lurad?

Vem bestämmer hur mycket innehåll ett spel måste ha för att kunna bli kallad för "fullprisspel"?
Vem säger att 6h Singleplayer (och då har vi inte ens rört Multiplayer-delen) är "väldigt litet"?

Resident Evil 3 Main Story = 6h, kostar 600kr
Outlast Main Story = 5h, kostade ny 600kr (eller var det 500kr) vill jag minnas
Call of Duty Ghosts = 6h, kostade ny 600kr
Battlefield 5 Main Story = 6h, kostade ny 600kr

Finns fler spel jag kan lista, där 6h SP Campaign räknas som normal mängd innehåll som folk är mer än villiga att lägga ut 600kr.

Sen om de vill utöka SP delen med DLC så ser jag personligen inga problem med det. Jag ser inte heller DLC för utökning av campaign/story som en form av mikrotransaktion, utan mer att mikrotransaktioner är i stil med lootlådor där du kan låsa upp skins.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad är problemet att införa mikrotransaktioner senare?

Det är falsk marknadsföring och folk blir lurade av recensioner.

Men vet du säkert att de kommer införa dem senare? Varför smutskasta något utan bevis i förväg?

Om de skulle göra det senare kan vi håna dem då.

Medlem

Jomen till syvende och sist är det svårt att inte känna att det ligger en hund begraven. "I want to believe!" men det är svårt.

För mig finns det några problem-"ytor":
- 5v5 pvp arena: De har aldrig fungerat kommersiellt. Ibland pga att de haft mikrotransaktioner, ren j-a p2w (EVE Valkyrie som annars/trots det var väldigt underhållande), ibland för att de varit "för små" (Elite Dangerous, helt gratis arena men ingen som spelade ändå). Att det marknadsförs i första hand som det och inte som single-player kampanj kan visa sig vara den största svagheten.
- Att man inte marknadsför kampanjen i första ... Hmm, är den så dålig? Suget efter ett nytt X-wing (eller Wing Commander för den delen) är ju enormt, det har ju SC/Sq42 onekligen visat.
- VR och icke-VR. Kommer VR att vara lika bra som i Elite Dangerous där det också slängdes på "i efterhand". För ja visst är det bra i ED, men också eländigt dåligt med kartor osv. Det betyder också att VR-finesser som att "sikta med huvudet" (EVE:V) blir en orättvis fördel. Hur orättvist blir det att sita med en index jämfört med en PSVR, jämfört med PS utan vr? Kan man utan HOTAS möte någon med HOTAS på jämna villkor?

Men deras stora försäljningspunkt är ju också det man blir allra mest fundersam över...
- Hållbarhet: Om man nu får "hela spelet" för ett rätt billigt pris, med både kampanj och 5v5 arena... Hmm... Vad är det som inte stämmer här? Man kan inte låta bli att fråga sig det. Hur litet och casual är det? Är det dött efter 2 veckor? Ska de verkligen inte lägga till något? Om de ändå lägger till, nog kommer det väl att då vara en "expansion" och sedan en till med splittrad spelarbas som följd? Eller hur ska det här ekonomiskt fungera om det faktiskt ska vara ett bra spel?

Det är lite som när Molyneux snackar om sitt nya spel: Om man inte är misstänksam och tvivlar, om man "vill tro" får man nästan själv idiotförklara sig. Jag hoppas verkligen jag har fel, åh va jag vill ha fel, men något stämmer inte riktigt här...

Å andra sidan så pumpar ju Hello Games ut den ena gratis expansionen efter den andra till NMS, så det går ju uppenbarligen. En liten studio som vill etablera sig, som råkar hamna under EA med deras historiskt dåliga rykte, kaaanske ändå kan... Kanske.. Men det är nog inte sunt och hälsosamt att hoppas för mycket. Tyvärr. Det är en logisk reaktion att vara väldigt, väldigt skeptisk och misstänksam. Orättvist, måhända, men livet är inte rättvist. Hade det varit det så hade vi haft ett SC som var ett modernt Wing Commander för flera år sedan, och en massa bra Star Wars spel, typ moderna versioner av X-wing, Dark forces/jedi Academy osv, och filmer som var baserade på "legends" istället.

(Och Jordens stater hade förenats i den fantastiska, men rätt idiotiska idén att försöka bygga en Dyson Sphere, because why not!)

Medlem

EA? Handlar inte om EA. Det här beslutet var inte EA:s.

Disney stampade till med foten, svårare än så är det inte.

Skribent
Skrivet av ulrik.borg:

Jomen till syvende och sist är det svårt att inte känna att det ligger en hund begraven. "I want to believe!" men det är svårt.

För mig finns det några problem-"ytor":
- 5v5 pvp arena: De har aldrig fungerat kommersiellt. Ibland pga att de haft mikrotransaktioner, ren j-a p2w (EVE Valkyrie som annars/trots det var väldigt underhållande), ibland för att de varit "för små" (Elite Dangerous, helt gratis arena men ingen som spelade ändå). Att det marknadsförs i första hand som det och inte som single-player kampanj kan visa sig vara den största svagheten.
- Att man inte marknadsför kampanjen i första ... Hmm, är den så dålig? Suget efter ett nytt X-wing (eller Wing Commander för den delen) är ju enormt, det har ju SC/Sq42 onekligen visat.

Fast X-Wing Vs. Tie-Fighter var väl mycket mer populärt än vad de äldre X-Wing och Tie-Fighterspelen var och det var primärt multiplayer. Har en kompis som spelar det fortfarande till och med, ska väl inte säga det har en hälsosam community. Men det har definitivt en handfull dedikerade spelare.

och att man inte marknadsför kampanjen först kan ju bero på att det inte är fokusen på spelet, utan just multiplayer.

Jag vill inte försvara EA här, och är lika skeptisk som alla andra tills motsatsen är bevisad. Men personligen ser jag spelet som något mindre projekt , inget AAA-projekt. Vilket också kanske kan tala till fördelar då EA inte har samma förväntningar på att det ska dra in så och så mycket deg.

Vi får dock se i oktober, svårt att sia nu..även om jag förstår att folk är skeptiska, även jag är.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fulci:

Men vet du säkert att de kommer införa dem senare? Varför smutskasta något utan bevis i förväg?

Om de skulle göra det senare kan vi håna dem då.

Sa inte att de kommer göra det utan tog upp vad som är fel om de gör det.

När det gäller dagens spel antar jag det värsta och hoppas på det minsta.

Patetiskt att ens skryta med att man har noll mikrotransaktioner.

Medlem

Helt sjukt att EA gör en 180 och ger oss vad vi vill ha. Fortsätter dom så här och fokuserar på att göra bra spel istället för att fokusera på att tjäna pengar på MT kommer dom klättra på min lista.

Medlem

Första expansionen släpps istället en månad efter release.

Efter att ha läst inläggen van kan jag säga att det hela är mycket enkelt. Ifall spelet verkligen släpps utan styggelsen (MT) så är det ju jättebra. Då kan man ju istället förhoppningsvis fokusera på ifall spelet är bra eller inte inför ett eventuellt köp, istället för att irritera sig på vilken förlorad potential man just bevittnat. Innan det spelet släppts och vi verkligen får se ifall EA är kapabla att leverera något som verkligen är värt att kalla ett "spel" så kommer jag fortsätta vara väldigt skeptisk baserat på EA's senaste släpp.

Vad förväntar sig folk att jag ska göra, prisa EA, skriva recensioner där jag höjer spelet till skyarna innan det är släppt, förboka Collectors Edition med season pass och socker på toppen?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vem bestämmer hur mycket innehåll ett spel måste ha för att kunna bli kallad för "fullprisspel"?
Vem säger att 6h Singleplayer (och då har vi inte ens rört Multiplayer-delen) är "väldigt litet"?

Resident Evil 3 Main Story = 6h, kostar 600kr
Outlast Main Story = 5h, kostade ny 600kr (eller var det 500kr) vill jag minnas
Call of Duty Ghosts = 6h, kostade ny 600kr
Battlefield 5 Main Story = 6h, kostade ny 600kr

Finns fler spel jag kan lista, där 6h SP Campaign räknas som normal mängd innehåll som folk är mer än villiga att lägga ut 600kr.

Sen om de vill utöka SP delen med DLC så ser jag personligen inga problem med det. Jag ser inte heller DLC för utökning av campaign/story som en form av mikrotransaktion, utan mer att mikrotransaktioner är i stil med lootlådor där du kan låsa upp skins.

Det jag skrev var bara jag som spekulerar och gav ett exempel på vad som KAN komma att hända, att man ska vara på sin vakt och att poängen är att man inte ska lita på EA, med tanke på hur de har betett sig tidigare.

Vad som rättfärdigar ett spelinnehåll till ett fullprisspel är väl upp till var och en? Vill du köpa ett spel med 6 tim innehåll är det väl upp till dig...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Inga microtransactions, bara macrotransactions!

12
Skriv svar