Recension - The Last of Us Part II

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men har du ens läst något jag skrivet i tråden? Bemöt och argumentera istället för att slänga ut personliga angrep som inte medför någon diskussion.

Ja, jag har läst vad du har skrivit tidigare. Och vilka personangrepp talar du om? Är du så pass känslig att du inte kan ta emot lite kritik för det du har uttalat dig om i dina inlägg? Det var inte bara jag som påpekade när du skrev "få". Du snackar som om userbetygen på metacritic speglar verkligheten.

Alla vet att så fort ett spel gör något som inte gillas, så ska det reviewbombas, vilket jag tycker är löjligt. Visa det genom plånboken istället för att lägga onödig tid med att skapa fakekonton.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ibland får jag känslan att vissa spel får ett skyhögt betyg av bara farten. Som om recensenter rycks med av hypen runt spelet ifråga. Jag har exempelvis väldigt svårt att se Breath of the Wild som ett 10/10-spel. Men visst är det i slutändan subjektivt.

Och för mig är Breath of the Wild den mest självklara 10/10 genom alla tider. Det är en gammal diskussion som ofta dras upp. Vi måste låta folk, även recensenter, tycka vad dem vill utan att att det ska bli ett jäkla liv, oerhört tröttsamt.

Medlem

En sak jag tänkte på: Det är väldigt många som spelar i en sittning. Speciellt många streamers som vill ta vara på hajpen. Tror folk inte att detta kan påverka humöret och åsikten om spelet? Är man vaken 24h eller bara glor på en skärm en längre tid så blir man trött. Säg att man tröttnar efter några timmar men fortsätter spela?

Medlem

@Maysay: Verkligen, jag undrar hur folk pallar att spela storydrivna spel när man måste vara koncentrerad hela tiden mer än typ 3-4 timmar per sittning. För mig hade det nog påverkat upplevelsen negativt.

Medlem

Minns att du tidigare skrivit. i en äldre tråd, att du aldrig spelar konsol, så är väl tur att du slapp att köpa en nu för TLOU2.

Kan dock tycka att det är lite märkligt att se en hel genomspelning av ett spel man tänkt köpa. men det kanske är vanligt att folk gör så numera. Sen att sitta ca 30 timmar i sträck (som spelet tar) känns extremt, hade man aldrig orkat med, inte ens under en midsommarfylla.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Spelade aldrig klart 1an. Var så sjukt lineärt och tråkigt.
Men det verkar som att det är bara jag som tycker det.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Spelade aldrig klart 1an. Var så sjukt lineärt och tråkigt.
Men det verkar som att det är bara jag som tycker det.

Nej, du är inte ensam. Det finns en hel del människor som helt enkelt inte tycker att spelet är så bra. Inget fel med det. Alla kan inte gilla samma saker.

Själv älskar jag spelet i fråga och har kört det minst en gång per år sedan det släpptes. Trots detta så har jag full förståelse för att alla inte är som jag. Jag hade t.ex. inga problem med att förstå skälen till vargör Aftonbladet sågade spelet i sin ökända recension 2013.

SoL
Medlem
Skrivet av Caene:

Fint skrivet Joakim! Jag kikade på en hel play-through av TLOU2 igår, för jag klarade inte av att vänta. Har aldrig varit så besviken över ett spel i hela mitt liv, på så många nivåer. Finner inte ens ord.. Glad att jag kikade på allt och inte köpte spelet sjä'lv. Fy fan.

Di har aldrig varit så besviken över ett spel i hela ditt liv men du kunde se en hel playthrough på 20 timmar, i en sittning dessutom eftersom spelet släpptes i igår. Det e fan imponerande..

Jag kanske har kommit halvvägs ungefär. För mig är spelet en 4a än så länge. Får se vart betyget landar när jag klarat ut det

Medlem

så bokstavligen days gone hade 10 gånger bättre story än denna.

bra jobbat ND

Medlem
Skrivet av FuzioN:

så bokstavligen days gone hade 10 gånger bättre story än denna.

bra jobbat ND

Minns inte ens storyn i days gone, huvud karaktären var ju en utav dom blekaste någonsin, kommer inte ens ihåg namnet på han fast jag körde det i 20 timmar nånting.

Medlem

9500 positiva mot 22160 negativa user reviews på metacritic just nu. Det verkar vara en stor spricka mellan journalister och vanliga gamers.

Medlem

@dex20: Fast nu har ju ND och Sony betett sig som just onda människor.
Eller missade du det?

Medlem
Skrivet av loerk:

@dex20: Fast nu har ju ND och Sony betett sig som just onda människor.
Eller missade du det?

Att besvara en påstådd orätt med att bete sig ännu värre är dock aldrig rätt väg att gå för att förmedla ett budskap.

Istället för att sprida hat på sociala medier och lägga fejkade användarrecensioner (med hatiskt innehåll) hade de lätt kunnat välja en mer fredlig väg, en väg som kanske hade fått fler att ta dem på allvar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Att besvara en påstådd orätt med att bete sig ännu värre är dock aldrig rätt väg att gå för att förmedla ett budskap.

Istället för att sprida hat på sociala medier och lägga fejkade användarrecensioner (med hatiskt innehåll) hade de lätt kunnat välja en mer fredlig väg, en väg som kanske hade fått fler att ta dem på allvar.

Tvekar starkt på att det rör sig om ren reviewbombing.
Många recensenter har uttryckt sig om att det här kommer vara ett spel som fans älskar eller hatar.
Fans gillar sällan dekonstruktioner av deras favoriter, det visade star wars.

Och jag vet inte, som Sony och ND betedde sig där de var nära på att förstöra människors liv och inkomst så har jag svårt att känna någon slags sympati för dem. Speciellt när de var väl medvetna om att det de gjorde var på snudd till olagligt.

Om ett företag använder ett skalbolag för att göra sitt smutsjobb så kan man anta att de är oärliga.

Medlem

Hur ser ren "Review Bombing" ut egentligen, om så inte är fallet nu?

Vi har alltså ett spel som redan efter 48 timmar, efter släpp, har lika många användarrecensioner som TLOU Remastered, God Of War, Uncharted 4 och Spiderman har fått tillsammans. Inte ens filmer som Ghostbusters, Captain Marvel och Star Wars 7-9 kommer i närheten, där alla dessa enbart har totalt 28000 användarrecensioner (Filmer som är kända för att ha review bombats)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Hur ser ren "Review Bombing" ut för dig egentligen? (eftersom du tvekar starkt på att så är fallet nu)

Vi har alltså ett spel som redan efter 48 timmar, efter släpp, har lika många användarrecensioner som TLOU Remastered, God Of War, Uncharted 4 och Spiderman har fått tillsammans.

Fast om du kikar på majoriteten av de konton som gett spelet höga betyg så är de också nyligen skapade med enbart detta spel recenserat. Så spelet är även väldigt "review-bombat" av positiva åsikter om detta nu skulle vara din definition av ordet. Dessutom är det en chockerande mängd av dessa konton som till och med erkänner att de bara spelat några timmar in och inte klarat ut spelet.

Medlem

@matt76: Det är väl du som ska komma med bevisen när du påstår att det är review bombing och att deras röster inte har någon trovärdighet?

Gick in och läste lite reviews. Ser ut som rätt många faktiskt har spelat och skriver ganska detaljerat om vilka delar som var bra och vad de absolut inte tyckte om. Eller i alla fall har kollat igenom vad som faktiskt händer i storyn då hela spelet finns att se på youtube. Då det är ett spel centrerat runt just berättelsen så kan man ju anta att de bara behöver se på videos för att fyllas med besvikelse.

Såklart att det fanns en och annan där det bara stod "0/10 SJWs REEEEEE", men extremt många var det motsatta.

Så ja, ren reviewbombing skulle nog vara låga betyg utan text med något genomtänkt innehåll alls, så som det brukar se ut. Vilket det inte gör nu.

Tror det är dags att acceptera att vissa hatar det här spelet, och det finns legitima anledningar till det.

Medlem

Kan tycka det är mer chockerande att läsa de negativa användarrecensionerna, då de ger motiv som visar på att de inte ens har köpt spelet ifråga (varav många svar är extremt odrägliga, med mycket rent hat, inte bara mot spelet utan även annat).

För övrigt går det inte att skriva tomma recensioner på Metacritic, utan de måste innehålla ett visst antal tecken. Exempel på annan känd review bomb, är den för Warcraft 3 reforged.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Fast om du kikar på majoriteten av de konton som gett spelet höga betyg så är de också nyligen skapade med enbart detta spel recenserat. Så spelet är även väldigt "review-bombat" av positiva åsikter om detta nu skulle vara din definition av ordet. Dessutom är det en chockerande mängd av dessa konton som till och med erkänner att de bara spelat några timmar in och inte klarat ut spelet.

1. Finns inga som helst krav på att ”klara ut” ett spel för att recensera det.

2. Alla lysande tior från spelsidor som FZ (som dock var mer nyanserade) har skrivit på Sonys embargo om att inte kommentera sista halvan av spelet. Vad spelar det då för roll om de spelat klart det? Litar mer på användarrecensioner i detta fallet, särskilt efter att ha sett hur otroligt dåligt spelet ser ut genom streaming.

Skribent

Det går inte att säga nånting alls som vad "folk" tycker baserat på review-bombade användarrecensioner på Metacritic, ett par dagar efter release. Vi får nog ta och lugna oss lite. Jag hör till skaran som är ganska kritisk till delar av det, och ligger väl någonstans i mittfåran och skvalpar.

Medlem
Skrivet av SoL:

Di har aldrig varit så besviken över ett spel i hela ditt liv men du kunde se en hel playthrough på 20 timmar, i en sittning dessutom eftersom spelet släpptes i igår. Det e fan imponerande..

Jag kanske har kommit halvvägs ungefär. För mig är spelet en 4a än så länge. Får se vart betyget landar när jag klarat ut det

Att kolla på 20 h gameplay, på en enda dag dessutom, för ett spel man hatar är ungefär lika troligt som att jag skulle plöja två säsonger av Love Boat i ett svep.

Medlem

Har inte kommit så långt men spelet är rent tekniskt FANTASTISKT. User reviews på Metacritic ska man ta lika allvarligt som Berts värld på Youtube. Kidsen ingår i drevet på soc.medier av ren reflex. Jag är likadan själv - ingen är immun - men kom till min vett efter nån vecka.

Om sisådär 20 år kommer de fatta. 🙂

Medlem

Det är ett av de mest uppenbara fallen av recensionsbombning som existerar och ändå finns det folk som försöker hävda att användarbetyget på Metacritic är korrekt och visar vad de flesta tycker om spelet.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det går inte att säga nånting alls som vad "folk" tycker baserat på review-bombade användarrecensioner på Metacritic, ett par dagar efter release. Vi får nog ta och lugna oss lite. Jag hör till skaran som är ganska kritisk till delar av det, och ligger väl någonstans i mittfåran och skvalpar.

Jag håller med helt och hållet.
Själv saknar jag de gamla speltidningarna när det inte gick att klaga direkt på en recension. Eller "hata" spelskaparna direkt. "Det var bättre förr" säger den här gamle gubben 😜. Man kunde ju sitta på toa och läsa i någon timme också. Jag vågar inte ta med surfplattan dit. Det kan hända mycket olyckor i närheten av vatten och tvål.😝 Själv har jag faktiskt lyckats förstöra armbågen när jag halkade. Det suger att bli äldre. Får väl skaffa rollator.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

@dex20: Fast nu har ju ND och Sony betett sig som just onda människor.
Eller missade du det?

Har dom betett sig som onda människor? Herregud nu får du ju ändå ge dig.... Detta börjar ju bara bli extremt löjligt nu vad som händer runt detta spelet

Medlem

@dex20: Så du menar att det är okej för ett stort företag att använda sig av ett skalbolag för att dela ut DMCA strikes helt på måfå? Skulle säga att det är relativt ondsint. Speciellt när de visste att de inte hade rätten på sin sida.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är ett av de mest uppenbara fallen av recensionsbombning som existerar och ändå finns det folk som försöker hävda att användarbetyget på Metacritic är korrekt och visar vad de flesta tycker om spelet.

Är väl inte så många som hävdar att det är korrekt, vi hävdar väl mer att det finns legitima anledningar till att avsky spelet, om man har spelat ettan och älskade det. Sony och ND har grävt sin egen grav i detta skeende med hur de betedde sig kring läckan, och det faktiska innehållet i den sista halvan av spelet.

Det här är typ som om de ringde in Rian Johnson bara för att fixa lite dålig writing.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

@dex20: Så du menar att använda det är okej för ett stort företag att använda sig av ett skalbolag för att dela ut DMCA strikes helt på måfå? Skulle säga att det är relativt ondsint. Speciellt när de visste att de inte hade rätten på sin sida.

Tur vi har goda människor som dig och youtube-kändisar som hjälper oss att rädda med att rädda oss från dessa onda spelutvecklarna!

Förhoppningsvis kan ni stoppa dessa onda människor från att skapa underhållning som älskas av miljoner människor och istället kan vi allihop sitta på olika forum och vara bittra och skapa tråkig stämning istället!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Och för mig är Breath of the Wild den mest självklara 10/10 genom alla tider. Det är en gammal diskussion som ofta dras upp. Vi måste låta folk, även recensenter, tycka vad dem vill utan att att det ska bli ett jäkla liv, oerhört tröttsamt.

Sant. Och det fanns recensenter som inte gav det spelet full pott heller och då var det också ett problem helt plötsligt haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Folk får bråka och vara hur dryga som helst i tråden, men lägger jag en kommentar att jag tyckte det kändes som att utvecklarna försökt få pluspoäng hos "woke" journalister försvinner min kommentar mystiskt?

Skriv svar