Inled midsommarafton med 90 minuter från Baldur's Gate III

Robot
Inled midsommarafton med 90 minuter från Baldur's Gate III

Early access-release (hoppeligen) i augusti

#baldurs-gate-iii, #larian-studios, #nyhetstips


Fragtjuv

Hmm. Ja. Jag tycker nog att det ser ganska bra ut ändå! Jag får emellertid en känsla av att det känns väldigt färgglatt emellanåt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

FM-guru
F.d. Sisyr

Ser klart mycket bättre ut än det gjorde under den första livestreamingen. Märks att de tar till sig av feedbacken de fick då också, med tanke på förändringarna som gjorts.

Medlem

Satt och tittade på den igår, verkar jättemysigt.
Var det PC och Stadia?

Medlem

Kollade också på streamen igår, tyckte det såg riktigt bra ut. Men jag tänker nog inte köpa det i early access, jag kan vänta på full release.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gregerory:

Satt och tittade på den igår, verkar jättemysigt.
Var det PC och Stadia?

PC och Stadia! Kommer väl säkert till konsol senare, men det är inget som de arbetar med just nu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Satt och tittade på den igår, verkar jättemysigt.
Var det PC och Stadia?

Ja, inledningsvis PC och Stadia. Larian har portat båda Original Sin-spelen till XB1 och PS4 så det är troligt att Baldurs Gate 3 hittar ut på Sonys och Microsofts nya konsoler i framtiden.

Medlem

Ser mycket bättre ut nu jämfört med den första visningen. Hoppas det inte fastnar flera år i early access bara.

Medlem

Jättelovande!

Geeks Gaming

Well, det är inte en d:os2-kopia iaf
Det ser ju bättre ut än vad jag hoppats på ❤️

Medlem

Det är ju nästan synd att de funderar på early access. Det tar bort litet av upplevelsen i ett sådant här fall tycker jag, då det kommer vara omöjligt att undvika spoilers.

Hur som helst, det ser okej ut men hade ändå hellre sett att man omfamnat spelen Baldur's gate och inte lagt fokus på 5E i pnp-format. I mitt tycke är det lika bra att använda sig av datorns fördelar för att utforma ett mer realistisk spelflöde i realtid + paus, när man gör ett RPG på dator, utan att för den skull överge alla små finesser att interagera med såsom element-kombinationer & objektinteraktioner.

Hur som helst, det blir ju att spela det när spelet är färdigt, kanske det visar sig att det funkar bättre så här även för mig som gillar BG1/2.

Medlem
Skrivet av toern:

Det är ju nästan synd att de funderar på early access. Det tar bort litet av upplevelsen i ett sådant här fall tycker jag, då det kommer vara omöjligt att undvika spoilers.

Hur som helst, det ser okej ut men hade ändå hellre sett att man omfamnat spelen Baldur's gate och inte lagt fokus på 5E i pnp-format. I mitt tycke är det lika bra att använda sig av datorns fördelar för att utforma ett mer realistisk spelflöde i realtid + paus, när man gör ett RPG på dator, utan att för den skull överge alla små finesser att interagera med såsom element-kombinationer & objektinteraktioner.

Hur som helst, det blir ju att spela det när spelet är färdigt, kanske det visar sig att det funkar bättre så här även för mig som gillar BG1/2.

Fast är inte en av de stora grejerna med BG1/2 att de på ett liknande sätt bygger på D&D 2E? Känns väl rimligt att de försöker översätta upplevelsen så mycket det går nu med. Kan tänka mig att det är ett måste för att få arbeta med licensen.

Medlem
Skrivet av toern:

Det är ju nästan synd att de funderar på early access. Det tar bort litet av upplevelsen i ett sådant här fall tycker jag, då det kommer vara omöjligt att undvika spoilers.

Hur som helst, det ser okej ut men hade ändå hellre sett att man omfamnat spelen Baldur's gate och inte lagt fokus på 5E i pnp-format. I mitt tycke är det lika bra att använda sig av datorns fördelar för att utforma ett mer realistisk spelflöde i realtid + paus, när man gör ett RPG på dator, utan att för den skull överge alla små finesser att interagera med såsom element-kombinationer & objektinteraktioner.

Hur som helst, det blir ju att spela det när spelet är färdigt, kanske det visar sig att det funkar bättre så här även för mig som gillar BG1/2.

5e är nog ett krav från Kusttrollisarna.

Medlem

Klarade inte mer än 1 minut av båda divinity spelen, och detta ser likadant ut. Pass... synd, bg2 var viktigt i min uppväxt.

Medlem

Tycker fortfarande att det påminner för mycket om DoS 2. Inte för att DoS 2 är dåligt spel men hade ändå hade varit trevligt om det kändes "mera" Baldurs Gate bara.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Klarade inte mer än 1 minut av båda divinity spelen, och detta ser likadant ut. Pass... synd, bg2 var viktigt i min uppväxt.

1 minut är inte i närheten av vad som krävs för att uppleva dom spelens storhet, så din förlust.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Tycker fortfarande att det påminner för mycket om DoS 2. Inte för att DoS 2 är dåligt spel men hade ändå hade varit trevligt om det kändes "mera" Baldurs Gate bara.

Jag håller med. Det ser bra ut. Men grafikmässigt för likt Divinity 2.
Tycker BG3 förtjänar mer än så.

Medlem

Jag tycker snarare att det är bra att dom inte är bundna av att apa efter stilen hos spel från sent 90-tal. Det är rätt mycket nostalgiskimmer kring BG, striderna är t ex inte spelens styrka.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jag tycker snarare att det är bra att dom inte är bundna av att apa efter stilen hos spel från sent 90-tal. Det är rätt mycket nostalgiskimmer kring BG, striderna är t ex inte spelens styrka.

Vad är det du inte gillar med striderna?

Medlem

Alla medelålders gubbar som vill ha ett nytt Biowarespel på Infinity engine är BG3's största fiende, för det är ju den nostalgin i stort sett alla klagomål på design och combat är grundade i.

Det är ju en självklarhet att Larian gör spelet i sin egna stil eftersom det är hela orsaken till att WotC gav dem licensen, deras underliggande system är tekniskt sett helt överlägsna allt som Bioware någonsin producerade och DOS-serien den mest respekterade i genren på många år.
Sedan måste man förstå varför WotC licensierar D&D överhuvudtaget; De vill att fler ska börja spela D&D och köpa deras produkter, det är därför BG3 har tärningar och använder 5th edition som grund för spelet.

Man kan spela Pillars of Eternity om man vill ha mer Infinity engine, ska man på allvar jämföra BG3 med sina föregångare får man nog vänta tills man har sett mer av story och karaktärer, som i ärlighetens namn är vad som gjorde gamla BG minnesvärda.

Någon undrade vad som är fel på combaten i gamla BG och svaret är 'inget särskilt' om man spelar det som en Diablo-klon men 'det mesta' om man vill spela dessa D&D-spel med den frihet och kontroll som D&D kan erbjuda.

Medlem

Har inte spelat DoS-spelen, men är gammalt fan av BG/Planescape/Icewind Dale och även nyare Pillars of Eternity och Dragon Age Origins.

Det jag främst reagerar på är att striderna i BG3-klippen till 90-95% verkar handla om att använda olika specialförmågor/spells, medan DnD för mig handlar mycket om vapen vs armor, där specialförmågor och spells är något man har väldigt begränsat av.

Det sagt så kan det säkert vara riktigt kul combat ändå, bara annorlunda från det jag själv förknippar med Baldurs Gate & co.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Vad är det du inte gillar med striderna?

Kortfattat så är de kaotiska och oöverblickbara, det går heller inte vara strategisk på alls samma vis som i D:OS. Man försökte göra som i Infinity Engine-spelen med Pillars of Eternity och D:OS visade hur mycket roligare och mer modernt det är med ett genomtänkt turbaserat system. Var väl antagligen därför man patchade dit turbaserade strider i Pillars of Eternity 2.

Medlem

Ser bra ut och tillräckligt mycket av 5e verkar ha följt med. Börjar känna något som påminner om hype.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Klarade inte mer än 1 minut av båda divinity spelen, och detta ser likadant ut. Pass... synd, bg2 var viktigt i min uppväxt.

Så du kom aldrig förbi character creation ?
Tycker det inte påminner om divinity speciellt mycket öht.

Medlem
Skrivet av Lupson:

Har inte spelat DoS-spelen, men är gammalt fan av BG/Planescape/Icewind Dale och även nyare Pillars of Eternity och Dragon Age Origins.

Det jag främst reagerar på är att striderna i BG3-klippen till 90-95% verkar handla om att använda olika specialförmågor/spells, medan DnD för mig handlar mycket om vapen vs armor, där specialförmågor och spells är något man har väldigt begränsat av.

Det sagt så kan det säkert vara riktigt kul combat ändå, bara annorlunda från det jag själv förknippar med Baldurs Gate & co.

Nu vet jag inte hur hårt de följt 5e, men verkar ju vara ganska troget pnp. I låga levlar har man inte alltför många spellslots men det ökar ganska fort. Har de valt att implementera cantrips dessutom så finns det ju vissa förmågor som går att använda betydligt oftare.

Sen är till exempel 'Dash' som jag såg att han använde en action som alla klasser kan använda varje turn som sin action, vilket är så pnp funkar. Men det återstår väl att se hur de valt att göra med spellslots och long/short rest.

Vet dock inte hur denna fördelningen fungerade i tidigare versioner av dnd.

Medlem
Skrivet av Frgr:

Nu vet jag inte hur hårt de följt 5e, men verkar ju vara ganska troget pnp. I låga levlar har man inte alltför många spellslots men det ökar ganska fort. Har de valt att implementera cantrips dessutom så finns det ju vissa förmågor som går att använda betydligt oftare.

Sen är till exempel 'Dash' som jag såg att han använde en action som alla klasser kan använda varje turn som sin action, vilket är så pnp funkar. Men det återstår väl att se hur de valt att göra med spellslots och long/short rest.

Vet dock inte hur denna fördelningen fungerade i tidigare versioner av dnd.

Aha, tack för informationen. Om det är troget DnD-reglerna har jag väl egentligen inget att anmärka på. Jag skall villigt erkänna att jag har obefintlig koll på DnD 4&5. Men jag gillade exempelvis verkligen NWN2 som körde på DnD 3.5(?), gav en bra balans som jag minns det.

Med tanke på hur vertikala banorna är så fyller ju dash en rätt väsentlig funktion.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kortfattat så är de kaotiska och oöverblickbara, det går heller inte vara strategisk på alls samma vis som i D:OS. Man försökte göra som i Infinity Engine-spelen med Pillars of Eternity och D:OS visade hur mycket roligare och mer modernt det är med ett genomtänkt turbaserat system. Var väl antagligen därför man patchade dit turbaserade strider i Pillars of Eternity 2.

Jag tycker bara de är kaotiska om man inte pausar Jag tycker det är en gyllene lösning, för ju mer strategisk man vill vara desto mer pausar man, tills man nästan kommer till något som liknar rent turbaserat. Alltså, ju svårare strid desto fler pausningar, och de lätta striderna – som jag tycker är ack så viktiga för att få de svåra striderna att framstå som desto mer speciella – kan man röja igenom.
Jag tycker att mycket nerv försvinner från fighter när de är turbaserade. Blir till något av en charad och så står alla där på stället och svajar med böjda knän och coolt stridsberedda händer.

Som någon sa så verkar det också handla väldigt mycket om specialförmågor och spells i dessa turbaserade spel. Sällan bara "slå ett slag med svärdet". Tycker det är viktigt med bread and butter-grejer såsom vapenstrid.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

1 minut är inte i närheten av vad som krävs för att uppleva dom spelens storhet, så din förlust.

Kände verkligen noll inlevelse i story, animationer, ljud eller dialog samt urusel combat... inget turbaserat har funkat sen FO2 enl. undertecknad. Provade både ettan och tvåan flera gånger. Kan inte förväntas behöva plöja 100 timmar innan spelet blir kul, jag har varken tid eller energi för sånt.

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Kände verkligen noll inlevelse i story, animationer, ljud eller dialog samt urusel combat... inget turbaserat har funkat sen FO2 enl. undertecknad. Provade både ettan och tvåan flera gånger. Kan inte förväntas behöva plöja 100 timmar innan spelet blir kul, jag har varken tid eller energi för sånt.

Det finns ett rätt brett spann mellan 1 minut och 100 timmar (typ 100 timmar)

Medlem

Tyvärr finns det noll hype, spelet har noll charm nu när man ser att man använder exakt samma motor som Divinity (vilket jag förstår för den gör det den ska och väldigt bra) men det kommer bara kännas som man spelar Divinity fast med en annan titel.

Jag hade hoppats på något nytt, och det här är inte nytt, så är väldigt besviken :/.

12
Skriv svar