Recension - The Last of Us Part II

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Konspirationsteorier, kring oärliga recensenter, verkar alltid dyka upp från personer som hatar att ett spel fick bra betyg. Samma personer verkar dock aldrig ha några problem med dem när spel de gillar får det.

Ibland får jag känslan att vissa spel får ett skyhögt betyg av bara farten. Som om recensenter rycks med av hypen runt spelet ifråga. Jag har exempelvis väldigt svårt att se Breath of the Wild som ett 10/10-spel. Men visst är det i slutändan subjektivt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Användarrecensioner är fan det sämsta på internet sedan artikelkommentarer på allt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är rätt stor skillnad mellan journalister och spelare i betygen.

https://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-last-of-us-...

Dex
Medlem
Skrivet av fudge:

Det är rätt stor skillnad mellan journalister och spelare i betygen.

https://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-last-of-us-...

Du är lite sen in i diskussionen här. Typ dom 2 sista sidorna har handlat om detta

Medlem

@dex20: Sorry är fortfarande full/bakis orkar inte läsa 7 sidor av kommentarer

Medlem
Skrivet av fudge:

@dex20: Sorry är fortfarande full/bakis orkar inte läsa 7 sidor av kommentarer

Det är helt ok att man är bakis och gör misstag. Ett mindre förslag vore om man läser de senaste sidorna för att se det senaste från händelserna, men det är förståeligt att man inte tänker så klart när man är en aning bakis.

Dex
Medlem
Skrivet av fudge:

@dex20: Sorry är fortfarande full/bakis orkar inte läsa 7 sidor av kommentarer

Förståeligt en sån här dag! Du missade inte direkt något dom sista sidorna då det bara har varit fram och tillbaka mellan om vilke recensioner som är rätt

Medlem

@Seveni: Jag trodde gjorde det men läste bara första typ

Medlem

@dex20:
Vilken är rätt då ?

Medlem
Skrivet av fudge:

@dex20:
Vilken är rätt då ?

Av recensionerna eller våra kommentarer? Det är väl mest upp till dig själv.

Förvisso när det kommer till
recensionerna så tar jag själv allt med
en nypa salt.

Spel som jag älskar brukar jag inte
sätta 10/10 för att jag förmodar att de
inte skulle tillfredsställa de flesta
och har samma inställning mot spel jag avskyr.

Jag förmodar spelet har en möjlig besvikelse, men den största sannolikheten så är det överlag nog ett dugligt spel att köra igenom. Tror att det finns en ribba av kvalite från Naughty Dog's sida som att jag förmodar att det inte finns så många buggar.

Förresten finns det buggar/glitches i spelet bland er folk som har kört det?

Men jag hoppas du @Dex20 har en trevlig dag

Medlem

@Seveni: Det blir ett köp senare för mig. Då har man glömt bort vad som har skrivits. Och det kostar mindre så svider det inte lika mycket om man inte skulle gilla det.

Detsamma!

Medlem

haha var tvungen och gå in på metacrictic och kolla med egna ögon efter diskussionen här. 3.4 av 10 i snitt ja.. haha det var inte högt.
Det blev snabbt uppenbart att tramspojkarna som hållit låda sedan läckan kring detta spel varit i farten igen och recensionsbombat för att få ned betyget.
Så larvigt.
Läser man bland de recensioner som gett 0-3 i betyg så märker man snabbt de bara upprepar det som youtube videos upprepat sedan läckan kom i gång. Man har helt enkelt bestämt sig att det här är ett "pk spel" ett "sjw spel" och de kommer inte tycka något annat oavsett.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

haha var tvungen och gå in på metacrictic och kolla med egna ögon efter diskussionen här. 3.4 av 10 i snitt ja.. haha det var inte högt.
Det blev snabbt uppenbart att tramspojkarna som hållit låda sedan läckan kring detta spel varit i farten igen och recensionsbombat för att få ned betyget.
Så larvigt.
Läser man bland de recensioner som gett 0-3 i betyg så märker man snabbt de bara upprepar det som youtube videos upprepat sedan läckan kom i gång. Man har helt enkelt bestämt sig att det här är ett "pk spel" ett "sjw spel" och de kommer inte tycka något annat oavsett.

Planerat, precis som Resetera påpekade i sin långa tråd om detta ämne.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv

Har inte spelat själv, kollat gameplay på hela spelet och kan säga att jag är glad att jag inte betalade för spelet och spelade det själv.
Hade de lagt in att val spelar roll som i typ AC: Odyssey hade det känts värt det.

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Planerat, precis som Resetera påpekade med exempelvis denna skärmbild:
https://abload.de/img/incels1wji5.jpg

Usch vad tråkigt när de gör sånt. Jag var besviken på spelet men såg inte reviews förrän idag. Detta är bara idiotiskt.

Medlem

@SunShine:
@matt76:

Å nej folk är besvikna över storyn i ett spel där storyn är typ nästan det enda som betyder någonting. SJälvklart är alla som är besvikna över spelet bara Ryska-bots, incels eller koordinerade 4chan hackers för att ett inlägg i Resetera sade så.
Bara kolla på "vanliga" sidor som Twitter, 9gag, Reddit subs som inte har i full damage kontroll och inte tillåter någon kritik samt nästan alla som streamade spelet eller släppt Youtube videos. Nästan alla demonstrerar ett förakt mot storyn i spelet. Så argumentet att det bara är höger troll or whatever håller inte. Sen hjälper det inte hur Sony och ND har hanterat hela grejen med deras aggressiva DMCA claims.
Detta visar bara att Journalister lever i sin egen lilla bubbla eller andra saker (som jag inte skall gå in på här) medans spelarna själva avskyr spelet. TLOU 1 är en av de mest älskade spelet så det är ju självklart att folk är pissed när uppföljaren "sparkar fans mellan benen".

Och nej jag håller inte med om att man get ett spel 1/10 för man inte gillar storyn, men samma sak kan sägas om nästan alla speljournalister som ger spelet 10/10 mestadels bara för dem gillar storyn. Det ena är tydligen ok att göra men vågar plebejerna göra likadant är det för dem e dumma svin.

Har bara spelat 3 - 4 timmar än så länge så kan inte säga så mycket om själva storyn, men måste bara säga att rent tekniskt är det galet imponerande vad dom lyckats pressa ur PS4:an. Just när det kommer till dessa exklusiva spel jämfört med multiplatform så är det ofta som natt och dag. Brukar ofta säga att grafik inte imponerar längre, men det här är verkligen på en ny nivå och då sitter jag bara på en bas ps4:a.

Dex
Medlem
Skrivet av mobmoben:

@SunShine:
@matt76:

Å nej folk är besvikna över storyn i ett spel där storyn är typ nästan det enda som betyder någonting. SJälvklart är alla som är besvikna över spelet bara Ryska-bots, incels eller koordinerade 4chan hackers för att ett inlägg i Resetera sade så.
Bara kolla på "vanliga" sidor som Twitter, 9gag, Reddit subs som inte har i full damage kontroll och inte tillåter någon kritik samt nästan alla som streamade spelet eller släppt Youtube videos. Nästan alla demonstrerar ett förakt mot storyn i spelet. Så argumentet att det bara är höger troll or whatever håller inte. Sen hjälper det inte hur Sony och ND har hanterat hela grejen med deras aggressiva DMCA claims.
Detta visar bara att Journalister lever i sin egen lilla bubbla eller andra saker (som jag inte skall gå in på här) medans spelarna själva avskyr spelet. TLOU 1 är en av de mest älskade spelet så det är ju självklart att folk är pissed när uppföljaren "sparkar fans mellan benen".

Och nej jag håller inte med om att man get ett spel 1/10 för man inte gillar storyn, men samma sak kan sägas om nästan alla speljournalister som ger spelet 10/10 mestadels bara för dem gillar storyn. Det ena är tydligen ok att göra men vågar plebejerna göra likadant är det för dem e dumma svin.

Men herregud nu får ni ju ge er...... Det är klart att det är ok att man inte gillar spelet, men bara det faktum att folk har en agenda att ta upp mot Naughty Dog precis som att dom är några onda människor eller något är ju helt sjukt.....

Det är ett spel för sjutton..... Jag älskar spel och har en förmåga att verkligen bli glad eller besviken när jag spelar spel, men personer som till och med organiserar "review bombings" som någon länkade här ovanför är ju bara sjukt löjligt.

Det är klart att spelet inte är för alla och det är helt ok, men att ge spelet 0 i betyg är ju bara tramsigt. Då är det i princip det sämsta spelet som har gjorts och har inte en endast liten bra sak i spelet.

Så som du säger så har alltså ALLA journalister (som Jocke här på FZ t.e.x) helt fel och är typ mutade eller vad? Medans alla som hatar spelet har helt rätt? Varför ska det alltid vara så svart eller vitt? Är det så svårt att förstå att där finns dom som gillar spelet och dom som inte gillar spelet? Förstår verkligen inte varför detta spelet har spårat ur på detta viset att det till och med organiseras "review bombings"......

Blev lite "ranting" här från min sida, men har svårt och förstå att så många håller på så här pga ett spel.

Medlem

Här är det viktigt att bilda sig en egen uppfattning och inte gå efter alla andra. Har också väldigt svårt att tro att spelet ska uppfattas som en 1:a i betyg. Personligen lär jag köpa det till lägre pris lagom till lanseringen av ps5.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem
Skrivet av dex20:

Det är ett spel för sjutton..... Jag älskar spel och har en förmåga att verkligen bli glad eller besviken när jag spelar spel, men personer som till och med organiserar "review bombings" som någon länkade här ovanför är ju bara sjukt löjligt.

Du får gärna visa mig något konkret som visar att det är organiserat review bombing mer än en kille på Reddit som säger att det har hänt. Jag vet inte om du har varit på 4chan innan men det är en sida där alla är anonyma och /v/ som är deras "spel sub" har tok mycket trafik så det är nästan omöjligt att organiserat något sådant. Kan ha varit en tråd där någon sade att dem skulle ge det dåliga betyg för dem va besvikna, men att tro dem står bakom av majoritet a 17000 dåliga betyg är ju bara naivt.
Och som jag sade innan kolla in vilken annan sida som helst som inte har full damage kontroll just nu. Du kan gå in på Reddit, koila på twitter, kolla comments på youtube-videos, kolla streamers som har spelat spelet, gå in på olika forum och du kommer se att en majoritet inte gillar vad som hänt med spelserien.

Medlem

spelet är väldigt läbbigt (no pun intended)

Inaktiv

Garvade åt denna: https://www.twitch.tv/tvcrank/clip/AuspiciousPlausibleMagpieP...

Längtar tills Angry Joe's recension.

Skrivet av mobmoben:

Du får gärna visa mig något konkret som visar att det är organiserat review bombing mer än en kille på Reddit som säger att det har hänt. Jag vet inte om du har varit på 4chan innan men det är en sida där alla är anonyma och /v/ som är deras "spel sub" har tok mycket trafik så det är nästan omöjligt att organiserat något sådant. Kan ha varit en tråd där någon sade att dem skulle ge det dåliga betyg för dem va besvikna, men att tro dem står bakom av majoritet a 17000 dåliga betyg är ju bara naivt.
Och som jag sade innan kolla in vilken annan sida som helst som inte har full damage kontroll just nu. Du kan gå in på Reddit, koila på twitter, kolla comments på youtube-videos, kolla streamers som har spelat spelet, gå in på olika forum och du kommer se att en majoritet inte gillar vad som hänt med spelserien.

Tittar du på antal user reviews på andra spel är det betydligt färre. Här är ett urval av några populära spel.
Last of Us: 9000 omdömen
Last of Us remastered: ca 9000 omdömen
God of War : 12700 omdömen
Uncharted 4 : 10700 omödmen
Spiderman : 4000 omdömen

Last of Us 2 har i detta nu över 24000 omdömen och då har spelet knappt hunnit släppas. Sjävklart är det reviewbombning. Har själv inte hunnit mer än ca 4 timmar in i spelet, men än så länge gillar jag det. Älskade gameplayet i första spelet och det lever helt klart upp till det så här långt. Får se hur storyn artar sig när jag tar mig längre fram.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Du får gärna visa mig något konkret som visar att det är organiserat review bombing mer än en kille på Reddit som säger att det har hänt.

Spelet hade fler "recensioner" några timmar efter det släppts än vad båda versionerna av det första spelet fått tillsammans på sju år. De flesta negativa omdömena är från nya konton som endast satt betyg på just detta spel.

Användarbetyget på detta spel är helt menlöst då det förekommer "review-bombing" samt att andra "kontrar" med att sätta högsta betyg. Det är troligen någon enstaka procent av omdömena som är ärliga i dagsläget.

Medlem

@hoppalängdhopp:
@Margy
Det e ju självklart att mer folk agerar efter något kontroversiellt har hänt och är upprörda över något samt att det är spritt över hela Internet nu är det ju inte konstigt att det är massivt fler folk som recenserar.
Tycker att personer som dessa gör en bra poäng :https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/comments/hcekoe/tyrones_reaction/https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/comments/hcekoe/tyrones_reaction/
Hade spelet varit en solklar 10/10 som nästan alla journalister säger hade det lätt övertrappat alla de "få" reviewbombarna.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Du kan gå in på Reddit, koila på twitter, kolla comments på youtube-videos, kolla streamers som har spelat spelet, gå in på olika forum och du kommer se att en majoritet inte gillar vad som hänt med spelserien.

Du kan söka på vad som helst och du kommer hitta negativa saker, speciellt om det är något minsta lilla kontroversiellt i det hela som lite vettiga mänskliga värderingar. Om en människa är nöjd med något så är man mycket mindre benägen att skriva det, medans om man är missnöjd då ska tamejfan hela världen få veta att just jag tycker något är skit.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Hade spelet varit en solklar 10/10 som nästan alla journalister säger hade det lätt övertrappat alla de "få" reviewbombarna.

Få?

Det är ett långt spel. De flesta som kan tänkas sätta ärliga betyg har inte spelat klart än.

Skribent

Ja jag vet inte, oavsett är recensioner en spelares åsikt. Jag tar alltid 10/10 med en nypa salt lika nycket som 1/10. Inte för att jag inte tror på vad recensenterna säger, det är deras egna upplevelser. Vad som är mer intressant är vad som motiverar betyget, texten eller filmen. Där kan jag avgöra om spelet är något för mig Ett betyg utan motivation är helt menlöst enligt mig. Metacritcs känns därför också rätt tandlöst för mig när jag tittar på recensioner.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av mobmoben:

@hoppalängdhopp:
@Margy
Det e ju självklart att mer folk agerar efter något kontroversiellt har hänt och är upprörda över något samt att det är spritt över hela Internet nu är det ju inte konstigt att det är massivt fler folk som recenserar.
Tycker att personer som dessa gör en bra poäng :https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/comments/hcekoe/tyrones_reaction/https://www.reddit.com/r/TheLastOfUs2/comments/hcekoe/tyrones_reaction/
Hade spelet varit en solklar 10/10 som nästan alla journalister säger hade det lätt övertrappat alla de "få" reviewbombarna.

Få haha? Lägg ner ärligt talat! Av 24000 betyg så är 17000 av dessa negativa, dvs troll som endast har en agenda. Detta gäller även de som sätter positivt betyg efter någon timme. Varför du inte ser så många positiva betyg just nu är kanske för att folk faktiskt spelar igenom spelet. Att du sedan sitter och försvarar detta barnsliga beteendet, istället för rikta kritik, är skrattretande. Bara erkänn att du ville att detta spel skulle "misslyckas" så att du och vissa andra kan känna lite glädje.

Jag förväntar mig att metacritic kommer rensa bland betygen som man gjorde med ett annat spel när det gick till överdrift. Sedan borde de tänka om, att du måste verifiera att du faktiskt äger spelet via ditt psn/xbox id, så som steam. Annars kan de lika bra ta bort skiten helt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Få haha? Lägg ner ärligt talat! Av 24000 betyg så är 17000 av dessa negativa, dvs troll som endast har en agenda. Detta gäller även de som sätter positivt betyg efter någon timme. Varför du inte ser så många positiva betyg just nu är kanske för att folk faktiskt spelar igenom spelet. Att du sedan sitter och försvarar detta barnsliga beteendet, istället för rikta kritik, är skrattretande. Bara erkänn att du ville att detta spel skulle "misslyckas" så att du och vissa andra kan känna lite glädje.

Jag förväntar mig att metacritic kommer rensa bland betygen som man gjorde med ett annat spel när det gick till överdrift. Sedan borde de tänka om, att du måste verifiera att du faktiskt äger spelet via ditt psn/xbox id, så som steam. Annars kan de lika bra ta bort skiten helt.

Men har du ens läst något jag skrivet i tråden? Bemöt och argumentera istället för att slänga ut personliga angrep som inte medför någon diskussion.

Skriv svar