Digital Foundry dissekerar ray tracing på Playstation 5

Robot
Digital Foundry dissekerar ray tracing på Playstation 5

Man kan inte annat än älska hur de räknar pixlar.

#digital-foundry, #playstation-5, #ray-tracing


Medlem

Det viktigaste med ps5 (har bra pc annars hade jag inkluderat xbox) är att hålla 60 fps. Det kommer ju inte så många spel göra, men jag hoppas iallafall att fler spel gör det än på ps4 procentuellt.

Skrivet av Najkan:

Det viktigaste med ps5 (har bra pc annars hade jag inkluderat xbox) är att hålla 60 fps. Det kommer ju inte så många spel göra, men jag hoppas iallafall att fler spel gör det än på ps4 procentuellt.

Håller med. 4K och ray tracing är ju inte en jättebra kombo för att hålla 60 fps känner jag. Hoppas på att fler spel har ett performance mode där upplösning sänks till 1440p eller 1080p.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Håller med. 4K och ray tracing är ju inte en jättebra kombo för att hålla 60 fps känner jag. Hoppas på att fler spel har ett performance mode där upplösning sänks till 1440p eller 1080p.

Skulle tippa på att ray tracing kommer bli nästa generationens ”quality mode” och vara låst till 30 FPS. Sen blir det väl 8K30 (enstaka spel), 4K60 och 1080p/1440p120.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle tippa på att ray tracing kommer bli nästa generationens ”quality mode” och vara låst till 30 FPS. Sen blir det väl 8K30 (enstaka spel), 4K60 och 1080p/1440p120.

Inga spel kommer att köras i 8K med den här hårdvaran.

Medlem

@Bojkott: njaaa skulle tro att 8k enbart är för video.

-du har gjort en tankevurpa i ditt antagande, tänk på att då du går upp i upplösning från 1080 till 4k så är det 4 gånger fler pixlar, och således 4 gånger mer krävande* samma sak med 4k till 8k.

Om vi bortser från renderingstekniker och max outputframerate o sånt så borde skalningen i ditt exempel vara 1080p = 240, 4k=60 och 8k=15

*rent bruteforcemässigt alltså, sen finns de ju massa tekniker för att "fuska" till det. så det blir lättare.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle tippa på att ray tracing kommer bli nästa generationens ”quality mode” och vara låst till 30 FPS. Sen blir det väl 8K30 (enstaka spel), 4K60 och 1080p/1440p120.

Snarare så kommer det vara 1080p 60fps med vissa 120fps. 4k 60fps med vissa 30fps. 0 spel i 8k denna generation.

eld
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Håller med. 4K och ray tracing är ju inte en jättebra kombo för att hålla 60 fps känner jag. Hoppas på att fler spel har ett performance mode där upplösning sänks till 1440p eller 1080p.

Det var väl rätt många spel som visades som körde 4k/60 och använde sig av raytracing, men med många smarta optimeringar som pratas om i videon.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle tippa på att ray tracing kommer bli nästa generationens ”quality mode” och vara låst till 30 FPS. Sen blir det väl 8K30 (enstaka spel), 4K60 och 1080p/1440p120.

Man kan ju drömma. Det hade varit trevligt.

Medlem

Ha ha att hålla på att peta isär allt är för mig som att läsa sista sidan i en deckare. Jag är en sån som bara vill bli matad med spel och bryr mig inte så mycket om omständigheterna runt om. Men visst det är bra för mig att folk bryr sig för då får jag antagligen bättre spel utan att själv behöva spoila vad som händer bakom kulisserna i spel. Som tex pixlar och fps mm sånt får ni hålla reda på medans jag bara njuter av resultatet.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ha ha att hålla på att peta isär allt är för mig som att läsa sista sidan i en deckare. Jag är en sån som bara vill bli matad med spel och bryr mig inte så mycket om omständigheterna runt om. Men visst det är bra för mig att folk bryr sig för då får jag antagligen bättre spel utan att själv behöva spoila vad som händer bakom kulisserna i spel. Som tex pixlar och fps mm sånt får ni hålla reda på medans jag bara njuter av resultatet.

Jag ser det som en del i charmen kring denna bransch att få läsa om tekniken bakom spelen. Vad det är som driver de tyngsta grafiska AAA-spelen. Älskar att läsa statistik och spec ända sedan jag var liten. Det är smaskig läsning helt enkelt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bryr mig inte så mycket om detta. Visst kommer det att vara vackert och sexigt.

Men jag föredrar snabbhet och flyt före grafiskt godis. 1080p 60fps med betydligt bättre fysik/interaktion med världen går före HDR och 4k upplösning i min bok.

Tar gärna båda, så klart, men tvivlar på att det kommer att ske för majoriteten av de stora titlarna. Flyt och fps går inte att visa i PR-material, tyvärr, vilket lockar att fokusera på just hög upplösning osv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bryr mig inte så mycket om detta. Visst kommer det att vara vackert och sexigt.

Men jag föredrar snabbhet och flyt före grafiskt godis. 1080p 60fps med betydligt bättre fysik/interaktion med världen går före HDR och 4k upplösning i min bok.

Tar gärna båda, så klart, men tvivlar på att det kommer att ske för majoriteten av de stora titlarna. Flyt och fps går inte att visa i PR-material, tyvärr, vilket lockar att fokusera på just hög upplösning osv.

Håller helhjärtat med.
Byter hemma mellan 1080-144hz och 1440-144hz skärmar. Skulle alltid hellre se icket-upp/nedskalad 1440p ~120fps över 4K 60 med skalningar till höger och vänster.

Medlem

45 sekunder in och personen har redan haft fel två gånger. Raytracing i sig är inget som är nytt. Det har existerat inom t.ex. mjukvara i över 30 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)#:~:text=....

Skrivet av Bojkott:

Skulle tippa på att ray tracing kommer bli nästa generationens ”quality mode” och vara låst till 30 FPS. Sen blir det väl 8K30 (enstaka spel), 4K60 och 1080p/1440p120.

4K @ 60 FPS med full RTRT ser jag som en utopi i dagsläget. 8K kommer inte att gå att köra ens i 30 FPS inom de närmsta åren och framförallt inte under denna konsolgeneration.

Skrivet av eld:

Det var väl rätt många spel som visades som körde 4k/60 och använde sig av raytracing, men med många smarta optimeringar som pratas om i videon.

Mhmm. För spel har ju aldrig visat sig se sämre ut i lanserad produkt? *Host* Watchdogs *Host*

Medlem

Verktygen och kunskapen de har... Snacka om att vara världsbäst inom sitt område. Oerhört intressanta videos från dem.

1
Skriv svar