Spel som man absolut måste spela? (Tips för sommaren!)

Medlem

@Laddemannen: Måste man inte ha en AMIGA för det? Jo det är coolt, jag spelade det för länge länge sen, kommer inte ihåg mycket förutom att man var på ett skepp och nån pappegoja.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

@Laddemannen: Måste man inte ha en AMIGA för det? Jo det är coolt, jag spelade det för länge länge sen, kommer inte ihåg mycket förutom att man var på ett skepp och nån pappegoja.

Nej då, PC går fint, kan säkert finns det på GOG om jag inte missminner mig!

Medlem

Mount & blade 2 bannerlord är ju visserligen i earlyacsess men fy så bra det är, man blir aldrig mätt på synen av två arméer som slår ihop på ett fält

Medlem

@Laddemannen: ska titta.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

@DarkSvenn1002: är det typ rpg också? Ovh vem är man i spelet? Är det även RTS?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Half life alyx
Snowrunner
Subnautica

Så sommaren räddad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Klonas:

Känner tyvärr igen känslan av att det är mycket svårare att fastna för spel idag än förr.

Inte så konstigt.
När man blir lite äldre än säg 20 bast finns det mer meningsfulla äventyr i det riktiga livet som man behöver handskas med när man är fortfarande ung och har potential.

Tv-spel kan man alltid spela senare, och prestationer och framgångar i det verkliga livet slår alltid den tillfälliga och flytande underhållningen man får ifrån en bok, film eller ett spel.

Av erfarenhet och visdom vet alla att det finns mer meningsfulla aktiviteter att göra istället för att spela en timma till, när man redan kört 2-3.

Man vill sällan bli som 30 åringen som illustrerars i detta klipp


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Inte så konstigt.
När man blir lite äldre än säg 20 bast finns det mer meningsfulla äventyr i det riktiga livet som man behöver handskas med när man är ung och fortfarande har potential. Tv-spel kan man alltid spela senare, och prestationer och framgångar i det verkliga livet slår alltid den tillfälliga och flytande underhållningen man får ifrån en bok, film eller ett spel. Av erfarenhet och visdom vet alla att det finns mer meningsfulla aktiviteter att göra istället för att spela en timma till, när man redan kört 2-3.

Vad är det för prestationer och framgångar i det verkliga livet du tänker på?
Likaså undrar jag vad är mer meningsfull aktivitet?

Edit tillägger att varför man inte fastnar för spel lika lätt längre tror jag är för att mycket är samma. Man väljer samma sorts spel som man alltid gillat. Man måste gå utanför sina "vanliga" områden för att hitta nya guldkorn


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för prestationer och framgångar i det verkliga livet du tänker på?
Likaså undrar jag vad är mer meningsfull aktivitet?

Edit tillägger att varför man inte fastnar för spel lika lätt längre tror jag är för att mycket är samma. Man väljer samma sorts spel som man alltid gillat. Man måste gå utanför sina "vanliga" områden för att hitta nya guldkorn

Här kommer ett abstrakt svar, men det har och göra med varför jag tror att det blir svårare och svårare att fastna för spel.

Kort och gott, ju äldre vi blir, desto mer hungrar vi efter vad som är meningsfullt i livet, snarare än vad som är underhållande för stunden (spel/film etc.).

Och den största meningen finns att hitta i att ta ett ansvar för sig själv, och göra verkliga saker.

Vi människor behöver mål i livet som är större än bara ha roligt för stunden:
- Få bättre ordning och reda i livet
- Hitta ett arbete man trivs med
- Underhålla viktiga relationer (familj och vänner)
- Bilda egen familj (ger massor av mening i livet)
- Se efter sin hälsa
- Hitta vägar till att kunna göra de saker man behöver göra men är rädd för


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Här kommer ett abstrakt svar, men det har och göra med varför jag tror att det blir svårare och svårare att fastna för spel. Kort och gott, vi hungrar efter vad som är meningsfullt i livet, mer än vad som är underhållande. Och den största meningen finns att hitta i att ta ett ansvar för sig själv, och göra verkliga saker.

Vi människor behöver mål i livet som är större än bara ha roligt för stunden:
- Få bättre ordning och reda i livet
- Hitta ett arbete man trivs med
- Underhålla viktiga relationer (familj och vänner)
- Bilda egen familj
- Se efter sin hälsa
- Hitta vägar till att de saker man behöver göra men är rädd för

Ja det du säger stämmer helt klart.
Jag tror dock inte att spel konkurrerar med mycket av detta.
Spel kan vara en del i många förbättringar.
Spel är inte dåligt

Sen är det klart, man kan inte spela lika mycket när man har skaffat sig familj


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det du säger stämmer helt klart.
Jag tror dock inte att spel konkurrerar med mycket av detta.
Spel kan vara en del i många förbättringar.
Spel är inte dåligt

Sen är det klart, man kan inte spela lika mycket när man har skaffat sig familj

Nej, spel och underhållning är inte dåligt, men jag försöker skriva vad jag tror är anledningen/ sanningen till varför det blir svårare att fastna för spel när man är över 20 bast.

Känslan när man spelar ett spel som inte är banbrytande:
- Det känns som jag har gjort det här 100 ggr. Det känns som slös med tid. Nej, jag har inte tid för det här... och så stänger man av spelet.

Jag brukar lira Minecraft Dungeons med min pojk, nån timma, två-tre dagar i veckan. Det är riktigt kul, men sedan känner jag mig pressad på tid. Eller känner för att vi hittar på något annat, som att köra brädspel eller gå ut. Jag kan inte fastna i spel så, som jag gjorde som ung.

Edit:
Meningsfulla aktiviteter är olika för var och en, bortsett ifrån generella som att ta hand om sig själv, sin hälsa och framtid, familj och vänner. Förbättra saker i hemmet och livet, bli bättre på någon färdighet man tycker om. Få gjort utmanande, jobbiga och svåra saker.

Prestationer är att göra saker man tidigare inte gjort, eller va längesedan man uppnådde. Klara av något mål. Sluta röka. Gå ner i vikt. Bemästra någon ny maträtt eller renovera något i hemmet. Skapa en positiv rutin, exempelvis Gå 5 kilometer varje helg.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av krislevin:

@DarkSvenn1002: är det typ rpg också? Ovh vem är man i spelet? Är det även RTS?

Ja man skapar sin egen karaktär och det har rpg inslag med att sätta ut skillpoints. Slagen är absolut strategiska i realtid men det är ju inte riktigt som c&c. Finns många videos på youtube från spelet

Medlem

Half-life 2
Gta v
The last of us

Det är alla måsten men också spel dem flesta spelat. Så det blir svårt om du bara ska kräva dem bästa spelen och inte 7 av 10 spel.
Bättre att fråga om "hidden gems" kanske?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Inte så konstigt.
När man blir lite äldre än säg 20 bast finns det mer meningsfulla äventyr i det riktiga livet som man behöver handskas med när man är fortfarande ung och har potential.

Tv-spel kan man alltid spela senare, och prestationer och framgångar i det verkliga livet slår alltid den tillfälliga och flytande underhållningen man får ifrån en bok, film eller ett spel.

Av erfarenhet och visdom vet alla att det finns mer meningsfulla aktiviteter att göra istället för att spela en timma till, när man redan kört 2-3.

Man vill sällan bli som 30 åringen som illustrerars i detta klipp
youtube.com/watch?v=ZjI7vqizTRc

?

Pratar du om dig själv nu eller för alla?
Jag är en bra bit över 40 och du har inte en aning om min erfarenhet, visdom, prioriteringar eller framgångar.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

World of Warcraft. Troligtvis bästa spelet någonsin.
Det finns allt för alla. Både single- och multiplayer.

Medlem

Jag har börjat spela en del Gwent. Lätt att komma in i och ett väldigt generöst kortspel skapat av CDPR. Finns både till PC och mobil. Annars Disco Elysium om du gillar RPG med mycket text

@bent toe: Du får nog läsa hans inlägg igen

Medlem
Skrivet av bent toe:

?

Pratar du om dig själv nu eller för alla?
Jag är en bra bit över 40 och du har inte en aning om min erfarenhet, visdom, prioriteringar eller framgångar.

Det som jag nämnde i tidigare inlägg är en stor del till varför åtminstone jag, brorsan, mina vänner inte längre kan snöa in i spel som man gjorde som barn eller tonåring. Det vill säga, den där förmågan att kunna spela något i över 2 timmar och bli helt uppslukad.

Jag skulle påstå vad jag skrivit är sant för många, om inte de flesta 30+, men inte alla. En stor faktor är tidsbrist och familj, ungar och hushåll att se efter.

Nej, du har helt rätt. Jag känner inte dej och vet inte om du kan komma in i spel till samma grad idag. Att bli lika uppslukad som du blev som barn och ungdom.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Grymgreger:

Jag håller själv på att spela HZD och kan ingenting annat göra än att rekommendera. Så otroligt vackra vyer, snygga robotar och trevlig story. Jag kanske har rusat genom spelen tidigare, men jag kan spendera timmar att bara titta på omgivningarna. Så snyggt spel att jag smäller av.
Vill också påpeka att ditt nick är väldigt angenämt! 🤗

Tackar,hoppas det kommer innan min semester är slut,har 3 veckor kvar.
OOOOH det skall bli kul att sätta tangentbordet i detta högt prisade spel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Spelar inte längre på samma sätt,där har du rätt.
Mer äventyr och rollspel det blir framförallt mer lugna spel.
Tänker fortfarande på cs rats med polare med mycket värme för vi hade kul ihop.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

kom aldrig in i detta kortspel mmen är sugen;)


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Du skall spela Thief 1 och 2 samt The Witness.

Medlem

Man märker verkligen hur olika smak folk har i en tråd som denna...

Om jag försöker skala bort nostalgi får det bli;

- Half-life 2
- The Witcher 3
- Divinity OS 2

Tre spel som verkligen trollbinder mig.

Medlem

Lägger till Outer Wilds som just blev släppt på Steam. Stark spel-upplevelse som inte liknar något annat.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Många bra förslag redan, risk för repetition:

System Shock 2
Half Life (allihopa, gärna Black Mesa)
Bioshock 1
Witcher 3
Alien Isolation
Hotline Miami
Skyrim
Subnautica
Hitman 2
Deus Ex (det första, gärna med moddar)
Doom 2016
GTA V
CIV (V eller VI)
Transistor

Skrivet av Hanzo:

Inte så konstigt.
När man blir lite äldre än säg 20 bast finns det mer meningsfulla äventyr i det riktiga livet som man behöver handskas med när man är fortfarande ung och har potential.

Tv-spel kan man alltid spela senare, och prestationer och framgångar i det verkliga livet slår alltid den tillfälliga och flytande underhållningen man får ifrån en bok, film eller ett spel.

Av erfarenhet och visdom vet alla att det finns mer meningsfulla aktiviteter att göra istället för att spela en timma till, när man redan kört 2-3.

Man vill sällan bli som 30 åringen som illustrerars i detta klipp
youtube.com/watch?v=ZjI7vqizTRc

Vet inte om jag håller med. I dagens läge är det digitala låtsats livet MYCKET viktigare än hur ens riktiga liv är fär alla som är under 30. Vänta bara tills gen Z har växt upp, samhället kommer vara väldigt intressant då!

Jag kan tycka det är vettigare att sätta sig och spela CIV VI några timmar (som ett digital schack i fler dimensioner) än att köra och shopppa en söndag eller slötitta på gamla beckfilmer för 57 gången.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Jag kan tycka det är vettigare att sätta sig och spela CIV VI några timmar (som ett digital schack i fler dimensioner) än att köra och shopppa en söndag eller slötitta på gamla beckfilmer för 57 gången.

Spel är detsamma som film och shopping. De är alla kortsiktiga tidsfördriv som tjänar för stunden. De tar dej inte framåt i livet.

Det är farligt att ha nöje som en kompass för livet, för då styrs ditt liv av kortsiktiga nöjen som känns skönt för stunden, men hindrar dig ifrån att utvecklas och skapa ännu en bättre framtid för dej själv, och de du bryr dig om.

Har du nöje som kompass så kommer du inom en snar tid inte längre kunna följa den ändå, då livet bjuder på motgångar, sjukdomar och död som effektivt slår bort vad som är roligt. Dessutom rinner tiden förbi snabbt. Om du inte börjat att ta tag i ditt liv, så är det hög tid nu. Se framåt några år. Du ställs i kontrast med människor som kommit någonstans de senaste åren, och du vill helst inte känna bara att du stått stilla, och slösat bort din tid och din potential.

Det är bättre att ha mål, mening och syfte som kompass. Ta en titt på din situation idag. Vem är du, var är du i livet, och var vill du komma? Finns det något som du kan göra, som du vill göra för att göra ditt liv lite bättre än igår? Jämför dej själv med den du var igår och försök att eftersträva små, inkrementella förbättringar i ditt liv.

Ett konkret exempel är, när du styrketränar får du successivt avkastning i framtiden. Du utvecklas. Du blir starkare och friskare för varje tillfälle. Om du tittar på dina färdigheter kan de också utvecklas bara du ger dem tiden och nötar på dem. Hur ser dina vanor ut? Är de några ovanor som drar ner dig, som du vill minska på? Skulle du vilja börja med någon god vana? Vad vill du jobba på hos dej själv, de närmsta året? Vad är ditt syfte och mening, ditt personliga mål för 2020?

Självklart ska man kunna sätta sig ner och spela och se på film, men det är en annan sak om man saknar ett mål för framtiden och missar tiden och potentialen i ens ungdom att nå sitt sanna potential i livet. Nöje är en kompass för framtida lidande.

Tänk dig ditt liv om 10-15 år framåt
Din mor har gått bort, helt oväntat, från ingenstans. Din far är allvarligt sjuk och ligger för jämnan inlagd på sjukhus, men du är glad som inte längre osams med honom eller med resten av din släkt. Du känner också en stark mening och ansvar ifrån ditt arbete som ger dej energi och inspiration, för du känner hur dina insatser hjälper till att göra världen lite bättre för varje dag.
Du har också din hälsa i någorlunda gott skick. Det märker du särskilt när du träffar några av dina jämnåriga vänner som struntade i eller började sent i livet med att se efter sin hälsa. Dina vänner hinner du inte se så ofta, då de har fullt upp med jobb och sina egna familjer, ni bokar ändå in nån kväll varannan vecka. Men du är inte ensam, då du har din egna familj idag och ett barn som tillför så mycket utmaning, glädje och lycka i ditt liv, trots allt lidande och svårigheter omkring dej.

Eftersträva små förändringar
Om du börjar gå 3-4 km promenad på kvällen varje dag, så har du gått ca. 110 mil till 150 mil på ett år. Små förändringar ger stora resultat.

Gör inga stora förändringar
Spelar du 3-4 timmar varje dag idag?
Skär bort 1 timma till att göra ditt liv bättre på något sätt. Det räcker gott!
Utmana dig själv, sätt en äggklocka på 60 minuter och gå runt hemma, hitta något som kan fixas upp lite! Må det va att torka bort tandkrämen på badrumsspegeln!
Det är alltid något! Tänk vad resultatet blir när du multiplicerar det med 365.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Med tanke på spel du själv nämner så säger jag Ori and the blind forest, grymt mysigt spel! Värt att ta en titt på!!

Spel som ligger mig varmt om hjärtat är:
Max Payne 3!!
Batman Arkham serien

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Spel är detsamma som film och shopping. De är alla kortsiktiga tidsfördriv som tjänar för stunden. De tar dej inte framåt i livet.

Det är farligt att ha nöje som en kompass för livet, för då styrs ditt liv av kortsiktiga nöjen som känns skönt för stunden, men hindrar dig ifrån att utvecklas och skapa ännu en bättre framtid för dej själv, och de du bryr dig om.

Har du nöje som kompass så kommer du inom en snar tid inte längre kunna följa den ändå, då livet bjuder på motgångar, sjukdomar och död som effektivt slår bort vad som är roligt. Dessutom rinner tiden förbi snabbt. Om du inte börjat att ta tag i ditt liv, så är det hög tid nu. Se framåt några år. Du ställs i kontrast med människor som kommit någonstans de senaste åren, och du vill helst inte känna bara att du stått stilla, och slösat bort din tid och din potential.

Det är bättre att ha mål, mening och syfte som kompass. Ta en titt på din situation idag. Vem är du, var är du i livet, och var vill du komma? Finns det något som du kan göra, som du vill göra för att göra ditt liv lite bättre än igår? Jämför dej själv med den du var igår och försök att eftersträva små, inkrementella förbättringar i ditt liv.

Ett konkret exempel är, när du styrketränar får du successivt avkastning i framtiden. Du utvecklas. Du blir starkare och friskare för varje tillfälle. Om du tittar på dina färdigheter kan de också utvecklas bara du ger dem tiden och nötar på dem. Hur ser dina vanor ut? Är de några ovanor som drar ner dig, som du vill minska på? Skulle du vilja börja med någon god vana? Vad vill du jobba på hos dej själv, de närmsta året? Vad är ditt syfte och mening, ditt personliga mål för 2020?

Självklart ska man kunna sätta sig ner och spela och se på film, men det är en annan sak om man saknar ett mål för framtiden och missar tiden och potentialen i ens ungdom att nå sitt sanna potential i livet. Nöje är en kompass för framtida lidande.

Tänk dig ditt liv om 10-15 år framåt
Din mor har gått bort, helt oväntat, från ingenstans. Din far är allvarligt sjuk och ligger för jämnan inlagd på sjukhus, men du är glad som inte längre osams med honom eller med resten av din släkt. Du känner också en stark mening och ansvar ifrån ditt arbete som ger dej energi och inspiration, för du känner hur dina insatser hjälper till att göra världen lite bättre för varje dag.
Du har också din hälsa i någorlunda gott skick. Det märker du särskilt när du träffar några av dina jämnåriga vänner som struntade i eller började sent i livet med att se efter sin hälsa. Dina vänner hinner du inte se så ofta, då de har fullt upp med jobb och sina egna familjer, ni bokar ändå in nån kväll varannan vecka. Men du är inte ensam, då du har din egna familj idag och ett barn som tillför så mycket utmaning, glädje och lycka i ditt liv, trots allt lidande och svårigheter omkring dej.

Eftersträva små förändringar
Om du börjar gå 3-4 km promenad på kvällen varje dag, så har du gått ca. 110 mil till 150 mil på ett år. Små förändringar ger stora resultat.

Gör inga stora förändringar
Spelar du 3-4 timmar varje dag idag?
Skär bort 1 timma till att göra ditt liv bättre på något sätt. Det räcker gott!
Utmana dig själv, sätt en äggklocka på 60 minuter och gå runt hemma, hitta något som kan fixas upp lite! Må det va att torka bort tandkrämen på badrumsspegeln!
Det är alltid något! Tänk vad resultatet blir när du multiplicerar det med 365.

Känns som att du borde starta en ny tråd om detta då det känns out of scope. Jag förstår inte heller riktigt vad du vill ha sagt med detta. Jag jobbar 50h i veckan, klättrar klättervägg, går 10km om dagen, lagar mat, handlar, pendlar, städar, pluggar, investerar, läser böcker, umgås med familj & vänner och väntar mitt första barn och ska snart flytta. Spelar kanske 1-2 h i veckan för att det är skönt och avkopplade. Ett sätt att helt koppla ifrån livet, kanske inte helt olikt mindfulness, Yoga eller liknande. Att tömma hjärnan är troligtvis ganska nyttigt att göra lite då och då och hur man gör det är upp till var och en.

Men absolut, är man arbetslös/permitterad och inte gör annat än att glo på youtube 12h om dagen bör man nog ta tag i sitt liv.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Känns som att du borde starta en ny tråd om detta då det känns out of scope. Jag förstår inte heller riktigt vad du vill ha sagt med detta. Jag jobbar 50h i veckan, klättrar klättervägg, går 10km om dagen, lagar mat, handlar, pendlar, städar, pluggar, investerar, läser böcker, umgås med familj & vänner och väntar mitt första barn och ska snart flytta. Spelar kanske 1-2 h i veckan för att det är skönt och avkopplade. Ett sätt att helt koppla ifrån livet, kanske inte helt olikt mindfulness, Yoga eller liknande. Att tömma hjärnan är troligtvis ganska nyttigt att göra lite då och då och hur man gör det är upp till var och en.

Men absolut, är man arbetslös/permitterad och inte gör annat än att glo på youtube 12h om dagen bör man nog ta tag i sitt liv.

Du har både mål och momentum. Jag skrev ifrån början på ämnet ”varför det är så svårt att leva sig in och fastna i spel som 20-30 plus”. Och dessa reflektioner va spännande och utveckla tänkte jag. Så jag hamna i flow, och jag skrev och spann vidare, och det blev ganska mycket till slut. Haha

Jag tror min motivation till att skriva det här kommer ifrån situationen på mitt jobb. Med drygt 10-12 ungkarlar 24-32 års ålder som inte pratar annat än om vilka tv-spel som man ska fördriva tiden med. Jag vässade på sätt och vis mina argument till att det finns viktigare och mer meningsfulla saker att sträva efter än nästa tv-spel. Att spela går ju bra, men har man bara spela spel som mål, då är det ingen vidare. Och inte bllr det bättre av att de vill dra igång mer tidskrävande spel efter att de inte får någon förlängd visstid efter semestern. Aja, det är deras liv och deras potential.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

123
Skriv svar