Gearbox stämmer 3D Realms för femtioelfte gången

Robot
Gearbox stämmer 3D Realms för femtioelfte gången
Medlem

"Vi har rättigheterna från tidigare domstolsförhandlingar med 3D Realms" - visa upp det för samtliga så är saken över. Men nej! Vi behöver stämma folk hit och dit.

Skrivet av Piraten88:

"Vi har rättigheterna från tidigare domstolsförhandlingar med 3D Realms" - visa upp det för samtliga så är saken över. Men nej! Vi behöver stämma folk hit och dit.

Eftersom rättigheter är ett träsk utan dess like så har de inte mycket till val än att processa om det och få ett avgörande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Duke Sue-em Forever.

Medlem

Ge bara tillbaka IP till 3dr fan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"stämmer därför 3D Realms för att få ersättning för sina kostnader kring musiken". Är det månne ett översättningsfel, eller vad menar han "kostnader kring musiken"? Arbetar han fortfarande på den? Streamar han den live till alla som får för sig att spela de gamla spelen idag?

Den här öppningen från stämningen var intressant:
"COMPLAINT
1. Plaintiff, Bobby Prince, is a renowned composer and sound designer who
has created music and sound effects for some of the most popular video games of all
time, including Doom, Doom II, Wolfenstein 3D, and Duke Nukem 3D
. The video game
community recognizes his iconic music as an essential part of the games
, and his peers
have given him a lifetime achievement award. Mr. Prince’s music has transcended the
video game platform, and many bands have performed and covered his songs.
"

Herregud, jag vet inte var jag ska börja...enda ställa hans namn ens verkar bekant är genom alla stämningsansökningar man läst om genom åren. Några av "tidernas mest populära tv-spel"..."grundläggande del av spelen"? Eller varför inte när Rolling Stones, Madonna och Michael Jackson brukade dra ut på världsturneer med rykande heta covers på hans...låtar.

Jag skulle skratta så tårarna rann ifall det inte var så ofattbart korkat. Det som EGENTLIGEN borde stå är:
COMPLAINT
1. Bobby Prince is a greedy nobody who created some game music no one remembers, at the end of the 19'th century, and is now trying to take part of the success and wealth of others by suing them.

Fasiken så patetiskt.

Avstängd

@Ender: Det var dock på slutet av det 20:e århundradet.

Medlem
Skrivet av Ender:

"stämmer därför 3D Realms för att få ersättning för sina kostnader kring musiken". Är det månne ett översättningsfel, eller vad menar han "kostnader kring musiken"? Arbetar han fortfarande på den? Streamar han den live till alla som får för sig att spela de gamla spelen idag?

Den här öppningen från stämningen var intressant:
"COMPLAINT
1. Plaintiff, Bobby Prince, is a renowned composer and sound designer who
has created music and sound effects for some of the most popular video games of all
time, including Doom, Doom II, Wolfenstein 3D, and Duke Nukem 3D
. The video game
community recognizes his iconic music as an essential part of the games
, and his peers
have given him a lifetime achievement award. Mr. Prince’s music has transcended the
video game platform, and many bands have performed and covered his songs.
"

Herregud, jag vet inte var jag ska börja...enda ställa hans namn ens verkar bekant är genom alla stämningsansökningar man läst om genom åren. Några av "tidernas mest populära tv-spel"..."grundläggande del av spelen"? Eller varför inte när Rolling Stones, Madonna och Michael Jackson brukade dra ut på världsturneer med rykande heta covers på hans...låtar.

Jag skulle skratta så tårarna rann ifall det inte var så ofattbart korkat. Det som EGENTLIGEN borde stå är:
COMPLAINT
1. Bobby Prince is a greedy nobody who created some game music no one remembers, at the end of the 19'th century, and is now trying to take part of the success and wealth of others by suing them.

Fasiken så patetiskt.

"Prince has created music and sound effects for Commander Keen 4–6, Cosmo's Cosmic Adventure, Pickle Wars, Catacomb 3D, Wolfenstein 3D, Spear of Destiny, Blake Stone, Rise of the Triad, Duke Nukem II, Duke Nukem 3D, Abuse, Demonstar, and many other games.

Among his most notable and most enduring works is the soundtrack to the video game Doom."

"In 2006, he was given a Lifetime Achievement Award by his fellow game composers."

Ja, vilken jävla nobody! Så klart att han ska ha betalt för sina låtar om de endast var ute på licens hos 3D Realms, 3D Realms sålde nåt de inte ägde. Sedan att säga att ingen skulle bry sig om musik från DOOM eller Rise of the Triad idag är något som man skulle kunna skratta åt så tårarna rinner om nåt.

Medlem

Hans storhetsår verkar ha varit 91-98...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ender:

"stämmer därför 3D Realms för att få ersättning för sina kostnader kring musiken". Är det månne ett översättningsfel, eller vad menar han "kostnader kring musiken"? Arbetar han fortfarande på den? Streamar han den live till alla som får för sig att spela de gamla spelen idag?

Den här öppningen från stämningen var intressant:
"COMPLAINT
1. Plaintiff, Bobby Prince, is a renowned composer and sound designer who
has created music and sound effects for some of the most popular video games of all
time, including Doom, Doom II, Wolfenstein 3D, and Duke Nukem 3D
. The video game
community recognizes his iconic music as an essential part of the games
, and his peers
have given him a lifetime achievement award. Mr. Prince’s music has transcended the
video game platform, and many bands have performed and covered his songs.
"

Herregud, jag vet inte var jag ska börja...enda ställa hans namn ens verkar bekant är genom alla stämningsansökningar man läst om genom åren. Några av "tidernas mest populära tv-spel"..."grundläggande del av spelen"? Eller varför inte när Rolling Stones, Madonna och Michael Jackson brukade dra ut på världsturneer med rykande heta covers på hans...låtar.

Jag skulle skratta så tårarna rann ifall det inte var så ofattbart korkat. Det som EGENTLIGEN borde stå är:
COMPLAINT
1. Bobby Prince is a greedy nobody who created some game music no one remembers, at the end of the 19'th century, and is now trying to take part of the success and wealth of others by suing them.

Fasiken så patetiskt.

Det handlar väl en del om materiella rättigheter. Om det är så att 3D Realms bara hade licens att använda musiken i spelen det finns kontrakt för är det ju inga konstigheter, snarare 3D Realms som gjort fel i att påstå att de kan sälja allt rörande Duke Nukem. Och det är ju vad Gearbox vill slå fast med denna domstolsförhandling.

Jag vet inte heller huruvida det är på samma sätt som en del annan materiell rätt i USA, att man måste försvara den i domstol för att inte förlora den.


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:

"stämmer därför 3D Realms för att få ersättning för sina kostnader kring musiken". Är det månne ett översättningsfel, eller vad menar han "kostnader kring musiken"? Arbetar han fortfarande på den? Streamar han den live till alla som får för sig att spela de gamla spelen idag?

Den här öppningen från stämningen var intressant:
"COMPLAINT
1. Plaintiff, Bobby Prince, is a renowned composer and sound designer who
has created music and sound effects for some of the most popular video games of all
time, including Doom, Doom II, Wolfenstein 3D, and Duke Nukem 3D
. The video game
community recognizes his iconic music as an essential part of the games
, and his peers
have given him a lifetime achievement award. Mr. Prince’s music has transcended the
video game platform, and many bands have performed and covered his songs.
"

Herregud, jag vet inte var jag ska börja...enda ställa hans namn ens verkar bekant är genom alla stämningsansökningar man läst om genom åren. Några av "tidernas mest populära tv-spel"..."grundläggande del av spelen"? Eller varför inte när Rolling Stones, Madonna och Michael Jackson brukade dra ut på världsturneer med rykande heta covers på hans...låtar.

Jag skulle skratta så tårarna rann ifall det inte var så ofattbart korkat. Det som EGENTLIGEN borde stå är:
COMPLAINT
1. Bobby Prince is a greedy nobody who created some game music no one remembers, at the end of the 19'th century, and is now trying to take part of the success and wealth of others by suing them.

Fasiken så patetiskt.

Så musik är fritt att använda så länge man köpt de en gång?

Medlem
Skrivet av Ender:

1. Bobby Prince is a greedy nobody who created some game music no one remembers, at the end of the 19'th century, and is now trying to take part of the success and wealth of others by suing them.

Fasiken så patetiskt.

Shit, du menar att han gjorde musiken i slutet av 1800-talet alltså? Det är fan inte illa ändå


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av shelter:

Hans storhetsår verkar ha varit 91-98...

En av de bästa perioderna i PC gaming så det är väl en rätt bra period att ha varit aktuell i.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Shit, du menar att han gjorde musiken i slutet av 1800-talet alltså? Det är fan inte illa ändå

Kommenterar sällan. Kommenterar helst innehållsrikt, det här blir dock inte så avancerat; Burn!

Medlem

@Ender: Det är så legalese är skriven i 9 fall av 10. Titta på ungefär vilken stämningsansökan som helst, det är alltid otroligt synd om den underbara målsägande i dennes egna/dennes biträdes ögon. Precis som det i försvarspläderingar är otroligt synd om den stackars fantastiska anklagade.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

@Ender: Det var dock på slutet av det 20:e århundradet.

M-menar du att Rolling Stones och de andra inte har turnerat med hans spelmusik heller?!

Skrivet av kaealy:

"Prince has created music and sound effects for Commander Keen 4–6, Cosmo's Cosmic Adventure, Pickle Wars, Catacomb 3D, Wolfenstein 3D, Spear of Destiny, Blake Stone, Rise of the Triad, Duke Nukem II, Duke Nukem 3D, Abuse, Demonstar, and many other games.

Among his most notable and most enduring works is the soundtrack to the video game Doom."

"In 2006, he was given a Lifetime Achievement Award by his fellow game composers."

Ja, vilken jävla nobody! Så klart att han ska ha betalt för sina låtar om de endast var ute på licens hos 3D Realms, 3D Realms sålde nåt de inte ägde. Sedan att säga att ingen skulle bry sig om musik från DOOM eller Rise of the Triad idag är något som man skulle kunna skratta åt så tårarna rinner om nåt.

Tja, någon bryr sig uppenbarligen...inte jag dock. Jag har då aldrig spelat Doom eller Duke för musiken, det har (för mig) bara varit något oljud i bakgrunden som jag möjligtvis lagt märke till mellan omladdningarna.
Hört begreppet ”leva på gamla meriter” ? Well...

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det handlar väl en del om materiella rättigheter. Om det är så att 3D Realms bara hade licens att använda musiken i spelen det finns kontrakt för är det ju inga konstigheter, snarare 3D Realms som gjort fel i att påstå att de kan sälja allt rörande Duke Nukem. Och det är ju vad Gearbox vill slå fast med denna domstolsförhandling.

Jag vet inte heller huruvida det är på samma sätt som en del annan materiell rätt i USA, att man måste försvara den i domstol för att inte förlora den.

Jag är medveten om dumheterna kring materialrätt, och då speciellt amerikansk sådan. Det jag reagerar mest är hur viktig Prince vill framstå sin musik som. Liksom att han sålde ett legendariskt musikalbum där låtarna liksom var inbakade i något medföljande tv-spel, istället för precis tvärt om. Hör musiken till spelet eller inte? Köpte jag 2 produkter i en då när det begav sig?

Nu när varumärket Duke Nukem (försöker säga orden ihop högt utan att skratta) Krängs vidare, betyder det att han är bunden att fortsätta skriva musik till den nya ägaren då, för isåfall kan man ju förstå att han anser sig förlora pengar på det.
Han hade knappast trott att spelen då skulle vara något som skulle kunna livnära honom för all framtid...det lär ju ha varit som vilket jobb som helst. Jag kan inte se det på något annat sätt än att han försöker snylta åt sig pengar vara för att någon liten paragraf och en advokat säger att han kanske kan.

Skrivet av Pholiage:

Så musik är fritt att använda så länge man köpt de en gång?

Faktum är att inga artister jag köpt alster av någonsin sagt något annat. Hur du själv...har du några gamla LP-skivor på livslång avbetalning?

Skrivet av Priapsi:

Shit, du menar att han gjorde musiken i slutet av 1800-talet alltså? Det är fan inte illa ändå

Ironi är ett sådant mäktigt verktyg

Skrivet av PeTTs0n:

@Ender: Det är så legalese är skriven i 9 fall av 10. Titta på ungefär vilken stämningsansökan som helst, det är alltid otroligt synd om den underbara målsägande i dennes egna/dennes biträdes ögon. Precis som det i försvarspläderingar är otroligt synd om den stackars fantastiska anklagade.

Jag vet, men ingen kan tvinga mig att tycka om det. Tänk om alla yrken fungerade på samma sätt...att man som tillverkare av något skulle fortsätta tjäna på det i all evighet. För mig som hantverkare skulle det bli roligt...när någon person som jag byggt en kåk åt någon gång i framtiden vill sälja den skulle jag dyka upp och liksom: ”appappapp, det är jag som har byggt det där huset, jag vill såklart också ha en del i kakan.”

Egentligen ska jag ju inte behöva gå så långt som att ta ett hus som ett exempel...det räcker ju med att jag lagt om taket eller bytt en dörr på en fastighet för att det ska räknas som ”an essential part of the building”...typ hela huset skulle jag säga ifall en rättsinstans frågade mig.

Fan, vet inte hur många dörrar jag kastat upp i mitt yrkesliv...jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på hur mycket pengar jag förlorat på alla människor som gått igenom dem utan att ersätta mig o_O

Skrivet av Ender:

M-menar du att Rolling Stones och de andra inte har turnerat med hans spelmusik heller?!

Tja, någon bryr sig uppenbarligen...inte jag dock. Jag har då aldrig spelat Doom eller Duke för musiken, det har (för mig) bara varit något oljud i bakgrunden som jag möjligtvis lagt märke till mellan omladdningarna.
Hört begreppet ”leva på gamla meriter” ? Well...

Jag är medveten om dumheterna kring materialrätt, och då speciellt amerikansk sådan. Det jag reagerar mest är hur viktig Prince vill framstå sin musik som. Liksom att han sålde ett legendariskt musikalbum där låtarna liksom var inbakade i något medföljande tv-spel, istället för precis tvärt om. Hör musiken till spelet eller inte? Köpte jag 2 produkter i en då när det begav sig?

Nu när varumärket Duke Nukem (försöker säga orden ihop högt utan att skratta) Krängs vidare, betyder det att han är bunden att fortsätta skriva musik till den nya ägaren då, för isåfall kan man ju förstå att han anser sig förlora pengar på det.
Han hade knappast trott att spelen då skulle vara något som skulle kunna livnära honom för all framtid...det lär ju ha varit som vilket jobb som helst. Jag kan inte se det på något annat sätt än att han försöker snylta åt sig pengar vara för att någon liten paragraf och en advokat säger att han kanske kan.

Faktum är att inga artister jag köpt alster av någonsin sagt något annat. Hur du själv...har du några gamla LP-skivor på livslång avbetalning?

Ironi är ett sådant mäktigt verktyg

Jag vet, men ingen kan tvinga mig att tycka om det. Tänk om alla yrken fungerade på samma sätt...att man som tillverkare av något skulle fortsätta tjäna på det i all evighet. För mig som hantverkare skulle det bli roligt...när någon person som jag byggt en kåk åt någon gång i framtiden vill sälja den skulle jag dyka upp och liksom: ”appappapp, det är jag som har byggt det där huset, jag vill såklart också ha en del i kakan.”

Egentligen ska jag ju inte behöva gå så långt som att ta ett hus som ett exempel...det räcker ju med att jag lagt om taket eller bytt en dörr på en fastighet för att det ska räknas som ”an essential part of the building”...typ hela huset skulle jag säga ifall en rättsinstans frågade mig.

Fan, vet inte hur många dörrar jag kastat upp i mitt yrkesliv...jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på hur mycket pengar jag förlorat på alla människor som gått igenom dem utan att ersätta mig o_O

Tyvärr, det är ingen verkshöjd i att bygga ett hus. Arkitekten däremot kan erhålla verkshöjd för sina ritningar.

Men som vanlig knegare ska du bara göra som andra säger och få en bråkdel av arbetsvärdet som lön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tyvärr, det är ingen verkshöjd i att bygga ett hus. Arkitekten däremot kan erhålla verkshöjd för sina ritningar.

Men som vanlig knegare ska du bara göra som andra säger och få en bråkdel av arbetsvärdet som lön.

Yes master, at once master!

Edit. Jag vet, men även en konstnär kan måla en tavla på beställning. Jag skulle ändå kunna hävda att jag satt min personliga prägel på det, ifall jag ville fåna mig. Dessutom har jag inte gjort alla mina arbeten efter ritning...konst!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det handlar väl en del om materiella rättigheter. Om det är så att 3D Realms bara hade licens att använda musiken i spelen det finns kontrakt för är det ju inga konstigheter, snarare 3D Realms som gjort fel i att påstå att de kan sälja allt rörande Duke Nukem. Och det är ju vad Gearbox vill slå fast med denna domstolsförhandling.

Jag vet inte heller huruvida det är på samma sätt som en del annan materiell rätt i USA, att man måste försvara den i domstol för att inte förlora den.

Aaah, efter en hyfsat god natts sömn läser jag bättre (än på mobilen iaf). Jag ser ju nu att du skrev vad jag tänkte angående musiken i spelen. Jag har egentligen ingen större insyn i exakt vad han vill ha ut från detta, jag läste bara inledningen på stämningen och höll på att storkna.
Nu blev jag nyfiken på ifall det kunde vara så att soundtracket såldes separat, eller ingick i jubileumsutgåvan på en egen "skiva", eller på annat sätt skildes från spelet. Det jag såg på Steam var:
• Nytt soundtrack för episod 5 från spelets ursprungliga kompositör och upphovsman till Dukes tema: Lee Jackson!

Det betyder ju inte att det på något sätt finns mer, men det låter fortfarande som att rabaldret gäller musiken till originalspelet, vilken i mina ögon även borde tillhöra den som köper rättigheterna till utgivningen av det spelet samt en grafisk polering av det. Eller är det just i denna meningen som problemet finns:
"Enligt Prince ska 3D Realms ursprungligen ha använt hans låtar i Duke Nukem 3D genom ett licensavtal och de var därmed inte 3D Realms att sälja vidare."?

Då undrar jag ju ifall Prince gjort låtarna utanför spelet och att 3D Realms tog sig friheten att sälja rättigheterna till dem ihop med spelet...isf kan jag ha större förståelse för stämningen. Gjorde han däremot musiken på beställning till spelet så är de ju en del av det snarare än ett fristående "verk". Tankar/kännedom kring det?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ender:

Aaah, efter en hyfsat god natts sömn läser jag bättre (än på mobilen iaf). Jag ser ju nu att du skrev vad jag tänkte angående musiken i spelen. Jag har egentligen ingen större insyn i exakt vad han vill ha ut från detta, jag läste bara inledningen på stämningen och höll på att storkna.
Nu blev jag nyfiken på ifall det kunde vara så att soundtracket såldes separat, eller ingick i jubileumsutgåvan på en egen "skiva", eller på annat sätt skildes från spelet. Det jag såg på Steam var:
• Nytt soundtrack för episod 5 från spelets ursprungliga kompositör och upphovsman till Dukes tema: Lee Jackson!

Det betyder ju inte att det på något sätt finns mer, men det låter fortfarande som att rabaldret gäller musiken till originalspelet, vilken i mina ögon även borde tillhöra den som köper rättigheterna till utgivningen av det spelet samt en grafisk polering av det. Eller är det just i denna meningen som problemet finns:
"Enligt Prince ska 3D Realms ursprungligen ha använt hans låtar i Duke Nukem 3D genom ett licensavtal och de var därmed inte 3D Realms att sälja vidare."?

Då undrar jag ju ifall Prince gjort låtarna utanför spelet och att 3D Realms tog sig friheten att sälja rättigheterna till dem ihop med spelet...isf kan jag ha större förståelse för stämningen. Gjorde han däremot musiken på beställning till spelet så är de ju en del av det snarare än ett fristående "verk". Tankar/kännedom kring det?

Jag tror det är just osäkerheten som Gearbox försöker fimpa. Och när man köper kreativa verk finns det ju en uppsjö av sätt att hantera rättigheterna. Friköpa, licens, royaltie-baserat, osv.


signatur
Skrivet av Ender:

Yes master, at once master!

Edit. Jag vet, men även en konstnär kan måla en tavla på beställning. Jag skulle ändå kunna hävda att jag satt min personliga prägel på det, ifall jag ville fåna mig. Dessutom har jag inte gjort alla mina arbeten efter ritning...konst!

Ja, om du skapat ett hus på ett sådant sätt att det uppnår verkshöjd så har du inga problem att slå mynt på framtida avbildningar av huset. Nyttjanderätten av ett hus kommer andra lagrum att ta över, så där har du inget att hämta.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror det är just osäkerheten som Gearbox försöker fimpa. Och när man köper kreativa verk finns det ju en uppsjö av sätt att hantera rättigheterna. Friköpa, licens, royaltie-baserat, osv.

Ah, men "kreativa verk" känns som ett brett begrepp öppet för tolkning Men visst, jag förstår Gearbox stämning, men den är ju framtvingad ifrån Prince egen stämning av dem, och det är nog mest hans stämning jag har åsikter om.

Skrivet av hannes.theorell:

Ja, om du skapat ett hus på ett sådant sätt att det uppnår verkshöjd så har du inga problem att slå mynt på framtida avbildningar av huset. Nyttjanderätten av ett hus kommer andra lagrum att ta över, så där har du inget att hämta.

Annat lagrum, men är principen så annorlunda? Hur mycket kan man anse sig ha rätt till för något man gjorde för länge sedan, och för hur länge? Lagar, regler och bestämmelser kan ändras.

@Ender: Ja, fysiska föremål och tillgångar snappas upp av en mängd andra lagar och regler än vad immateriella föremål och tillgångar gör. Inte direkt konstigt då vi har en mycket längre historia av att bråka om fysiska föremål.

För immateriella föremål och tillgångar blir det knepigare, för till stor del saknar vi en längre historia av tvister. Lagar, förordningar och praxis har dessutom svårt att hänga med i teknikutvecklingen. Men i grunden är upphovsrätten (i Sverige) tämligen enkel – en person, som har skapat ett verk av sådan originalitet eller individuell särprägel att det uppnått verkshöjd, anses ha ensamrätt till verket.

"Hur mycket kan man anse sig ha rätt till för något man gjorde för länge sedan, och för hur länge?"
Det är livslångt plus lite till. Exakt definierat som så att upphovsrätten gäller till utgången av sjuttionde året efter skaparens död. Därefter är det ingen som äger rätt till verket och ingen kan göra anspråk på det.

Oavsett hur mycket lagar och regler förändras så spelar det egentligen ingen roll. Enligt grundlagen och legalitetsprincipen är det förbjudet med retroaktiv strafflagstiftning. De regler som gäller vid verkets skapelse kommer att följa med verket till dess att upphovsrätten är förverkad.

Sen kommer vi till det här med att överlåta upphovsrätt till någon annan. Upphovsrätten kan sägas vara indelad i två aspekter; ideell rätt och ekonomisk rätt. I större delen av världen, så ock i Sverige, är det fullt tillåtet att avtala bort den ekonomiska rätten och det är väldigt vanligt. Du kanske har en klausul i ditt anställningsavtal där din arbetsgivare övertar rätten för det du skapar inom ramen för din anställning eller uppdrag? Inga som helst problem MEN det är begränsat till den exakta ordalydelsen i avtalet. Skapar du musik för ett uppdrag, låt oss säga ett spel, och det står tydligt i avtalet att den ekonomiska rätten till musiken i det avtalade spelet tillfaller spelskaparen, så gäller det ENBART för just det spel som avtalats. Här blir det lätt tvister om avtal exempelvis är klumpigt skrivna eller att det gått så lång tid att det är svårt att ha ett grepp kring vad som har avtalats. Då behövs en rättegång för att reda ut trasslet.

Den andra aspekten av upphovsrätt är den ideella rätten. Rätten att bli angiven som upphovsman samt skydd mot att få sitt rykte vanärat av en förvanskning av verket. Den här aspekten kan en upphovsman inte avtala bort, bara avstå. Gör du musik till ett spel så får du enligt lag komma överens med uppdragsgivaren att du avstår från din ideella rätt att stå som upphovsman till musiken. Däremot får aldrig uppdragsgivaren ta över den ideella rätten från dig. Därtill så får inte uppdragsgivaren använda musiken på ett sådant sätt att det drar vanära över skaparen, exempelvis genom en osmaklig trailer eller vad det nu kan vara. Då har du som skapare rätt att protestera och avbryta den vanärande användningen av din musik.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Tack för en ruskigt bra förklaring Hannes, och tack för att du tog dig sådan tid <3 Det var många detaljer där jag inte kände till, mer anat i ungefärliga drag, Jag vet inte hur mycket det egentligen förändrar min inställning till mångt och mycket, men det förklarar iallafall logiken bakom regelverket. För att relatera till just det här fallet är alla komponenter i ett spel en del av den kompletta produkten, snarare än en mängd löst sammansatta delar där vart och ett lever sitt eget liv.
Därför tänker jag att hans arbete är klart (liksom hans rätt till fortsatt ersättning) när han gjort klart spelmusiken.

Det jag däremot inte har en aning om (t ex) är ifall musiken redan fanns och de bara köpte in rätten att använda den till sitt spel, eller ifall de gjort ett avtal där han får royalty istället för kontant ersättning...det finns ju en mängd alternativ. Vissa av dem har jag inga problem med alls samtidigt som jag tycker andra är helt vansinniga, och många ser sin chans att utnyttja just de sistnämnda för att skoffa åt sig så mycket oförtjänta pengar det går.

Jag tolkade först artikeln som ett exempel på det sistnämnda och använde antagligen ett kraftigare språkbruk än berättigat, trots att det mesta är mer humor än allvar. Vissa saker är sådant som kan reta gallfebern på mig dock, och jag har läst så många olika exempel på hur fel det kan bli när folk försöker utnyttja lagar och bestämmelser som skapades för andra situationer...behöver jag nämna "kassettersättningen" eller var det någon som såg den komma?

1
Skriv svar