Sony-chef: PS5-exklusiviteter viktigare än någonsin

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns nog väldigt många som mig som inte köper en PS4 eller 5 för att det bara finns ungefär 2 spel som verkar intressanta.

Och jag har inte sagt något ont om Sony, jag har sagt att deras spel verkar tråkiga och oinspirerade, samt att de överskattas av pressen.

Finns ungefär ca 110 miljoner personer som uppenbarligen tänker annorlunda .


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av loerk:

Som sagt, betyg spelar mindre roll, speciellt när de kommer från tidsskrifter.
Väldans många spel som är rent utsagt skräp som har fått höga betyg.
Och påstår du något annat så kan man ju bara anta att du väljer att ignorera faktumet att spel får för höga betyg, speciellt från större sajter.

Men om en person aldrig har haft en konsoll tidigare så spelar det väl ingen roll om PS5 har mer exklusiva titlar? Då handlar det i slutändan om spelen och vi har knappt någon aning om vad konsollerna kommer att erbjuda. Folk som inte är insatta vet inte att Sony fler spel förra generationen, det gör bara inbitna fanbois som sitter och krigar på internet. Minst lika troligt att de ser något de gillar hos Xbox och köper den konsolen istället.

Och nej på ett sätt spelar det ingen roll då det är spelen de tjänar pengar på. Om MS kan få in fler kunder i sitt ekosystem än Sony så vinner de på det långsiktigt.
Finns nog väldigt många som mig som inte köper en PS4 eller 5 för att det bara finns ungefär 2 spel som verkar intressanta.

Och jag har inte sagt något ont om Sony, jag har sagt att deras spel verkar tråkiga och oinspirerade, samt att de överskattas av pressen.
Last of us part 2 är ett prima exempel, och då litar jag t.ex. mer på SkillUp än större sajter.

Jag tror inte man behöver vara en "fanboy" för att veta vilka spel som kommer till vad. Konsolernas märke/rykte är så stora i sig att de flesta har en hum om vad. De marknadsför sig själv då många snackar om det. Jag har absolut inget intresse i pcvärlden, men har en hum om vilka spel som går att spela där men ej på konsolerna. Det är som fotboll, du kanske inte är intresserad av sporten, men du känner till storlagen och vissa spelare, Messi, C.Ronaldo. För du har hört om dem, av vänner eller media.

Medlem
Skrivet av matt76:

Finns ungefär ca 110 miljoner personer som uppenbarligen tänker annorlunda .

Nu pratade jag ju dock inte om 110 miljoner andra personer, utan om vad jag tycker. Men ja, jag är säkert helt ensam om det här i världen.

Skrivet av Bullen86:

Jag tror inte man behöver vara en "fanboy" för att veta vilka spel som kommer till vad. Konsolernas märke/rykte är så stora i sig att de flesta har en hum om vad. De marknadsför sig själv då många snackar om det. Jag har absolut inget intresse i pcvärlden, men har en hum om vilka spel som går att spela där men ej på konsolerna. Det är som fotboll, du kanske inte är intresserad av sporten, men du känner till storlagen och vissa spelare, Messi, C.Ronaldo. För du har hört om dem, av vänner eller media.

Skrev inte att man behöver vara en fanboy, men ett intresse behövs nog.
En vanlig svensson vet knappt skillnaden på konsollerna, de har nog ingen vidare koll om vilka spel som kommer till vad. Om en unge vill ha Halo, så köper de en Xbox, och vice versa.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jaså, du tycker att konsoler är onödiga? Du är nog i jävligt minoritet som tycker så. För det tycker inte miljontals andra. För då kan vi lika bra lägga ner pc-spelandet med. Vad hade du tyckt om det? Då behöver ingen spela något alls och alla kan skänka sina pengar till olika fonder istället.

Men vem fan snackar om välgörenhet? Jag snackar om överlevnad för företaget som producerar ens favoritkonsol. Klart du inte bryr dig då du inte "tror" på konsoler. Själv bryr jag mig inte om pc ett dugg, men tror du jag tänker, "ohh pc är så jävla onödigt och det gör inget om de försvinner från marknaden" Snacka om att vara ignorant som enbart tänker på sig själv. Jag vill inte ens att Nintendo eller MS skulle konka för att de viktiga för spelmarknaden, det skulle vara tragiskt.

Tror du sedan att vi som betalar för konsolerna inte får något tillbaka, som om vi slänger pengar i sjön? Lika mycket som du får glädje av att spela, att för ett ögonblick komma ifrån verkligheten, speciellt nu (börjar nästan tveka om du spelar ens) får vi med. Du är bara sur för att du inte får ta del av de exklusiva spelen, om du ens har ett intresse för spel... Som sagt tveksamt.

Detta var mitt sista inlägg till dig. Tänker inte diskutera vidare med någon som tycker att "konsoler är onödiga".

Jag tror att min poäng flög rakt över huvudet på dig. Min poäng var inte att själva spelandet (på konsol) var "onödigt". (Vad sjutton gör jag på en spelsajt om så var fallet?)

Jag vet ärligen inte hur jag skall vara tydligare än så jag skrev, men för att försöka sammanfatta och skriva om det lite.

- Poängen var dels att vi konsumenter inte tjänar på exklusiva spel då det medför att vi behöver köpa mer hårdvara, jämfört om alla spel var tillgängliga på alla plattformar.

- Och dels att om exklusiviteten försvinner och man kan spela på vilken plattform som helst, t ex den man redan har - vad har då konsolen för funktion? (Precis som många redan har nämnt angående Microsoft och att X-Box-spelen går att spela på Windows-datorer. Man kan alltså fortsätta spela spelen, även på X-Boxen, men att X-boxen egentligen då är "onödig" då spelet går att spela på PC om man redan har det.)

Med andra ord:

Om man man spela spelen på vilken plattform man vill, med vilken hård- och mjukvara man vill, så försvinner därmed mycket av poängen med att köpa en viss konsol. Därav är argumentet "exklusivitet behövs för att behålla företaget som gör konsolen" väldigt konstigt och helt irrelevant då det inte finns något behov av konsolen - för spelen kan man ju spela på annan hårdvara.

Man kan ju inte säga "exklusivitet behövs för att behålla konsolen" om konsolen inte behövs om det inte finns någon exklusivitet, för då blir ju hela argumentationen i någon slags logik-loop. Typ "Vi har exklusivitet för att behålla konsolen som inte behövs om det inte hade funnits exklusivitet." Det är som att skapa ett behov som inte hade funnits om man inte medvetet hade skapat det. Skall man skapa ett behov av en konsol genom exklusiviteter bara för att?...

Förstår du mig nu?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Mer Ps exklusiviteter tack! Dom kan släppa nått enstaka till pc också så kidsen blir nöjda.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nu pratade jag ju dock inte om 110 miljoner andra personer, utan om vad jag tycker. Men ja, jag är säkert helt ensam om det här i världen.

Skrev inte att man behöver vara en fanboy, men ett intresse behövs nog.
En vanlig svensson vet knappt skillnaden på konsollerna, de har nog ingen vidare koll om vilka spel som kommer till vad. Om en unge vill ha Halo, så köper de en Xbox, och vice versa.

Du refererade till SkillUp, har inte alls koll på snubben. Men vet att han har nämnts på reddit. Vet inte om du har sett hans twett: (Har ingen aning om hur man bifogar bilder här)

No one got 'paid off' to give The Last Of Us Part II a 10/10. Please stop saying that and for the love of god stop using my review as 'proof' of it. I loved Death Stranding and preferred Doom 2016 over Eternal. Reviews are opinions and we all like different things.

Medlem

Folk, jag själv blir väldigt känslig när nån pratar illa om mina "älsklings" spel, men kom igen, som sagt, det är spel, ingen behöver bli så arg att det behöver bli personliga påhopp, det blir bara en giftig atmosfär och nån blir sårad, hur dom än döljer det med ilska/humor/likgiltighet, men jag är helt hundra på att alla vi kan bli sårade av saker som inte kanske är hårda för en själv, men för en annan kan det vara det? Ha lite ödmjukhet mot varann, jag vet själv, att jag kan vara riktigt hård ibland mot folk, men det är för att jag är så impulsiv att jag hinner explodera innan jag hinner tänka om det är nåt att lägga nån ansträngning på?? Så jag medger att jag säger lugna ner er, kan verka motsägelsefullt, men nu är jag inte i känslorna själv, då kan jag se hur löjligt det är att bråka om sånt här? Så lugna ner er?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Sagt det i många trådar nu, men det är extremt omodernt att medvetet splittra sin målgrupp på det sätt Sony planerar att göra. Det har varit en vinnande strategi tidigare och kommer säkert funka i några år till, men i det långa loppet gör MS alla rätt just nu.

Varken Sony eller MS behöver erbjuda de bästa spelen så länge den totala kundupplevelsen väger upp. I ett bra och väl fungerande ekosystem kommer andra studios och spelutvecklare vilja inkludera sina spel och när tjänstefieringen lyfter på riktigt i spelbranschen (streaming eller ej) kommer Sony inte bara vara ett steg efter med denna strategi.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om nu inte konsolen behövs, varför ha den kvar? Varför måste konsolen vara kvar? Menar du att man skall ha kvar exklusivitet för konsolen bara för att kunna fortsätta sälja konsolen - på grund av vad?.... makes no sense.

Jag skulle vända på det och fråga vad som är bra med exklusivitet? Att man måste köpa en konsol till bara för att spela vissa spel? Hur är det bra för oss konsumenter?

För mig är det tvärt om: det vore bättre att kunna spela alla spel oavsett vilken plattform man har. Så ja, det vore definitivt bättre att man antingen skippade konsoler och alla köpte en PC, eller så är konsolerna kompatibla så att man kan spela på vilken hårdvara som passar just en själv bäst.

Jag tycker det är sjukt att konsolerna fortfarande 2020 kommer undan med detta när det är så små skillnader i övrigt. Är det bara gränssnittet och handkontrollen som är de största skillnaderna, varför inte sälja det separat som man kan på PC? Gillar man PS, köp PS OS och deras handkontroll till vilken PC man vill och installera. Gillar man X-Box OS och deras handkontroll så köper man det. Gillar man OS från den ena tillverkaren och handkontroll/tangentbord från den andre så kan man kombinera. Jag har aldrig förstått hur en begränsning av val kan vara positivt. (Och för dom som tycker det är jobbigt att installera så finns det redan "installerat och klart"-tjänster hos många återförsäljare och alternativen för både hård- och mjukvara skulle säkert öka markant om efterfrågan ökar.)

Eller som detta: Jag som har en Hallon-mobil kan inte kan ringa min kompis som har Telenor, för då måste jag ha en Telenor-telefon också. "Vaddå Telia Master Race, man har väl en telefon för alla operatörer så att man inte är låst och kan ringa alla." eller "Min huvudtelefon är Telia, men man har en Tele2 liggandes ifall polarna vill ringa så att vi har samma operatör.". Låter absurt? Ja - det är precis så det låter när folk argumenterar för exklusivitet och nedlåsta konsoler.

Visst hade det varit det bästa, om alla kunde njuta av samma grymma upplevelser oavsett plattform men det jag personligen ser som väldigt positivt med exklusiviteter är ju helt klart optimeringen. Att en studio bara behöver fokusera optimeringen åt en enda hårdvaruspec under hela utvecklingen av ett spel kan ju bara vara en fördel. Det märks ju inte minst på Sonys exklusiviteter.

Skribent

Håller med. Exklusiviteter är oerhört viktigt, oavsett bransch och företag. Har man inte en exklusiv produkt eller exklusiva fördelar med just sin produkt är det svårt att motivera varför konsumenten ska betala för produkten.

Medlem
Skrivet av loerk:

Som sagt, betyg spelar mindre roll, speciellt när de kommer från tidsskrifter.
Väldans många spel som är rent utsagt skräp som har fått höga betyg.
Och påstår du något annat så kan man ju bara anta att du väljer att ignorera faktumet att spel får för höga betyg, speciellt från större sajter.

Men om en person aldrig har haft en konsoll tidigare så spelar det väl ingen roll om PS5 har mer exklusiva titlar? Då handlar det i slutändan om spelen och vi har knappt någon aning om vad konsollerna kommer att erbjuda. Folk som inte är insatta vet inte att Sony fler spel förra generationen, det gör bara inbitna fanbois som sitter och krigar på internet. Minst lika troligt att de ser något de gillar hos Xbox och köper den konsolen istället.

Och nej på ett sätt spelar det ingen roll då det är spelen de tjänar pengar på. Om MS kan få in fler kunder i sitt ekosystem än Sony så vinner de på det långsiktigt.
Finns nog väldigt många som mig som inte köper en PS4 eller 5 för att det bara finns ungefär 2 spel som verkar intressanta.

Och jag har inte sagt något ont om Sony, jag har sagt att deras spel verkar tråkiga och oinspirerade, samt att de överskattas av pressen.
Last of us part 2 är ett prima exempel, och då litar jag t.ex. mer på SkillUp än större sajter.

Du skriver att spelen verkar tråkiga, är det inte bättre att du testar att spela spelen så vet du om det är bra eller inte?

Medlem

Uppenbarligen funkar det prima med exklusiva spel med tanke på resultatet från "Veckans snabba fråga".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shadee:

Håller med. Exklusiviteter är oerhört viktigt, oavsett bransch och företag. Har man inte en exklusiv produkt eller exklusiva fördelar med just sin produkt är det svårt att motivera varför konsumenten ska betala för produkten.

Samtidigt går ju Microsoft i motsatt riktning, vilket är kul. De erbjuder både PC och Xbox i samma "pass" och de har även exklusiviteter, vilket medfar att det bli mer "spel" för dina pengar:) Jag tror det blir en jämn kamp, och ingen vinner vilken konsol är bäst, men de som får flest "spelare" och kvaliten på spelen. Unreal 5 är öppen för alla platformar.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skribent
Skrivet av krislevin:

Samtidigt går ju Microsoft i motsatt riktning, vilket är kul. De erbjuder både PC och Xbox i samma "pass" och de har även exklusiviteter, vilket medfar att det bli mer "spel" för dina pengar:) Jag tror det blir en jämn kamp, och ingen vinner vilken konsol är bäst, men de som får flest "spelare" och kvaliten på spelen. Unreal 5 är öppen för alla platformar.

Fast spelen är fortfarande Microsoftexklusiva. Har du en PC med Linux fungerar inte Game Pass, du måste ha Microsofts exklusiva mjukvara som operativsystem för att dra nytta av tjänsten. På samma sätt fungerar inte Game Pass heller på en Mac, så det är inte helt sant att de går i motsatt riktning för spelen är som sagt fortfarande Microsoftexklusiva. De buntar helt enkelt ihop sina två plattformar till en för få till en större spelarbas och försöka sälja fler exklusiva spel och tjänster. Det är deras drag för att slåss mot Sonys dominans, och i förlängningen sno stora studios som idag gör exklusiva spel till Playstation.

Det är i alla fall vad jag tror.

Ja, det blir onekligen intressant att se vem som går vinnande ur det här kriget och vem som kan utnyttja Unreal 5 bäst. Har inte Sony redan försprång där förresten? Har jag inte läst att den är utvecklad speciellt för PS5.

Skribent
Skrivet av matt76:

Uppenbarligen funkar det prima med exklusiva spel med tanke på resultatet från "Veckans snabba fråga".

Japp det tror jag också. Fast Sony har ett annat trumfkort och det är en urstark position på marknaden och så länge de inte gör bort sig katastrofalt så kommer de fortsätta sälja stor andel konsoler och eftersom de säljer så många konsoler har de lättare att få exklusiva deals med stora studios. En cirkel helt enkelt, det ena ger det andra.

Kolla på försäljningssiffrorna: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_game_conso...

Sony har tre av sina fyra konsoler på topp fem mest sålda genom tiderna. Det är sinnessjukt starka siffror, det är svårt att slåss mot det för man måste ju övertyga spelstudios att det är bättre för dem att inte göra spel till den överlägset mest populära konsolen. Ingen lätt salespitch där.

Som konsument så räcker det med att jag ser till mig själv. Jag köper varje generation Playstation, inte på relesedagen eller så men typ inom konsolens första år MEN jag skulle aldrig köpa en X-Box oavsett vad för spel som kom till den. För mig så är det lika främmande att köpa en X-Box som om min nästa dator skulle vara en Mac. Man uppgraderar inom samma ekosystem bara, precis som med en PC när man köper nytt grafikkort eller processor, har man en Androidlur så köper man inte Iphone och tvärtom o.,s.v.

Medlem
Skrivet av matt76:

Uppenbarligen funkar det prima med exklusiva spel med tanke på resultatet från "Veckans snabba fråga".

Ingen har sagt att Playstation inte är en populär konsol.
Du verkar ha missat diskussionen.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ingen har sagt att Playstation inte är en populär konsol.
Du verkar ha missat diskussionen.

Tråden handlar om det är bra eller dåligt med exklusiva spel. En del har
förespråkat att det är bättre att köra MS väg och skippa exklusiva spel, men uppenbarligen,
, baserat på den röstningen, är det fler som väljer just playstation p.g.a de exklusiva spelen,
även då den antas vara den sämre av de nya konsolerna (prestandamässigt). Det går
därmed anta, utan att veta deltagarnas motiv, att exklusivitet lönar sig, då fler väljer att köpa
konsolen.

För övrigt, lite motsägelsefullt att påpeka att någon har missat diskussionen samtidigt som du själv i stort sett enbart skrivit inlägg över hur bra/dåliga de exklusiva spelen är (särskilt Sonys), något som inte har ett dugg med trådens ämne att göra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Exklusiva titlar, som går hem så klart, är vad som gäller tror jag. Nintendo har levt på det sedan de började.
Och jag tror inte Sony hade lyckats så bra som de gjort med sina konsoler om det inte vore för att de har erbjudit detsamma. Med ps4an tog de ett mästerligt kliv och än är det inte riktigt över. Två titlar till som ser galet bra ut är att vänta på.
Skulle våga säga att man får backa tiden tillbaka till SNES för att hitta en konsol som har erbjudit så feta exklusiva titlar i historien.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av matt76:

Tråden handlar om det är bra eller dåligt med exklusiva spel. En del har
förespråkat att det är bättre att köra MS väg och skippa exklusiva spel, men uppenbarligen,
, baserat på den röstningen, är det fler som väljer just playstation p.g.a de exklusiva spelen,
även då den antas vara den sämre av de nya konsolerna (prestandamässigt). Det går
därmed anta, utan att veta deltagarnas motiv, att exklusivitet lönar sig, då fler väljer att köpa
konsolen.

För övrigt, lite motsägelsefullt att påpeka att någon har missat diskussionen samtidigt som du själv i stort sett enbart skrivit inlägg över hur bra/dåliga de exklusiva spelen är (särskilt Sonys), något som inte har ett dugg med trådens ämne att göra.

Fast jag skrev ju bara vad jag tyckte om dessa spel, för att du och flera andra fanboys var tvungna att motsäga er. Visst, jag skulle kunna ha ignorerat er och fortsatt att diskutera konsolerna och hur deras affärsstrategi lönar sig. Men det satte du och andra stopp för. Och jag har svårt för att inte svara om någon citerar mig.

När jag först nämnde det så var det ett sidospår i resten av inlägget jag skrev.

Du får tro vad du vill, men långsiktigt kommer Sony att förlora på sin strategi.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Exklusiva titlar, som går hem så klart, är vad som gäller tror jag. Nintendo har levt på det sedan de började.
Och jag tror inte Sony hade lyckats så bra som de gjort med sina konsoler om det inte vore för att de har erbjudit detsamma. Med ps4an tog de ett mästerligt kliv och än är det inte riktigt över. Två titlar till som ser galet bra ut är att vänta på.
Skulle våga säga att man får backa tiden tillbaka till SNES för att hitta en konsol som har erbjudit så feta exklusiva titlar i historien.

Lol, eller inte...

Tycker inte ens ps4 haft fler intressanta exklusiva titlar än ps3. Folk vill göra en höna av en handfull fjärdrar.

Låt oss vara ärliga nu. PS4 dominans beror främst på Microsoft inkompetens vid lanseringen av Xbox One. De hade fokus på TV, TV, TV, Kinect, TV, always online, TV, samt troligtvis mest avgörande att konsolen var 100$ dyrare. Det gav Sony ett försprång Microsoft aldrig kunde ta igen.

Merparten av de som köper PS4 enbart för exklusiva titlar hade nog gjort det oavsett. Majoriteten som bara vill lira Cod, GTA, Fortnite, Fifa osv, väljer den konsol som är billigast och/eller ens kompisar har. Och kompisens mamma köpte troligtvis PS4 för den var billigare så...

PS4 "vann" inte fighten, Microsoft hoppa ner för ett stup och innan de kom på benen igen var det redan för sent.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Lol, eller inte...
http://images.pushsquare.com/news/2014/10/soapbox_why_are_we_...

Tycker inte ens ps4 haft fler intressanta exklusiva titlar än ps3. Folk vill göra en höna av en handfull fjärdrar.

Låt oss vara ärliga nu. PS4 dominans beror främst på Microsoft inkompetens vid lanseringen av Xbox One. De hade fokus på TV, TV, TV, Kinect TV, always online, TV, samt troligtvis mest avgörande den var 100$ dyrare. Det gav Sony ett försprång Microsoft aldrig kunde ta igen.

Merparten av de som köper PS4 enbart för en exklusiva titlar hade gjort det oavsett. Majoriteten som bara vill lira Cod, GTA, Fortnite, Fifa osv, väljer den konsol som är billigast och/eller ens kompisar har. Och kompisens mamma köpte troligtvis PS4 för den var billigare så...

PS4 "vann" inte fighten, Microsofts hoppa ner för ett stup och innan de kom på benen igen var det redan för sent.

LOL right back at you och jopp.
SNES var så jävla hård. Ps2 hade en del fina titlar absolut men SNES var golden days utan tvekan. Fy bubblan vilka legendariska spel som såg sitt ljus på den maskinen.
Och jag tycker ps4 haft bättre utbud av exklusiva titlar än ps2 faktiskt men ja den var bra den med. Sony har lyckats med alla sina maskiner och känns som MS är på väg bort från konsolbranchen. De verkar inte gilla att behöva hålla på med konsol. De vill nog helst vi ska skaffa streaming tjänster och lira på PC istället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast jag skrev ju bara vad jag tyckte om dessa spel, för att du och flera andra fanboys var tvungna att motsäga er. Visst, jag skulle kunna ha ignorerat er och fortsatt att diskutera konsolerna och hur deras affärsstrategi lönar sig. Men det satte du och andra stopp för. Och jag har svårt för att inte svara om någon citerar mig.

När jag först nämnde det så var det ett sidospår i resten av inlägget jag skrev.

Du får tro vad du vill, men långsiktigt kommer Sony att förlora på sin strategi.

Mina två första inlägg i den här tråden var att påpeka att det var din subjektiva åsikt och att tråden handlar om exklusiviteters vara eller icke-vara. Därefter skrev jag inlägg kring att samma sak gäller Nintendo och ett par svar till Sapien angående speljournalism.

Att påpeka att din syn på Sonys spel är din subjektiva åsikt har inget att göra med att vara "fanboy" att göra, utan är ett generellt antagande utifrån din ståndpunkt i dina inlägg. Har inte själv tagit någon sida, då jag kommer att köpa båda konsolerna.

För övrigt är det lite kontraproduktivt att kalla personer för "Fanboys" när man själv visar drag av detsamma.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av SunShine:

LOL right back at you och jopp.
SNES var så jävla hård. Ps2 hade en del fina titlar absolut men SNES var golden days utan tvekan. Fy bubblan vilka legendariska spel som såg sitt ljus på den maskinen.
Och jag tycker ps4 haft bättre utbud av exklusiva titlar än ps2 faktiskt men ja den var bra den med. Sony har lyckats med alla sina maskiner och känns som MS är på väg bort från konsolbranchen. De verkar inte gilla att behöva hålla på med konsol. De vill nog helst vi ska skaffa streaming tjänster och lira på PC istället.

Håller helt med om att SNES hör till bästa konsol genom tiderna. 8-bit och 16-bit eran var fantastiskt för konsolerna.

Men att PS4 hör till de bättre konsolerna genom tiderna, nä jag ser det inte. De flesta spel finns på xbox och fungerar bäst på PC. De relativt få exklusiva PS4 titlar övertygar inte mig, Bloodborne hör nog till ett av få spel jag varit intresserad av. Dock står jag inte ut med ojämn och låg fps, vilket också gör många andra konsoltitlar till en non-starter för mig. Jag kan skaffa en fetdator men om senaste supersnygga spelet suger, spelar jag hellre Quake.

Gameplay > Grafik

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Lol, eller inte...
http://images.pushsquare.com/news/2014/10/soapbox_why_are_we_...

Tycker inte ens ps4 haft fler intressanta exklusiva titlar än ps3. Folk vill göra en höna av en handfull fjärdrar.

Låt oss vara ärliga nu. PS4 dominans beror främst på Microsoft inkompetens vid lanseringen av Xbox One. De hade fokus på TV, TV, TV, Kinect, TV, always online, TV, samt troligtvis mest avgörande att konsolen var 100$ dyrare. Det gav Sony ett försprång Microsoft aldrig kunde ta igen.

Merparten av de som köper PS4 enbart för exklusiva titlar hade nog gjort det oavsett. Majoriteten som bara vill lira Cod, GTA, Fortnite, Fifa osv, väljer den konsol som är billigast och/eller ens kompisar har. Och kompisens mamma köpte troligtvis PS4 för den var billigare så...

PS4 "vann" inte fighten, Microsoft hoppa ner för ett stup och innan de kom på benen igen var det redan för sent.

Tror inte det är så lätt. Alla Sonys konsoler har sålt mer än den konsol från Microsoft som sålt mest. Antingen har de då gjort fel vid varje lansering eller så släpper de en sämre/mindre uppskattad produkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_mest_sålda_spelkonso...

Om man sedan dessutom nu kommer kunna spela merparten av X-box spelen på Windows så försvinner anledningen för de som har en kraftfull dator att köpa en X-box, vilket kan ge sämre försäljningssiffror för konsolen. I förlängningen så kanske det t.o.m. ger en omvänd effekt att kunden behåller sin dator och spelar X-box spel i Windows och köper en Playstation för att spela Sonyexklusiva titlar på den.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tror inte det är så lätt. Alla Sonys konsoler har sålt mer än den konsol från Microsoft som sålt mest. Antingen har de då gjort fel vid varje lansering eller så släpper de en sämre/mindre uppskattad produkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_mest_sålda_spelkonso...

Om man sedan dessutom nu kommer kunna spela merparten av X-box spelen på Windows så försvinner anledningen för de som har en kraftfull dator att köpa en X-box, vilket kan ge sämre försäljningssiffror för konsolen. I förlängningen så kanske det t.o.m. ger en omvänd effekt att kunden behåller sin dator och spelar X-box spel i Windows och köper en Playstation för att spela Sonyexklusiva titlar på den.

Relativt få spel idag som inte släpps på PC numera, exklusiva spelens tid är mer eller mindre förbi.

De som finns på Xbox/ps senaste åren sticker sällan ut. Finns så många andra spel som erbjuder liknande upplevelse.

Enda konsolen en måste skaffa är i så fall Nintendos, som faktiskt erbjuder en mer unik upplevelse jämfört med resten.

Edit:
Om någon sen vill ta upp metacritic betyg igen för att rättfärdiga sin världsbild, tja jag har tråkiga nyheter. Enligt metacritics finns det färre bra spel än någonsin...

(03:00-04:00)

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Relativt få spel idag som inte släpps på PC numera, exklusiva spelens tid är mer eller mindre förbi.

De som finns på Xbox/ps senaste åren sticker sällan ut. Finns så många andra spel.

Enda konsolen en måste skaffa är i så fall Nintendos, som faktiskt erbjuder en mer unik upplevelse jämfört med resten.

Visst är det så, men jag tror skillnaderna kommer öka denna generation. För den stora massan är det minst ett exklusivt spel om året till konsol som sticker ut rejält skulle jag vilja säga.

2014 var det lite tunt med anledningar till att köpa PS4 förutom nyhetens behag och lite remakes men sen tog det fart med t.ex.
2015: Bloodborne
2016: Uncharted 4
2017: Horizon Zero Dawn
2018: Spider Man/God of War/Detroit Become Human
2019: Death Stranding/Dreams

Oavsett vad man personligen tycker om dessa spel så är det flera bra anledningar att köpa en PS4. har man sedan konsolen så köper man ju även de konsolexklusiva spelen (t.ex. RDR2, NHL) till den konsolen man äger.

Fast som sagt, det blir intressant att se vem som går vinnande ur konsolstriden. jag tror Sony mest p.g.a. vanan av konsumenter att köpa deras konsol och att de är vana med deras UI, samt att de har en gedigen historia av ett generellt sett starkare spelbibliotek än X-box.

Dex
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Relativt få spel idag som inte släpps på PC numera, exklusiva spelens tid är mer eller mindre förbi.

De som finns på Xbox/ps senaste åren sticker sällan ut. Finns så många andra spel som erbjuder liknande upplevelse.

Enda konsolen en måste skaffa är i så fall Nintendos,
som faktiskt erbjuder en mer unik upplevelse jämfört med resten.

Skulle påstå att spel som Horizon, God of War, Spiderman, Last of Us osv har stuckit ut väldigt mycket. Har inte direkt funnits motsvarigheter på PC

Skägg.
10 Chambers

Kom igen, lite högre verkshöjd på inlägg och tonen mot varandra. Det är helt okej att tycka olika, men utgå från dig själv då. Rensat det värsta, om era inlägg tagits bort - ta en funderare.


signatur
Medlem
Skrivet av matt76:

Mina två första inlägg i den här tråden var att påpeka att det var din subjektiva åsikt och att tråden handlar om exklusiviteters vara eller icke-vara. Därefter skrev jag inlägg kring att samma sak gäller Nintendo och ett par svar till Sapien angående speljournalism.

Att påpeka att din syn på Sonys spel är din subjektiva åsikt har inget att göra med att vara "fanboy" att göra, utan är ett generellt antagande utifrån din ståndpunkt i dina inlägg. Har inte själv tagit någon sida, då jag kommer att köpa båda konsolerna.

För övrigt är det lite kontraproduktivt att kalla personer för "Fanboys" när man själv visar drag av detsamma.

Vad du har skrivit i andra inlägg spelar mindre roll när det enda du har gett mig som svar är något om att "Sonys spel är minsan bäst hehe"

Skrev också att du inte bara var du, jag skrev att jag endast svarade på fanboys svar. Jag påpekade min syn på deras spel en gång, efter det var jag tvungen att fortsätta för att du och några andra var tvungna att försvara Sonys kronjuveler, istället för att bara acceptera att jag tycker på ett visst sätt. Om någon är så pass adamant som ni var, så kan man endast anta att de är fanboys.

Och det är nog svårt för mig att vara en fanboy när jag inte har ägt en konsol på säkert 20 år.

Medlem

@ChriL: Frågan är varför jag skulle köpa en konsol för att spela i 30fps och köpa ungefär två till tre spel som tilltalar mig.
Det känns som ett slöseri med pengar för min del.

Då lägger jag hellre den slanten på ett nytt fiskespö eller något annat.

Skriv svar