Vad gör streaming med vår syn på ägande?

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

tog bort skivspelaren i datorn typ 2004 lr nåt tom, för jag tyckte den slöade ner hur snabbt datorn startar

Du vet väl att det går att välja startordning, eller välja bort skivspelare, i BIOS?!


signatur

autograph

Medlem

När det gäller spel så köper jag gärna digitalt (dock ej streaming). Men när det gäller både film och musik så föredrar jag fortfarande skiva, även om jag snabbt rippar dom och lägger dom på min NAS och aldrig rör skivorna igen.

/42-åring

Medlem

kört digitalt enbart tror ja sedan tidigt 2000 skulle jag gissa, jag skulle nog säga att precis som OP så tycker jag att även om det går helt digitalt så kan det fortfarande vara roligt för folk att äga en fysisk utgåva av något dom verkligen gillar, som samlar objekt kan man säga.

Medlem

Jag tycker det är skönt att slippa äga fysiska saker, det blir mycket renare hemma. Jag har inga problem med att inte äga fysiska filmer/spel då jag bara ser och spelar dem en gång. Stadia är det bästa som hänt sen skivat bröd för mig som småbarnsförälder med begränsad speltid. Hade lagt ner spelandet helt innan men nu kan man snabbt komma igång med ett spel när t ex barna ser på tv eller sover. Och att kunna använda vilken skärm som helst är riktigt smidigt. Hinner inte spela igenom så många spel heller så det magra utbudet på Stadia stör mig inte. Det växer ju varje månad och det snabbare än vad jag hinner med att spela. Och skulle det dyka upp något spännade på en konkurrens plattform är det ju bara att stoppa nån månad och hoppa på det i stället. (Som att gå från Netflix till Viaplay.) Tycker det är skönt att slippa investera i dyra konsoler och låsa sig till den hårdvaran.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Konstig Inombords:

Är ganska säker på att du fick en hymn av vad jag mena.
Och om du missade vad jag menade.

Då kan jag ta och anstränga mig lite.
Självklart gör företagen inte allt för konsumenten.

Men företagen har en bra uppfattning om vad människan vill ha.
Och det kan diskuteras vad jag menar med föregående mening.

Jag är ganska säker på att företagen vet vad en människa vill ha.
Och kan därmed inte bete sig hur den vill.

Och, visst. Det går också att diskutera.
Men min mening är. Utan konsumenten.
Är företagen inget.

Så jag är någorlunda säker på att dem tar hänsyn till saker och ting.
Även när dem byter filmer och så.

Min poäng är densamma som Aletheides, nämligen att smalare material inte kommer finnas kvar (om det alls läggs till någonsin). Utbudet blir ganska mainstream vilket är helt logiskt ur ett affärsperspektiv. Men det betyder ju inte att det jag som enskild kund gillar kommer att tillgodoses.

Exempelvis finns massor av bra dokumentärer som jag köpt på DVD som inte hittat till streamingtjänsterna. Det finns inget annat sätt för mig att se dem förutom att köpa dem på Amazon eller begagnat på Ebay.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

foh
Medlem

Några har varit inne på att det är svårt att kontrollera innehållet på streamingtjänster, vilket får mig att fundera på det från ett censur-perspektiv. Om något blir olagligt eller åtminstone olämpligt kan det tas bort och såvida ingen piratat och laddat upp någon annanstans kan det bli svårt att få tag på igen. Så kanske kommer datahoarders få en viktig roll framöver?

Det finns också en risk med Steam och andra tjänster där vi köper spel eller böcker eller vad det nu kan vara och helt plötsligt kan förlora alltihop om företaget bestämmer sig för att vi brutit mot något i licensavtalet med tjänsten. Av den anledningen föredrar jag personligen att köpa från gog, fast i nuläget har jag inte nog med lagring att spara ner allt jag har där så det resonemanget skiter sig lite.

Samtidigt kan vi se det ur ett miljöperspektiv; är det mer miljövänligt att streama och/eller köpa digitala varor jämfört med att producera massa skivor eller annan fysisk lagringsmedia? Jag har inte räknat på energiåtgången för datacenter och nedladdning etc, men det känns som att digital media nog är mer miljövänligt i längden?

Och vad händer om vår civilisation faller, eller åtminstone att elektricitet blir bristvara, finns det en risk att vi eller framtidens mänskor går miste om enorma mängder information när allt är digitalt? En fysisk bok eller vinylskiva är mer hållbart (du kan lyssna på vinyl med en papperstratt! https://www.youtube.com/watch?v=EPWyTBUYolo )

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka här; av demokrati- och konsumenträttskäl samt bevarande för framtiden föredrar jag nog fysisk media, men av miljöskäl finns (misstänker jag) skäl att köra på streaming och digitalt "ägande".

Medlem

Vikten av ha en fysiskt ex är ju viktig, Vem vill bara ha digitalt collectors edition typ.

Streaming film är EN sak för spel är det bara ren skit, Folk får för sig att spelen skulle bli billigare då företagen sparar in på boxar och annat som hör en fysisk kopia till. Så är ju inte fallet utan bara en tråkig illusion.

Sverige har för mycket jäkla skatter på media osv började redan med cd skivan. produktions kostnad för en cd var ca 10kr ändå gick den i butik för 149,59,69 enda upp till 199.

Samma skit med microsoft store och deras digitala skit, 998kr för en ny release tex men samma titel kan du gå ner till elgiganten och köpa för 399kr. varför mellanskillnad på 4-500kr.
Vet det är ändrat nu innan kunde du swappa din box tex och köpa spel i Korea för en spott styver mot vad dom kostade här sen bara swappa tillbaka regionen.

Skulle allt bli digitalt sitter dom i total monopol vilket jag ser som absolut skit.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ChalleT:

Jag tror att synen på underhållning har ändrats också såtillvida att utbudet är så enormt att det liksom inte spelar någon roll ifall det inte är beständigt. Det finns ändå fler bra grejer än gemene person har tid att konsumera och antalet blir ju inte färre om man räknar med allt äldre bra också.

Detta tror jag definitivt är en förklaring för dagens yngre. Jag känner ju själv hur det enorma utbudet på streamingtjänsterna gör mig lite blasé, orkar ofta inte ens se klart serier innan jag hoppar vidare till något nytt. Men jag håller fast vid att jag gärna äger film och spel på skiva! När det gäller musik har jag däremot blivit för bekväm för att köpa på CD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har ingen cd-spelare, dvd-spelare. Inte haft någon på många år. Tycker en cd-spelare bara tar plats och gör kabaldragningen onödigt jobbig i en dator.
Men förstår er som vill ha detta kvar. Jag brukar köpa fysiska böcker, fast jag redan lyssnat på dom som ljudbok.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag är kluven. Ägandekänslan förminskas, eller förändras åtminstone åt det icke-greppbara hållet. (Bokstavligt talat.) Jag hyser en speciell kärlek till min gamla Band of Brothers-box.

Å andra sidan uppskattar jag hur smidigt det är med digital media och strömmande tjänster. Än så länge har jag inte råkat ut för att jag förlorat åtkomsten till mina spel eller filmer. Och senaste gången jag såg Band of Brothers gjorde jag det via HBO.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Kontot avslutas
Skrivet av Gustav Höglund:

Å andra sidan uppskattar jag hur smidigt det är med digital media och strömmande tjänster. Än så länge har jag inte råkat ut för att jag förlorat åtkomsten till mina spel eller filmer. Och senaste gången jag såg Band of Brothers gjorde jag det via HBO.

Det är jätte smidigt och bra med digitalt. Men oron finns ju ändå där att spelen tillslut ska tas bort så att man inte kan ladda ner de något mer.

Jag har ju varit med om några gånger att spel har tagits bort, men man kan ju fortfarande ladda ner de om man redan har köpt de.

Har det överhuvudtaget hänt än att spel har tagits bort helt så att inte ens den som har köpt spelen kan ladda ner de längre?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det är en intressant fråga som jag själv brottas med.
Jag insåg relativt tidigt att köpa film digitalt inte kommer att vara pålitligt då det jag köpt (inte hyrt) kan försvinna när som helst på grund av att,

  • politiskt eller medialt tryck tvingar tjänsten att ta bort eller censurera innehållet

  • tjänsten går i konkurs

  • avtal till rättigheterna går ut

  • tjänsten köps upp av ett annat företag

Jag köper alla filmer på skiva (4K UHD) nu men inte spel.
Anledningen till att jag inte brytt mig om att köpa spel fysiskt är att det inte spelar någon roll då jag inte kommer att kunna spela spelet utan att koppla upp mig mot en tjänst i alla fall.

När det gäller musik så köper jag inga skivor längre utan har gett upp och insett att jag bara hyr musiken (Spotify)
Kanske för att jag inte är lika intresserad av musik som film.
På Spotify har jag redan märkt att vissa av mina listor saknar låtar som funnits förut eller att vissa låtar ersatts av andra versioner.

När det gäller böcker köper jag bara fysiska, inbundna exemplar. (Det börjar bli ett problem utrymmesmässigt men det är det värt )

På många sätt är det smidigt med streaming men för min del lämnar det en bitter smak i munnen.

Kontot avslutas
Skrivet av ChalleT:

Jag tror att synen på underhållning har ändrats också såtillvida att utbudet är så enormt att det liksom inte spelar någon roll ifall det inte är beständigt. Det finns ändå fler bra grejer än gemene person har tid att konsumera och antalet blir ju inte färre om man räknar med allt äldre bra också.

Om jag ska kolla på mitt eget spelande så tror jag att detta med att utbudet av spel har blivit så stort också kan ha påverkat mig att jag oftare tittar efter äldre spel som jag har missat eller som jag vill spela igen istället för att kolla vad det finns för nytt.

Nu spelar jag även nyare spel med, men då ska det vara något som väckt mitt intresse på ett eller annat sätt.
När det kommer till äldre spel så brukar jag lättare våga testa något nytt som jag inte testat förut när det återsläpps digitalt, eftersom det oftast är betydligt billigare än att få tag på de original.

Senaste retro spelet som jag köpte tror jag var Bomberman 64 till Virtual Console. Det såg väldigt kul ut på trailern men det var ändå inte riktigt min typ av spel.


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar