Sony-chef: PS5-exklusiviteter viktigare än någonsin

Robot
Sony-chef: PS5-exklusiviteter viktigare än någonsin

Klyftan till Xbox strategi växer sig än större.

#exklusivitet, #playstation-5


Medlem

Tror att Xboxs strategi går vinnande långsiktigt.
Dröjer nog inte länge tills de har minst lika bra spel som Sonys exclusives.

Medlem
Skrivet av loerk:

Tror att Xboxs strategi går vinnande långsiktigt.
Dröjer nog inte länge tills de har minst lika bra spel som Sonys exclusives.

Tvivlar, de hade knappt något förra generation och hittills har vi bara sett massa indie. Sony har inget att bevisa här, folk vet att det kommer stora pampiga exclusives medan ms har allt att bevisa.

Medlem

Det beror på vad man mäter. Räknar man bara microsofts konsoler så är de helt klart förlorare. Det är nästan som att de vill fösa bort splare från konsoler till PC och sin strömningstjänst. Blir det så att deras strömningstjänst är det som består i det långa loppet så är konsumenten förlorare då konsumenterna inte påverkar innehållet. Så det blir bara indie och mjölkade IPs från de stora publicisterna i en sådan dystopisk framtid.

För en ägare av en gaming PC finns det ingen anledning att skaffa en Xbox. Då räcker det med att man skaffar en PS5 och en Switch så har man heltäckande access till i stort sett alla spel av värde.

Medlem
Skrivet av heady89:

Tvivlar, de hade knappt något förra generation och hittills har vi bara sett massa indie. Sony har inget att bevisa här, folk vet att det kommer stora pampiga exclusives medan ms har allt att bevisa.

Sony har inget att bevisa???,Sony har inget att vinna men allt att förlora menar du??? Microsoft har då allt att vinna, och med tanke på deras strategi med uppköp av spelstudios så ser det väldigt lovande ut. Sen har vi väl ännu inte sett mycket alls från deras studios,så hoppas det bästa är på gång snart..

Medlem
Skrivet av heady89:

Tvivlar, de hade knappt något förra generation och hittills har vi bara sett massa indie. Sony har inget att bevisa här, folk vet att det kommer stora pampiga exclusives medan ms har allt att bevisa.

Sony visade ju knappt något de heller? mest indie och typ 2 exclusives.
Och jag skrev långsiktigt, förra genereationen hade de typ två bra spel vilket var God of war och BB.
Många av de bästa spelen är ju inte heller stora exclusives. Så jo, långsiktigt så vinner nog Microsoft på att gå ifrån exklusivitet.

Medlem

Tycker det är helt sjukt hur människor är så blinda av Sony och tycker exklusivitet är en bra grej för marknaden. Det är bara bra för Sony, ingen annan.

Köper en konsol för att spela grafiktunga spel? Då köper man väl en PC?

Och att rikta sig till "seriösa" spelare? Kan Sony ge ett exempel på en "oseriös" spelare? Jag driver lite med frågan här för jag tror jag förstår vad som menas. En "oseriös" spelare är typ en 14-åring som spelar Fortnite medans en mer seriös spelare kanske är äldre och spelar fler och mer "avancerade" spel och mer intresserad av detaljer.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är helt sjukt hur människor är så blinda av Sony och tycker exklusivitet är en bra grej för marknaden. Det är bara bra för Sony, ingen annan.

Japp och nu måste de ju ha så många exklusiva spel som möjligt för att inte se sämre ut prestandamässigt.
De vill nog ha så många spel som möjligt direkt optimerade för deras SSD.

Medans MS kan vara mer frikostiga och fortfarande ha en SSD som duger till att göra allt det Sony vill åstadkomma.

Medlem
Skrivet av loerk:

Sony visade ju knappt något de heller? mest indie och typ 2 exclusives.
Och jag skrev långsiktigt, förra genereationen hade de typ två bra spel vilket var God of war och BB.
Många av de bästa spelen är ju inte heller stora exclusives. Så jo, långsiktigt så vinner nog Microsoft på att gå ifrån exklusivitet.

Eh, ja vad du subjektivt tycker om dem är ju en sak men listan på AAA exklusiviteter är ju ganska lång, här är några liksom, och knappast dåliga spel. MS hade inte mycket av intresse på AAA-fronten (exklusivt), möjligen Gears of War. Poängen är att ja Sony har inte visat särskilt mycket mer än MS gällande vad de har i pipen för AAA men alla vet att det är stora titlar på gång, finns ingen anledning att betvivla det.

God of War
Uncharted
Bloodborne
The order 1886
Horizon Zero Dawn
Spider Man
Until Dawn
Death Stranding
Killzone Shadowfall
The last of us Remastered
Last Guardian
Grand Turismo
The Last of Us Part II
Ghost of Tushisma
Infamous
Days Gone

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är helt sjukt hur människor är så blinda av Sony och tycker exklusivitet är en bra grej för marknaden. Det är bara bra för Sony, ingen annan.

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Medlem

Xbox har gears och halo, men ett gäng titlar som ser lovande ut 2020 som exclusives, så dom har chansen att komma ifatt lite MEN
Sony har MASSIVA egna IP´s som tex God of war, Last of us, Unchartered, Bloodborne, Horizon Zero dawn...Just nu as of juni 2020 så leder Sony exclusives ligan by a long shot.

Gears och Halo kan mäta sig med Sonys exklusives absolut, men vad har Microsoft sen efter dessa två ?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

inte mig du citera men jag svarar vad jag skulle svarat ^^

Självklart för slipper vi slänga ut pengar på skit så skippar vi helst de ^^ Vi är alla gamers här kan jag tro, och kan hålla med om vi vill spela bra spel, men vi vill helst kanske inte spela bra spel på dåliga maskiner =D

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Bara för det handlar om "konsol" betyder inte att deras beteende är okej ändå. Konsolbranschen har kommit undan med så mycket skit bara för tjäna massivt med pengar. Det är en helt sinnessjuk kassako för både sony och microsoft.

Snart kommer väl att man måste köpa en willys butik för få köpa deras exklusiva matvaror, eller köpa en perrong för få använda tunnelbanan.

Medlem
Skrivet av heady89:

Eh, ja vad du subjektivt tycker om dem är ju en sak men listan på AAA exklusiviteter är ju ganska lång, här är några liksom, och knappast dåliga spel. MS hade inte mycket av intresse på AAA-fronten (exklusivt), möjligen Gears of War. Poängen är att ja Sony har inte visat särskilt mycket mer än MS gällande vad de har i pipen för AAA men alla vet att det är stora titlar på gång, finns ingen anledning att betvivla det.

God of War
Uncharted
Bloodborne
The order 1886
Horizon Zero Dawn
Spider Man
Until Dawn
Death Stranding
Killzone Shadowfall
The last of us Remastered
Last Guardian
Grand Turismo
The Last of Us Part II
Ghost of Tushisma
Infamous
Days Gone

Jag påstod inte att de inte hade många exclusives. Jag skrev att två var bra, tre om man räknar Spider-man.
De flesta av spelen på den där listan är skit, och Tsushima är inte ens ute än.
Det spelar väl ingen roll hur många spel de har om det inte är bra spel?

Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Varför är det negativt? De som inte har råd med en dator kan köpa en Xbox, medans vi som har en bra dator fortfarande kan lira spelen utan att köpa in oss på en sketen konsol.
Hur är det negativt överhuvudtaget? Försäljningen av konsolen spelar ju mindre roll när båda företag går minus på det ändå.

Medlem

@EYEtriforce: Nya Senua spelet kan nog sparka röven ur det mesta som Sony erbjuder.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Finns en viktig faktor här. En bra PC kostar minst 10k medan dem nya konsolerna kommer kosta runt 5-6k. Många föräldrar köper konsoler till sina barn pga dess enkelhet. Xbox har sålt många konsoler, men dem kan självklart inte konkurrera med Sony och Nintendo.

Andra föredrar konsol pga dess enkelhet fortfarande, men självklart har Sony och Nintendo övertag där.

Microsoft har hamnat efter på exklusiva titlar till deras plattformar, mem dem största namnen i form av Gears of War, Halo, Forza och tids exklusiva titlar som Tomb Raider.

Microsoft har fått en bättre bild efter dem bytte chef till Phil Spencer och tycker dem har gjort ett relativt bra jobb. Nu ska dem bara se till att få fram starka exklusiva titlar som förmodligen kommer presenteras på E3.

Medlem
Skrivet av heady89:

Eh, ja vad du subjektivt tycker om dem är ju en sak men listan på AAA exklusiviteter är ju ganska lång, här är några liksom, och knappast dåliga spel. MS hade inte mycket av intresse på AAA-fronten (exklusivt), möjligen Gears of War. Poängen är att ja Sony har inte visat särskilt mycket mer än MS gällande vad de har i pipen för AAA men alla vet att det är stora titlar på gång, finns ingen anledning att betvivla det.

God of War
Uncharted
Bloodborne
The order 1886
Horizon Zero Dawn
Spider Man
Until Dawn
Death Stranding
Killzone Shadowfall
The last of us Remastered
Last Guardian
Grand Turismo
The Last of Us Part II
Ghost of Tushisma
Infamous
Days Gone

2013-2020
Knappast enbart toppspel eller speciellt unika eller nyskapande titlar.

Att jämföra, hösten-julen 2001 såg det ut så här...

Medlem
Skrivet av loerk:

De flesta av spelen på den där listan är skit, och Tsushima är inte ens ute än.
Det spelar väl ingen roll hur många spel de har om det inte är bra spel?

Sluta trolla. De flesta av de spelen har vunnit otaliga priser och kammat hem extremt höga betyg på många håll. Om du kollar upp betygsnittet på de exklusiva spelen till PS4 och Xbox One så ser du att Sonys exklusiva spel anses vara långt bättre än Microsofts, trots att de är så många fler.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Det är loerks subjektiva åsikt, som han så klart har rätt att avge. Den går ju dock inte applicera till verkligheten.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Fast hade inte det varit en bra grej för oss som konsumenter om tv-spel fungerade som all annan hemelektronik?

Alla program fungerar ju på alla tv-apparater och alla blu-ray i alla blu-rayspelare, vore det inte trevligt om du kunde köpa vilken maskin du ville ha från den tillverkaren du föredrog utan att behöva tänka på om spelen du vill spela fungerade till den eller inte?

Sedan om det hade varit bra för bolagen är en annan sak, för några skulle det nog vara kanon, för andra inte.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det är möjligt att Sonys exklusiva spel rent objektivt är bättre, men de följer tyvärr en ganska strikt formula i mitt tycke. Jag är inget fan av actionspel i tredjeperson och som utspelar sig i en helt eller delvis öppen spelvärld. Jag äger själv båda konsoler och har köpt de flesta exklusiva spelen från båda men har inte orkat slutföra Horizon, The Order, Infamous, Spider-Man, Days Gone, God of War, Death Stranding eller Persona 5 trots att jag lagt pengar på dem. Uncharted har jag aldrig riktigt fastnat för men körde ändå klart U4 då det är mindre linjärt än övriga i listan. Det enda som verkligen golvade mig från Sony den här generationen är Bloodborne som jag nog håller som det bästa spelet rent generellt oavsett plattform på de här båda konsolerna.

Tar man bort ovan spel samt remasters/remakes från listan ovan är Sony plötsligt nere på ungefär ett toppspel om året, i mitt tycke. Kanske mer än MS men knappast den maskin som folk ibland vill göra gällande

Medlem
Skrivet av loerk:

Skulle väl påstå att det är du som trollar om du använder "priser" som ett exempel.
Priser inom spelindustrin är ett skämt.
Sluta bli så upprörd för att folk tycker att de spel du uppenbart älskar är skit.
Sjukt att man inte ska kunna diskutera något utan att kränkta sonyponys ska kräla fram.

Tråden handlar om strategin om att släppa exklusiva spel, huruvida dessa är bra eller dåliga har väl inte ens med diskussionen att göra (då det enbart är subjektiva åsikter).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Är det inte samma utveckling som vi ser inom streamingbranschen? Netflix/HBO/AppleTV/Disney+ går mer mot att göra sina egna produktioner eller "originals" och köper in mindre icke egen producerat. På så sätt blir serier "exklusiva" på de olika plattformarna och man måste köpa deras tjänst för att se dem. T.ex. Game of Thrones, Stranger Things, Mandalorian osv.

Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Skulle väl påstå att det är du som trollar om du använder "priser" som ett exempel.
Priser inom spelindustrin är ett skämt.
Sluta bli så upprörd för att folk tycker att de spel du uppenbart älskar är skit.
Sjukt att man inte ska kunna diskutera något utan att kränkta sonyponys ska kräla fram.

Det är så kul att folk ska påstå att andra är "upprörda" så fort dom inte håller med en.....

Skulle nog vilja påstå att den enda som är svårt att diskutera något med i denna tråden är nog du med din attityd att spelen är skit. Det får du gärna tycka naturligtvis, men skulle nog påstå att du är i en väldigt liten minoritet som tycker att dom flesta spelen i den listan som gjordes är skit.

Vad är det du väl diskutera egentligen? Kanske ska sluta förolämpa dom som inte håller med dig då istället om du nu vill diskutera något?

Dex
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det är möjligt att Sonys exklusiva spel rent objektivt är bättre, men de följer tyvärr en ganska strikt formula i mitt tycke. Jag är inget fan av actionspel i tredjeperson och som utspelar sig i en helt eller delvis öppen spelvärld. Jag äger själv båda konsoler och har köpt de flesta exklusiva spelen från båda men har inte orkat slutföra Horizon, The Order, Infamous, Spider-Man, Days Gone, God of War, Death Stranding eller Persona 5 trots att jag lagt pengar på dem. Uncharted har jag aldrig riktigt fastnat för men körde ändå klart U4 då det är mindre linjärt än övriga i listan. Det enda som verkligen golvade mig från Sony den här generationen är Bloodborne som jag nog håller som det bästa spelet rent generellt oavsett plattform på de här båda konsolerna.

Tar man bort ovan spel samt remasters/remakes från listan ovan är Sony plötsligt nere på ungefär ett toppspel om året, i mitt tycke. Kanske mer än MS men knappast den maskin som folk ibland vill göra gällande

Ja gillar man inte story drivna 3:e persons spel så är nog inte Playstation så toppen för en

Själv är jag väldigt glad i den typen av spel så jag har inga problem, men är det inte dom man gillar så förstår jag att man inte är jätte nöjd med Sonys exklusiva spel.

Medlem
Skrivet av lampis:

Sluta trolla. De flesta av de spelen har vunnit otaliga priser och kammat hem extremt höga betyg på många håll. Om du kollar upp betygsnittet på de exklusiva spelen till PS4 och Xbox One så ser du att Sonys exklusiva spel anses vara långt bättre än Microsofts, trots att de är så många fler.

Avatar vann 3 Oscars och är den mest vinstgivande film någonsin, men ändå kan de flesta inte namnge en enda karaktär från filmen...

Spelindustrins awards hör nog till de mest patetiska i hela underhållningsbranchen. Den mest kända är gameawards, som mer eller mindre är en gloriferad reklamshow, där man har prisutdelningar mellan speltrailers.

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag påstod inte att de inte hade många exclusives. Jag skrev att två var bra, tre om man räknar Spider-man.
De flesta av spelen på den där listan är skit, och Tsushima är inte ens ute än.
Det spelar väl ingen roll hur många spel de har om det inte är bra spel?

Varför är det negativt? De som inte har råd med en dator kan köpa en Xbox, medans vi som har en bra dator fortfarande kan lira spelen utan att köpa in oss på en sketen konsol.
Hur är det negativt överhuvudtaget? Försäljningen av konsolen spelar ju mindre roll när båda företag går minus på det ändå.

Det märks att du inte har spelat några exklusiva spel till ps4an om du kallar spelen för skit. Majoriteten tycker annorlunda.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Det märks att du inte har spelat några exklusiva spel till ps4an om du kallar spelen för skit. Majoriteten tycker annorlunda.

Majoriteten tycker också om Justin Bieber och Taylor Swift...

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag påstod inte att de inte hade många exclusives. Jag skrev att två var bra, tre om man räknar Spider-man.
De flesta av spelen på den där listan är skit, och Tsushima är inte ens ute än.
Det spelar väl ingen roll hur många spel de har om det inte är bra spel?

Varför är det negativt? De som inte har råd med en dator kan köpa en Xbox, medans vi som har en bra dator fortfarande kan lira spelen utan att köpa in oss på en sketen konsol.
Hur är det negativt överhuvudtaget? Försäljningen av konsolen spelar ju mindre roll när båda företag går minus på det ändå.

Som jag sa så är det positivt för pc-spelarna. Ja, du har rätt om de som kanske inte har råd med en pc, som hellre köper en konsol och för bekvämligheten.

Men om du är en person, kanske en person som aldrig haft en konsol eller hoppat över en hel generation, som ska välja mellan konsolerna. Så vet vi att sannolikheten är större att personen väljer PS4/PS5 pga av just de exklusiva spelen. Ja, just det, spelen som du tyckte merparten var "skit'. Spel som snittar allt från ca 80-96 i betyg. Undantag Days gone som fick sämre betyg från journalisterna men högre från spelarna.

Sedan nämnde du att konsolförsäljningen inte spelar så stor roll (hmm, har du den åsikten för att MS gick ut och sa så?). Hur kan det inte spela så stor roll? Ju fler ägare desto mer populärare/starkare varumärke inför framtiden som bidrar till ökade intäkter genom fler spel/tjänster sålda. PS5 eventet har t.ex. hittils setts av 80 milj kombinerat, vilket är nytt rekord.

Det är inte från konsolförsäljningen de i början förväntas gå med vinst, det är från alla mjukvaruförsäljningar de tar igen det ifrån. Ta som t.ex. den digitalaversionen som kanske blir uppåt $100 mindre än diskversion. Man tar en förlust men tar igen den från ovannämnda håll och då folk blir bundna till Ps store. Vinsten från konsolenförsäljningen sker oftast senare då komponenter blir billigare med tiden.

Jag får en känsla av du är väldigt anti Sony, och pro MS när man läser om vad du skriver om. Själv vill jag att MS ska lyckas konkurrera betydligt bättre med Sony, med bra exklusiva spel, dock med annan strategi än dagens. Ju mer konkurrens desto bättre produkter för oss. Annars finns risken att den som leder börjar "slappa". Samma som i vilken sport som helst.

Skriv svar