Playstation 5 är den största spelkonsolen på årtionden

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har sett uppgiften 37 cm tidigare. 38 cm är ännu värre. Har måttat i min TV-bänk och det är inga stora marginaler, ca 2 cm på varje sida. Kan inte tänka mig att det är särskilt bra för kylningen heller.

Samma för mig. Facken i stereobänken är 41 cm breda. :/

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

På nästan alla punkter är PS5 sämre. Hur kan man då göra en större konsol?

Har du verkligen mätt volymen nu? Konsoller är varken en- eller tvådimensionella. Skulle tro att nya xbox har större volym än nya PS.

Hur som helst så borde du givetvis förstå att en stor apparat inte nödvändigtvis är bättre än en liten.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

CPU farten. GPU farten. RAM farten.

Huh? Vad babblar du om? Menar du klockfrekvenser?

Medlem
Skrivet av neocon:

Ja? Det är ju ett skäl till storleken. Min gissning är att den även kommer vara tyst.

Vilka är dessa punkter du talar om?

Tror han gör misstaget att hänga upp sig på terraflops och liknande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Så otroligt larvigt att hänga upp sig på teraflopsen, microsoft misslyckades totalt vid förra lanseringen, har sedan tänkt om och blivit bättre och mer ödmjuka. Fortfarande relativt dött på exklusiva spel, så siffrorna är inte allt, sen blir det säkert ändring på det framöver nu när de har lite studios som jobbar på det... Vilket bara är bra, finns plats för båda och stirrar man sig blind på siffrorna så borde man väl spela pc?

Medlem

Det var någon Sony nisse som sa att anledningen till den stora konsolen är pga av kylningen. Den skapar en hel del värme men det kommer xbox series x också göra.

Ska bli intressant att se om MS har lyckats bättre eller tummat på kylningen?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

På nästan alla punkter är PS5 sämre. Hur kan man då göra en större konsol?

Skrivet av Freeman79a:

CPU farten. GPU farten. RAM farten.

De skräddasydda kretsarna kanske tar upp mer utrymme på kretskortet.

Sen så skiljer prestandan teoretiskt sett väldigt lite emellan konsolerna, förutom när det kommer till lagringen.
3% på CPU, 17% på grafikdelen och 6% på medelhastigheten av RAM.
När det kommer till bandbredd på lagringen så är dock PS5 129% snabbare.

Det bör bli ytterst små skillnader när det kommer till multiplatform alltså.

Medlem

Så länge den inte behöver suga in luft från sidorna ska det nog gå bra. Annars får den leva ett undanskymt liv ståendes bakom TVn.

Medlem

Bryr mig inte så mycket om storleken, så länge den är tyst är jag nöjd. Blir det PS4-dammsugare av det hela börjar storleken störa.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

CPU farten. GPU farten. RAM farten.

Det hjälpte ju föga i fallet Xbox One X... Trots mer muskler finns det inget spel till den konsolen som grafiskt sett når God of War, Uncharted 4 eller Horizon.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Frågan kanske egentligen är: behöver jag måla om?

Medlem

@Ender: Nog billigare alternativ att köpa ett Skin till den konsoll du väljer och anpassa det efter vardagsrummet istället

Medlem
Skrivet av rewoX:

@Ender: Nog billigare alternativ att köpa ett Skin till den konsoll du väljer och anpassa det efter vardagsrummet istället

Hehe, antagligen. Vit är bara inte ett alternativ, då kan jag lika gärna kast en konstgjord zebrafäll i soffan hänga upp spegeltavor på väggarna och byta ut lampan i sovrummet mot neonrör i blixtmönster ovanför vattensängen (som jag också behöver köpa)

Medlem

Skaffa rack bara så är saken biff!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

Och den överhettade inte.

Nej. Men den var riktigt stor och ful.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lampis:

Det hjälpte ju föga i fallet Xbox One X... Trots mer muskler finns det inget spel till den konsolen som grafiskt sett når God of War, Uncharted 4 eller Horizon.

Sant. Men vi får se hur Halo Infinite ser ut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

@neocon: TFLOPS betyder absolut noll när det kommer till ren prestanda. Allt beror på hur man löser det i programvara.

Sedan är det ju i slutändan spelen som bestämmer vem som vinner en generation.. inte vad en produkt kan prestera på pappret.

Skrivet av Freeman79a:

Och den överhettade inte.

Säg det till de forum som bokstavligen är fylld av folk vars Xbox One överhettade.

Medlem
Skrivet av neocon:

/s:et i mitt inlägg står för sarkasm. Jag avråder alltid från att titta på TFLOPs. Dock stämmer det inte att det betyder noll. Vill man jämföra just antalet flyttalsoperationer per sekund mellan två system är det ju det måttet man får gå efter. Det är däremot sällan intressant. Ska man göra riktiga jämförelser är det SPEC som gäller ( https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Performance_Evaluation... ).

Problemet är väl att TFLOPS kan skilja så markant mellan olika arkitekturer eller tom. inom samma arkitektur. Med andra ord blir den faktorn fullständigt irrelevant när det kommer till slutgiltig prestanda.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det hjälpte ju föga i fallet Xbox One X... Trots mer muskler finns det inget spel till den konsolen som grafiskt sett når God of War, Uncharted 4 eller Horizon.

Gears 5

Medlem
Skrivet av DAoG:

Inte ens nära. Gears 5 är snyggt, men det kan inte mäta sig med Sonys topptrio.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Säg det till de forum som bokstavligen är fylld av folk vars Xbox One överhettade.

Länk, tack.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Mmmm precis. Det var/är det snyggaste spelet denna generation. Speciellt i 4k60fps på XOX.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Mmmm precis. Det var/är det snyggaste spelet denna generation. Speciellt i 4k60fps på XOX.

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Microsofts ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Medlem
Skrivet av laban005:

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Microsofts ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Jajamän är nöjd med Xbox One X. Gears 5 är riktigt bra. 4k är Nice.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

8,5 cm högre än en Ps4 Pro tycker inte jag känns så värst farligt ändå. Det blir liggandes för min del oavsett.

Det är väldigt stort!

Undrar om redan PS5 är så här stor; hur stor kommer då inte PS5 Pro att bli? 😜


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Mer utrymme = bättre kylning. För min del hade den fått vara minst så stor som ett miditower av mindre modell...

Skrivet av BooliBoo:

Så länge kylningen är bra bryr jag mig inte om storleken, den har ingen betydelse (Bara den inte är större än att den får plats på 54kvm för då börjar storleken ha betydelse helt plötsligt). 😉


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av laban005:

Så otroligt larvigt att hänga upp sig på teraflopsen, microsoft misslyckades totalt vid förra lanseringen, har sedan tänkt om och blivit bättre och mer ödmjuka. Fortfarande relativt dött på exklusiva spel, så siffrorna är inte allt, sen blir det säkert ändring på det framöver nu när de har lite studios som jobbar på det... Vilket bara är bra, finns plats för båda och stirrar man sig blind på siffrorna så borde man väl spela pc?

Precis - vad Intel säger (nu när de tappar prestanda emot AMD)!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av laban005:

Så otroligt larvigt att hänga upp sig på teraflopsen, microsoft misslyckades totalt vid förra lanseringen, har sedan tänkt om och blivit bättre och mer ödmjuka. Fortfarande relativt dött på exklusiva spel, så siffrorna är inte allt, sen blir det säkert ändring på det framöver nu när de har lite studios som jobbar på det... Vilket bara är bra, finns plats för båda och stirrar man sig blind på siffrorna så borde man väl spela pc?

Precis - det är exakt vad Intel säger (nu när de tappar prestanda emot AMD)!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lampis:

Det hjälpte ju föga i fallet Xbox One X.

Kraft och prestanda spelar roll - annars så hade vi fortfarande lirat på NES, eller PS1!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av laban005:

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Microsofts ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Sonys ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Vaknat på fel sida idag?

(jag såg inget alls fel i hans inlägg, och mer ditt som var personangrepp och fanboyizm)


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar