Tuff early access-start för Torchlight III, kritiseras hårt på Steam

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Grejen är att Early Access i många fall bara är en ursäkt till att sälja skit.
Man gör cashgrabspel där man har en massa löften om något koncept folk är hypade om och sen säljer man spelet eller rättare sagt löften om spelet mer eller mindre till fullpris och man vet att det största säljfönstret kommer vara när spelet är i EA. Eftersom pengarna redan är intjänade spelar det inte så stor roll vad som sedan blir av spelet och man behöver inte ens göra klart det. Om det inte anses lönsamt att fortsätta utveckla spelet(för att alla som kommer köpa spelet kanske redan köpt det)så låter man det bara vara i EA-limbo under obegränsad tid, kanske man har ett par utvecklare som jobbar på spelet och släpper uppdateringar lite då och då bara för att hoppet hos de som spenderar pengar på spelet ska finnas kvar att det någon dag blir ett färdigt spel.
Ganska smutsigt enligt mig. Visst de som köper spelen får skylla sig själva men det kan man applicera på de som spelar bort sina besparingar på onlinecasinon med.

VIsst är EA i en hel del fall bara Cashgrabs, man måste verkligen kolla upp vad det är för utvecklare, deras historia och hur visionen för spelet ser ut och där med avgöra om det är troligt att något bra kan komma ur det. Det är svårt och kanske inte borde behöva vara det men det verkar vara så världen ser ut med nästan allt nu mer.

Det kanske borde komma starkare riktlinjer över hur ofta spel måste uppdateras och hur länge något får fortsätta vara i EA, och alla utvecklare som inte vill följa det eller i slutänden inte levererar inom skälig tid borde inte få lägga upp något mer på Steam.
Även om EA nu inte ska men faktiskt används som både crowdfunding och pre-purchases för att kolla popularitet, intresse och hjälpa med utvecklingskostnader som borde det finnas en klar roadmap över hur den planerade utvecklingen skall fortlöpa.

I vissa fall är det definitivt rätt smutsigt och i vissa fall får man skylla sig själv. Onlinecasino är satans uppfinning borde inte få göra reklam i vanlig radio/tv och borde hållas mer ansvariga då hela idén är att bygga ett beroende att spendera pengar och ger hela tiden missvisande information som får saker att se bättre ut än vad de är. Och hela grejen med att nämna stödlinjer och "greengaming verktyg" är det absolut minsta dem kan göra kunna klappa sig själva på ryggen och tycka att dem gör massor för att förhindra ett spelberoende dem själva lever på.

Den ena bygger dock på en engångskostnad (bortsett från F2P med MTX) och de andra på kontinuerlig investering i rädslan om att om du slutar nu så kanske nästa hade varit en jackpot, eller att om du slutar nu så har du kastat bort pengar som kan komma tillbaka om du fortsätter "investera". Båda bör dock som sagt ha många fler krävande riktlinjer för att få användas.

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Varför ska ett företag rusta med en gigantisk serverpark för att det bara ska fungera ett par dagar. Själv så spelar jag nästan aldrig spel på release-dagen. Man har ju lärt sig genom åren...

Det går garanterat att hyra in extra resurser i en vecka under releasen. Man behöver inte äga servern själv, förstår du. Men bryr man sig inte om att sina kunder ska kunna bruka ens produkt så får man nöja sig med att bli reviewbombad också. Som sagt, har man köpt och betalt för en produkt är det ens fulla rätt att få ge ett omdöme.

eld
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Det går garanterat att hyra in extra resurser i en vecka under releasen. Man behöver inte äga servern själv, förstår du. Men bryr man sig inte om att sina kunder ska kunna bruka ens produkt så får man nöja sig med att bli reviewbombad också. Som sagt, har man köpt och betalt för en produkt är det ens fulla rätt att få ge ett omdöme.

Tycker absolut att man ska få lämna dåliga reviews om man vill, men tycker även att man har ansvaret att rätta sin review om problemet man nämner tidigare fixas.

Det är inte alltid lätt att förutspå hur problemen kommer se ut under release, det är därför det blir svårt att undvika. Och oftast går det inte att bara slänga mer pengar på problemet.

Medlem

Har varit måttligt intresserad av att skaffa spelet sedan jag hörde om remaken från Frontiers till en ren uppföljare. Letade fram några videor på spelet igår och fick syn på Railmaster-klassen. Stängde ned direkt och la spelet i skithögen.

Alltså herregud. Det var bland den mest korkade utformningen av en klass som jag någonsin sett. Att spelutvecklare med stora team bakom sig inte kan komma på något bättre än att springa och bygga järnvägar i ett ARPG. Av alla hundratals möjliga och häftiga idéer på klasser som man skulle kunna hitta på så väljer man detta. Jag saknar ord. De gick verkligen all-in på BRIO järnvägar-känslan.

Medlem

Det låter verkligen inte förtroendeingivande ifall det anses vara ”ytligt”, då det antagligen var mitt största problem med ettan...kommer inte ens ihåg ifall jag spelade tvåan. Det är så synd, jag tycker spelen har så stor potential, men de känns livlösa och oengagerande på något sätt.
Kanske bara är jag *axelryckning*.

Avstängd
Skrivet av eld:

Tycker absolut att man ska få lämna dåliga reviews om man vill, men tycker även att man har ansvaret att rätta sin review om problemet man nämner tidigare fixas.

Det är inte alltid lätt att förutspå hur problemen kommer se ut under release, det är därför det blir svårt att undvika. Och oftast går det inte att bara slänga mer pengar på problemet.

Ja, det kan jag gå med på. Om det nu enbart är serverstrul som är det negativa.

Gällande releaseproblem så borde företag ha rätt god koll på hur högt tryck det är vid releaser. Jag tror i ärlighetens namn att kostnaden att hyra in extra serverutrymme är en piss i havet jämfört med projektets övriga kostnader. Lite dumsnålt att riskera problem vid launcher, speciellt när man har två tidigare titlar i bagaget och med tanke på att varenda någorlunda stor titel numera har haft exakt samma problem. En lösning är ju i såna fall att enbart sälja ett begränsat antal exemplar. Har de bara plats för 50 000 spelare så sälj inte 200 000 exemplar första dagen. Jävligt simpel matematik. Inte så många som köper ett spel för att vänta en vecka med att köra igång det.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Två tredjedelar ger det tummen ner pga att dom inte har fått spela, då det är enorma serverproblem, det har knappt gått att spela på tre dagar, vissa har kunnat men dom flesta inte alls.

Därav borde Valve och Steam fan börja förstå att vid release så borde reviews vara låsta i minst 48 timmar efter launch, om inte upp mot 1 vecka innan man får ge sin åsikt, börjar bli otroligt trött på alla idioter som reviewbombar nya online launches för att dom anser sig vara entitled till fullt fungerande servrar från samma sekund som spelet launchar.

Att dom inte har förstått att det är så jävla enkla lösningar som hjälper mot sånt här, men dom oroar sig mer för att folk ska lämna deras plattform för att dom inte får "yttra sin åsikt".
Börjar fan bli riktigt jävla löjligt nu enligt mitt tycke.

Största problemet är väl att gemene man inte verkar förstå konceptet early access. Borde stå med stora röda bokstäver att det här spelet är långt ifrån färdigt lämna feedback på vad ni tycker är skit så ska vi försöka fixa det.
Sen så borde det väl vara nå sorts preliminary reviews på ett early access spel och vid release så byter man till riktiga reviews men har kvar dom tidigare så man kan se förbättringarna.

12
Skriv svar