Star Citizen har dragit in nästan 3 miljarder från spelarna

Medlem
Skrivet av loerk:

Spelet har ju nästan mer innehåll än Elite Dangerous redan och är inte ens färdigt. Själv har jag lagt $40 för några år sedan och kommer få två spel för det när det väl släpps.
Och de här pengarna har ju spridits ut för att göra en liten utvecklare till en relativt stor utvecklare.
Vad andra kunde ha gjort med pengarna spelar mindre roll, eftersom de aldrig hade fått dessa från början.

Vänta här nu...
Spelet har "nästan" mer content än Elite dangerous? Ett spel som kickstartades mindre än ett år innan SC, drog in mycket mindre pengar och dessutom haft release, för 5 år sen...
Skulle flera miljarder pengar mer, ingen release och "nästan mer innehåll" låter ju snarare som något sjukt negativt än något positivt. Just sayin Jag uppfattar ditt inlägg som att Frontier lyckats mycket bättre eftersom de gjort mer snabbare med mindre pengar. (OBS spelar varken Elite eller SC själv)

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Du kan landa på öken planeter, men djur har dom inte lagt i spelet än. Dom jobbar med att lägga till rovdjur och sånt. Kommer kanske i år eller nästa år.
https://youtu.be/Dqb8DQpNHiM

Eller så kommer det om 3-4 år, ingen vet. Tycker han beskriver RSI:s problem ganska bra; "we could start off with making something easy like fireflies or rodents ...". Varför gör man inte det då och stegvis bygger upp spelet? Såg att det snackades om problem i projektledningen och just det han säger pekar på drömmar uppifrån och inte vad utvecklarna faktiskt klarar av inom en rimlig tidsram.

Inaktiv

MichaelJacksonEatingPopcorn.jpg
Är bara här för att läsa gnället som upptstår vid varje tråd om SC.

Medlem
Skrivet av loerk:

Spelet har ju nästan mer innehåll än Elite Dangerous redan och är inte ens färdigt. Själv har jag lagt $40 för några år sedan och kommer få två spel för det när det väl släpps.
Och de här pengarna har ju spridits ut för att göra en liten utvecklare till en relativt stor utvecklare.
Vad andra kunde ha gjort med pengarna spelar mindre roll, eftersom de aldrig hade fått dessa från början.

"Nästan mer innehåll än Elite Dangerous".. Jösses. Elite Dangerous, hade en budget på under 100 miljoner, påbörjades ungefär samtidigt som Star Citizen, och hade release för sex år sedan, och är fortfarande ett mycket mer välpolerat spel. Medans Star Citizen är en kakafoni av dåliga investeringar och felbeslut, fast slänger man tillräckligt med pengar på problemet så löser man det nog till slut också.

Missförstå mig inte, jag var med och kickstartade båda spelen och hoppas fortfarande att Star Citizen skall bli ett bra spel i slutändan, men än så länge håller jag inne med mina förhoppningar. Tycker bara att jämför Star Citizien med Elite Dangerous är extremt orättvist. David Braben har hållt vad han har lovat mer eller mindre från dag ett, medans Chris Roberts leker med folks pengar och ger oss snygga tech-demon..

Medlem

Tycker att RSI gör det för svårt för sig. Hade nog hellre sett att dom sydde ihop konceptet tidigare med färre funktioner / skepp och sedan släpper högvis med expansioner istället.

Medlem
Skrivet av Komured:

Vänta här nu...
Spelet har "nästan" mer content än Elite dangerous? Ett spel som kickstartades mindre än ett år innan SC, drog in mycket mindre pengar och dessutom haft release, för 5 år sen...
Skulle flera miljarder pengar mer, ingen release och "nästan mer innehåll" låter ju snarare som något sjukt negativt än något positivt. Just sayin Jag uppfattar ditt inlägg som att Frontier lyckats mycket bättre eftersom de gjort mer snabbare med mindre pengar. (OBS spelar varken Elite eller SC själv)

Om du nu inte vet något om ämnet så är det väl dumt att anta.
Ett skepp i ED är ett skrov med detaljerat yttre. Ett skepp i SC har varende liten detalj renderad, även på insidan.
Utöver det så tillkommer det tusentals andra moment vilket gör att SC tar längre tid att skapa.

Det Star Citizen gör är på en helt annan nivå än vad ED gör.

Skrivet av walextheone:

Tycker att RSI gör det för svårt för sig. Hade nog hellre sett att dom sydde ihop konceptet tidigare med färre funktioner / skepp och sedan släpper högvis med expansioner istället.

Det låter ju inget vidare alls.
Då hade jag suttit här och betalat $20-40 per DLC och fått lägga tusentals kronor för att få ett komplett spel.
Nu har jag fått hela paketet för 400kronor.
Inte som att det är brist på annat att spela.

Medlem

Hade RSI bara samlat in pengar genom att sälja spelet så hade det kunnat bli ett bra spel, men när de började ta in pengar genom att sälja skepp så försvann den möjligheten.

Medlem

@JackHeart: Ganska säker på att de lovade en hel del mer än en tom värld där du bara gjorde samma sak om och om igen i EDs kickstarter. Sen släppte de resten av spelets content som DLC. Så man får ju räkna att försäljningen av alla DLC är en del av deras budget. Även om det betyder att den inte kommer i närheten av Star Citizen så är den ju betydligt större än det de fick från sin kickstarter.

Och mjo, hade Chris Roberts velat släppa ett extremt simplifierat spel där vi inte hade fått den detaljrikedom de lägger till så hade vi nog redan haft ett färdigt SC.
Det mesta de la till röstades dessutom fram av communityn, så jag tycker att det är konstigt att folk klagar på att det drar ut på tiden.
Det är det mest avancerade spelet som någonsin har gjorts. Är nog bättre om det får ta den tid som det tar.
Som gaben sa "These things, they take time.."

Medlem

The Witcher 3: Wild Hunt, $81 Mil

Medlem
Skrivet av loerk:

Om du nu inte vet något om ämnet så är det väl dumt att anta.
Ett skepp i ED är ett skrov med detaljerat yttre. Ett skepp i SC har varende liten detalj renderad, även på insidan.
Utöver det så tillkommer det tusentals andra moment vilket gör att SC tar längre tid att skapa.

Antar inget alls. Var du som skrev så att SC framstod i negativ dager.

Medlem
Skrivet av loerk:

@JackHeart: Ganska säker på att de lovade en hel del mer än en tom värld där du bara gjorde samma sak om och om igen i EDs kickstarter. Sen släppte de resten av spelets content som DLC. Så man får ju räkna att försäljningen av alla DLC är en del av deras budget. Även om det betyder att den inte kommer i närheten av Star Citizen så är den ju betydligt större än det de fick från sin kickstarter.

Men där har du fel. David Braben, lovade ett klassiskt Elite-spel, med modern grafik och möjligheten att köra multiplayer. Det var vad han levererade. Budgeten var helt baserat på vanilla (utan DLC) och vanilla uppfyllde dom löften som var lovade i Kickstarten. DLCerna sedan kom i kölvattnet av framgången och hade helt egna budgetar.

Sedan hoppas jag enormt mycket att du har rätt, och att Star Citizen en dag kommer vara en komplett spel, och ingen skulle bli mer glad än mig om så var fallet. Just nu ser jag inget som tyder på det. Jag förblir skeptisk tills jag ser mer än flashiga spelbara demon. Jag misstänker att spelet aldrig kommer bli komplett då utvecklingen går långsammare än tekniken går frammåt, vilket gör att Chris Roberts pengar för eller senare kommer att ta slut. Jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att jag en dag får valuta för pengarna jag investerade för en mindre evighet sedan.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Men där har du fel. David Braben, lovade ett klassiskt Elite-spel, med modern grafik och möjligheten att köra multiplayer. Det var vad han levererade. Budgeten var helt baserat på vanilla (utan DLC) och vanilla uppfyllde dom löften som var lovade i Kickstarten. DLCerna sedan kom i kölvattnet av framgången och hade helt egna budgetar.

Sedan hoppas jag enormt mycket att du har rätt, och att Star Citizen en dag kommer vara en komplett spel, och ingen skulle bli mer glad än mig om så var fallet. Just nu ser jag inget som tyder på det. Jag förblir skeptisk tills jag ser mer än flashiga spelbara demon. Jag misstänker att spelet aldrig kommer bli komplett då utvecklingen går långsammare än tekniken går frammåt, vilket gör att Chris Roberts pengar för eller senare kommer att ta slut. Jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att jag en dag får valuta för pengarna jag investerade för en mindre evighet sedan.

Som jag kommer ihåg det så pratades det om planeter och allt möjligt under deras kickstarter och innan spelet var klart. Då de verkar ha tagit bort sina stretch goals kan jag ju inte vara säker dock. Men du har säkert rätt där.

Nja de släpper väl en hel del mer än bara tech demos. Sen de fixade object container streaming vilket var ett av deras största hinder så tog ju utvecklingen verkligen fart.
Kollar man på lite dev blogs så ser man ju att de jobbar på som fan för att ge oss ett helt galet spel i slutändan.

Medlem
Skrivet av Komured:

Antar inget alls. Var du som skrev så att SC framstod i negativ dager.

Jo jag formulerade ju mig inte direkt så att de som inte vet något om projektet ska förstå.
Antog att de som inte visste något skulle låta bli att lufta sina åsikter utan att sätta sig in i något.

Medlem

Hela grejen från början var att inte hålla igen med vad man kan göra i ett spel.
Vad tror folk egentligen... Bara i Arena Commander såg man ju begränsningarna med motorn från början och det hade blivit ett stort fiasko om man inte hade satsat frammåt: https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Kallar man det sedan scam vet man ju inte vad det ordet innebär, då det varje år har visat sig innehålla mer och mer saker, samtidigt som det naturligtvis tas bort och ändras saker som en del gillar...
Kanske därför en del gillar spelet och även spenderar pengar på en ofärdig produkt!

2014
Star Citizen Pax East 2014 Live - Actual Ingame Scenes 1 (Old)
vs 2020
Star Citizen 3.9.1 PU PvP Above Hurston Security Depot. Atmosphere Combat

RSI = RobertsSpaceIndustries, en påhittat rymdskeppstillverkare i Star Citizen/Squadron 42 som även är själva hemsidan, och ja det har tagits upp flera gånger i forum att man kan tro att spelföretaget heter så.
CIG = Cloud Imperium Games, bildades 2012 av Chris Roberts och några till.
13 personer var med från början, innan kickstarter alltså, med en ide om ett projekt som gissningsvis skulle kosta lite över 20 miljoner dollar.

Dyrt och dyrt, vad har 300 miljoner dollar med att det "inte är klart" att göra när de aldrig har haft en fast summa från början att jobba med. Tror folk här att CIG förväntade sig en årlig inkomst senaste 5 åren på över 30 miljoner dollar, eller har de förtjänat sig den summan genom alla framsteg?
https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

Medlem
Skrivet av KoP:

...och än är inte spelet klart trots massiva intäkter och tid. •_ゝ•

Bara för at du få mera pengar betyder inte att det blir magisk klart. Tid är alltid en faktor när det kommer till game dev bara föra att man har flera utvecklare betyder inte att det kommer gå fortare.

Stora bitten dom jobbat på är tech för att bygga de verktygen dom behöver. Verktygen eller tech som de vill ha för att få sin vision har inte funnits. De verktygen dom har visast up i Citzencon har jag aldrig set något liknade inom game dev tidigare.

Medlem

"Köpte" det i tidernas begynnelse innan jag skaffat barn.

Skaffade sen barn och kände att det sög att jag inte skulle ha tid att spela det när det släpptes p.g.a. tidigare nämnd anledning.

Nu känner jag mig tämligen säker på att när det väl släpps är mina barn så pass stora att jag kommer att ha tid att spela det.

Gått från förhoppning till besvikelse till förväntan.

Geeks Gaming

Jag pledgade precis efter kickstartern, men allt sköts upp hela tiden så 2018 bad jag om en refund.
Blir det ett färdigt spel någon gång så kommer säkert köptorsken fram igen 😁

Medlem

@loerk: Lite koll har jag då jag testat Elite dangerous och läst en del om SC men inget superfan av Elite dangerous och SC kikar jag på när det blir klart, om någonsin.

Medlem

@IMSG: mhm, blir nog efter server meshing. Dom lägger väl till en eller två monster till att börja med, Snö monstret i microtech, och krabban i Pyro system.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Vad är det som behöver mer och mer pengar och har problem med att hålla vad de lovar?

Kyrkan eller Star Citizen?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Projektet Star Citizen som helhet är mycket mer än bara ett spel. Det är unikt på så sätt att det träder ny mark - där ingen hittills vågat gå. Kort, du köper in dig i en vision. Jag upplever det som ett krafttag som driver hela spelvärlden framåt. Jag fascineras av den idén.

Generellt ser många Star Citizen enbart som spelet som aldrig blev klart. Innan man är för snabb med att vifta bort det som scam så tycker jag att man borde ha ovan i åtanke.

För eller emot men Star Citizen tar onekligen form, sakta men säkert. Mycket av det du kan göra idag hittar du inte i något annat spel. Däremot är det en lång och krokig väg kvar att gå men jag väljer att tro på den. Ingen kan veta vad utfallet blir och jag hoppas dom lyckas. Jag respekterar om man inte delar samma uppfattning men då blir ju valet också enkelt.

Medlem

Helt jävla obegripligt...

Medlem
Skrivet av filbunke:

Hade RSI bara samlat in pengar genom att sälja spelet så hade det kunnat bli ett bra spel, men när de började ta in pengar genom att sälja skepp så försvann den möjligheten.

Fast som vi redan har sett så har denna typ a spel inte kommit ut på många många år, då det inte tilltalar den stora marknaden som de flesta spel görs för idag.....Kickstarter gjorde det möjligt för Sf simulator story spelen igen,

Medlem

När är det release på Squadron 42 samt på "hela spelet"?

Skribent
Skrivet av employed:

Säga vad man vill om P-M men han levererade iaf för det mesta väldigt roliga, snygga välpolerade och charmiga spel i slutändan. Projektledaren för SC har typ aldrig levererar det han lovar. Han försökte sin Scifi hype tidigare utan att någon hängde på. En motor som är byggd för FPS och inte ett "MMO". Massor av miljarder som knappt fått en alpha version att fungera.

För övrigt så hade det varit intressant om Rock Star bestämde sig för att göra en egen scifi-värld.

Skrivet av Mirage:

*host*Wing Commander serien*host*

Även Freelancer, som det fortfarande finns en stor community för idag.

Men Wing Commander är ju en av spelhistoriens mest kända och populära scifi-serie med rymdstrider. Spelet ritade dessutom om kartan med WC3 och blandade vettigt gameplay och cutscenes med riktiga skådisar. Visade på riktigt hur cd-formatet kunde användas till spel. Mark Hamill är ju dessutom känd för tre roller, Luke Skywalker, Jokern och Col. Blair från Wing Commander. Så att säga att Chris Roberts aldrig levererat något skulle jag säga är direkt felaktigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tycker spelet varit värt mina pengar än så länge och med tanke på att det bara kommer fortsätta byggas känns bara lovande.
Jag tror en av deras största hinder har varit spelmotorn som dem gjort rejäla modifieringar i.
Kanske lite med projektledningen och att dem ar sjukt lång tid på sig att sätta in minsta sak i spelet ibland bara för att dem är perfektionister.

Man kan se en lista som en av devs postat i deras forum här
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/forum/50259/thread/cryengine-vs-starengine/3135119

En av mina polare blev helt insugen i det i en hel vecka nästan, trots att det är en alpha.
Han visade mig att man kunde pvp med ett mining skepp! Jag tycker spelet även i sin nuvarande form kan ge folk spelglädje och överraskningar.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Folk får givetvis lägga sina pengar på det här om de vill och det verkar ändå som att de flesta(?) är nöjda med det de får för sina pengar. Dock kan jag inte undgå att tänka på hur otroligt mycket spel med kvalitet man hade kunnat få för de här pengarna om de spritts ut till mindre utvecklare.

Lägger ju hellre pengar på det här än ett EA spel x)

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Projektet Star Citizen som helhet är mycket mer än bara ett spel. Det är unikt på så sätt att det träder ny mark - där ingen hittills vågat gå. Kort, du köper in dig i en vision. Jag upplever det som ett krafttag som driver hela spelvärlden framåt. Jag fascineras av den idén.

Generellt ser många Star Citizen enbart som spelet som aldrig blev klart. Innan man är för snabb med att vifta bort det som scam så tycker jag att man borde ha ovan i åtanke.

För eller emot men Star Citizen tar onekligen form, sakta men säkert. Mycket av det du kan göra idag hittar du inte i något annat spel. Däremot är det en lång och krokig väg kvar att gå men jag väljer att tro på den. Ingen kan veta vad utfallet blir och jag hoppas dom lyckas. Jag respekterar om man inte delar samma uppfattning men då blir ju valet också enkelt.

Känns lite som att man investerar i vad som kan vara framtidens crysis. Sen så lägger jag ju hellre alla pengar EA nånsin fått av mig på det här.

Medlem
Skrivet av Sille:

Fast som vi redan har sett så har denna typ a spel inte kommit ut på många många år, då det inte tilltalar den stora marknaden som de flesta spel görs för idag.....Kickstarter gjorde det möjligt för Sf simulator story spelen igen,

Så för att kunna göra ett sådant spel så var de tvungna att lägga till att man kan betala för att få fördelar? Det är det som förstörde spelet, när man började sälja skepp.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Så för att kunna göra ett sådant spel så var de tvungna att lägga till att man kan betala för att få fördelar? Det är det som förstörde spelet, när man började sälja skepp.

Det är egentligen bara till för de som vill backa utvecklingen av spelet eller glida under alphan.

Startskeppen duger bra till att komma igång att grinda uppdrag och leveranser så att du kan köpa de större skeppen för ingame cash även under alphan. Det finns det gott om guider till hur du snabbt tjänar pengar.
Vill du komma åt de större skeppen ännu snabbare kan du nu även hyra skepp för ingame pengar. Då kan du snabbt börja hyra tex en Prospector för att börja mine:a och tjäna mer pengar genom hyrt skepp tills du fått ihop tillräckligt med pengar för att köpa loss dem. Alternativt hyra ett större fraktskepp för de stora fraktuppdragen eller större fighter osv osv...

Ser inga större problem med att spelare har möjlighet att hoppa över de första "levlarna" i spelet genom att betala sig till de stora skeppen direkt med riktiga pengar. Det är dem själva de förstör upplevelsen för, genom att hoppa direkt till endgame spelet. Spelvärlden är stor nog att du som enskild spelare inte kommer märka skillnaden mellan de spelarna och alla NPC:ers skepp. Du väljer själv vilken nivå av uppdrag du vill ta ändå och kommer troligtvis aldrig korsa vägar med de större skeppen tills senare eller i hangarer.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

12
Skriv svar