Playstation 5 är den största spelkonsolen på årtionden

Robot
Playstation 5 är den största spelkonsolen på årtionden

Kvalificerade gissningar ger oss den storleksmässigt biffigaste maskinen på flera generationer.

#playstation-5


Medlem

Stora frågan är
Har dom fixat kylningen?
Ps3 hade problem, likaså med ps4, dock där så blåste dom varmluft direkt in i psun...
Microsoft lärde sig iaf efter 360 och gjorde en extremt stor kyllösning till xbone.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Undra när man visar den på riktig och får alla specifikationer, så som utgångar etc.

Medlem

Lättare att göra en PS5 slim om originalet är stort

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Förutom LaserActive som inte primärt är en spelkonsol så har PS5 gått om Sega Master System som bredaste konsolen som är 36 cm bred (så vitt jag vet)


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Förutom LaserActive som inte primärt är en spelkonsol så har PS5 gått om Sega Master System som bredaste konsolen som är 36 cm bred (så vitt jag vet)

Jag tycker den är 9cm bred men färgen vitt vet du rätt om. 🤓

It's not a lake, it's an ocean

Har sett uppgiften 37 cm tidigare. 38 cm är ännu värre. Har måttat i min TV-bänk och det är inga stora marginaler, ca 2 cm på varje sida. Kan inte tänka mig att det är särskilt bra för kylningen heller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

På nästan alla punkter är PS5 sämre. Hur kan man då göra en större konsol?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Godofcheese:

Stora frågan är
Har dom fixar kylningen?
Ps3 hade problem, likaså med ps4, dock där så blåste dom varmluft direkt in i psun...
Microsoft lärde sig iaf efter 360 och gjorde en extremt stor kyllösning till xbone.

Det får vi verkligen hoppas. Annars finns det föga anledning att göra konsolen så här oerhört stor.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

På nästan alla punkter är PS5 sämre. Hur kan man då göra en större konsol?

Microsoft lyckades med Xbox One.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Inget jag kommer ha i en TVbänk. Lika lite som jag skulle ha en dator med fläktar instängd i en bänk. Den kommer stå lodrätt fritt vid sidan om de övriga konsolerna i spelrummet.

Medlem

8,5 cm högre än en Ps4 Pro tycker inte jag känns så värst farligt ändå. Det blir liggandes för min del oavsett.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har sett uppgiften 37 cm tidigare. 38 cm är ännu värre. Har måttat i min TV-bänk och det är inga stora marginaler, ca 2 cm på varje sida. Kan inte tänka mig att det är särskilt bra för kylningen heller.

Höjden på dessa bilder är mätta med ett ställ som ser ut att vara 1-2 cm - detta sitter såklart inte där om man väljer att ha sin konsol liggande.

Skrivet av Freeman79a:

På nästan alla punkter är PS5 sämre. Hur kan man då göra en större konsol?

Innan vi vet vilken som är störst måste vi ju veta volymen och inte bara jämföra höjden/bredden. Som sagts ovan, MS lyckades ganska bra på den punkten med första versionen av Xbox One.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Microsoft lyckades med Xbox One.

Och den överhettade inte.

Medlem

Då borde kylningen inte vara några problem.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Grukk:

Förutom LaserActive som inte primärt är en spelkonsol så har PS5 gått om Sega Master System som bredaste konsolen som är 36 cm bred (så vitt jag vet)

Första Xboxen kändes rätt stöddig då men kanske inte var så farligt?

Skrivet av Freeman79a:

Och den överhettade inte.

Tror att alla miljoner de fick lägga på att ersätta RROD-enheter lärde dem en läxa


signatur
Medlem

Så länge kylningen är bra bryr jag mig inte om storleken, den har ingen betydelse (Bara den inte är större än att den får plats på 54kvm för då börjar storleken ha betydelse helt plötsligt). 😉

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Första Xboxen kändes rätt stöddig då men kanske inte var så farligt?

Tror att alla miljoner de fick lägga på att ersätta RROD-enheter lärde dem en läxa

Första xboxen är riktigt tung, men inte överdrivet stor
Jämförelse vis med GC och Ps2 är den dock en riktig bjässe

Medlem
Skrivet av Margy:

Höjden på dessa bilder är mätta med ett ställ som ser ut att vara 1-2 cm - detta sitter såklart inte där om man väljer att ha sin konsol liggande.

Innan vi vet vilken som är störst måste vi ju veta volymen och inte bara jämföra höjden/bredden. Som sagts ovan, MS lyckades ganska bra på den punkten med första versionen av Xbox One.

är väl bara o räkna ut volymen? Annars lär det ju finnas någon som gjort det på t.ex reddit

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tror att alla miljoner de fick lägga på att ersätta RROD-enheter lärde dem en läxa

Miljoner är nog ganska lågt räknat. Jag tror de satte upp en miljard dollar för RROD som en egen post i bokföringen i en rapport för att det inte skulle belasta avdelningens övriga resultat.

Skrivet av Demonsluger:

är väl bara o räkna ut volymen? Annars lär det ju finnas någon som gjort det på t.ex reddit

Jag har inte sett något vettigt mått gällande djupet på PS5 och jag har inte sett några bilder där det skulle gå att enkelt få fram heller.

Medlem

Mer utrymme = bättre kylning. För min del hade den fått vara minst så stor som ett miditower av mindre modell...

Medlem

Den där kommer ju inte få plats på min TV-hylla oavsett om den står upp eller ligger ned. Den kommer behöva stå bredvid hyllan.. 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Första Xboxen kändes rätt stöddig då men kanske inte var så farligt?

Den är ju väldigt stor även på djupet. Men bara 32 cm bred 😃


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Frågan är om det blir en PS5 Pro i slutet av denna konsolgeneration också eller om det stoppat in tillräckligt krut i denna låda från början?

Medlem

"I lagens namn får jag se på den den superstora konsolen"
"stort och fint! Som vanligt i framtiden." Någon som mins?

Medlem

@Margy:

Den här räcker väl? Jag lyckades ju räkna ut storleken på nya xboxen genom o jämföra storlekar på kontroller och skalan när dom släppte första bilden x)

Medlem

Det är fritt fram att försöka men jag tänker inte lägga tid på det då det känns lite för svårt att få fram något vettigt.

Medlem

Tycker den ser fulare och fulare ut för varje gång jag ser den.

Den anstränger sig alldeles för hårt att se 'future' ut.


signatur

subterranean homesick alien

jbx
Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Frågan är om det blir en PS5 Pro i slutet av denna konsolgeneration också eller om det stoppat in tillräckligt krut i denna låda från början?

Så klart det blir, krutet uppgraderas ju hela tiden,klart som korvspad att den kommer räknas som klen om 4-5år. Rent grafikmässigt är den inte lika vass som 2080Ti som exempel.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av neocon:

Ja? Det är ju ett skäl till storleken. Min gissning är att den även kommer vara tyst.

Vilka är dessa punkter du talar om?

CPU farten. GPU farten. RAM farten.

123
Skriv svar