Actiondelen i Resident Evil Village skruvas upp jämfört med Resident Evil 7

Robot
Actiondelen i Resident Evil Village skruvas upp jämfört med Resident Evil 7
Medlem

Tycker det är en bra att gå tillbaka till lite mer RE:4 stuk, hoppas bara det fortfarande är läskigt.

SoL
Medlem

det var ju just action delen som var minst bra i sjuan.. men det är klart, dom ska ju nå en bredare publik. Inte alls negativ

Medlem

Har inget emot mer action om det känns väldigt mycket mer tillfredsställande än 7an och om det fortfarande har en "skräck" känsla när man vandrar runt i byn.

Medlem

Var inte 7an så omtyckt just för att de gick ifrån action och till mer långsam skräck?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Men vafan, älskade 7ans långsamma delar...... blev inte alls lika bra när all action tog över


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

Men vafan, älskade 7ans långsamma delar...... blev inte alls lika bra när all action tog över

Fast jag hoppas att det är just det som de förbättrar, 7an var ju sjukt bra de första timmarna med suspensen och miljöerna för att sedan bara bli väldigt generiskt pang pang, dessutom mot ytterst tråkiga fiender. Så länge de håller båda delarna tror jag det kan bli grymt, ser riktigt bra ut och jag är betydligt mer taggad på detta än jag var på 2,3. 7an var riktigt bra reboot för serien och det känns skönt att fps är tillbaka i RE.

Medlem

Men kan man göra spel som är hundra procent skräck? Kolla RE2, som är skräck i början, för att sen blir mer action.
Problemet är ju att skräck oftast handlar om okända fiender och begränsat med vapen. När man väl mött samma fiender ett par gånger och fått sig en vapen arsenal, då försvinner såklart paniken osv som man hade i början.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Men kan man göra spel som är hundra procent skräck? Kolla RE2, som är skräck i början, för att sen blir mer action.
Problemet är ju att skräck oftast handlar om okända fiender och begränsat med vapen. När man väl mött samma fiender ett par gånger och fått sig en vapen arsenal, då försvinner såklart paniken osv som man hade i början.

Du har inte spelat första Resident Evil va?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Du har inte spelat första Resident Evil va?

Jo, men det var 1997 eller när det kom.

Skribent
Skrivet av sarlucic:

Tycker det är en bra att gå tillbaka till lite mer RE:4 stuk, hoppas bara det fortfarande är läskigt.

Håller med dig, förutom det att fyran var läskigt. Det hade delvis skräckstämning, men upplevde det aldrig läskigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jahopp, så 8an blir mer eller mindre actionbetonad som 4an - då tittar jag på annat håll. Gillade 7ans första halva, mindre så den andra.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jo, men det var 1997 eller när det kom.

Något av det som jag personligen finner skrämmande i första spelet är just hur klumpigt det är att använda vapen och varje gång man möter en fiende vill man helst undvika dem helt om man kan. De tillfällen man är tvungen att skjuta har man oftast extremt lite utrymme att röra sig på och begränsad mängd ammo. Den här unika känslan som fanns i det spelet har de aldrig lyckats göra igen. Därför tycker jag att det är tråkigt att man väljer mer action i nästa spel. Något annat som gjorde spelet så intressant var ju alla pussel man var tvungen att lösa. Det har man tappat nästan helt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jo men något dom adderade i 2 och 3 är ju att man blir konstant jagad, Tyrant i 2an, Nemesis i 3an. Dessutom när dom inte kan bli dödade, utan avviker med tiden, vilket ju gjorde att man hade smått panik hela tiden när dom dök upp.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jo men något dom adderade i 2 och 3 är ju att man blir konstant jagad, Tyrant i 2an, Nemesis i 3an. Dessutom när dom inte kan bli dödade, utan avviker med tiden, vilket ju gjorde att man hade smått panik hela tiden när dom dök upp.

Jag tyckte att det blev väldigt förutsägbart ganska snabbt. Man visste ju alltid när de skulle komma, i princip. Men det är ju så, man tycker olika. Får nog hålla med om att jag hellre tar det än så som man har gjort efteråt i alla fall, men allra helst skulle jag vilja att det gick tillbaka till hur de gjorde första spelet.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd
Skrivet av Metroid:

Något av det som jag personligen finner skrämmande i första spelet är just hur klumpigt det är att använda vapen och varje gång man möter en fiende vill man helst undvika dem helt om man kan. De tillfällen man är tvungen att skjuta har man oftast extremt lite utrymme att röra sig på och begränsad mängd ammo.

Håller faktiskt inte med. Det var inte bara man själv som var långsam utan även fienderna. Dessutom hade man autoaim och ammon fanns i överflöd. Jag förstod aldrig de som valde att springa runt alla zombies eftersom man inte behövde. Visst var det lite läskigt med tanke på att jag var 10 år, men någon direkt terror infann sig aldrig och spelet är otroligt enkelt jämfört med andra titlar från samma tid.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Håller faktiskt inte med. Det var inte bara man själv som var långsam utan även fienderna. Dessutom hade man autoaim och ammon fanns i överflöd. Jag förstod aldrig de som valde att springa runt alla zombies eftersom man inte behövde. Visst var det lite läskigt med tanke på att jag var 10 år, men någon direkt terror infann sig aldrig och spelet är otroligt enkelt jämfört med andra titlar från samma tid.

autoaim fanns inte i originalet utan kom senare med Director's cut-versionen.

Avstängd
Skrivet av Divion:

autoaim fanns inte i originalet utan kom senare med Director's cut-versionen.

Va? Jag hart aldrig spelar Director's Cut men är väldigt säker på att karaktären vänder sig automatiskt för att sikta. Kan dock minnas fel. Oavsett var det inte speciellt svårt att döda någonting i spelet eftersom karaktären enbart behöver stå i rätt riktning.

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillade trailern eftersom jag gillar Resident Evil ända sedan jag spelade det första spelet på Saturn, men samtidigt måste jag medge att jag nog inte kommer vara jättehypad över detta när jag väl sätter mig ned med det. RE7 var läskigt, framför allt i början, men jag tröttnade på det efter ett tag. Detta ser rätt likt ut.

Nåväl. Köpa det kommer jag göra ändå.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gillade trailern eftersom jag gillar Resident Evil ända sedan jag spelade det första spelet på Saturn, men samtidigt måste jag medge att jag nog inte kommer vara jättehypad över detta när jag väl sätter mig ned med det. RE7 var läskigt, framför allt i början, men jag tröttnade på det efter ett tag. Detta ser rätt likt ut.

Nåväl. Köpa det kommer jag göra ändå.

ja första timmen eller två var lite scary i sjuan, sen gick det bara utför tycker jag, kan inte alls sätta mig in i ett RE spel som är i first person av nån anleding...

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Va? Jag hart aldrig spelar Director's Cut men är väldigt säker på att karaktären vänder sig automatiskt för att sikta. Kan dock minnas fel. Oavsett var det inte speciellt svårt att döda någonting i spelet eftersom karaktären enbart behöver stå i rätt riktning.

Har vi ens spelat samma spel? En zombie tog typ 8-9 skott. Man börjar med ett magasin i pistolen. När jag spelade det första gången när jag var typ 8 så tog skotten alltid slut.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Håller faktiskt inte med. Det var inte bara man själv som var långsam utan även fienderna. Dessutom hade man autoaim och ammon fanns i överflöd. Jag förstod aldrig de som valde att springa runt alla zombies eftersom man inte behövde. Visst var det lite läskigt med tanke på att jag var 10 år, men någon direkt terror infann sig aldrig och spelet är otroligt enkelt jämfört med andra titlar från samma tid.

Jag förmodar att du inte kom så långt att du stötte på Hunters eller Crimson Heads?

Skrivet av DAoG:

Har vi ens spelat samma spel? En zombie tog typ 8-9 skott. Man börjar med ett magasin i pistolen. När jag spelade det första gången när jag var typ 8 så tog skotten alltid slut.

Plus att man var tvungen att elda upp kropparna för att slippa att de blev Crimson och det krävde tändare + lampolja.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag förmodar att du inte kom så långt att du stötte på Hunters eller Crimson Heads?

Plus att man var tvungen att elda upp kropparna för att slippa att de blev Crimson och det krävde tändare + lampolja.

Vi pratar originalet nu. Crimson head fanns inte med i det

Medlem
Skrivet av DAoG:

Vi pratar originalet nu. Crimson head fanns inte med i det

Du har rätt, jag mindes fel där.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd
Skrivet av DAoG:

Har vi ens spelat samma spel? En zombie tog typ 8-9 skott. Man börjar med ett magasin i pistolen. När jag spelade det första gången när jag var typ 8 så tog skotten alltid slut.

Jag snackar om originalet till PSX. Men även i remaken till Gamecube hade man rikligt med ammo. Ett tips kan ju vara att kniva zombies som ligger ner men det är bara i början som det ens skulle behövas.

Avstängd
Skrivet av Metroid:

Jag förmodar att du inte kom så långt att du stötte på Hunters eller Crimson Heads?

Plus att man var tvungen att elda upp kropparna för att slippa att de blev Crimson och det krävde tändare + lampolja.

Jodå, jag klarade ut det utan några direkta problem (iallafall inte lika mycket problem som övriga NES-titlar gett mig innan). Playstation-spel var ju faktiskt rätt balanserade och inte alltid skapade av ett gäng sadister. Vad är det som är svårt med hunters förutom deras slumpmässiga oneshot? Vid den tidpunkten har man ju shotgun och grenade launcher (om man spelar Jill).

Remaken till Gamecube fungerade annorlunda men jag antog att vi pratade om originalet. Men även där kan man panga ner allt man vill (eventuellt inte på svåraste). Crimson Heads är väl jobbigt men får man in en headshot behöver man inte bränna dem. Men absolut, i det spelet springer jag också förbi dem ibland för att slippa just det eländet.

Medlem

Är inte nån Resident evil fan och knappt spelat dom men av allt jag läst o hört så var det väl att man la krutet på action som mer eller mindre dödade serien och det var därför man fokusera sjuan på mer horror less action?

1
Skriv svar