Andra säsongen av Netflix-Witcher har en tidslinje, snarare än flera

Robot
Andra säsongen av Netflix-Witcher har en tidslinje, snarare än flera

Men den kommer inte alltid vara linjär.

#netflix, #the-witcher


Avstängd

Tycker inte första säsongen var särskilt bra. Finns många fantasyserier som är bättre som t.ex GOT.

Jag hoppas det blir bättre i nästa säsong och mindre hopp fram och tillbaka.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl: GOT förstördes av sista säsongen, vilket gör hela skit serien bedrövlig...
Och han skriver till och med där att dem inte kommer hoppa....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Klockren första säsong! Ser fram emot s2!

För att vara en första-säsong med en relativt smal budget så var The Witcher en lysande serie. Ser fram emot en andra säsong och hoppas den lyfter ytterligare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av breahl:

Tycker inte första säsongen var särskilt bra. Finns många fantasyserier som är bättre som t.ex GOT.

Jag hoppas det blir bättre i nästa säsong och mindre hopp fram och tillbaka.

Att Witcher inte var särskilt bra håller jag med om, men "många fantasyserier som är bättre"? Nästan alla fantasyserier håller ju tämligen låg kvalitet, och jag skulle placera Witcher i det övre skiktet. Just Game of Thrones stod förstås i särklass innan den föll samman i senare säsonger. De första säsongerna är dock milsvida bättre än något annat i fantasygenren, kan jag tycka.

Skrivet av hannes.theorell:

För att vara en första-säsong med en relativt smal budget så var The Witcher en lysande serie. Ser fram emot en andra säsong och hoppas den lyfter ytterligare.

Alla siffror jag hittar via google pekar på att budgeten låg på 80-90 miljoner dollar. Det är allt annat än en "relativt smal budget" för en säsong, och mer än vad till och med Game of Thrones hade under sina första 5-6 säsonger. Nu behöver inte siffran stämma, men jag hittar ingenting som tyder på annat än att serien hade en stor budget att jobba med.

Medlem
Skrivet av breahl:

Finns många fantasyserier som är bättre som t.ex GOT.

Det finns knappt någon bra fantasy tv-serie. Genren dras med problemet att nästan alla fantasyserier skickas in i klichéträsket för att producenter tror att det blir bra fantasy. Då menar jag fantasy i stil med LOTR, Conan eller D&D. Det finns en del tv-serier i andra fantasygenrer, som t.ex. The Magicians eller liknande som är sevärda.

Jag tyckte den var riktigt bra, gillade tempot och att man gav karaktärerna plats.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Sisyr:

Att Witcher inte var särskilt bra håller jag med om, men "många fantasyserier som är bättre"? Nästan alla fantasyserier håller ju tämligen låg kvalitet, och jag skulle placera Witcher i det övre skiktet. Just Game of Thrones stod förstås i särklass innan den föll samman i senare säsonger. De första säsongerna är dock milsvida bättre än något annat i fantasygenren, kan jag tycka.

Alla siffror jag hittar via google pekar på att budgeten låg på 80-90 miljoner dollar. Det är allt annat än en "relativt smal budget" för en säsong, och mer än vad till och med Game of Thrones hade under sina första 5-6 säsonger. Nu behöver inte siffran stämma, men jag hittar ingenting som tyder på annat än att serien hade en stor budget att jobba med.

Hmmm.

Kanske bara något jag fått för mig... Så budgeten är i runda slängar jämförligt med tidiga GoT (Det var trots allt drygt 10 år sedan de började spela in GoT).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att vara en första-säsong med en relativt smal budget så var The Witcher en lysande serie. Ser fram emot en andra säsong och hoppas den lyfter ytterligare.

Vadå "smal budget"? Du är ju helt ute och cyklar..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av hannes.theorell:

Hmmm.

Kanske bara något jag fått för mig... Så budgeten är i runda slängar jämförligt med tidiga GoT (Det var trots allt drygt 10 år sedan de började spela in GoT).

Ja, typ. Av allt att döma i alla fall, finns ju inga officiella siffror från Netflix att tillgå. Inte för att det är särskilt förvånande; Netflix strör ju pengar hejvilt omkring sig.

Inaktiv

Tyckte första säsongen osade b-tvserie på 90-talet som typ Xena the Warrior Princess eller Young Hercules. Väldigt hög cheese-nivå. Men lär väl hamna i soffan framför S2 ändå bara för Cavills perfekta Geralt.

Medlem

Kändes som Netflix+, ytligt men med cgi. Får se om säsong 2 blir ok, annars är det nog slut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Att Witcher inte var särskilt bra håller jag med om, men "många fantasyserier som är bättre"? Nästan alla fantasyserier håller ju tämligen låg kvalitet, och jag skulle placera Witcher i det övre skiktet. Just Game of Thrones stod förstås i särklass innan den föll samman i senare säsonger. De första säsongerna är dock milsvida bättre än något annat i fantasygenren, kan jag tycka.

Alla siffror jag hittar via google pekar på att budgeten låg på 80-90 miljoner dollar. Det är allt annat än en "relativt smal budget" för en säsong, och mer än vad till och med Game of Thrones hade under sina första 5-6 säsonger. Nu behöver inte siffran stämma, men jag hittar ingenting som tyder på annat än att serien hade en stor budget att jobba med.

"As each season passes, the money HBO shells out on each Game of Thrones’ episode gets bigger. The first season had a 6 million USD budget per episode, the second season with 7 million with an exception of Blackwater- the first war episode of the series- for which 8Ms were spent. By the time we got to Season 6, the budget was 10 Million USD on an average per episode.

Now according to sources, the last six episodes are going to get a whooping budget of around 15 Million USD each. Given the big battle coming up against the Night King and fans rooting for three dragons fighting in the sky, it is quite logical to increase the budget.

With this S-loads of money we hope we get to see all the CGI at its best and no disappointment from the creators of the show unlike this season where we did not see our favourite direwolf, Ghost owing to budget constraints."

samt:
GOT WIKI Data:

Between 2012 and 2015, the average budget per episode increased from $6 million to "at least" $8 million.

The sixth-season budget was over $10 million per episode, for a season total of over $100 million and a series record.

Detta är vad jag lite snabbt hittade om GoT.

Dett skulle i så fall ge:
S1: ca 60miljoner dollar (Vilket då är väldigt mycket för en fantasy serie 2010-2011)
S2: ~70
O.S.V
S8: ~90

Så egentligen inte så stor skillnad mellan serierna om man ser till tiden de producerades.

Medlem

Tycker lustigt nog att tv-serien var mindre rörig än böckerna i början, iaf från ett serie-perspektiv. Trots det, låter bra.

Medlem

Jag har inget problem med att tidslinjen hoppar runt.. Däremot måste ju det förmedlas för tittaren på något vettigt vis när man gör det.


signatur

subterranean homesick alien

FM-guru
F.d. Sisyr

@Winzi: Vet inte riktigt varför du citerade mig med det där inlägget? Det jag skrev är liksom baserat på de uppgifter du nämner...

Medlem

@Sisyr:

Det var mer endast det du sa om att GoT hade mindre än Witcher de första 5-6 säsongerna, vilket inte riktigt stämmer. Det är knappt mer än GoT S1 och S2 sett till summan, men närmare samma om man tänker på att det också var 9-10 år tidigare som produktionen av GoT startade.

Ville ha med det du skrev utan att egentligen nödvändigtvis få det att se ut som om jag skulle motsäga det du redan hade sagt.
Blir lite fel hur citeringar fungerar då.

Inget illa menat.

Medlem

Första säsongen var helt klart sevärd enligt mig, 3 av 5, men då mest pga Henry. Med det det sagt så ger jag det en säsong till och blir det inte bättre så skippar jag det, blev väldigt kliché, särskilt det där med draken tyckte jag var himla löjligt.

Dom måste verkligen jobba med dialogen och manuset overall. Hela magikergänget borde skrivas om!

Medlem

Gav den första säsongen ett ganska högt betyg, något som jag omvärderade när jag fick smälta det hela och se säsongen ännu en gång. Den är faktiskt stundtals helt bedrövlig och billig vad gäller effekter och dylikt. Det kändes som om vissa avsnitt hade gjorts av någon annan, med en budget som var en tiondel av andra avsnitt. *Host* den fulaste cgi-draken i mannaminne *host* Såg ut som någons hobbyprojekt från 2010.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Geeks Gaming
Skrivet av Jiminy:

Tyckte det var tillräckligt tydligt. Vill man ha hjärndött skit som sondmatar en utan att man behöver tänka öht så är nog kardashians eller liknande mer lämpligt

Fast att förtydliga räknas väl knappast som ”att sondmata”? Känns som där kan finnas en liiiiiiite bredare skala än så.
Men självklart är det kul att du hängde med i hoppen. Bravo.

Medlem

Ska bli kul att se nästa säsong! Mer Jaskier!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Får vi se Mark Hamill som Vesemir måntro? Finns det någon mer info om hur det gick med den biten?

Edit: Ser nu att rollen gick till en dansk skådis vid namn Kim Bodnia, har någon koll på honom? 🤔

Medlem
Skrivet av RaXha:

Får vi se Mark Hamill som Vesemir måntro? Finns det någon mer info om hur det gick med den biten?

Edit: Ser nu att rollen gick till en dansk skådis vid namn Kim Bodnia, har någon koll på honom? 🤔

Han är stadig som Franke i Pusher. Senast har jag sett honom i Killing Eve.

Inaktiv
Skrivet av nixdorf:

Han är stadig som Franke i Pusher. Senast har jag sett honom i Killing Eve.

Blev förvånad att se Mark Hamill som gammal vampyr i What We Do In The Shadows S2. Kände igen rösten innan ansiktet.

Geeks Gaming
Skrivet av RaXha:

Får vi se Mark Hamill som Vesemir måntro? Finns det någon mer info om hur det gick med den biten?

Edit: Ser nu att rollen gick till en dansk skådis vid namn Kim Bodnia, har någon koll på honom? 🤔

Oj! Va kul! Han är riktigt bra och lite av en karaktärsskådespelare. Hans insats i pusher är som sagt sjukt bra.
Ska bli kul att se vad han gör med vesemir.

Undrar om det är Nikolaj (från GoT) som fixar roller till danskar i fantasyserier? 😁

Medlem

Kommer denna säsong följa andra boken? Första följde första boken ganska noggrant. Läste boken efter jag sett serien och kände igen allt.

Geeks Gaming
Skrivet av noyart:

Kommer denna säsong följa andra boken? Första följde första boken ganska noggrant. Läste boken efter jag sett serien och kände igen allt.

Har inte koll på hur man gör men borde det inte vara mest logiskt att gå över till ” Blood of Elves” för säsong 2?
Dock ställer det till det lite med tidslinjen, men ändå inte! 🤔
Rörigt värre 😁

Medlem

Innan jag förstod att det var flera tidslinjer, så satt man som ett frågetecken... Sedan gick det upp ett ljus och alla bitar föll på plats. Ser mycket fram emot säsong 2.

Skribent
Skrivet av noyart:

Kommer denna säsong följa andra boken? Första följde första boken ganska noggrant. Läste boken efter jag sett serien och kände igen allt.

Tror det blir mer rakt på från andra boken också. Första säsongen behövde världs byggande och karaktärspresentationer som de vävde in från de fristående novellsamlingarna, vilket är största anledningen till att säsongen blev lite rörig. Jag tror det blir mycket enklare nu när vi fått bakgrunden till alla.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar